Nederlandse toeristen mijden Mexico

(Novum) - Mexico, waar een bloedige drugsoorlog woedt, is dit jaar minder in trek bij Nederlandse vakantiegangers. Volgens de meest recente cijfers van reisbrancheorganisatie ANVR ligt het aantal geboekte vliegvakanties naar het land 12,5 procent lager dan vorig jaar.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken paste onlangs het reisadvies aan. Niet-noodzakelijke reizen naar Ciudad Juarez worden afgeraden. In de stad op de grens met de VS woedt een bloedige drugsoorlog. De Mexicaanse president Felipe Calderon zei onlangs ervoor te willen zorgen dat Mexico in de top vijf van meest bezochte vakantiebestemmingen ter wereld komt.

Lees verder op: binnenland.nieuws.nl

Het enige wat ik hierop wil zeggen is dat Mexico GROOT is

Het probleem is dat veel toeristen jammer genoeg niet beseffen dat je dagen met het openbaar vervoer of enkele uren vliegen verwijderd bent van het genoemde gebied.

Steeds meer van onze mexicaanse kennissen mijden Mexico (zeker samen met hun kinderen) Ook wij zijn al jaren niet meer terug geweest. Inderdaad, Mexico is groot, maar na verschillende ervaringen (1 x zelfs twee week ziekenhuis na gewelddadige overval in eigen huis aldaar) met geweld laten we familie overkomen naar Nederland voor vakantie en pikken we twee weken Spanje mee. Fijn voor een ieder die onze ervaringen (gelukkig) niet heeft meegemaakt. Houden zo… Geniet van dit prachtige land, want dat is het natuurlijk wel, en hoop op meer rust in de nabije toekomst.

Is jammer dat je dat mee hebt gemaakt, maar in Nederland gebeuren die dingen net zo goed als geweldadige overvallen in huis of nog idiotere dingen. Lees de krant of doe de tv aan en je ziet dagelijks van dat soort berichten. Terwijl ik dat in Mexico eigenlijk zelden zie. De gewone criminaliteit (de drugs gerelateerd niet meegerekend) vind ik tenminste in Guadalajara veel meer meevallen dan waar ik in Nederland woonde, als ik opnoem wat daar allemaal is gebeurd, dan is wat er in Mexico gebeurt niets mee vergeleken en zou ik Nederland ook niet meer moeten bezoeken dan. Zelfs de staat Michoacan vind ik nog veiliger dan Nederland terwijl het wordt afgeraden om er te reizen.
In Spanje is familie van me ook beroofd en op de weg er naar toe ook achtervolgd door criminelen, dus naast Nederland, ook Spanje en Frankrijk niet meer bezoeken dan?

Het is gewoon jammer dat die drugsberichten zo uitgebreid in de media komen terwijl er voor de meesten eigenlijk weinig aan de hand is met een enkel gebied uitgezonderd. Het meeste gevoel van onveiligheid komt toch van de media. Maar daar zou niet heel Mexico gestraft mee moeten worden terwijl dat nu wel gebeurt, en dat helpt gewoon niet. Het is een soort van negatieve spiraal. En die kan eigenlijk met toerisme juist gebroken worden. Meer toerisme=meer normaal werk=minder criminaliteit Dus eigenlijk help je Mexico er totaal niet mee door het helemaal niet meer te bezoeken terwijl je er uitstekend veilig op vakantie kunt aan met eigenlijk alleen de omgeving van Cd Juarez uitgezonderd.

Mocht het toch uit de hand lopen waar ik woon, dan zou ik nog eerder een andere plek in Mexico zoeken dan Mexico verlaten. En Mexico helemaal niet meer bezoeken is sorry dat ik het zeg eigenlijk het slechtste wat je kunt doen voor Mexico. Ik probeer juist familie over te halen om ons te bezoeken en ze staan er versteld van hoe mooi en zelfs hoe veilig het allemaal is.

Steeds meer lees ik reacties van mensen die hun ‘kop in het zand steken’ Mexico is, percentagegewijs, één van de gevaarlijkste landen ter wereld o dit moment. Ik zeg dit met pijn in mijn hart. Wees blij dat je nog niets vervelends hebt meegemaakt. Ik ken, helaas, geen mexicaan in onze omgeving die al niet eens (direct of indirect) geconfronteerd werd met geweld het afgelopen jaar. Mijn mexicaanse echtgenote is overigens degene die in Nederland wilde gaan wonen omdat ze zich hier wél veilig voelt. Het beschrijven van incidentele zaken, zoals voorgaande schrijvers dit plachten te doen, is hetzelfde waarvan je mij beschuldigd. Mexico is, of men het wil of niet, momenteel een gevaarlijk land.

Ikzelf ben nooit in Mexico geweest. Mijn collega zat een aantal jaar geleden in Monterrey. Er was toen wel een andere president en nog geen oorlog tegen drugs zoals die nu woedt.

Zij zelf heeft niks meegemaakt ondanks dat zij 's avonds als meisje alleen over straat liep en zelfs heeft gelift(!). Ze zegt achteraf dat dat vrij naïef is geweest.

Heeft zij dan grote mazzel gehad of kan het toch gewoon? Een andere (niet-Mexicaanse) vriendin van me is met haar Mexicaanse vriend in hun auto beroofd met een pistool bij Mexico-stad…

Er zijn vast plekken in Mexico die zeer veilig zijn voor een toerist om vakantie te vieren. Je moet alleen zorgen dat je weet waar die zijn en dat je bepaalde plaatsen (of tijdstippen) mijdt om geen onnodige risico’s te nemen, lijkt mij.

Mexico heeft inderdaad een zeer hoge criminaliteit, rijke mensen laten chips inplanten in geval ze ontvoerd worden, als men gaat tanken doet men de tank nooit vol (tegen de autodieven) een oom van mij heeft geen facebook (zodat hij niet ontvoerd kan worden) en in de rijke wijken zie je vaak prikkeldraad rond de huizen.

Daarbovenop is er nog eens een zeer corrupte politie… Minderjarige neven van mij rijden gewoon rond zonder rijbewijs en zijn niet bang om betrapt te worden, dan betalen ze gewoon €5 “boete”.
Wat ik de Mexicaanse politie wel moet nageven is dat ze meer aanwezig zijn in het openbaar leven. Hier in België zijn er misschien 2 ongewapende beveiligingsagenten in 1 winkelcentrum. In Mexico zijn dat er dus 2 per ingang en nog een stuk of 10 binnen, de meesten bewapend met shotguns of mitrailleurs. Ik heb in Mexico ook al 3 politieachtervolgingen meegemaakt, en een gewapend geldtransport (vinger aan de trekker, letterlijk) Als je mexico doorreist met de auto zie je vaak militairen aan de tolhuizen staan die je kunnen controleren (en schieten als je niet stopt ;))

De criminaliteit is er hoog, maar geen reden om weg te blijven vind ik, ik voel me er niet onveilig, maar ik ben zelf van Mexicaanse afkomst, dus val ik niet op. Wat de drugsoorlog betreft, dat gebeurt tussen de drugkartels onderling, en tenzij je drugs gaat kopen zul je er niet mee in aanraking komen :wink: Waar je wel voorzichtig bij moet zijn is als je getuige bent van een schietpartij met de politie (ja dat gebeurt vaak)

Mexico heeft inderdaad een zeer hoge criminaliteit, rijke mensen laten chips inplanten in geval ze ontvoerd worden” daar heb ik nog nooit iets over gehoord, dat ga ik navragen.

Het moet niet gekker worden!

Hieronder een deel uit een artikel van Agencia Reforma van vandaag. Mexico kent meer dan 25 miljoen Facebook-gebruikers en is daarmee vijfde in de wereldranglijst van FB-gebruikers.

Tank niet volgooien ? Wat is daar het doel van ? Ja komt voor maar dan omdat je het geld niet hebt om de tank vol te gooien of niet de “luxe” hebt om voor 400 pesos benzine extra in je tank te laten zitten de hele week.

Je mag hier als minderjarige, vanaf 16 jaar, autorijden met toestemming van een van de ouders. De permit kost rond de 30 Euro.

Chips in laten zetten kan inderdaad. Ook kan je je auto laten blinderen. Is vaak meer een statussymbool dan een veiligheidsmaatregel. Waarom loop je ermee te koop dat je een chip hebt zoals die kennis van je familie… ?

Onveiligheids verhalen in Mexico is zoiets als dat ze hier denken dat in het liberale Nederland iedereen de hele dag aan de coke en marihuana zit. Is ook niet waar toch maar als je de verkeerde plaatsen opzoekt lijkt het er wel op.

Joep

Agencia Reforma
Los mexicanos se suman en forma acelerada al uso de Facebook, la popular red social de internet, al casi duplicar su número en el último año con un crecimiento del 94.2 por ciento, para llegar en junio a 25.6 millones, según datos difundidos hoy por la compañía.

Tan solo en mayo pasado, un millón 900 mil mexicanos se afiliaron a Facebook, lo que representó un aumento de usuarios del 7.9 por ciento y ubicó a México como el país que más crecimiento registró en todo el mundo dentro de esa red social en el último mes.

El mayor número de usuarios de Facebook se ubica en Estados Unidos con 149.4 millones, seguido de Indonesia con 36.4 millones, Reino Unido con 29.9 millones, India con 26.6 y México en el sexto sitio con 25.6 millones.

tja, ik heb het ook maar horen zeggen, in hoeverre dat allemaal waar is weet ik niet.

Waar hebben we het over!!! Mexico is enorm groot en net zoals in zoveel andere landen is er geweld, drugs etc, ook in Nederland! In Nederland zijn er ook gebieden die je moet mijden, dit geld ook voor Mexico maar dit wil niet zeggen dat Mexico gevaarlijk is. En het geweld in Mexico vindt plaats bij de grenzen en dit is zo ver van alle toeristische plaatsen waar je als toerist kunt vakantie vieren. Ik kom nu al zo vaak in Mexico en nog nooit heb ik mij onveilig gevoeld of iets vervelends meegemaakt. Zolang je je normaal gedraagt en je niet in gebieden komt waar je niets te zoeken hebt en uit de buurt blijft van verkeerd mensen dat is er NIETS aan de hand. Ik zeg dus , VIVA MEXICO en ga er lekker op vakantie om te genieten van het vele moois dat zij te bieden heeft.

En helaas is het zo dat IEDEREEN altijd de negatieve dingen van het land noemt in het nieuws en nooit de leuke en mooie dingen die in het land gebeuren. De media zet Mexico altijd in een negatief kwaad daglicht, er is altijd wel wat te zeuren terwijl als er in Frankrijk, belgie of Amerika iets gebeurd dan horen we daar nooit iets over! Terwijl in Nederland toch ook echt heeeeel veel gebeurd in negatieve zin…Ik zeg dus: geloof nooit zomaar de media want zij maken de dingen veel zwaarder dan het lijkt want uiteindelijk draait het alleen maar om hun zakken met geld te vullen.

Ik geef je gelijk MiiPris, ik ga zelf ook graag naar Mexico en ik voel me er niet onveilig. Maar als mijn oom zulke dingen zegt, vindt ik het toch belangrijk om het op dit forum te zetten.