Hoi,
Je universiteit (Tecnológico de Monterrey) is in Tlalpan, in Zuid-Mexico-Stad - puur toevallig ken ik hem omdat ik er vlakbij heb gewoond en gestudeerd. De hoofdstad is verdeeld in ‘delegaciones’ (Tlalpan is er één van, een andere is Coyoacán waar je dichtsbijzijnde metrostation, Taxqueña, is. Cuauhtémoc is een andere, waaronder de Zona Rosa en het Centro Histórico en dus de kathedraal, vallen). Delegaciones zijn weer verdeeld in ‘colonias’ - de colonia waar jouw universiteit ligt, heet Ejidos de Huipulco (hierin zit de naam Huipulco, een treinstation in Tlalpan waarvandaan treinen van jouw dichtsbijzijnde metrostation Taxqueña naar Xochimilco gaan).
In dit deel van de stad heb ik ook gewoond, in de colonia Tlalpan, ongeveer 15 minuten over de ringweg tussen de grote straten Calzada de Tlalpan en Avenida Insurgentes Sur. Nu woon ik daar niet meer, maar in verband met mijn scriptie nu in een klein Mixteeks dorp in de buurt van Nochixtlán, in de staat Oaxaca.
De delegación Tlalpan is trouwens vrij groot, en kent veel verschillende soorten wijken. De wijk waar ik woonde was de colonia Toriello Guerra, tussen de ringweg (Periférico Sur) en Avenida San Fernando - hier heb ik een kleine studio gehuurd met een leuk terrasje en tuintje, keuken en badkamer, de kosten waren 2000 pesos per maand (dus ong. 140 euro), maar er was een wekelijkse schoonmaakster die voor nog eens 15 euro per maand haar werk deed. Natuurlijk is het mogelijk om in wat minder welstaande buurten een veel goedkopere kamer te vinden, echter zonder eigen badkamer - misschien voor 500 - 1000 pesos per maand. De universiteit waar ik studeerde (ENAH) lag precies op 5 minuten loopafstand van Insurgentes Sur, een straat die direct naar de Zona Rosa loopt, naast de ronde pyramide Cuicuilco.
Misschien helpt deze kaart ook:
http://www.ccm.itesm.mx/conocenos/mapa.html
Op de kaart zie je jouw universiteit, mooi aan de ringweg. Om in het centrum te komen kun je gebruik maken van de ‘tren ligero’, een treintje dat van Xochimilco naar Taxqueña (het meest zuidelijke metrostation van de blauwe lijn) rijdt. Een andere mogelijkheid is een busje over de ringweg naar de Calzada Tlalpan, en daarvandaan een busje die helemaal naar metro Pino Suárez (in het centrum) rijden. Een derde mogelijkheid is een bus van de ringweg naar Metro CU / Universidad. Je kunt ook nog naar winkelcentrum Pericoapa aan de ringweg, en daarvandaan een busje nemen naar Metro Taxqueña. Er gaan ook bussen over de ringweg richting oost naar Metro Constitución (20-30 minuten als het rustig is) Oja, en mocht je geïnteresseerd zijn in die studio in de wat luxere buurt (in de straat wonen praktisch alleen dokters, en het is erg eenvoudig om er vanuit de Zona Rosa of vanaf de ringweg te komen - ook 's nachts, via een busje wat 24 uur van de Zona Rosa naar San Ángel rijdt en daarna met een taxi twv. max. 3 euro) dan kan ik het telefoonnummer wel sturen.
Oja, voor Spaans is misschien Oaxaca wel een goed idee - het is een van de mooiste steden van het land (in mijn mening dé mooiste), en Engelse interferentie zul je er niet veel vinden. Met de auto is het maar 4 / 4,5 uur vanaf Mexico stad over de tolweg (450 km), met de bus 6 uur. Wil je echt snel Spaans leren en ken je al wat, dan is een mogelijkheid ook om op eigen houtje naar een afgezonderd, klein dorpje te gaan, waar door écht niemand - zelfs niet door locale schoolmeesters - Engels wordt gesproken. Dan gaat het natuurlijk nog sneller… Maar als je toch de weg naar Guatemala wilt afleggen, vind je misschien Centro Maya de Idiomas in Quetzaltenango leuk. http://www.centromaya.org/ Ik heb daar ooit een cursus K’ichee’ gedaan, maar ze doen er vooral Spaans, en het is één-op-één-onderwijs. Het geld dat ze verdienen gaat niet alleen in hun eigen zakken maar helpt vooral jonge Maya’s die naar de universiteit willen. Hier kost studeren inclusief inwonen bij een gezin zo ik me herrinner maar 80 dollar per week. Het ligt in Zona 3, niet slecht dus. Antigua is ook heel mooi (misschien mooier dan Oaxaca, heheh), en hoeft niet persé duur te zijn, maar waarschijnlijk zul je hier alleen Engels spreken. In Antigua is Proyecto Lingüístico Francisco Marroquín (PLFM) erg goed - qua kwaliteit véél beter dan Centro Maya, omdat de leraren taalkundigen zijn - en behalve Mayatalen doen ze ook veel privélessen Spaans.
Nou, ik hoop dat je er wat aan gehad hebt, en mocht je nog vragen hebben kan je mailen, msalminen@gmail.com.
P.S. Om niet te verdwalen in Mexico Stad is een vrij duur, maar érg handig boek in de markt bij vrijwel elke kiosk in de stad: De Guía Roji - verkrijgbaar in compact en uitgebreid formaat, de duurdere ong. 170 pesos - hierin komen alle delegaciones en colonias van Mexico Stad en sommige delen van Mexico Staat (municipios), uitgebreid en met straten- en coloniaregisters. Deze gids is ook online: http://guiaroji.aol.com.mx/ Handig toch?