Ervaringen met Mexico

Wat zijn jullie ervaringen met Mecixo?
Ik moet mijn vader ervan overtuigen dat het verandwoord is om er voor een half jaar te gaan wonen…

Mijn ervaringen met Mexico zijn erg goed. Heb Mexico al 5 keer bezocht en dat is niet zonder reden :wink: Het land, de mensen, de cultuur, de natuur, de prachtige steden, mooie stranden en ga zo maar door. Wat mij betreft het ideale vakantie land.

Kijk ook eens verder dan alleen maar Yucatan en Playa del Carmen, want Mexico heeft heel veel meer te bieden!

Mexico-city is mij goed bevallen, ik ben er twee maal een of twee weken geweest en ik heb niets gemerkt van die zgn. luchtvervuiling.

Verder zijn ik en mijn reispartner niet zo weg van Mexico: we zijn een keer overvallen door vier gewapende kerels toen we op weg waren naar een dorp met een “matriarchiale markt”; een hoteleigenaar heeft geld van ons gestolen; bij een strandhut/hotel hebben ze mijn badpak gestolen; bij een ander hotel hebben ze twee zilveren ringen van mij gestolen; een gast in weer een ander hotel heeft mijn toilettas gestolen, waardoor we zonder vitamine B1 (thiamine) zaten, waardoor we na enkele dagen begonnen te merken dat het in Mexico inderdaad stikt van de mosquitos!
We zijn veel andere reizigers tegengekomen die de zelfde of veel ergere verhalen hadden: mensen waren vergiftigd en beroofd, etc.
Ook zagen wij veel aanplakbiljetten van ouders/familieleden die op zoek waren naar een Franse of Canadese of… zoon of dochter die in Mexico “verdwenen” was.

Over het algemeen verdwijnen Westerse toeristen als ze over een landweggetje tussen twee dorpen lopen. Op zo’n manier zijn wij zelf ook overvallen (ik heb enkele trucs toegepast waardoor het met ons allemaal nog redelijk goed is gekomen).
Toen wij dan een keer, na deze overval, twee dorpen wilden bezoeken die dichtbij elkaar lagen, en hadden gehoord dat er op dat weggetje enkele Franse toeristen waren “verdwenen”, hebben wij eerst een bus genomen naar het eerste dorp en zijn toen weer teruggegaan naar de stad en hebben toen vervolgens weer een bus genomen (een heel eind terug, dus) naar het tweede dorp.

Ook zijn wij een keer benaderd in een bus door iemand die zei een zeer zieke dochter in het ziekenhuis te hebben die bloed nodig had. Ik wilde graag met hem meegaan om bloed te geven, dus zijn wij halverwege onze bus uitgestapt. Hij liet ons inderdaad een heel ziek kind zien. Onze bloedgroep is toen getest. Maar toen kwam de aap uit de mouw: deze man wilde hoe dan ook dan wij bloed gaven omdat hij daar fors geld aan kon verdienen. Maar de laboranten hadden dit door en vertelden dat wij niet de juiste bloedgroep voor het meisje hadden. Wij hebben nooit geweten of dit inderdaad zijn dochter was, of “zomaar een ziek meisje”.

Onze ervaringen in Guatemala zijn beter: de mensen zijn armer, maar ze hebben meer oog voor hun omgeving, hun tuin, etc. Nadeel is wel dat je veel meer moet betalen voor entree in natuurparken e.d. dan de guatemalteken zelf. Ook zijn er overal politiecontroles en vonden wij het moeilijk er regelmatig getuige van te zijn dat vage types stevig door de politie werden afgeranseld.

Een negatiever beeld van Mexico kun je niet scheppen Rosa. Ik weet niet waar en wanneer je er bent geweest, maar het klinkt alsof je in een land van enkel criminelen bent geweest.

Ik heb heel wat (uit)hoeken van Mexico gezien en zet dan ook veel vraagtekens bij je verhaal.

Zijn er buiten Mexico City ook leuke dingen die je hebt gezien/ervaren in Mexico?

Een favoriet van ons waar maar weinig reizigers komen was San Luis Potosi. We konden ons haast niet losrukken van de broodjes, die eerst worden doorgesneden en dan per helft gegrild, waar vervolgens mayonaise en avocado opgesmeerd wordt, en dan nog eens uien en kaas en opnieuw grillen voor de kaas. Ook hebben wij hier de lekkerste gegrilde sjalotten en de lekkerste quesadillas gegeten, maar ja, je hebt nog een paar maanden te gaan, en dan reis je toch maar weer verder.
Ook moet je erg oppassen voor hondsdolle honden in Mexico!