Queretaro

Hoi, ik ga over een paar weken naar Queretaro voor mn werk en heb daar ook een week vrij. Ik zoek tips om dat weekje in te vullen dus al iemand de regio kent hoor ik dat graag. Kan iemand me misschien vertellen hoe het openbaar vervoer is? Tijdens die week heb ik ook een huurauto maar mijn manier van reizen is meer sociaal gericht dus bussen, treinen, zoeken vragen vind ik heerlijk.

Mijn interesses zijn erg breed, ik hou van hiken in de bergen maar ook steden en mooie stranden vind ik leuk.

Dus is iemand weleens in de buurt van Queretaro geweest?

San Miguel de Allende en Guanajuato zijn leuke koloniale steden. De sites van Tula en Theotihuacan zijn het beste vroeg in de ochtend te bezoeken, voor de drukte. En in Mexico Stad is ook genoeg te zijn om een paar dagen te verblijven.

Hoi,

Een volle week? Leuk.

Ga zeker het centrum van de stad eens bezoeken en de Arcos. Er is genoeg geschiedenis, maar je moet de moeite nemen om het eens te lezen. Of je kan zo’n toeristisch busje opstappen en het je laten vertellen tijdens een rondrit.

Plaatsen in de buurt om eens te bezoeken: Bernal (klein dorpje met grote monoliet), Tequisquiapan (lokale ambachten), San Miguel de Allende (toeristisch punt, ook leuke balneario daar). Voor Mexico moet al een bus nemen in het buscentrum. Stranden zijn er niet, je zit hier in het midden van het land.

Het openbaar vervoer: er zijn een hoop stadsbussen, met smalle zitjes en, zeker als je achteraan in de bus zit, vreselijk als ze over de topes sheuren. 5 pesos. Je kan een klein boekje kopen in een kiosk waarop de verschillende busroutes staan. Een taxi in de stad kost ongeveer 40-50 pesos. Ook aan taxi’s geen gebrek…

Wat is er te doen…:
http://www.de-paseo.com/Home/Home.htm

Als je de auto neemt…je weet dat voorrang van rechts hier niet geldt, gewoon voorrang voor degene die op de belangrijkste straat rijdt. Ook mag je bij een rood licht naar rechts afslaan als je er geen hinder mee veroorzaakt.

Kom je naar hier voor een bedrijf dat hier gevestigd is? Ben benieuwd…

Marc

Hoi, bedankt voor de info! Ik moet naar Queretaro omdat een Nederlands bedrijf (KUBO) daar (in Colón) een kas aan het bouwen is, ik ga er heen om de bedrijfsruimte te bouwen (gevel en dakbeplating), mijn werkgever heeft dit onderdeel aangenomen.

Ik weet dat er geen stranden zijn maar dacht aan een binnenlandse vlucht maar gezien de bezienswaardigheden in de regio is dit onzin.

Eindelijk staat mijn datum vast, 11 mei ga ik de lucht in

Het dichtst bijzijnde strand moet dat van Ixtapa zijn, dat is op ongeveer 6-7 uur rijden… genoeg hotels daar om een kamer te vinden…als je er heen gaat moet je er minstens 2 dagen er voor uittrekken…
(Zihuatanejo-Ixtapa)

Nou het is alweer een eeuwigheid geleden maar misschien dat je hier ook nog komt en leest…

Ik ben uiteindelijk eerst 3,5 week geweest toen 1week nederland, 2 weken Tokyo, en toen weer voor 12 weken naar Mexico. Het project wat we bouwden was voor Levahrt Hortinvest, een groot groente bedrijf uit aalsmeer die daar paprika’s kweken. Inmiddels zijn andere nederlandse bedrijven er nog 2 projecten aan het bouwen, gelukkig zijn ze niet verder op onze offertes ingegaan (we kunnen het in europa al niet bijbenen)

Ik heb een geweldige tijd gehad maar ook een hele zware tijd, dat is wel te bedenken als je ziet dat onze planning 4 weken was en dat ik dus bijna 4 keer zo lang er over gedaan heb.

De mannen met de stropdassen uit Nederland hadden geen rekening met de mentaliteit gehouden, we werkten met jongens uit Ajuchitlan in de leeftijd van 17 tot 40 ongeveer, sommigen bakten er niks van en anderen hadden wel inzicht. Stuk voor stuk geweldige en dankbare mensen met een hart van goud maar één probleem, ze hadden nog nooit iets perfect recht gebouwd. één ding wat enorm belangrijk is als je een kas bouwt.

Ze gebruikten dus kromme waterpassen enzo, basis fout en alles gaat mis. Mijn pogingen de boel te redden via mail en telefoon werden niet voldoende serieus genomen en als gevolg een veel te late oplevering en letterlijk tot op de dag van vandaag ploegen hollanders er heen om lekkages en schade op te knappen. de 300.000 euro die bespaard werd door met de lokale bevolking te werken is ruimschoots uitgegeven aan nawerk en vervangen van gestolen materiaal (Aluminium onderdelen en electrisch gereedschap)

De week vakantie is er nooit van gekomen door de werkdruk, kraanbedrijven die niet komen opdagen, slechte hoogwerkers, verdwenen en incomplete leveranties door het panelenbedrijf Metecno Qro, etc.

Het goede nieuws is dat ik er een relatie aan overgehouden heb, het slechte nieuws is dat ik er uiteindelijk een flinke burn-out mee opgebouwd heb (al die dagen achter elkaar gewerkt met 2,5 dag vrij, ook zondagen dus) Ik kwam al helemaal opgebrand terug en ben keihard door gegaan na 2 dagen hier in Nederland. ik heb het weten vol te houden tot Juli en heb toen professionele hulp gezocht, nu zit ik nog voor 50% in de ziektewet.

Ik ben met mn vriendin nog wel naar San Miguel de allende geweest en veel kip gegeten in bernal, ik woonde in Tequiquiapan en heb de hele regio wel gezien. De nederlander Richard die de boel moest gaan runnen woonde in Queretaro, milenium 2 en hij heeft ons vaak meegenomen naar de stad en zijn vrienden van de harley club.

Ik denk nog elke dag aan de vrienden die ik er had en heb de meeste slechte kanten verdrukt uit mijn geheugen. Op papier gaat de zakelijke strijd door (geld) maar ons bedrijf is goed ingedekt omdat ik alle mail en foto’s heb bewaard.

Moraal van het verhaal, het was fantastisch maar ik doe het nooit meer. Ik wilde ook niet meer terug naar Nederland en heb gehuild toen ik met de bus wegreed naar het vliegveld, dat heb ik in geen enkel ander land gehad.

Op mijn youtube staan nog wat filmpjes van het project mocht je je echt vervelen.

http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?fuseaction=viewImage&friendID=57241707&albumID=1737923&imageID=41724797

Best Frankie,

Welbedankt om je verhaal hier met ons te delen. Heel plezant om het te lezen. En ik kan me gerust inbeelden wat er zoal misliep…Maar de installaties van het bedrijf zien er heel goed uit (heb net naar youtube gekeken… “sale guey!”).
Jammer dat je er een burn out van hebt opgelopen… ik hoop dat je er vlug van herstelt. Waarom nu geen vakantie nemen in…jawel Mexico ?! :wink:

beste groeten,
Marc
Querétaro

Hoi Marc, deze klus was niet de enige reden dat ik even vastliep. Door de jaren heen had ik gewoon steeds meer leuke dingen laten schieten en was gaan leven voor het werk, ook een huisje gekocht in Den Haag waar niets vlekkeloos verliep etc. Maar ik zie het allemaal weer positief in hoor, vakantie zit even nu financieel even niet in omdat ik nog wat klussen hier in huis heb die even prioriteit hebben.

Door de economische recessie krijgen we ook een lekkere rustige periode qua werk waardoor ik weer lekker relaxt aan de slag kan en ik hoop over een jaartje toch wel weer eens terug te gaan naar tequis!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij daar doet?

Groeten,

Frank

Ik woon en werk hier…met mijn Mexicaanse vrouw en onze twee kleine dochters. Ik werk bij een firma uit de VS die hier een manufacturing site heeft neergezet (Nafta) en heb dagelijks contact, vooral via email, met onze Europese zusterfirma’s. Tot nu bevalt het me hier zeer goed…alhoewel de wereld nergens perfect is natuurlijk.

Nee het is zeker nergens perfect, ik ben de afgelopen jaren in 22 landen geweest en ze hadden allemaal hun charmes. Ik heb na een ‘mislukte’ emigratiepoging naar Spanje besloten het in Nederland weer naar mn zin te gaan hebben, dat gaat niet zonder slag of stoot natuurlijk. De volgende belangrijke stap word toch dat mijn vriendin uit Tequisquiapan naar Nederland komt, eerst kijken of ze het hier trekt in dit rare koude landje en dan eventueel aan de papierwinkel beginnen voor een definitieve toekomst, spannende tijden dus…

Mocht je nog links, tip & tricks hebben om dat proces te vergemakkelijken zijn ze zeker welkom. Ik neem aan dat je op het puntje van je stoel zit te staren naar het NK schaatsen op natuurijs, vandaag op de Oostvaardersplassen! De vieze winter zal waarschijnlijk hetgeen zijn wat je het minste mist.

Verder wens ik je alle geluk met je gezin daar.
Zijn er bij jullie al duidelijke gevolgen van de kredietcrisis merkbaar of is het land meer bezig met de drugsoorlog?

Zal zeker moeilijk worden, zeker met de kou van nu in NL om je vriendin over te krijgen. Een vriendin van mijn Mexicaanse vrouw was ook met een Nederlander getrouwd en woonde in Nederland enkele jaren. Maar ze kon niet aan de kou wennen en ook niet aan de ijskoude Nederlandse famile. Ook haar eigen familie mistte ze behoorlijk. Familieband is dan ook behoorlijk sterker in Mexico. Dus het zal zeker een lastige opgave worden.
Zelf heb ik alleen al vanwege het weer niet eens geprobeerd om mijn vrouw over te halen om in NL te wonen. Vind het zelf te lekker in Mexico om nog terug naar NL te gaan. :wink: Maar hoe dan ook veel succes daarmee want dat zul je daarmee hard nodig hebben.

Verder merk ik nog bar weinig van de kredietkrisis hier in Mexico behalve berichten erover van in het nieuws, maar winkelcentra waren hier nog bomvol met kerst en verkeer is ook nog steeds behoorlijk druk dus op het eerste gezicht lijkt het wel mee te vallen. En over de drugsoorlog lees ik meer in een maand van in de Nederlandse media dan dat ik in 8 jaar dat ik hier woon met Mexicanen daarover heb gesproken…

Nog even terugkomen op het AgroPark verhaal; arbeidskrachten zijn hier in Mexico wel veel goedkoper maar dat heeft ook zijn reden. Je moet natuurlijk niet verwachten dat een willekeurige groep arbeiders uit een nabij gelegen “rancho”, hoogwaardige produkten gaat afleveren. Dat zal jouw ook wel duidelijk zijn waarschijnlijk maar in Nederland begrijpt men dat niet altijd. Je hebt wel een maandje nodig om een gedegen en effectief groepje arbeiders samen te stellen.

Gewoon terug komen naar Tquis trouwens.

Joep

We hebben geen tv meer…te druk met de kleine dochters, we komen soms al handen tekort. En onlangs ben ik beginnen te beseffen dat het meeste nieuws toch negatieve dingen zijn die je liever niet wil weten.

De crisis laat zich wel degelijk voelen hier. Ik werk bij een bedrijf uit de VS en in november hebben ze op een dag 10% van de mensen buiten gezet. We zaten ooit bijna aan 600 werknemers en vandaag zijn er dat 486. Dus er is een grotere werkloosheid. Ook in andere bedrijven in het industriepark waar ik werk, zijn er afdankingen. Vandaag ging ik na het werk even langs bij de Wall Mart hier in Queretaro. Wat was het daar stilletjes voor een vrijdagavond. Bijna geen volk in de winkel. Gisteren ook al erg verlaten. Lijkt erop alsof iedereen er een beetje door zit na de (dure) kerst / reyes magos periode.

Wat betreft je vrouw laten overkomen naar de koudere Benelux: je zal moeten afwachten hoe dat gaat. Mijn vrouw had er na enkele jaren ook genoeg van en wou terug naar Mexico. Ze had vanalles geprobeerd om zich te integreren, maar de (Belgische) mensen zijn soms zo racistisch en arrogant… ik begrijp dat ze voor het Vlaams Blok en dergelijke stemmen. Het zijn ook zo’n kleine landjes, de mensen zitten op elkaars neus te kijken ahw. Mexico is zoo groot, is het een echte verademing hier te kunnen doen wat je wil.
Enfin, tegelijk had ik er ook genoeg van en zijn we samen naar Mexico getrokken.

In Belgie zit men in de media constant rankings te tonen van waar Belgie in de wereld staat…in de sport, de wetenschap, het onderwijs, de gezondheidszorg,… ze hebben daar echt een obsessie om te weten hoe goed het daar wel is … op papier dan. Het is alsof ze de mensen hersenspoelen met het idee dat het in Belgie de beste plaats ter wereld is om te wonen…en dan krijg je zo’n houding van mensen alsof ze de uitverkorenen zijn, waarbij ze neerkijken op mensen die van andere landen komen… maar… alleen dat weer, dat klimaat krijgen ze verdorie niet onder controle…en wat zijn de mensen triest als het eens geen goed weer wil worden… want dan moeten ze toegeven dat Belgie niet echt de beste plaats ter wereld is…alhoewel, de weerberichten op tv duren tot 4 minuten lang…dus de controle is er bijna … haha , je kan het nauwelijks aan een Mexicaan uitleggen waarom dat weerbericht zo lang duurt…

Ja zo zie je maar hoe verschillend het in iedere staat/stad is. Hier in Jalisco is het aantal arbeidsplaatsen begin januari (wanneer er altijd een daling plaats vindt) minder hard gedaald dan een jaar geleden, en over het gehele jaar is het aantal arbeidsplaatsen omhoog gegaan (Maar wel minder dan dat een jaar geleden verwacht). Winkelcentra en de supermarkten zitten hier in GDL ook nog vol. Ook wisselt men nog steeds van baan zonder echt bang te zijn dat ze zonder komen te zitten. Dus dat lijkt een behoorlijk andere situatie dan in Queretaro. Maar er wordt hier ook behoorlijk door de plaatselijke overheid en enkele Europese bedrijven geinvesteerd op dit moment in allerlei grote projecten, dat zal ook wel wat helpen om de effecten van de crisis wat te verminderen. Zo is er net een luxe winkelcentrum in december gedeeltelijk geopend wat 3000 nieuwe banen heeft gecreeerd. Maar steden waar meer grotere bedrijven uit de VS zitten hebben inderdaad meer problemen.

Wat je over België zegt heb ik met Nederland net zo. Dit had ik vooral erg gemerkt toen ik voor het eerst na 6 maanden Mexico 7 jaar geleden weer een keer 1,5 maand terug naar NL was gegaan. Stond te springen om zo snel mogelijk terug naar Mexico te gaan, had dat nooit verwacht.
Weerbericht ja, ook mijn vrouw stond er verbaasd van te kijken dat dat zo vaak en lang voorbij komt in Nederland. Ze heeft het er zo nu en dan nog steeds over. :biggrin: Ze vindt het verder leuk om op vakantie naar Nederland te gaan. Maar om er te wonen zie ik het haar ook niet volhouden. (Ikzelf ook niet meer trouwens.) De mindere controle inderdaad, minder stress en belastingen en het weer in Mexico, maken de minder goede dingen van Mexico meer dan goed.

De bedrijven uit de autoindustrie zijn het ergst getroffen. Ik weet dat sommige hier in Queretaro zijn overgeschakeld op een vierdagen week, met evenredig verlies van loon voor de werknemers. De mensen hadden de keuze tussen aanvaarden of ontslagen worden. Ook gehoord over ontslagrondes bij HP in DF, Kellogs in Queretaro…

Vandaag even het nieuws uit Belgie bekeken…veel nieuws over nieuwe ontslagen daar.

We zitten echt in geweldig neerwaartse spiraal. Meer mensen zonder werk betekent minder consumptie, minder omzet voor de bedrijven, nieuwe ontslagen… waar moet dit eindigen?