Mexico geplaagd door golf van ontvoeringen

Aantal ontvoeringen in Mexico is gestegen naar twee per dag.
Terwijl Mexico al niet een van de veiligste landen ter wereld was, is de afgelopen maanden de situatie aanzienlijk verslechterd.

Het aantal ontvoeringen ging in de eerste vijf maanden van dit jaar met 9,1 procent omhoog. Dat concludeert de anti-kidnappingstak van het Mexicaanse Openbaar Ministerie.
Tientallen ontvoeringen
Momenteel worden in Mexico tussen de 62,5 en 64,6 mensen per maand gekidnapt. Dat komt neer op twee ontvoeringen per dag. Bij sommige verdwijningen zou de politie zelfs betrokken zijn.
Zo worden politieagenten verdacht betrokken te zijn bij de ontvoering van Fernandez Marti. Fernandez, de zoon van een sportketen-eigenaar, werd in juni ontvoerd. Nadat de welvarende ouders van de tiener meermalen een behoorlijk bedrag aan losgeld hadden betaald, werd hij begin augustus alsnog dood en in verregaande staat van ontbinding in de koffer van een auto aangetroffen.

De inwoners van Mexico reageerden geschokt door het nieuws van de tiener zijn dood en legden massaal bloemen voor hem neer. Er moest een truck aan te pas komen om die allemaal naar zijn graf te verplaatsen. Sinds de zaak Fernandez ontstond in het Midden-Amerikaanse land steeds meer behoefte om iets aan de ontvoeringsproblemen te doen.
Anti-kidnappingprogramma
De burgemeester van Mexico Stad kondigde een anti-kidnappingprogramma aan. Binnenkort ontmoet hij ook de president van het land, Felipe Calderon, om het probleem te bespreken en tot een oplossing voor het probleem te komen.

Aan het einde van de maand is ook een mars gepland om te protesteren tegen het toenemend aantal ontvoeringen en drugsgerelateerd geweld.

Bron: dag.nl

Nu de overheid succes boekt tegen de drugstrafiek, lijken de criminelen zich te focussen op ontvoeringen. President Calderon wil de straffen optrekken to levenslang zonder kans op vrijlating voor officiëlen die betrokken zijn bij ontvoeringen. Ik dacht dat amper een paar jaar geleden de straffen werden opgetrokken tot enkele jaren celstraf, nog steeds belachelijk laag. Het is wel tekenend dat wanneer een zoon van een rijke familie sterft (Marti), het plots allemaal in beweging komt. De “kleine” ontvoeringen deren de politici niet?

zijn er veel ´kleine´ ontvoeringen…het zijn vooral kids van rijke lui?

Nou, BEDANKT hoor Roberts (!!)voor de MOOIE publiciteit die je maakt voor Mexico vanuit het
Ooohh zo rustige Venlo, geboorteplaats van *****-Nederlanders…Het lijkt me wel ‘‘een ver-van
mijn-bed-show’’ die je opvoert, nét alsof er in kikkerlandje NL geen criminaliteit zou bestaan !
Maar ja Mexico is dan ook 50 maal groter dan die speldeprik aan de Noordzee, waar de gezapige burgers niets liever vragen dan sensatie-nieuws (hier in Mexico noemt man dat ‘‘la
prensa amarillista’’, stijl ‘‘De Telegraaf’’). Nu gaan ALLE Mexico-reizigers-in-spe natuurlijk denken dat, op elke hoek van de straat, in een donker portaal of gewoon in een badhuisje
op het strand een overvaller of bandiet klaarstaat om je te ontvoeren te beroven of te
verkrachten ! NIETS IS MINDER WAAR ! Man…lul toch niet uit je nek als je niet ter plaatse
de situatie kent, maar kom naar hier…een IMMENS land, met meer dan 30 VERSCHILLENDE
deelstaten en 65 etniën. Kom naar hier en WOON hier een tijdje en je zult zien dat die krantenartikels schromelijk overdreven zijn ! Ik woon hier al 8 jaar en ben NIET ÉÉNMAAL
beroofd, overvallen of bedreigd door gelijke welke Mexicaan : een bevolking om van te houden ! P.S. Denk eraan : door jouw ‘‘objectieve’’ publiciteit ‘‘ten goede’’ zullen er wééral
minder inkomsten beschikbaar zijn voor de meest nederigen : obers, kamermeiden, straatvegers, straatverkopers, winkelpersoneel, portiers, chauffeurs voor toeristische
uitstappen, gidsen, koks, bordenwassers, werksters, tuiniers, zwembadreinigers, beautysalons,
kappers en manusjes allerhande ! Proficiat voor al je Hollandse hoogmoed !

denk aan je bloeddruk emilio…

Emilio,

zoals Chilango als schrijft, denk aan je bloeddruk :slywink:

Ik krijg deze nieuwsmeldingen via internetnieuwsbronnen, bv googlenews, maar plaats deze enkel hier. Ik maak het nieuws niet…

Mocht je nieuwsstukjes uit Mexico hebben, dan mag je dat hier gerust plaatsen.

Emilio heeft ergens gelijk, maar tegen de wetten van de media kan je niet op. Als er in België iets ergs gebeurt zeggen de mensen daar rap van “dat is echt uitzonderlijk”. Bv. Marc Dutroux. Wel, dat is hier hetzelfde. Ik woon nu 4 jaar in Mexico maar moet nog de eerste persoon tegenkomen waarvan iemand in zijn familie of kennisenkring werd ontvoerd. Mexico is zo’n groot land. Maar Europeanen zijn een beetje verslaafd aan het nieuws. Het liefst van al willen ze dagelijks in het nieuws horen dat hun regio tot de beste van de wereld behoort. Alles wat dat ook maar een beetje bevestigt, is welkom.

Natuurlijk heeft Emilio ergens gelijk, maar dat kan hij ook op een andere manier duidelijk maken. Ariër-Nederlander hoeft hij me hiervoor niet te noemen, niet? :mad:

Er sijpelt nu eenmaal 90% negatief nieuws door en dat durf ik niet eens allemaal te plaatsen i.v.m. het kromme beeld wat dan geschapen wordt. Ik ben aangewezen op datgene wat ik via de internetbronnen krijg. Op het Cambodjaforum heb ik het laatste half jaar ook 80% Rode Khmer Rechtzaken geplaatst, maar doen de bezoekers er niet moeilijk om.

Dit beeld scheppen sommige Mexicanen trouwens ook zelf. Ik weet nog toen ik voor de eerste keer naar DF ging en op internet informatie zocht. Wat enkele taxibedrijven er voor slogans op na houden is ook niet mals… Heeft ons overigens niet weerhouden om toch te gaan, want met een gezond verstand kun je zoiets goed relativeren :dag:

Als ik dat ‘‘vies’’ woord heb gebruikt, dan doelde ik uitsluitend op die blonde politicus uit Venlo,
die een video over de islam heeft gepubliceerd, en niet op JOU, Roberts ! Sorry hoor ! Een
misverstand…! Ik hou hoegenaamd niet van ‘‘het kleven van etiketten op personen’’. Om terug te komen op dit ‘‘negatief’’ nieuws dat ‘‘jij niet maakt’’ : Ik vind dat men in NL en VL de zaken
teveel in wit en zwart projecteert, en dat de mensen tegenwoordig dol zijn op ‘‘indianenverhalen’’, rekening houdend met de kleurloosheid van het dagelijks leven in Europa…
Men moet ‘‘het nieuws van Mexico’’ (mijns inziens) ook proberen te zien door een Mexicaanse
bril. De mensen veralgemenen toch zo graag en zien dit mooie land,genaamd Mexico, al gauw
als een écht ‘‘bandietenland’’, stijl Pancho Villa…Alles is zo netjes en keurig georganiseerd in
Nederland. Rome houdt de mensen in bedwang in het zuiden en in het noorden wordt gelijk
de Bijbel bovengehaald om met ‘‘het verwijtende vingertje’’ te zwaaien…Ik wil die ontvoeringen
ZEKER niet goedpraten, maar bekijk het ook eens uit het standpunt van de doorsnee Mexicaan ! Die sociale ongelijkheid is hier zo schrijnend ! Aan de ene zijde heb je SUPER-rijken,
die baden in de weelde en zich verschuilen in gesloten condominia, achter hoge muren, met
portiers, gewapende bodyguards, tuiniers, meiden allerhande en levend in villa’s die alle verbeelding tarten qua luxe…; aan de andere zijde heb je 50 m-i-l-j-o-e-n MX (50% van de
bevolking) die leven in a-b-s-o-l-u-t-e armoede en hun kinderen met moeite een blik bonen
en maïstortillas te eten kan geven…Hoe kun je dit, als superrijke, nu in overeenstemming brengen met je geweten ? Dit stuit toch gewoon voor de borst als…‘‘Christen’’ die steeds
vooraan (in Mexico) in de kerk plaats neemt ! Als ik, nóg maar eens, in de straten van het centrum van Veracruz, of elders in het Distrito Federal, een menselijk wrak op het trottoir
zie liggen, langs de gevel van de Kathedraal, haar in klitten en tot op de schouders, in lompen
‘‘gekleed’’ en zonder schoeisel, en genegeerd door ALLE voorbijgangers, dan vraag ik mij af :
hebben ‘‘die andere Mexicanen’’, dan verd… geen hart in hun lijf…of wát ? Dit lijkt misschien
een beetje melodramatisch maar in Mexico is dit…de HARDE werkelijkheid. Ik kan dan ook min
of meer ‘‘verstaan’’ dat als wanhopige Mexicaan je het recht in eigen handen neemt en het
jong van zo´n harteloze gozer als gijzelaar neemt…Nogmaals, dit is GEEN vergoelijking van
deze criminaliteit, zeker niet ! , maar de achtergronden van zo´n daad kan ik best begrijpen !
Het verwondert me trouwens, dat deze ‘‘sociale tijdbom’’ nog niet tot ontploffing is gekomen !
Dit toont m.i. het GOEDE karakter van de doorsnee Mexicaan aan…of niet soms ? Graag je commentaar en sorry (nogmaals) voor het misverstand. Emiel.
Citaat : Take away the rich man’s greed and the walls will tumble down (Roger Whitacker)…

Het grote probleem is dat de gemiddelde Belg/Nederlander gewoon niets afweet van Mexico. De stereotypen zijn kleine donkere mannetjes met een kogelriem en een grote hoed, die niettegenstaande de stekels er toch in slagen om te slapen tegen een grote cactus. (bv. mijn broer slaagde er een paar jaar geleden in om heel serieus te vragen of er in Mexico wel bomen groeiden). Als er bij ons iets gebeurd kunnen wij dat in zijn context plaatsen, als er iets in Mexico gebeurt kunnen wij dit meestal niet, wat de zaken extra negatief doet overkomen.

Als we objectief zijn, dan denk ik wel dat we moeten aannemen dat Mexico grosso modo wel iets onveiliger is dan onze lage landen, maar dat moeten we dan niet opblazen. Er zijn zeer grote verschillen tussen verschillende streken en steden. Maar ik ken wel mexicanen die in Mexico stad beroofd geweest zijn, ik ken wel iemand waarvan zijn ouders in Merida vermoord zijn door een ex politieagent uit Guadelajara en mijn vrouw heeft ook al eens een pistool in de nek gevoeld bij een roof op haar toenmalige werk. Ikzelf echter heb nog geen klachten, en ik neem aan dat de meeste toeristen die hun gezond verstand gebruiken ook geen problemen kennen.

Ik ben het wel eens met Roberts dat de Mexicanen zelf graag de zaken opblazen, dat zal dan wel het Latijnse gevoel voor drama zijn. Iedereen houdt er blijkbaar van om je op de gevaren van de Mexicaanse samenleving te wijzen, terwijl het in werkelijkheid dan toch weer zo erg niet is. Een beetje relativeren kan zeker geen kwaad

Thierry

Hoi Emiel,

ik ben het in grote lijnen ook met je eens, maar dit is ook nieuws. Ik plaats ook liever nieuws over het grootste broodje etcetera, maar dit soort nieuws vind ik niet vaak.

Dat veel mensen niet weten wat Mexico überhaupt voor een land is besef ik heel goed. Vooral via een ander forum, waar veel strandmensen komen… Er zijn de laatste tijd wel heel erg veel van dit soort meldingen te vinden en is het niet iets om onder het tapijt te schuiven. Venlo is ook lang als onveilig en gevaarlijk bestempelt worden ten tijde van de Bende van Venlo, wat ook niet zo was. Slecht nieuws blijft nou eenmaal beter hangen en gaat verder om de wereld. Als ik dit soort nieuws zou weglaten doe ik het toch ook niet goed, niet?

Of dat het goede karakter van de Mexicanen is, of dat het gewoon gewenning van het feit is, ik durf het niet te zeggen. Wij komen i.i.g. graag in Mexico en denken ook om er in toekomst eventueel te gaan wonen. Met of zonder dit soort nieuws. Ook wat Thierry al aangaf, je kunt niet ontkennen dat in Mexico de criminaliteit heftiger is dan hier. Al dan niet door omstandigheden. De sociale ongelijkheid is i.d.d. een groot probleem en daar moet men ook niet de ogen voor sluiten Ik weet ook door m 'n werk bij Stichting Cambodia-Dutch hoe ongelijk het kan zijn en hoe de rijken zich zonder blozen spekken aan de hulp die vanuit het buitenland aan de armen wordt geboden… Da’s verschrikkelijk. Al dit maakt het plaatsen van dit soort nieuws niet anders en gaat alles gewoon door. Hoe je je dat ook aantrekt.

Misverstand is duidelijk, er zand over :wink: