Tips om zelfstandig te reizen in Kenia

In 2005 heb ik een aantal maanden in Zuid Afrika gewerkt en rondgetrokken. Dit is mij uitermate goed bevallen en deze zomer zou ik graag met mijn vriend naar Kenia gaan voor +/- 3 weken en een rondreis maken. Graag zou ik willen weten hoe "backpack"vriendelijk het land is en of je het met alleen een lonely planet en een vliegticket gaat redden. Alle tips & adviezen zijn meer dan welkom!
Yvette

Wij zijn met Joker 23 dagen door Kenia getrokken. Er was op voorhand ook geen enkel hotel vastgelegd en wij hebben elke nacht onderdak gevonden. Er staan heel veel ‘hotels’ in de Lonely Planet, maar een grote luxe moet je zeker niet verwachten. Als er al stromend water is, mag je je vaak gelukkig prijzen.
Het openbaar vervoer bestaat uit zo’n kleine busjes. Die zitten meestal wel overvol, alhoewel er een wet is gekomen dat er niemand meer buiten het busje mag blijven hangen tijdens de rit. De verbindingen tussen de steden zijn wel in orde. De staat van het wegdek laat meestal wel te wensen over.
De meeste matatus (die busjes) rijden wel niet door onbewoonde gebieden. Wij hadden het geluk met een groep te zijn en dan zo’n busje te kunnen charteren.
Qua veiligheid hebben wij geen problemen gehad. Wel goed op alles letten, want de mensen zijn daar zeer arm. Ze proberen ook vanalles te doen om toch maar een centje los te krijgen van de toeristen. Daarvoor moet je toch op je hoede zijn.
Voor de rest zijn ze zeer vriendelijk en is het een heel mooi land. Het is een land van uitersten: tropisch regenwoud, woestijn, prachtige stranden,…
Prachtige natuur en wildlife.
Veel plezier!

Ik ga over een week met een vriendin van me backpacken in Kenia.
Ik zal je laten weten hoe onze ervaring was!

Nog een vraagje voor degenen die in kenia zijn geweest. Ik heb gehoord dat de politie daar vrij corrupt is en toeristen die zonder gids rondreizen daar aanhouden en strippen van hun spullen. Is dit waar? En waar moet je op letten om dit te voorkomen? Hebben jullie nog tips?

Groeten Ilona

Hmm, ik ben zelf alleen bij de touristische plekjes geweest en ik moet zeggen dat Kenia wel prijzig is en niet echt “backpack vriendelijk” in dat opzicht. Als iemand goeie tips heeft wil ik ze ook zeker horen.

Misschien al geweest?? en zelfs terug?

Ja de politie, (veelal aanhangers van Kibaki) zijn broodheer, is corrupt!! Reis niet alleen en laat je niet intimideren. Wil men geld, en daar gaat het hun om, vraag dan om reden waarvoor? en dan als het redelijk is vraag of ze een bon of nota willen uitschrijven !! 80% kans dat je zo mag doorrijden. Die jongens willen en moeten regelmatig “bij verdienen” omdat hun salaris niet voldoende is. Een gift van 150 tot 200 shilling ( ca 2 euro) doet ook wonderen want dan heeft meneer weer een lunch te pakken. Laat nooit iets onbeheerd achter of laat nooit zien dat je geld of sierraden hebt. Betaal altijd zo vanuit je broekzak waaruit dan niet maar dan een paar briefjes van honderd mogen komen.
Veel plezier,

Eerste advies: verblijf niet in de toeristen centra!. Zoek de wat kleinere plaatsen alwaar ook hotels zijn zonder luxe. Met het eten is de nodige voorzichtigheid geboden of zelf koken/braden. Europeesche prijzen worden gehanteerd omdat de hotels door “blanken” als investering worden gebruikt.
Dus zelf boodschappen doen in supermarkets.