Komende zomer ga ik in mijn eentje drie weken reizen door Mexico. Ik vlieg op Merida en vertrek van Tuxtla Gutierez door naar de US. Ik spreek goed Spaans en ben gewend om te backpacken. Het plan is om een tijdje in Merida te blijven en van hier uit wat bestemmingen o.a. Chichén Itzá, Izamal te bezoeken. Afhankelijk van de tijd die ik dan over heb wil ik bekijken wat ik nog meer ga doen. In ieder geval wil ik dan nog naar Palenque en San Cristobal.
Heeft iemand misschien wat tips van goede hostels, must do’s etc. tussen deze beide bestemmingen? Heeft iemand gevlogen vanaf Tuxtla Gutierez? Is het makkelijk om hier in de buurt te overnachten? Zou je in Mexico een lichte slaapzak/ dekentje meenemen? Ik ben vanuit Zuid-Amerika gewend dat bussen belachelijk koud zijn, is dit in Mexico ook zo? Iemand ervaringen met alleen door Mexico reizen als meisje? Kom je met common sense en reiservaring ver genoeg of zijn er toch nog dingen waar je echt rekening mee moet houden?
De meeste busmaatschappijen hebben inderdaad de gewoonte om de airco flink te laten blazen.
Ik zie dat je naar San Cristobal gaat, daar kan het ´s nachts ontzettend afkoelen dus ik zou in ieder geval een trui of zomerjack oid meenemen.
Tuxtla is de hoofstad van de deelstaat Chiapas, hier zul je geen moeite hebben met het vinden van een hotelletje.
Qua veiligheid lijkt mij inderdaad common sense meer dan voldoende. Niet ´s avonds door verlaten straatjes lopen etc. Er wordt soms afgeraden om nachtbussen te nemen in Chiapas.
Mexico is eigenlijk een heel tof land om in rond te reizen. Het wijst zich allemaal vanzelf uit en als dit niet het geval zou zijn, dan word je zeker en vast geholpen.
San Cristobal is een enorme aanrader, dus dat moet gewoon op het lijstje staan. Tussen Palenque en San Cristobal is een bezoek aan de watervallen van Misol- Ha, Agua Clara en Agua Azul zeker een must. Maar deze dingen vind je ook gemakkelijk terug in de lonely planet of een andere gids. Ik denk dat, zeker met jouw ervaring in het back- packen, dit een onvergetelijk avontuur zal worden.
Wat betreft slaapzak, zoals reeds aangehaald, in San Cristobal koelt het 's avonds goed af. Daar hebben we geslapen in Plaza Central en dat was een gezellige hostel vlakbij alles. Ze organiseerden ook heel wat ‘uitstapjes’, dus dat is ook wel praktisch. In Merida e.d. hebben we genoeg gehad aan een ‘slaaplaken’. Maar dat was in april-mei, dus je moet eens opzoeken hoe het precies op vlak van klimaat is in de periode dat jij gaat.
Veel plezier alleszins!
Super bedankt voor jullie berichtjes!! Een trui meenemen was ik sowieso van plan en nu dan nog even kijken voor een slaapzak. Leuke tips voor dat hostel etc. daar zal ik zeker naar kijken!!