Mijd jij Mexico wegens meldingen in de media?

Mijd jij Mexico wegens meldingen in de media? Mexico is bij iedereen bekend als een prachtig, gastvrij en veilig vakantieland, maar komt de laatste jaren wel eens negatief in het nieuws met bijvoorbeeld liquidaties in het drugsmilieu en ongewenste weersomstandigheden.

Relativeer je dergelijke berichten makkelijk, of weet je niet of je nog wel veilig vakantie kunt vieren in Mexico?

Licht je keuze eventueel toe met een antwoord.

Het is allemaal opgeblazen. Tuurlijk is het op sommige plaatsen gevaarlijk( ciudad Juarez), maar Mexico is zoooo groot en in amsterdam zuidoost is het ook gevaarlijk. Ik vind Mexico een geweldig land en toen ik in Guanajuato was heb ik minder gevaarlijke dingen meegemaakt(NIETS!!!) dan in ons eigen landje. Raad ook iedereen aan om gewoon lekker te gaan en eventueel, als je dat wilt, laten informeren. Mexico is zo mooi, moet je in je leven minimaal 1 keer gezien hebben

Het enige wat je hier in Cozumel kan overkomen is dat je van de stoep valt omdat die zoveel verschillen in hoogte heeft.
Wellicht wat overdreven, maar er gebeurt hier zelden iets.

Ik heb gemerkt na 5 jaar Mexico, verschillende orkanen, de “mexicaanse” (alleen in NL wordt dit zo genoemd) griep en nu het geweld wel gezien dat het helaas zo is dat kranten alleen verkocht worden als het erg negatief wordt gebracht.

Ik heb zelfs 1 keer als verslaggever gewerkt voor een bekende Nederlandse nieuwszender om live verslag te leveren van een orkaan die uiteindelijk niet kwam. De manier waarop de vragen alleen al gesteld werden door de nieuwslezer, men was alleen op sensatie uit. Vreselijk.

Blijf kritisch!

Wij (mijn Mexicaanse echtgenote en ikzelf) mijden Mexico al een aantal jaren. Na jaren in de staat Guanajuato gewoond en gewerkt te hebben en meer dood dan levend uiteindelijk terug te zijn gekeerd naar Nederland, hebben wij het vooreerst wel gehad. In onze familiekring in Mexico is er bijna niemand meer te vinden die niet eens overvallen, beroofd, o.i.d. is geweest de afgelopen 10 jaar (incl. wij zelf, met mes op de keel, pistool tegen het hoofd) Van Guanajuato tot Mexico Stad, van Juarez tot Cancun. Uiteraard gebeurd het overal ter wereld wel eens, maar de kwantiteit van overvallen en de bruutheid ervan neemt in Mexico enkel toe. Gelukkig heeft niet iedereen er t.n.t. last van gehad. Ik hoop dat dit zo blijft. Voor ons echter voorlopig geen Mexico meer. Ze komen nu gewoon gezellig nar Nederland en we plakken er 2 weekjes Spanje aan vast. Heerlijk !

Aankomende zomer ga ik voor mijn stage naar Mexico, zonder angst, we nemen gewoon de algemene veiligheidsregels voor Latijns Amerika in acht. Ik ben niet iemand die onverantwoorde dingen doet, en hou het lokale advies in de gaten. Ook in Nederland kan je wat overkomen.

In Mexico is er meer criminaliteit dan in Nederland maar dat komt omdat er ook meer mensen onder de armoedegrens leven. Je moet net als in NL goed je intuïtie volgen. Dus als je in een situatie dreigt te komen waar je je niet goed bij voelt: rechtsomkeert naar de plek waar je je veilig voelde. Als er dan toch iets gebeurd nooit de daders aankijken (lees: naar de grond kijken). Ik heb me btw altijd veilig gevoeld in Mexico :slight_smile:

In Mexico zijn in dit jaar 15.000 mensen door drugsgerelateerd geweld om het leven gekomen. Dat becijferden analisten vrijdag."

Veilig ?

Ik ben er persoonlijk voorstander van om kritisch te zijn, maar ik proef een constante negatieve houding t.o.v. Mexico van jouw kant. In alle berichten ben je op het gevaar aan het hameren, wat bijna stelselmatig afbreken van een land lijkt.

Hoeveel drugs of bende gerelateerde moorden waren er afgelopen jaar in bijvoorbeeld de VS en hoeveel reizigers laten zich hierdoor weerhouden de VS te bezoeken? Dit maar als vergelijk bedoeld.

Ik kan je verhaal begrijpen, maar het lijkt bijna een anti Mexico campagne.

Geen anti-Mexico campagne, het is en blijft een fantastisch land met een overvloed aan natuur en cultuur. Een enorme schare aan prachtige mensen en het merendeel onzer vriendenkring woont en werkt er ook. Wel ben ik van mening dat er kritisch gekeken mag worden naar een land dat, of men het nu wil of niet, na 70 jaar PRI en nu alweer een tijdje PAN, langzamerhand verder in het moeras weg aan het zakken is. Dat het eerst erger gaat worden voordat het beter gaat worden is duidelijk. Dit verschijnsel ziet men telkenmale als er oorlog aan de drugs wordt verklaard. Mexico is, zoals je al treffend opmerkte, niet het enige land ter wereld waar het gevaarlijk is. Wel blijkt uit allerlei onderzoek en statistieken dat het in de top 3 van gevaarlijke landen in de wereld staat. Da’s jammer en triest. Ik hoop ook van harte dat het snel beter gaat worden, voor alle fantastische mensen die er in Mexico wonen.

Het is jammer dat je persoonlijk zulke nare ervaringen hebt meegemaakt in Mexico, maar je schets m.i. een niet geheel juist beeld. Vooral voor datgene wat de gemiddelde reiziger aangaat.

In de meeste gevaarlijke landen lijsten wordt Mexico niet in de top drie (of top 10) geplaatst. Wel wordt Ciudad in de meeste lijsten in de top drie geplaatst. Ciudad Juarez schets alleen geen representatief beeld voor het gehele land.

De cijfers kunnen door een gemiddelde een land wel hoog op een lijst zetten, maar het risico kan zich concentreren op een bepaalde groep en/of een bepaald gebied.

Thailand is in het zuiden ook niet ongevaarlijk. Colombia heeft delen waar je beter niet kunt komen. In Brazilie zijn enkele onveilige steden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ook is er een verschil tussen een persoon die in een land woont en een persoon die op vakantie gaat in hetzelfde land. De situatie kan totaal anders zijn en daarmee ook de hoogte van het risico.

Natuurlijk mag/moet men kritisch kijken, maar daarbij mag er ook gerust gerelativeerd worden. Ik zal absoluut niet naar Ciudad gaan, maar dat wil nog niet zeggen dat ik Mexico van mijn lijst schrap.

Cuidad de Juarez bepaald wel voor een groot deel de opinie over Mexico (helaas!). De amerikanen helpen wel erg hieraan mee. Overigens voelde ik me in het noorden veilig en sprak ik een Mexicaan die al 6 jaar woonde in Cuidad en dat het niet zo erg is als wij allemaal denken. De oorlog speelt zich voornamelijk al tussen bendeleden en de lokale bevolking blijft grotendeels buiten schot. Hij had al al die jaren dat hij er woont nooit iets meegemaakt (wellicht geluk…). Uiteraard is Cuidad helemaal niet representatief voor heel Mexico.