Mijn vakantie in Mexico

Ik ben ondertussen 2 keer een maand in Mexico geweest. De eerste keer (augustus 2005) ben ik met een tante meegegaan die daar jaren gewoond heeft. Dat was mijn eerste grote reis en een grote ervaring!

Ik huisde bij mijn tante aan de rand van de hoofdstad. Het is een hoger gelegen “wijk” met huizen die men eigelijk voor zichzelf gemaakt heeft en waar zij zelf, zodra de tijd rijp is, zo nu en dan een verdieping bovenop bouwen. De weggetjes tussen deze huizen zijn ontzettend stijl en bijna on- begaanbaar, zeker wanneer het er geregend heeft, wat vaak voorkomt in augustus! Mexico-stad is eigelijk een grote “valei”, omsloten door bergen. De rand van de stad ligt veel hoger en van daaruit kun je de stad overzien. Vaak is dat door de smog, die niet weg kan en boven de binnenstad blijft hangen, onmogelijk.
Verder zijn er in de wijk her en der onopvallende kruidenierswinkeltjes die vrijwel altijd open zijn.

Als eerste ben ik in het centrum van de stad op het plein Zocalo geweest. Ik vond het er erg indrukwekkend, maar niet mooi, zoals pleinen in Europese binnensteden. Hier in de buurt is ook de Mercado de Sonora, een buruchte markt waar alles verhandeld wordt en waar sommige toeristen niet overheen durven te lopen. Hij is ontzettend groot.

De stad bestaat uit delen waaronder Coyocan. Dit is een zeer toeristisch stadsdeel. Het is cultureel bekend vanwege o.a. het Frida Calo muzeum.

Verder ben ik geweest in Teotihuacan waar de piramides zijn, en in Taxco (ook wel zilverstadje genoemd) , een plaatsje in de bergen waar indianen leven en dat in der tijd door de spanjaarden is veroverd.
Aan de westelijke kust ben ik geweest in de plaatsen Acapulco, Pie de la Cuesta en Puerto Vallarte. Dat vond ik vooral geweldig omdat ik de zee geweldig vind, die best gevaarlijk is op sommige plaatsen en bepaalde momenten. Een keer, in Puerto Vallarte, probeerde ik op een fout moment achter de golven te komen, toen er eentje over me heen sloeg en mij “terugsmeet” op de kiezels vooraan in de branding. Je moet weten wanneer je erin duikt!