Welke trucs en slimme oplossingen gebruik jij om een taal sneller te leren? Deel ze hier!
Wat bij mij helpt (behalve grammatica studeren / woordjes leren):
Als beginner: stripboekjes zoeken in die taal. De plaatjes helpen je de context te begrijpen. Kinderboeken zijn ook handig.
Als je niet naar het land toe kunt, wel in eigen land iemand zoeken die die taal als moedertaal heeft, en mee oefenen. Zoek onderwerpen waarover jullie allebei een sterke mening hebben, dan wíl je graag je punt maken en ga je wel manieren verzinnen om het toch te zeggen, ook als je woorden niet kent.
Films kijken in die taal. Liefst met ondertiteling in diezelfde taal (op een dvd zit vaak ondertiteling voor doven, in dezelfde taal als gesproken wordt).
Tv kijken in die taal, bijvoorbeeld op vakantie in Spanje keek ik graag Sex and the City in het Spaans! Dan weet je al ongeveer waar het over gaat en kun je dus makkelijker verstaan, en letten op zinsbouw, woorden die ze gebruiken etc.
Uiteraard gaat het het snelst door je onder te dompelen dus in je eentje naar een land toe en daar een tijdje wonen, zoveel mogelijk omgaan met mensen van dat land en zo min mogelijk met andere buitenlanders.
Als gevorderde: boeken en kranten lezen in die taal.
Tegenwoordig heb je op de IPhone en IPad (en ongetwijfeld ook de apparaten gebaseerd op Android) leuke (gratis) apps om tips en woordjes te leren van allerlei talen zo kun je makkelijk in de bus of de trein of welk verloren moment dan ook lekker oefenen.
Ik raad veel mensen aan om het volgende te doen als beginner:
Op elke plek in huis post it plakken. Op de televisie, op een stoel, een tafel etc.
De informatie op die post it dient de volgende te zijn: het woord in de taal die je leert correct geschreven en geschreven zoals jij het hoort zodat je de uitspaak goed hebt.
Prima voor je woordenschat. (jammer is wel dat huisgenoten en huisdieren het niet waarderen dat je ze beplakt met post its :lol:)
Ik las toevallig net nog een leuke tip om een taal sneller onder de knie te krijgen:
Bouw ‘Memory Palaces’
Het bouwen van ‘memory palaces’ is een methode om beter woorden te kunnen onthouden. Deze memory palaces bouw je door de klank van de vreemde woorden te associëren met bekende woorden en gebeurtenissen die weer samenhangen met de betekenis van dat woord.
De reden dat deze methode zo effectief is, is waarschijnlijk omdat je zowel auditief als visueel leert. Je gebruikt ‘interne spraak’ en leert daarmee auditief, maar stelt je ook een bepaalde situatie visueel voor in je hoofd.
Deze methode werkte voor mij erg goed, omdat ik niet zo goed ben in woorden stampen. Deze methode werkt dus ook voor diegenen zonder talenknobbel!
Hoe?
Een voorbeeld: Bertamu betekent kennismaken in het Indonesisch. Als ik dit woord wil leren en krijg het niet in mijn hoofd gestampt, zie ik het volgende voor me:
Bert en Ernie zitten op de bank. Er wordt aangebeld door Grover, die zich wil voorstellen. Ernie loopt enthousiast naar de deur, maar Bert wil voor geen goud naar de deur komen omdat hij zo moe is.
Elke keer als ik Bert-a-mu hoor denk ik aan dit verhaal en aan de kennismaking. Andersom werkt het ook, als ik aan kennismaken denk ik aan Bert die te moe is om zich voor te stellen: bert-a-mu
Mocht je een geheel nieuwe taal willen leren. Luister vooral naar muziek gezongen in je gewenste taal. Probeer de emotie te herkennen. Denk zelf na over de tekst (ook al weet je nog niet wat het betekend). Probeer zelf een verhaal te creëren uit de emotie die je hebt herkent. Zoek naderhand op internet de juiste vertaling op en vergelijk het met hoe jij het liedje in eerste instantie voor ogen had. Je zult zien dat er toch vaak wel raakvlakken in zitten (ok, muziek gaat nou eenmaal vaak over de liefde, maar dat terzijde). Ga vanuit daar eens verder werken met de tekst !
Ik was zelf op zoek naar een taalreis om Spaans te leren in Spanje.
Met toeval kwam ik terecht op de site genaamd http://onlineuni.nl/ .
Deze site is ontzettend handig als je zoekt naar een taalcursus in het buitenland, alle informatie die je zoekt staat op deze site of linkt jou door!
De allerbeste manier om een taal snel onder de knie te krijgen is door lessen te nemen. Om Spaaans te leren heb ik in Guatemala privelessen genomen bij de taalschool Sol Latino in Quetzaltenango. Veel mensen gaan Spaans studeren in Spanje, echter zijn Spaanse lessen hier velen malen goedkoper. Daarnaast verbleef ik bij een lokaal gastgezin wat het het leerproces versnelde. (http://www.spanishschoolsollatino.com/)
Om mijn Spaans bij te houden, probeer ik zoveel mogelijk Spaans te lezen en te luisteren. Daarnaast zijn er ook websites waar je gesprekspartners kunt zoeken zoals http://www.conversationexchange.com/.
Ik ben docent italiaans, engels en duits voor kinderen en volwassenen en de moderne didaktiek is gebaseerd op de “total linguistic response”, dus direkt beginnen met kleine zinnetjes uit het dagelijkse leven, flashcards zijn heel goed en probeer zelf steeds kleine zinnen te zeggen. Luisteren naar films en kijken of je wat begrijpt, lezen van korte artikelen of zelfs reclame. En natuurlijk een onderdompeling in de taal, waar niemand anders je eigen taal spreekt.
Heden ten dage is de methodologie heel anders dan vroeger, motivatie en interesse. Jaarlijks doe ik curusussen over methodologie en didaktiek in het geven van taallessen, ik ben ook heel actief in het Erasmus Project, europees project voor talen.
Als de omgeving mooi is, de docent gezellig en aardig, als je 's avonds heerlijk met elkaar kan eten en overdag naar het strand kan gaan…dan leer je snel!
Je hebt het over multisensorial methode…wij hebben 5 zintuigen waardoor we kunnen leren; beelden, geuren, klanken …enz. Dus de methodologie benut alles om door te dringen en de herinnering te stimuleren. Rijtjes leren heeft absoluut geen zin…maar als ik een lekkere pasta voor je maak…“che buono”…dat vergeet je niet. Als je in een nijpende situatie zit en je hebt je autosleutels verloren “ho perso le chiavi della macchina”…zal je dat je leven niet meer vergeten, zo werkt deze methode. Deze methode benut iedere situatie om de hersenen te stimuleren.