Kenia

Hallo,
Mijn man en ik zijn 2x naar zuid Afrika geweest en hebben daar zelf rond gereden, ik begrijp inmiddels dat dat in Kenia niet mogelijk is.
Heeft er iemand een idee wat een Goed alternatief is voor een reis naar Kenia?
Wij houden er niet van om in een grote groep te reizen.
Is het beter om alles zelf samen te stellen of om een complete reis te boeken?
Wie kan ons helpen en heeft ervaring hier mee.
Alvast bedankt Mattie

Ik zou niet weten waarom dat in Kenia niet en in Zuid -Afrika wel kan .
Rijden ze daar ook niet links?
Enkel in grensgebieden met Somalië wordt alleen rijden afgeraden.
Safari’s moeten wel met gidsen en safarivoertuigen gebeuren.
Veel zal ook afhangen van het budget dat je wil spenderen.

1 like

Het links rijden is geen probleem maar wel de veiligheid en ik bedoelde inderdaad hetzelf rijden door parken.

Ik had ook altijd begrepen dat je in de parken verplicht bent een gids te hebben, maar dat is helemaal niet zo. We zijn (in Masai Mara iig) veel eigen voertuigen tegen gekomen waar duidelijk geen gids in zat. Ook Nederlanders die in Kenia wonen vertelden dat ze het liefste zelf rijden zonder gids, we hadden het ook over Masai Mara (het ging over wat prettiger was, vliegen of met de auto er naartoe).
Wij zijn zelf naar Hells Gate geweest zonder gids (maar dat is sowieso anders dan de andere parken, daar mag je ook zelf fietsen).

1 like

Dat wist ik niet , maar zelfs dan nog zou ik een gids nemen .
Het is onvoorstelbaar hoe een chauffeur de slechte wegen en de dieren in de gaten houdt en dan nog een dier in het gras opmerkt meters vooraleer wij dat zien, die hebben een zesde zintuig.
Ook zijn de parken een wirwar van zandwegen waar wij geen richting uit kunnen,plus de radio aan boord die de gids op voorhand laat weten in welke sector welk dier gespot is.
Ik zou het aan bevelen.

1 like

Hallo Ik woon in Kenya en rij altijd zelf, ook als mijn vrouw een Kenyaanse niet wil dat ik rij.

Alleen als het donker ga worden kan je beter niet meer op de weg zitten ivm. de auto’s die geen verlichting voeren qua veiligheid is het het zelfde als overal als het donker wordt komen de onbetrouwbaren te voorschijn.

Maar je moet je wel aanpassen gidsen zijn er wel maar zelf ontdekken is veel beter.

Met een goede kaart en wat vragen kom je op de leukste plaatsen.

Ontdek Kenya zelf en niet in een groep dan zie je veel meer.

Groeten vanuit Kenya

Hallo Mattie laat je niet gek maken maar ga gewoon op de zelfde maniet te werk als in Zuid Afrika maak je eigen trip en wanneer je naar de parken gaat vergeet dan Meru niet. En je vind overal wel een behoorlijke slaapplaats speciaal in de grotere plaatsen.

Ik ben zelf de laatste keer van Nairobi naar Lamu gereden wat een fantastische ervaring was dus ga gewoon.>>>

Keeska, ben benieuwd naar je ervaring met rijden van Nairobi naar Lamu, waar ben je langsgereden? Hoe lang heb je er over gedaan?

Hierbij wil ik heel graag Salim Senty van Senty safari aanraden. Ik ben net terug van een prachtige reis door kenya samen met mijn vriend. Na veel twijfels en zoektochten hadden we voor de charme en ervaring van Salim gekozen. Het is een ontzettend bescheiden en betrouwbare man met een grote passie voor wildlife. Hij werkt sinds 10 voor zichzelf. In totaal heeft hij 30 jaar ervaring. We hebben ons altijd veilig gevoeld en hebben alle dieren van dichtbij gezien. Als je met Salim op safari gaat weet je zeker dat het een onvergetelijke ervaring wordt en dat het geld bij de juiste terecht komt. Hij helpt zover het kan veel kinderen in zijn omgeving. Hij houd er echt niet heel veel van over maar deelt dit altijd met zijn familie.
Wij hebben voor een prve safari van 6 dagen (masai mara, Lake nakuru, amboseli & tsavo)2900 dollar betaald (voor 2 personen).
Hij heeft ons in Nairobi opgehaald en in ons hotel in Mombassa afgezet.

www.sentysafaris.kbo.co.ke

alice

Ik heb er op mijn gemak 2 dagen overgedaan de eerste dag van Nairobi naar Malindi en daar overnacht daar na langs de kust naar Lamu tot de junction naar Garrisa een goede weg door een arm gebied met de zout winning aan de ene kant en de bebossing en struikgewas met hier en daar wat kleine dorpjes aan de andere kant.

Nogal wat politie controle ongeveer elke 25 km een post na de junction een echte Kenyaanse weg snelheid gemiddeld 25 km / uur veel apen en fietsers langs de weg ook is er nog een oud slaven dorp waarvan de huisjes nog steeds bewoont worden ook hier nog al wat controle posten maar die hebben onderling contact en wanneer je passeert word dit al door gegeven aan de andere post. Zo dat wanneer je te lang over het stuk doet ze komen kijken waar je blijft ( dit is ons in Lamu verteld ) dus ze zijn wel bezorgd voor de toerist al kan ik het niet zo stellen want er zaten meer Kenyanen in de auto dan toeristen.

Al bij al een hele goede en leuke ervaring wat ik diegene die wat anders wil doen aan kan bevelen.

Tot zover mijn Lamu trip

Ik ga graag met de auto terwijl mijn vrouw eerder of later met het vliegtuig komt. Vanuit Nairobi is alles met de auto goed te bereiken de Mount Kenya is maar 3 uur rijden van hier Narok 2 uur en Kericho 5 uur Naivasha 1 uur
Zo heb ik vanuit hier nog al wat mogelijkheden om Kenya te leren kennen. Maar ik ben nog officieel in een National Park geweest maar heb de big five daarbuiten gezien. En ook de gevolgen heb gezien wat het voor de lokale bewoners heeft wanneer er weer eens een paar olifanten of buffels over de veldjes heen is getrokken of de cheeta weer eens een paar geiten heeft gestolen maar dat is een ander Kenya wat de meeste mensen niet kennen.

Dus daarom vind ik mij zelf een bevoorrecht persoon die van het leven kan genieten en door zowel de Kikuy en Masai als elder wordt gezien en niet omdat ik rijk ben maar omdat ik ze respecteerd.

Ik ben het eens met Keeska dat je makkelijk zelf kunt rijden in Kenia. In het donker is niet fijn, want er is geen verlichting. Sinds 1 december zijn de verkeersregels flink aan gescherpt, de boetes zijn hoger dan voorheen. Je moet agressief kunnen rijden in bepaalde delen, want de Kenianen geven je geen ruimte, het bumperkleven hebben zij uit gevonden. Politie controle heb je op de meest doorgaande wegen, zij kijken vooral naar de sticker op de voorruit van de verzekering en of je rijbewijs geldig is.
Check wel altijd de verzekering, want als dit niet ok is, kan je problemen krijgen.

Als je een park wil bezoeken dan kan je het beste met een gamedrive doen, het is wel duur,maar ja zoiets doe je maar 1x in je leven. Je kan ook makkelijk zelf rijden in een park, zeker in het droge seizoen, je hebt dan niet in alle parken een 4wd nodig. Maar als je echt veel wil zien, kan je beter met een gids gaan, zij weten precies waar de dieren zich schuilhouden.

Een reis samenstellen kan je makkelijk doen, maar let wel , dat als je parken wil bezoeken het voordeliger is om het via een safari bedrijf te doen. Losse entreekaarten en overnachtingen in de parken kosten een vermogen.