Hallo,
Na een hoop gesnuffel op internet, zoals het altijd begint met de voorbereiding voor een reis, begint ook de reis naar en door Laos zich langzaamaan te vormen.
Vliegen van Madrid met overstap op Bangkok naar Vientiane, 4x4 huren, in grove lijnen via Vang Vieng naar Luang Prabang, dan afzakken naar het midden Tha Khek en door naar Champasak en Bolaven plateau.
Omdat er bar weinig te vinden is over het zelf rondrijden in Laos doe ik hier een poging, wie heeft er tips wat we absoluut moeten doen als we de beschikking hebben over eigen vervoer ? En dan bedoel ik buiten de standaard
attraties die je op internet etc. kan vinden.
En mocht iemand een 4x4 verhuurder weten buiten AVR, want daar heb ik al een quote van, dan hoor ik dat ook graag.
Bedankt alvast,
groetjes,
Monica
Niet met eigen vervoer gaan , als je een ongeluk krijgt ben je de l*l , je bent altijd schuldig en gaat je een flinke smak geld kosten .
Gewoon per locatie een chauffeur regelen en van plaats naar plaats ook per prive vervoer / chauffeur .
The Loop rijden bij Thakhek , is niet een standaard attractie en wordt eigenlijk per motor/scooter gereden zelf.
Dankjewel Rob of Ingrid ! Ik heb al veel reacties van jullie gelezen en ben daar al veel wijzer van geworden.
The loop is heel interessant, het is alleen volkomen onduidelijk of dit pad of is het toch meer een soort van weg, ook met de auto gedaan kan worden. Iedereen lijkt het met de scooter te doen, heel leuk, maar om nou een (dure) auto voor 4 dagen te laten staan is ook niet alles. De enige vraag is dus eigenlijk of het breed genoeg is, en of er oversteken zijn over water die het gewicht van een auto houden, waar je verder met een scooter door komt, lukt met een 4x4 zeker !
Leuk om te horen!
The Loop is een route van 460 km ongeveer. En ik zou er 3,5 a 4 dagen voor uit trekken. Tenminste als je ook wat wil zien.
Het grootste gedeelte van die route is verharde weg, ook gemakkelijk met de auto te rijden ( 3 van de 4 dagen}.
Er zit echter 1 stuk bij, dag 2 als je tegen de klok in rijdt of dag 3 als je met de klok mee rijdt, dat niet verhard is.
Als het geregend heeft kan dit veranderen in een modderpoel…
Ik zal 2 foto’s bijvoegen van dat stuk zodat je het kunt zien.
Maar de “weg” is breed genoeg voor een auto al zaten er soms wel kuilen in van 40 cm diep. Dus zelf even beoordelenwat je gaat huren en of dat gaat lukken. Met een "gewone auto"zou ik hier niet graag rijden.
Hoe de wegen naar de grotten zijn in het begin van de route(wij reden tegen de klok in) weet ik niet.
1 was voor ons niet begaanbaar, en bij de rest hebben we de afslag gemist.
Naar de konglor cave kun je wel, die kun je gewoon bekijken.
Zelf vond ik geweldig om dit met de motor (ze zijn maar 110 cc) te rijden, ik heb zelf nog nooit eerder gereden ook geen scooter.
Je krijgt de route getekend op een a4tje met daarop het aantal km en waar guesthouses zijn en waar je kunt tanken bij het huren van je motor…
Verder hebben wij alles met het openbaar vervoer gedaan , dat wil zeggen de bus want iets anders hebben ze niet.
En de tuktuk om bij het busstation te komen.
Veel plezier met de voorbereidingen! Groeten Ingrid.
Ingrid, bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord ! Die weg ziet er heerlijk uit voor een 4x4. Maar ondertussen is ons plan veranderd en zullen we een kortere periode voor Laos uittrekken, hetgeen inhoudt dat we alleen noord en oost zullen bezoeken in 12 dagen vanuit Vientiane met de huurauto. We gaan daarna nl door naar Phu Quoc ( eiland van Vietnam ).
Jammer, maar je kan niet alles…
De tickets zijn geboekt, dus dit wordt het.
Het is altijd kiezen inderdaad, kunt nooit alles.
Vietnam is ook mooi, ben alleen niet naar Phu Quoc geweest.
Fijne vakantie straks en nog veel plezier met de voorbereidingen!
Dankje heb er zin in !