Ik ben reisbegeleider in Midden en Zuid-Amerika, en sinds ik ben begonnen 3 jaar geleden merk ik dat het aantal georganiseerde rondreizen naar Mexico drastisch is afgenomen. Dat heeft vast niet alleen te maken met de economische crisis, maar vooral met alle verhalen over het drugsgeweld! Terwijl ik me om die reden nog nooit onveilig heb gevoeld in Mexico.
Daarom even een kleine peiling: hebben jullie iets gemerkt van de ‘War on Drugs’ toen jullie in Mexico waren? Of maak je je er zorgen om, als je nog gaat?
Ben heel benieuwd!
Groeten
Saskia
:wereld:
Nou ik moet nog gaan;ik heb dan gekozen voor ,n hotel in Playa del Carmen,kennisen die er geweest zijn zeggen dat het een droomvakantie geweest is maar ook anderen weer van Mexico??? Durf je daarheen? Is een van de gevaarlijkste vakantielanden.
Waarop baseer je dat Mexico tot de gevaarlijkste vakantielanden behoort?
De vraag of Mexico veilig is, is een vraag die mij geregeld gevraagd wordt, door klanten, partners, vrienden en familie. Het hangt ervan waar je naar toe gaat. De negatieve publiciteit over Mexico en de drugsoorlog komen regelmatig in het nieuws en speelt zich voornamelijk in de noordelijke grensstaten af. Mexico is één van de grootste landen ter wereld en om maar een voorbeeld te noemen; de afstand tussen het noordelijke grensstad Tijuana en het Carabische Cancun is tenminste 4.500 kilometer. Dat is bijna net zover als van Amsterdam naar Bagdad. Een wereld van verschil ! Ik ben het er helemaal mee eens dat vooral de rondreizen in Mexico sterk zijn afgenomen. Wij bieden ook geen rondreizen meer aan naar Guatemala en Honduras omdat het geweld in deze landen in de laatste jaren nogal is toegenomen, wat zeer spijtig is. Het heeft ook veel te maken met de regering olv Presidente Felipe Calderon, die ´de oorlog´ heeft verklaard aan de drugsbendes en daar wordt regelmatig over bericht in de int. pers (bad news sells better then good news). Mexico heeft een image probleem ondanks het feit dat er bijna 7 miljoen mensen dit jaar op vakantie zijn gegaan naar Cancun en de Riviera Maya. De meeste verblijven hier in de mooie resorts maar minder mensen verkiezen een rondreis te maken. De enige rondreizen waar wij momenteel veel navraag hebben zijn de reizen die door Yucatan, Campeche en Quitana Roo gaan. Minder in trek is Chiapas wat jammer is want dit is ook een mooie regio !
Ga gerust en met een gerust hart op vakantie naar Mexico !
Saludos
Yana,
www.insidermexico.com
Ben nog niet in Mexico geweest, maar die verhalen over die drugsproblemen etc zouden mijn keuze echt niet beïnvloeden. Het land is zo groot en lijkt mij dat op veel plaatsen die problemen er niet zijn?
Het nieuws laat vaak het negatieve van een land zien. Mij weerhoud het er niet van in ieder geval.
Ik zou een georganiseerde rondreis niet kiezen overigens aangezien ik niet van dat gedwonge reizen houd, dat de reisleider alles bepaald. Ik onderneem liever zelf dingen en bepaal zelf hoe lang ik op een plaats ben. Misschien dat meerdere met hetzelfde idee rondlopen tegenwoordig ?
Tjah,
als in Mexico woonachtig zijnde Hollander ben ik aardig op de hoogte van de problematiek.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de gemiddelde toerist, die even lekker de vakantie-opties voor komend zomer gaat bekijken, dat niet is. De meeste mensen weten dat Mexico een enorm land is maar niemand gaat bij het lezen van een bericht op Nu.nl (bijv: 10 onthoofde lijken gevonden in Mexico, Ciudad Juarez) op de kaart kijken waar Ciudad Juarez nu precies ligt.
Dus bij het zien van de optie Mexico als vakantieland denkt men al heel snel aan de oorlog en de vele liquidaties en boekt men liever een ander land.
Dit komt dus door een stukje ontwetendheid, maar ik kan het me wel voorstellen.
Bedankt dat je reageerde,kan ik bij jou ook met mijn volgende vraag terecht,nml: Welk betaalmiddel kan ik daar nou het beste mee betalen,euro,s ,dollars oftewel mexicaanse valuta?
Ik merk wel dat de publieke opinie over Mexico de afgelopen 3-5 jaar aanzienlijk in negatieve zin is veranderd. Dit mede door de als maar negatieve berichtgeving over Mexico in de media. Waar voorheen de berichtgeving geografisch beperkt was tot het Noorden van Mexico komen ook steeds vaker negatieve berichten over de vakantiegebieden in het nieuws.
Ik denk dat het niet zo zeer uitmaakt waar je op vakantie gaat maar hoe je jezelf opstelt. Ook voor Nederland geldt dat je op sommige plekken als toerist/burger niet moet komen zeker op bepaalde uren. De resort toerist heeft al helemaal niets te vrezen terwijl de backpacker misschien iets beter op zijn/haar hoede moet zijn. En zolang je je in het drugscircuit begeeft heb geen last van het drugsgeweld maar dat geldt in Nederland precies zo.
Oh ja en gewoon de Mexicaanse Peso munt gebruiken gemakkelijk te pinnen!.
Ik had veel negatieve reacties gehoord over Mexico city van mensen die er zelf nog niet geweest waren. Maar van mensen die er wel al geweest zijn hoor ik dat het daar goed meevalt. Ik ken iemand die 5dagen alleen in Mexico City rondtrok en die geen enkel probleem ervaren heeft. Volgens mij heeft veel inderdaad te maken met hoe je eigen houding. (En natuurlijk moet je niet 'savondslaat alleen in donkere steegjes gaan rondlopen he)
Wij zijn in januari in Yucatan, Campeche en Quintana Roo geweest. Dit deel is zeker veillig te noemen. In 1999 ben ik in Juarez geweest, even overgestoken vanuit Texas. Ook toen was het al zeer onveilig en nu zou ik er zeker niet meer heen gaan. De overige delen van Mexico zou ik zou naar toe gaan en mocht je twiijfels hebben dan blijf je 's avonds toch in je hotel… 
Ik snap de bangheid wel hoor.
Ik merk wel een wereld van verschil tussen Nederland en Mexico. Als het donker is, ga ik niet uit huis. Tenzij ik met vrienden ergens naar toe ga. Maar dat beperktheid om niet te worden beroofd door ´ratten´(hoe de Mexicaanse vrienden dat zelf noemen) vind ik stukken minder.
Mexico is zo groot dat het onmogelijk is om een algemeen oordeel over het land te geven.
In het noorden zal het ongetwijfeld zo zijn zoals door Morenito omschreven wordt maar grote delen van het land zijn zeer veilig. In centraal- en zuidelijk Mexico (uitzonderingen daar gelaten) kan men ´s nachts prima over straat zonder dat men zich druk hoeft te maken over de veiligheid.