Ervaringen Wonen In Mexico-ciudad

Hallo,

ik ga vanaf juli een half jaar studeren aan de ITESM universiteit in Mexico-city (in Tlapan). Kent iemand dit deel van de stad, en wat zijn je ervaringen hier??

Verder wil ik voordat ik begin met studeren enkele weken aan mijn Spaans werken, maar niet in Mexico-city.
(Zat zelf ook aan Guatamala te denken) Suggesties??

bij voorbaat dank

Hoi Verdwaald,

Bedoel je misschien Tlalnepantlan in Ciudad de Mexico?

Hey te gek man! Fantastische ervaring!

Heel verstandig om eerst aan je Spaans te werken, dat kan inderdaad bijvoorbeeld in Antigua, Guatemala of Granada, Nicaragua (goedkoop!) Maar ook in Mexico! (dichterbij, maar heb helaas geen prijzen)

PS> D.F. (Mex city) is één van de grootste steden van de wereld, verdwaal niet! :wink:

Hoi,

zou goed kunnen dat het zo heet. Op de brief van de universiteit staat iig Tlapan. Ik geloof dat het in het zuidelijke deel van de stad ligt. Maar ken je dit deel van de stad? En wat is je ervaring?

ennu… ik zal mn best doen om mijn naam geen eer aan te doen, en niet te verdwalen (wat lastig zal worden) :blink:

gegroet,

Hoi verdwaald,

Klinkt allemaal oke. Wij hebben een school in Guadalajara waar je naar zou kunnen kijken. Verder staan er een aantal links naar andere websites op onze site waar je andere scholen kunt vinden. Het stikt van de scholen in Mexico.

Wouter

Hi verdwaald!

Tip: Spaans leren in Guanajuato, Mexico kijk dan eens op Don Quijote
Alvast succes met de studie! En natuurlijk heel veel plezier!

Groetjes,

Nadine.

Hoi,

Je universiteit (Tecnológico de Monterrey) is in Tlalpan, in Zuid-Mexico-Stad - puur toevallig ken ik hem omdat ik er vlakbij heb gewoond en gestudeerd. De hoofdstad is verdeeld in ‘delegaciones’ (Tlalpan is er één van, een andere is Coyoacán waar je dichtsbijzijnde metrostation, Taxqueña, is. Cuauhtémoc is een andere, waaronder de Zona Rosa en het Centro Histórico en dus de kathedraal, vallen). Delegaciones zijn weer verdeeld in ‘colonias’ - de colonia waar jouw universiteit ligt, heet Ejidos de Huipulco (hierin zit de naam Huipulco, een treinstation in Tlalpan waarvandaan treinen van jouw dichtsbijzijnde metrostation Taxqueña naar Xochimilco gaan).

In dit deel van de stad heb ik ook gewoond, in de colonia Tlalpan, ongeveer 15 minuten over de ringweg tussen de grote straten Calzada de Tlalpan en Avenida Insurgentes Sur. Nu woon ik daar niet meer, maar in verband met mijn scriptie nu in een klein Mixteeks dorp in de buurt van Nochixtlán, in de staat Oaxaca.

De delegación Tlalpan is trouwens vrij groot, en kent veel verschillende soorten wijken. De wijk waar ik woonde was de colonia Toriello Guerra, tussen de ringweg (Periférico Sur) en Avenida San Fernando - hier heb ik een kleine studio gehuurd met een leuk terrasje en tuintje, keuken en badkamer, de kosten waren 2000 pesos per maand (dus ong. 140 euro), maar er was een wekelijkse schoonmaakster die voor nog eens 15 euro per maand haar werk deed. Natuurlijk is het mogelijk om in wat minder welstaande buurten een veel goedkopere kamer te vinden, echter zonder eigen badkamer - misschien voor 500 - 1000 pesos per maand. De universiteit waar ik studeerde (ENAH) lag precies op 5 minuten loopafstand van Insurgentes Sur, een straat die direct naar de Zona Rosa loopt, naast de ronde pyramide Cuicuilco.

Misschien helpt deze kaart ook:

http://www.ccm.itesm.mx/conocenos/mapa.html

Op de kaart zie je jouw universiteit, mooi aan de ringweg. Om in het centrum te komen kun je gebruik maken van de ‘tren ligero’, een treintje dat van Xochimilco naar Taxqueña (het meest zuidelijke metrostation van de blauwe lijn) rijdt. Een andere mogelijkheid is een busje over de ringweg naar de Calzada Tlalpan, en daarvandaan een busje die helemaal naar metro Pino Suárez (in het centrum) rijden. Een derde mogelijkheid is een bus van de ringweg naar Metro CU / Universidad. Je kunt ook nog naar winkelcentrum Pericoapa aan de ringweg, en daarvandaan een busje nemen naar Metro Taxqueña. Er gaan ook bussen over de ringweg richting oost naar Metro Constitución (20-30 minuten als het rustig is) Oja, en mocht je geïnteresseerd zijn in die studio in de wat luxere buurt (in de straat wonen praktisch alleen dokters, en het is erg eenvoudig om er vanuit de Zona Rosa of vanaf de ringweg te komen - ook 's nachts, via een busje wat 24 uur van de Zona Rosa naar San Ángel rijdt en daarna met een taxi twv. max. 3 euro) dan kan ik het telefoonnummer wel sturen.

Oja, voor Spaans is misschien Oaxaca wel een goed idee - het is een van de mooiste steden van het land (in mijn mening dé mooiste), en Engelse interferentie zul je er niet veel vinden. Met de auto is het maar 4 / 4,5 uur vanaf Mexico stad over de tolweg (450 km), met de bus 6 uur. Wil je echt snel Spaans leren en ken je al wat, dan is een mogelijkheid ook om op eigen houtje naar een afgezonderd, klein dorpje te gaan, waar door écht niemand - zelfs niet door locale schoolmeesters - Engels wordt gesproken. Dan gaat het natuurlijk nog sneller… Maar als je toch de weg naar Guatemala wilt afleggen, vind je misschien Centro Maya de Idiomas in Quetzaltenango leuk. http://www.centromaya.org/ Ik heb daar ooit een cursus K’ichee’ gedaan, maar ze doen er vooral Spaans, en het is één-op-één-onderwijs. Het geld dat ze verdienen gaat niet alleen in hun eigen zakken maar helpt vooral jonge Maya’s die naar de universiteit willen. Hier kost studeren inclusief inwonen bij een gezin zo ik me herrinner maar 80 dollar per week. Het ligt in Zona 3, niet slecht dus. Antigua is ook heel mooi (misschien mooier dan Oaxaca, heheh), en hoeft niet persé duur te zijn, maar waarschijnlijk zul je hier alleen Engels spreken. In Antigua is Proyecto Lingüístico Francisco Marroquín (PLFM) erg goed - qua kwaliteit véél beter dan Centro Maya, omdat de leraren taalkundigen zijn - en behalve Mayatalen doen ze ook veel privélessen Spaans.

Nou, ik hoop dat je er wat aan gehad hebt, en mocht je nog vragen hebben kan je mailen, msalminen@gmail.com.

P.S. Om niet te verdwalen in Mexico Stad is een vrij duur, maar érg handig boek in de markt bij vrijwel elke kiosk in de stad: De Guía Roji - verkrijgbaar in compact en uitgebreid formaat, de duurdere ong. 170 pesos - hierin komen alle delegaciones en colonias van Mexico Stad en sommige delen van Mexico Staat (municipios), uitgebreid en met straten- en coloniaregisters. Deze gids is ook online: http://guiaroji.aol.com.mx/ Handig toch?

Hoi Megico forum-leden,

het uitgebreide antwoord van tochtzintli (wat een ingewikkelde naam!) op de vorige vraag moedigt mij aan om info te vragen over de buurt waar ik van plan ben 1,5 - 2 jaar te wonen en te studeren. Mijn universiteit is in Colonia Roma op Álvaro Obregón. Voor zover ik heb gelezen een leuke buurt.
Paar vraagjes:

• is het ook oké om te wonen daar in de buurt?
  • hoe kom ik het best aan een appartement/studio?
  • waarschijnlijk kan ik in die buurt het leuke terrasje/tuintje wel vergeten??
    Dank alvast voor degene die antwoordt!
    :slight_smile:

Hallo mtheetje,

Hoe heet je universiteit? Is het in Roma Norte of Roma Sur? Ik denk Roma Norte. Álvaro Obregón is vrij lang, met welke straat kruist je universiteit? Een deel van col. Roma is inderdaad wel erg leuk en huisvesting is erg luxe :slight_smile: Wat is je budget? Ik heb wat vrienden die daar wonen, kan wel vragen of ze nog wat kamers/appartementen hebben gezien de laatste tijd. Het beste is om op die manier een kamer te vinden - via contacten. Vrienden die weer vrienden hebben die huren, of vrienden die een kamer willen delen. Andere mogelijkheden zijn de veelvuldige advertenties - in kranten, aan muren en vooral: bij universiteiten en supermarkten - een Superama bijvoorbeeld. Wel is het soms wat lastig om iemand te vinden die bereid is een studio/kamer met eigen bad of appartement te vinden voor korter dan 6 maanden te verhuren, maar met een gewone kamer moet dat geen probleem zijn… Roma is wel erg dicht bij het centrum - vanuit Tlalpan ben je minstens een uur onderweg naar Metro Insurgentes/Zona Rosa, vanuit Roma Norte is het misschien 5-10 minuten - lopen!

Oja, tochtzintli is toch niet ingewikkelder dan mtheetje? :slight_smile: heheh. Eigenlijk betekent het “konijntje”. Het is eigenlijk gewoon hetzelfde als tochtli (konijn) in het Náhuatl, mijn sterrebeeld volgens de Mesoamerikaanse kalender.

Alvast veel succes.

Hoi tochtzintli/konijntje, je bent er snel bij, dank je, leuk.
Ik ben nogal uh veeleisend, gesteld op privacy eigenlijk meer, dus liever studio/appt met bad, keukentje lekker voor mezelf. Ik dacht tussen 3000-4000, maar voor iets leuks wil ik ook wel 5000 neerleggen. Of meer, maar dan moet ik toch echt wel een bijbaantje zoeken. Ik neem aan dat zo dichtbij het centrum alles wel duurder is.

Zou het mogelijk zijn een baantje te vinden? Keb al heel wat jaartjes werkervaring en zou best kunnen zoeken naar een superbaan, maar het lijkt me weleens leuk om weet ik veel, in een hotel te werken als receptioniste oid, of in een winkeltje. Maar dan pik ik banen in van lokalen, das niet zo netjes he. Weet jij banen waar mn anderstaligen gewild zijn (ik spreek ook Spaans hoor, hoewel nog niet vloeiend).

De universiteit is Alliant International University (Amerikaans, met hoofdcampus in San Diego), was: USIU-Mexico en het zit op Álvaro Obregón 110, zegt je dat wat? Ik ga International Relations studeren.

En jij, wat studeer jij? Leuk hoor dat je dat in Mexico doet. Zou bijna jaloers worden!! Ben zelf al wat ouder (he wat klinkt dit lullig, nouja ik bedoel geen begin 20er zeg maar :wink: ), en doe het dus nu pas, baan opzeggen en huppetee.

Hoi!

Wow, 3000 pesos per maand vind ik al erg veel, zeker als je 4000 kunt betalen moet een leuk appartementje mogelijk zijn. Ik moet het doen met 500, maximaal 700 pesos per maand voor een kamer! Een baantje vinden is waarschijnlijk ook niet zo moeilijk, zelf weet ik er niet veel van, maar ik heb in de praktijk gezien dat veel van mijn vrienden als zwartwerkers worden aangenomen, ze verdienen rond 1000-1500 pesos per 15 dagen als verkopers in winkels, enzo. Zwartwerken, omdat je volgens mij vaak als student niet mag werken (zoals ik), als je een Fm3 hebt tenminste. Heb je een FM3 via de Mexicaanse ambassade in Nederland? Dan is het maximum volgens mij een jaar, maar die kun je hier verlengen in het instituut van migratie.

Volgens mij is het zo duur nog niet eens, Col. Roma, of La Condesa, enzo. Zal ik eens kijken de volgende keer dat ik weer naar mexico ga, over een week of twee… Ben nu nog druk aan het werk. Hier zit ik namelijk in een klein dorpje in het district Nochixtlán in de stad Oaxaca. Hier ben ik bezig met het Mixteeks, een Otomangueaanse indianentaal (een tonentaal trouwens, net als het Zapoteeks en het Chinees) die hier door ongeveer 250.000 mensen wordt gesproken, maar veel verschillende - onderling soms niet geheel verstaanbare - varianten (dialecten) heeft. Misschien kun je een keer in het dorp komen kijken als je komt - ik ben dan waarschijnlijk alweer weg, maar het is een hele ervaring, er zijn watervallen en grotten in het dorp, de mensen zijn erg vriendelijk en het eten is heel lekker. Het dorp heet Apoala (Santiago Apoala) en ligt vlakbij Nochixtlán - daarvandaan gaan auto’s die lifters meenemen, en taxi’s. Tot juli ben ik nog hier, daarna ga ik weer terug naar “thuisbasis” Leiden, waar ik in september/december hoop af te studeren - en volgend jaar september hoop ik meteen weer als AIO terug te gaan naar hetzelfde dorp om mijn proefschrift voor te bereiden, ook over de Mixteekse taal.

Mexico is echt fantastisch - eigenlijk ben ik hier natuurlijk met als doel mn werkzaamheden in een Indiaans dorpje, maar ik vind (vrijwel) alle facetten van erg Mexico boeiend en erg aangenaam - vooral de meer dan 60 verschillende Indiaanse volkeren en hun moderne culturen en talen, maar ook de archeologie, de muziek, de cantinas, de stranden, de tequila, het eten… Er zijn zoveel boeiende plaatsen, zo is Juchitán (kust van Oaxaca, bij Tehuantepec) bijvoorbeeld erg boeiend; daar is de Zapoteekse cultuur nog heel levend, heel raar in zo’n grote stad, en is de mentaliteit bijzonder open voor Mexico - zo zijn bijvoorbeeld, zelfs volgens veel Juchiteekse mannen, de vrouwen de ‘baas’ (matriarchaat) en wordt bijvoorbeeld homoseksualiteit (door de locale bevolking in ieder geval) geheel geaccepteerd - bíjna zoals bij ons in centraal Europa. En zo zijn er nog ontelbaar veel bijzondere plekken, elk met zijn eigen “iets”… Eigenlijk ben ík juist jaloers, want ik moet al bijna weer weg, en jouw verblijf hier begint net! :slight_smile:

Als je nog vragen hebt mag je ook een mail sturen hoor. M’n email is msalminen@gmail.com.

Groetjes!

Leuk dat je zo uitgebreid schrijft tochtzintli. Dat is voor een forum ook beter, houdt het leven erin. Als ik in Mexico ben zal ik op een gegeven moment ook “nuttig” kunnen zijn. Nu alleen nog vragen.

Heb wel een keer door het midden van het land getuft in een huurauto, lekker gaan en staan waar je wilt. Het eten was bijna overal erg lekker idd en de mensen supervriendelijk. Volgens mij kun je je in Mexico jaaaren vermaken, zo afwisselend is het.

Dus wb een appt hoef ik me geen zorgen te maken. Dan regel ik dat daar ter plekke wel, kan ik eerst kijken voordat ik ja zeg. Maar als je vrienden hebt die iets moois zien, houd ik me nog wel aanbevolen! Ik ga denk ik eerst een week of twee in een hostal of gastgezin oid (meteen verplicht Spaans oefenen).

Gaaf dat je straks als AIO weer terug gaat, volgens mij doe je echt wat je leuk vindt. Als ik nog meer wil vragen over je dorpje/studie e.d. mail ik je idd.
Maar wellicht dat de meer algemene info voorlopig voor het forum nog interessant is? Misschien is het zelfs wel leuk voor anderen om te lezen over je ervaringen daar. Ík vind ze leuk! Ken de regels van dit forum wat dat betreft niet. Ken wel een Cubaforum waar ook veel gechat/“vervuiling” op het forum komt, maar daardoor is het forum wel superactief en geeft heel snel info uit verschillende bronnen.

Trouwens, staat Oaxaca niet als “gevaarlijk” cq. onrustig bekend? Merk je daar iets van?

Succes met je scriptie :slight_smile:

Originally posted by tochtzintli@23-04-2005, 00:59:54
** Het dorp heet Apoala (Santiago Apoala) en ligt vlakbij Nochixtlán - daarvandaan gaan auto’s die lifters meenemen, en taxi’s. **

Soms doet het gewoon pijn als ik reisgidsen, reacties op internet of reisverslagen lees, en denk: oh… daar ben ik vlak langsgelift… en niet gestopt…

Misschien is dat wel juist zo mooi: Mexico heeft zoveel “hidden gems”!

Hallo iedereen,
Vanaf september ben ik van plan onderzoek te gaan doen aan het instituto de salud publica, ofwel de gezondheidszorg in Cuernavaca, ten zuiden van Mexico-stad. Ik vroeg mij echter af of iemand mij kon helpen aan betrouwbare sites/instanties voor huisvesting aldaar en misschien dat er zelfs iemand ervaring heeft met het wonen in Cuernavaca?
Alvast heel erg bedankt!