Je hoeft de TV maar aan te doen en het is crisis. :frown:
Toen ik laatst in Nederland was kreeg ik spontaan hyperventilatie van alle negatieve berichten in de krant, radio, tv en van de mensen om je heen.
Ik werk zelf in de toeristenindustrie en de makelaardij.
Ik ga zeker niet zeggen dat er geen crisis is, maar we kunnen ons hoofd hier op Cozumel nog aardig boven water houden.
In Guadalajara gaat het ook redelijk aardig.
Er is wel sprake van een aantal ontslagen maar niet zo erg als in andere landen/staten/steden. In januari bijvoorbeeld waren er in de hele staat Jalisco 6000 meer werklozen dan in december op een bevolking van enkele miljoenen. Dus dat is nog wel redelijk acceptabel. (In december waren er zelfs minder ontslagen dan gemiddeld wat ieder jaar rond de feestdagen gebeurt) Winkelcentra zijn ook nu nog aardig vol en wordt nog behoorlijk veel gekocht.
In het tweede trimester van dit jaar verwachten ze er alweer herstel in Jalisco. Maar ken ook mensen die nu nog hun baan opgeven om een andere baan te zoeken zonder dat ze bang zijn dat ze een tijd lang zonder komen te zitten door de crisis. Dus het valt wel mee hier.
Mischien ook wel het geluk door de panamerikaanse spelen die in Guadalajara in 2011 worden gehouden. Daardoor wordt er zeer veel geinvesteerd in bouw van nieuwe projecten (hotels, plazas, dure apartementen, kantoorgebouwen etc.) wat alleen al duizenden extra banen opleveren voor de bouw ervan en de opening van de winkels e.d.
Op de websites voor werkzoekenden is er nog een massa aanbod voor Queretero, maar toch heb ik de indruk dat verscheidene topbedrijven een interne grote kuis houden. Minder werk noodzaakt minder mensen. Niet alleen in Mexico, ook in de VS. Al heel wat vice presidenten werden bedankt in het amerikaans bedrijf waar ik werk.
Het viel me op dat het vrij rustig was afgelopen vrijdagmorgen in het bedrijvenpark waar ik werk. Ik kwam zowat alleen met de auto toe om 8 uur 's morgens, normaal een piekmoment. Verschillende bedrijven, en zeker de leveranciers in de automobielindustrie werden genoodzaakt 4 dagen per week te werken. Ik vermoed dat die mensen hun adem inhouden als ze zien hoe bv. GM in de VS op de rand van het bankroet staat. Zolang er geen duidelijkheid is over hoe het met deze bedrijven verder gaat (de roep op een faillisement ipv aanhoudende miljarden overheidssteun wordt stilaan groter in de VS), zal er niks veranderen.
Wees gerust dat het balanceren is op een dunne koord. Ik wil hier niet de pessimist uithangen maar doen alsof er niets aan de hand is, is sterk overdreven. Toen ik in Belgie woonde zei men “Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel”. Dat gaat evengoed op voor de VS en Mexico.
Een troost mag misschien de dalende waarde van de peso zijn op de wisselmarkten. Dat zou Mexico sterk moeten houden als exporteur.
Ik werk in Cuernavaca en merk nog weinig van de crisis, hoewel een stijgende dollar niet goed is hij stond agelopen vrijdag even op 15 pesos (http://www.banamex.com.mx/ ) wel gaat het slechter in de auto industrie Volkwagen Puebla Nissan civac Cuernavaca dat heb ik vernomen van familie, die werken bij de Volkwagen fabriek in Puebla wat ons zelf betreft gaat het goed wij leven voor een gedeelte ook van de toeristenindustrie en ik zie wel een verschuiving, meer Amerikanen en minder toeristen uit Europa.
Ik en mijn vrouw zitten beiden zonder werk. Niet zozeer door de crisis, maar door geklungel van de outsourcing bedrijven. Zijn al op zoek en er “schijnt” werk genoeg te zijn, ondanks dat horen we niets of nauwelijks na een sollicitatie per email of eerste gesprek. We zijn al op werk forums geweest, waar werk werd aangeboden aan de vleet en men beloofde veel, maar het resultaat is nihil. Ik denk dat Monterrey het hards is getroffen door het feit dat ook hier veel VS bedrijven zijn. Tevens veel ontslagen gevallen bij Caterpillar, Cemex en Neoris. Wel schijnt er opeens een grote opkomst van call centers te zijn. We proberen ons geluk nu daar. Als iemand nog een baan voor een arme Nederlander heeft dan stuur mij een email, kan morgen beginnen. Zoek iets aan de playa of zuidelijker met goedkope kamers of zo; IT, Horeca, DJ, wat dan ook, ben bereid iedere optie te bekijken.
… weet precies wat je bedoeld was er nog geen 3 weken geleden en ik had het gevoel alsof Nederland in staat van beleg was en de wereld depressie had veroorzaakt. Steeds maar weer de oorlog in Israel/Palestina/Afghanistan op TV en in dagbladen, nog steeds dezelfde negatieve discussies over de moslimbevolking in Nederland (wanneer houd men daar nu eens mee op), veel winkelpanden die leeg stonden, massaal huizen te koop, alles in de uitverkoop, banken bijna faliet. Iedere dag was er uitvoerig bericht over de wereldcrisis, in het nieuws en in praat programma´s, met de daarvoor ingehuurde “experts”. Niet te vergeten de kou, sneeuw en regen, en iedere dag maar 6 uur zon. Na 1 week heb ik de TV uitgezet en niet meer gekeken, want ik kreeg er werkelijk genoeg van…je kunt je een crisis ook laten aanpraten. Was blij weer terug te zijn :zon02:
Hallo,
Is het niet mogelijk om iets op je zelf te beginnen? Ik zou dan wel niet voor Monterrey kiezen,het is een van de duurste grote steden van Mexico.Een goede optie is de horeca wat je zelf ook al aangaf.Ik ben al jaren zelfstandig en ik zou niet anders willen ook al maak ik meer uren dan het personeel.De enigste drempel is dat je wat startkapitaal moet hebben en heel goed kijken naar de locatie.
Succes.
John
ik heb een baan en mijn vrouw ook, maar ik zou graag ook iets opstarten hier in Mexico…heb genoeg diploma’s en vertrouwen om iets verstandig aan te pakken, alleen ontbreekt dat ene idee… ik dacht aan import maar de recente val van de peso doet me plots twijfelen…
wat doe je, luzyjohn ?
Ja import is op dit moment lastig. Export daarentegen is nu juist wel behoorlijk interessant. Alleen nog bedenken wat te verkopen.
Ikzelf werk tegenwoordig sinds enkele maanden op freelancebasis voor een bedrijf uit Nederland wat ook wel aan te raden is. Je kunt door de hoge euro behoorlijk lagere prijzen vragen, dus dat is wat makkelijker hengelen naar opdrachten.
Wij hebben zelf hier een internet caffe op 50 meter van de katedraal in het historisch centrum van Cuernavaca en dat loopt goed en ligt op een zeer goede locatie en we zijn nog het uitbreiden alleen is de verkoop van laptops en Pc,s wat terug gelopen door de duurdere dollar, We willen ook een bar restaurant overnemen in de zelfde straat alleen moeten we het nog een worden over de prijs.Met import of export heb ik geen ervaring.Ik denk wat ednet schreef dat de beste kansen liggen in de export.Ik heb de economische crisis in de jaren 80 meegemaakt daarmee vergeleken is de recente val van de peso niks met het geen wat er toen gebeurde op de een van de andere dag een geldontwaardig van 50% en meer dat is verschillende keren gebeurt tot Mexico steun kreeg van het IMF (http://www.imf.org/external/pubs/ft/history/2001/ch09.pdf)
Groeten
John
PS: het is niet alleen de peso die minder waard wordt de dollar stijgt en de euro verliest ook aan waarde, vandaag noteerde de euro tegen 1,2640 dollar
export naar Europa is enerzijds aantrekkelijk i.v.m. de sterke Euro, maar anderzijds is men momenteel erg terughoudend met grote inkopen. Ik werk bij een groot transportbedrijf op de douaneafdeling en merk momenteel goed dat het allemaal wat minder is met de containers van overzee. Lijkt me dus iets om goed te overwegen.
Internetcafes heb ik ook, en was vroeger een zeer goede business in Guadalajara, had er op het hoogtepunt 9 stuks gehad, waarvan nu nog 3 over.
Probleem tegenwoordig in Guadalajara is dat er enorm veel internetcafe’s zijn die elkaar doodconcureren. Wil je er in Guadalajara genoeg aan overhouden is het aan te raden om er zelf bijna geheel fulltime in te werken, of je moet geluk hebben met de locatie dat je met personeel nog steeds meer dan genoeg overhoudt, alleen dat is vrij lastig. Of er is al veel concurentie, of er is niet genoeg parkeerruimte waardoor er te weinig klanten komen etc. Daarom heb ik de andere 6 al enige tijd geleden van de hand gedaan omdat deze met personeel niet meer lucratief genoeg waren.
De overige drie ben ik echter ook van plan te verkopen wegens gebrek aan interesse na er 7 jaar in te hebben gewerkt, ook al leveren ze zonder wat te doen geld op.
Is dus een kwestie van goed onderzoeken of het enigsinds haalbaar is in de buurt waar je een internetcafe wilt openen.
Wij zitten tussen een aantal scholen en de katedraal in op het moment dat ik dit schrijf is de geen pc meer vrij wij verkopen ook hardware van USB sticks tot laptops en alles wat er tussen zit en we kunnen er goed van leven.wat wel zo is dat je goed naar de locatie moet kijken wij houden het op een een internetcafe niet meer, het zijn alle recente pc,s met min. 1 GB ram en DVD brander en kaartlezer plus LCD schermen .En we zijn ook bezig met een bar restaurant over te nemen alleen moeten we het nog eens worden over de prijs.