Tips over Marokko

Hoi!
Ik ben een week geleden terug gekomen uit Marokko en leek me leuk om andere mensen wat tips te geven en wat te vertellen over wat je daar kunt verwachten. (Ik ben eerst 4 dagen in Marrakech geweest en daarna ruim een week in Agadir).

Ik ben bijna 2 weken met mijn familie naar Marokko gegaan. Ik ben iemand die meteen allemaal weetjes en verhalen op gaat zoeken over iets dus heb ik ook grondig internet afgezocht op zoek naar info en ik dacht dat ik wist wat er zou komen, nou niet dus. Als je op internet hebt gezocht naar dingen over Marokko heb je vast gelezen hoe de mensen daar zijn etc… Zoals ik hier boven al zei, ben ik eerst in Marrakech geweest en daarna in Agadir en ik kan u zeggen een wereld van verschil. Marrakech is nog erg traditioneel vooral 'savonds is het er prachtig. wel zijn er alleen of hele arme mensen of hele rijke. In Agadir is alles een stuk meer verwesterd, minder vrouwen lopen er met hoofddoek of boerka en het is er een stuk rustiger.

Voordat we weggingen maakte ik me vooral zorgen over de kleding die ik kon dragen (ik ben een meisje:question: van 14), ook dat is een groot verschil tussen Marrakech en Agadir.
Marrakech: Ik heb vrouwen zien lopen een veeel te kort en veel te diep ingesneden jurkje, als ik dat aan zou hebben gehad zou ik belaagd zijn geworden maar zij liep met een man aan haar arm wat daar een groot verschil uitmaakt. Ik en mijn zus liepen daar met 3/4 kwart jurkjes/broeken/rokken, met een t-shirt en als we een topje(spagetti bandjes) droegen een sjaal om onze schouders. Wij hebben geen last gehad van de mannen daar.

Agadir: in agadir kan je gewoon met topjes lopen en ik liep er vaak met gewoon een short aan. Ja oké als we echt uit agadir gingen meestal met een legging ofzo er onder.

hier nog wat info over de plaatstelijke bevolking:

Eerlijk gezegt tegen mijn verwachtingen in was iedereen buitengewoon aardig en vrolijk. Er zitten natuulijk altijd mensen tussen die je proberen op te lichten. Vaak zijn dat taxi chauffeurs die mensen vanaf het vliegveld halen omdat ze weten dat alles nog nieuw is voor je.*** als een taxi chauffeur meer dan 150 dirham vraagt kun je gaan dreigen met de politie! ***
maar wat ik vooral het leuke aan Marrakech vond is dat als ze er eenmaal achter kwamen dat je nederlands bent er meteen allerlei voetballers worden opgenoemd en vaak ook nederlandse voetbal clubs (veel inwoners hebben familie in nederland wonen) en de krijgt vaak Amsterdam Alkmaar, kijken kijken niet kopen en allemachtig prachtig achter je aan geroepen.

Het laatste wat ik hier nog kwijt wil is dat het in ieder geval voor mij geen ontspannende vakantie was. er komt opeens zoveel op je af, hoe goed je je ook inleest, je weet niet waar je je op moet voorbereiden. En toch overal waar je komt moet je toch op je spullen letten, want je moet vooral niet vergeten dat de mensen daar echt arm zijn.
ook moet je er contstant op letten hoe je van je af kijkt. Als een westerse jongen fel een marokkaanse jongen in de ogen kijkt kan het als een bedreiging worden opgevat. Maar vooral meisjes moeten goed opletten dat ze een jongen niet te lang en vooral niet verleidend aankijkt hoe knap hij ook is:wink:.

Als je nog wat te vragen hebt laat een reactie achter ik beantwoord hem graag!

groetjes,

p.s. Kijk niet raar op als jongens hand ik hand lopen, dat gebeurt daar vaker;)

1 like

Hey,

dat vind ik een goeie

Ps: kijk niet raar naar jongens die hand in hand lopen

inderdaad in marokko is het heel normaal.

Je moet vooral mensen niet uitdagen qua blik en je moet ook niet uitdagend gekleed zijn want dan vraag je er zelf om. IK ben zelf van agadir en inderdaad MArrakech is drukker dan Agadir. Dat is normaal ook want iedere stad heeft zijn eigen waarden en normen.

Agadir = zon, zee en strand
Marrakech= de grote souk, lekker tanjiya (is verschillend van tajin), avondplezier, …

Ik ga naar Marakech, en vroeg mij af of qua kleding een donkere legging met een ruimvallend rokje tot aan de knie wel kan…?

Hoi!
toen ik in Marakech was heb ik vooral leggings tot over mijn knieën gedragen en daar gewoon een kort broekje of rokje op. Dus als je knieën bedenkt zijn gaat het sowieso wel goed!
Veel plezier in Marokko!

1 like

Zijn in november op rondreis in Marokko geweest.
Het is een prachtig land met mooie oude steden maar de sfeer die er hangt spreekt mij niet aan. De mensen waren niet vriendelijk en overal
wordt je opgelicht. Ik begrijp best dat de mensen aan je willen verdienen maar als ik moet afrekenen in een restaurant dan vind ik het vervelend dat
ik iedere keer goed moet tellen of ik wel voldoende geld terugkrijg. 9 van de 10 keer klopte het niet. De fooi kunnen ze dan wel vergeten en dat gaf
weer aanleiding tot redelijk agressief gedrag. Ook vond ik het land ronduit smerig. Voor mij was het eens maar nooit meer.

We zijn 2 maanden in Marokko geweest Marrakech, Agadir, Essouira… Toeristische plaatsen waar het logisch is dat er geld van toeristen gevraagd wordt. Safi, Sale en vele plaatsen in de Atlas gebergte zijn cultuursteden. Je wordt daar totaal niet lastig gevalllen of iets dergelijks.
Ons is Marokko supergoed bevallen! Bevolking ontzettend vriendelijk en behulpzaam. :chin:
De toeristen die rondlopen? Kijk maar eens naar de Russische toeristen, die totaal geen respect tonen voor de Marokkaanse cultuur.

Ik ben vorig jaar een week in Agadir en Marrakesh geweest. Veel gehoord over de Brigade Touristique (toeristen politie) die fel optreedt tegen dit soort zaken. Ik heb nergens last gehad (niet anders dan in andere Middellandse Zee landen.
De spa’s en hammams die ik heb bezocht waren trouwens top.