Het zit me niet lekker....

Beste mexico liefhebbers/bewoners,

Eind deze maand is het dan eindelijk zo ver…ik vertrek naar Mexico om er te gaan wonen met mijn Mexicaanse vriend.
We hadden veel leuke plannen die op het moment van ontstaan realistisch en uitvoerbaar waren. Nu, nadat Mexico zo negatief in het nieuws is geweest zitten onze ideeen ons toch niet zo lekker meer.
Mijn vriend komt uit Colima, maar we zouden Colima inruilen voor het toeristische Playa del Carmen om daar aan het strand een bedrijfje te beginnen. Daar hebben we vanzelfsprekend wel toeristen voor nodig!
Zelf hoor ik veel verschillende dingen over hoe het er nu is in het toerisme…de een zegt dat het wel rustiger is, maar dat er nog genoeg toeristen zijn, de ander zegt dat het er bijna is uitgestorven!

We staan op het punt om onze plannen voorlopig even aan te passen, maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet!!

We willen een bedrijfje opzetten in de watersport…maar daar moet wel animo voor zijn natuurlijk. Jullie (de mensen die daar nu aan de kust wonen) hebben het beste zicht op de toestand nu tijdens de crisis en het griepvirus.

Daarom mijn vraag (na een wel heel lange inleiding) hoe vol zitten de stranden met toeristen??? Triest of hoopvol?

Ik hoop er wat van te horen! Dank! :vak02:

Ikzelf woon niet direct aan een vakantieoord en of Playa del Carmen om een goed beeld te geven van de situatie aldaar, maar dat de uitbraak van de griep virus voor een flinke klap in de toeristen industrie heeft gezorgd mag duidelijk zijn. Om nu advies te geven wat te doen in jullie situatie, zou ik niet durven, dat is aan jullie om in te schatten. Dat het moeilijker wordt dan normaal is denk ik aanneembaar, maar hoe het zich ontwikkeld? Mexico komt altijd sterker uit een crisis dan verwacht, het zou me niets verwonderen dat dat nu weer gebeurd. Maar de toerist moet wel terug komen. Hier wat info uit nieuws berichten:

De cijfers liegen er niet om, sinds eind april en begin mei zijn de hotels in heel Mexico voor 50% minder bezet. De toerist heeft het zekere voor het onzekere genomen en daar waar mogelijk zijn reis omgeboekt of gecanceled. Intussen begint het duidelijk te worden dat de risicos voor een infectie met het gevreesde griep virus H1N1 minder ernstig is, dan aanvankelijk werd gedacht. Afgelopen vrijdag 15 mei 2009 werd bekend gemaakt dat men in de verenigde staten de “H1N1 influenza” waarschuwing tegen niet-essentiële reizen naar Mexico heeft opgeheven. Daarnaast hebben veel andere landen, zoals Argentinië, Peru, Uruguay, Ecuador, Italië, Oostenrijk, België, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland ook hun negatief reisadvies naar Mexico vorige week ingetrokken. De “waarschuwing” werd gedegradeerd tot een “Travel Health Precaution”, die is gericht op degenen die een verhoogd risico lopen of complicaties kunnen krijgen als gevolg van enige vorm van infectie met influenza.

De veiligheid van hun burgers en bezoekers blijft voor de Mexicaanse overheid de hoogste prioriteit, en met het bewijs dat de griep minder bedreigend is dan aanvankelijk werd gedacht, is Mexico klaar om al haar bezoekers weer de gastvrijheid en diensten te bieden die dit land altijd heeft onderscheiden. Intussen heeft de mexicaanse staatsecretaris van Financiën aangekondigd een financiële prikkel te geven en kondigde aan toeristische bedrijven een 50 procent reductie te geven over de kosten ten aanzien van het gebruik van luchtruim en de cruise-poorten voor de komende drie maanden. Daarnaast is er door de minister van Financiën een bedrag van $15 miljoen aan de kant gezet om het toerisme in zijn land te promoten en te steunen. Ondanks al deze maatregelen blijven sceptici beweren dat het land misschien maanden nodig heeft voordat de touristen industrie zich herstelt. Ambtenaren en bedrijfsleiders vrezen dat mensen voor lange tijd weg blijven uit Mexico. De mexicaanse minister van toerisme schat dat landelijk de broodnodige inkomsten uit de toeristen industrie zou kunnen dalen met 43 procent dit jaar als gevolg van de uitbraak.

In 2005, werd Cancun gehavend door de orkaan Wilma, waardoor miljarden dollars aan schade werd geleden. “Vandaag is de situatie slechter dan een orkaan”; zegt Rodrigo de la Pena, hoofd van de Cancún hotel vereniging. “Tijdens een storm zijn mensen bezig”, zegt hij, “en hotels hebben verzekering ter dekking van reparaties en loonadministratie”. “Nu is het afwachten of de mensen komen ja of neen”.

bron: [nrp.org] en [mexico-update.com]

Ik denk dat het nu juist een uitstekende periode is om iets op te starten in Quintana Roo. Dat op dit moment alles stil ligt kan in je voordeel werken denk ik. De relatieve rust kun je gebruiken om je bedrijf te organiseren en vergunningen, lokatie etc te regelen.
Misschien dat het nu ook geen slecht moment is om een bestaand bedrijf over te nemen.

De huidige situatie is slechts tijdelijk. Cancun e.o. is te belangrijk voor het toerisme om het zomaar aan haar lot over te laten.

Joep

De huidige situatie is slechts tijdelijk.

Als je voldoende financiële middelen hebt kun je nu overal je slag slaan zelfs in duur Monterrey, zelfs de huizenprijzen zakken (voor het eerst). Het probleem is echter of de mensen waar je je zaak op richt komen en niet al de recessie tussen de oren hebben. De vraag is, als de mensen niet komen hoe lang kun je financieel rond komen voor je je nieuw opgezette zaak moet sluiten?

Wij zelf zijn twee jaar geleden hierheen gekomen met de bedoeling eerst te werken in de IT en zodoende geld te sparen voor een huis te kopen en een klein bedrijfje te starten. We hadden helaas niet veel geld over toen we naar Mexico kwamen. We moeten het dus doen met arbeid en sparen en werken beiden voltijd in de IT.

Door de economische crisis vinden we in onze sector nu moeilijk werk en hebben 3 maanden geen werk gehad en hebben van ons spaargeld moeten leven, alvorens we wat anders vonden. Intussen gaat huur en vaste lasten betalen gewoon door, daarnaast hadden we wat financiële tegenvallers. We hebben deze financiële aderlating overleefd en nu weer werk (gelukkig), maar ik in een andere stad en mijn vrouw alleen voor een project van 3 maanden.

Intussen hebben we onze dromen even in de ijskast gezet en hopen op betere tijden.

Het is zoals gezegd tijdelijk, hoe lang is natuurlijk afwachten. Maar bedenk wel dat voor je in Mexico bent, alle papieren in orde hebt en je zaak de deuren heeft geopend dat je dan inmiddels wel een aantal weken of maanden verder bent. Bovendien duurt het dan nog vaak enkele weken/maanden voor je winst maakt. Dan zit je al snel tegen het begin van het winterseizoen aan. Als de griep dan niet in hevigere vorm is teruggekomen dan denk ik dat het winterseizoen niet zo slecht zal zijn qua toerisme als nu op dit moment het geval is.
Eerste maanden zijn altijd moeilijk bij een eigen zaak, met of zonder griep. Dus probeer een reserve te hebben en je komt het wel door.

Dank jullie wel voor de input, het is altijd fijn te horen hoe anderen er over denken!
We gaan waarschijnlijk pas knopen hakken wanneer we er zijn en met eigen ogen kunnen inschatten wat het beste is.
We hebben inmiddels ook wat nieuwe ideeen en gaan ook daar maar eens goed over nadenken.
Spannend is het zeker…het komt nu zo dichtbij! Heb er onwijs veel zin in…!!

Wij zijn zelf 3,5 jaar geleden naar Cozumel vertrokken en 3 weken na onze aankomst kwam orkaan Wilma 60 uur over ons dak.
Ons bedrijf www.divechoicemexico.nl lag meteen plat, zonder dat we goed en wel begonnen waren.
Op dit moment zitten we met zijn allen weer een een soortgelijke situatie en het zal ons echt niet uit Mexico vandaan krijgen, daarvoor houden we teveel van dit land en deze manier van leven.

Mexico is een land waarin je flexibel moet zijn en je moet je aanpassen aan de situatie. Dat is niet altijd makkelijk, maar wel de enige manier.
Probeer je businessplan een beetje om te buigen en niet te grote stappen tegelijk te nemen en je zult verbaasd staan wat je kunt bereiken.

Succes met jullie zaak en wellicht tot ziens!

Hallo!

Naast al het bovenstaande zou ik willen toevoegen dat de Mexicaanse overheid er nu alles aan doet om Mexico weer interessant te maken voor de toeristen en niet alleen de buitenlandse toeristen. Er is nu een campagne bezig (Vive Mexico!) waarmee ze het toerisme in Mexico weer willen opkrikken zeg maar.

Ik zelf ben ook bezig met het opzetten van een toeristisch bedrijfje in Mexico (Mexico Con Color, reizen op maat naar Mexico) en was daar voordat het virus hier uitbrak al mee begonnen. Ik kreeg het dus ook best wel benauwd toen dat hele gedoe met dat virus begon.

Op dit moment moet ik zeggen dat ik juist nóg gemotiveerder ben om de mensen te vertellen waarom ze naar Mexico moeten komen. Ik zie dit echt als een kans en om daarmee ook het Mexicaanse toerisme te helpen. De prijzen zijn nu hartstikke laag en overal heb je aanbiedingen. De overheid heeft ook allerlei maatregelen getroffen om het toerisme aan te trekken. Verdiep je daar eens in, misschien dat je er iets mee kan! Ik zou je plannen ook echt niet zomaar aan de kant schuiven.

Succes ermee!

Groeten,

Lisa

Hoi Lisa,

Dank voor je reactie! Ik ben inmiddels al weer in Mexico en de reclames van Vive Mexico zijn me inderdaad niet ontgaan hahaha.
We zijn ook bezig met de voorbereidingen van ons bedrijfje…wellicht kunnen we in de toekomst nog iets voor elkaar betekenen!

Waar zit jij eigenlijk?

Groetjes Grada

Hoi Grada,

Wat leuk dat jullie begonnen zijn met de voorbereidingen! Hoe staat het er nu voor wat de toeristen betreft daar in Playa?

Ik zit zelf in Mexico Stad en ga vanuit hier de reizen organiseren. Het lijkt me een goed plan contact te houden, wie weet kunnen we inderdaad nog eens iets voor elkaar betekenen!

Succes in ieder geval en laat maar weten wanneer jullie van start gaan.

Groeten,

Lisa

Hoi Lisa,

Op dit moment zitten we nog in Colima, mijn vriend moet eerst hier nog wat werken en in de tussen tijd zijn we bezig met de voorbereidingen die we hier al kunnen treffen…ik laat je zeker wat horen!

Wat die toeristen betreft weet ik het dus nog niet…heb er geen zicht op. Lijkt me wel dat dat toch niet te lang meer zal gaan duren…

Groetjes en succes ook!