Mooie routes Laos gezocht

De junglebus tussen Huay Xai en Luang Prabang staat in m’n geheugen gegrift als één van de mooiste busroutes die ik gedaan heb :smile: Zodoende wil ik ergens in september/oktober/november een paar andere epische routes maken door Laos. Het gaat mij om de ongerepte natuur en ik hoop onderweg een paar traditionale Laotianen te zien.

Op de lijst staan momenteel de volgende routes per grote bus:
[ul]
[li]Vientiane –> Vang Vieng (overdag) [/li][li]Vang Vieng –> Luang Prabang (overdag) [/li][li]Luang Prabang –> Vientiane (overdag) [/li][/ul]
Weet iemand nog meer mooie routes? Kort of lang maakt niet uit en het mag bijvoorbeeld ook per boot, motor of wat dan ook. Is de route richting de ‘4000 eilanden’ bijvoorbeeld een aanrader?

Hartelijk dank alvast :chin:

Die junglebus was dat de bus overdag en doe je er dan 2 dagen over??
Er rijdt namelijk ook een nachtbus heb ik begrepen.
Wij willen hier de slowboot nemen, ook aangezien ons programma de eerste dagen zou het iets relaxter zijn dachten we.

dag 1 aankomst Bangkok in de ochtend, Bangkok wat bezichtigen
Dag 2 ochtend fiestocht met Co van Kessel (van 7 to 12 uur) en 's avonds een vlucht naar Chiang Rai
dag 3 Bus om 6 uur in de ochtend naar Chiang Kong en dan proberen de slowboot van die dag nog te halen.

Omdat we ons al zoveel verplaatsen hebben we het idee dat het wat rust brengt als we dan de slowboot pakken ipv de bus.
mochten we die niet halen is het misschien een optie om de bus te nemen als dit nog wel mogelijk is.
Ik weet niet of je ook ervaring hebt met de slowboot??

Een aanrader uit ervaring hebben we dus nog niet want wij gaan in oktober, maar wat wij ook gaan doen is The Loop rijden (op de motor) bij Thakkek.
460 km zelf rijden , je krijgt een route kaart mee waar opstaat waar je kunt tanken en overnachten en eten en kun deze in eigen tempo rijden.
Je doet er tussen de 2 en 5 dagen over , de meeste 3 maar dat ligt helemaal aan jezelf. Uit veel reisverslagen komt het naar boven als een hoogtepunt van de reis. Als je hierop googled kom je er vast wel achter of het iets voor je is.

Groetjes Ingrid

Mijn ervaring stamt uit september 2009. De ‘dagbus’ vertrok om een uur of 1 's middags - ietsjes later dan de oorspronkelijke vertrektijd van 9 uur 's ochtends :smile:.

Onderweg hebben we 's nachts een keer vast gezeten voor een paar uur (zie de foto voor platte uitlaat en verbogen achterbumper) en verder hebben we overdag heel sociaal een paar minivans losgetrokken. Het was namelijk eind regentijd, veel voertuigen zakten de natte modder in. De bus staat nog redelijk hoog op z’n poten, die ploegt overal wel doorheen.

Uiteindelijk deed de ‘dagbus’ er bijna 24 uur (!) over, normaal iets van tien uur. Ik zag er de humor wel van in. Uiteindelijk werd de dagbus dus een nachtbus, daarom noem ik hem dus junglebus, iets neutraler :smiley:

Heb helaas geen ervaring met de slowboat maar het lijkt me zeker relaxter dan de speedboats of bussen. Op de oorverdovende speedboats schijn je je leven niet zeker te zijn. Nadeel van de bus is dat hij qua comfort nogal spartaans is. De wegen waren toen echt slecht, denk dat het inmiddels niet veel beter is. Misschien ga ik wel een stukje slowboat doen. Ik laat het hier wel weten wat m’n ervaringen straks zijn.

Dank voor de motortip, daar ga ik me eens in verdiepen!

Foto van de junglebus (ruimbagage ligt dus bovenop, evanals twee motoren :teeth:). Grt Axel

1 like

Mooie foto!!
We zijn benieuwd naar je ervaring.
We proberen toch de slowboot te halen omdat we daarna ook nog veel met de bus reizen.
Van Luang Prabang naar Vieng Vang en dan naar Thakkek (met misschien een stop in Vientiane) en van Thakkek naar de 4000 eilands.
Ik hou het forum wel in de gaten.
Een hele fijne vakantie!!

Groetjes ingrid.

Ingrid, wil je laten weten hoe the loop was?! Ik wil m misschien ook gaan doen!! :smiley:

Sorry zie het bericht nu pas, The Loop was een geweldige ervaring!!
Ik had nog nooit motor scooter of brommer gereden, Rob wel die heeft een motor.
Maar het went snel , eerst even oefenen en dan op pad (het zijn 110 cc motoren).
Je krijgt een route mee en alles is gemakkelijk te vinden.
Tenminste als er een bordje van een grot 300 meter aangegeven staat moet je er meteen af en is het nog 300 meter.
Dat hebben wij in het begin gemist.
De omgeving en de natuur is er geweldig!!
Als je gaat en je rijdt de route tegen de klok in dan zou ik de eerste overnachting bij Sabaidee Guesthouse nemen.
Rijdt je hem andersom dan de laatste overnachting , geweldige man.
Gezellig, lekker eten, kampvuurtje!!
Als je bij Thakek travellodge of villa thakkek overnacht (ligt naast elkaar met dezelfde receptie) kun je daar bij mister KU een motor huren.
Of in de stad bij Mad Moncky ( was gesloten toen wij er waren).
Mister Ku kun je altijd bellen als er onderweg iets is.
Buiten de overnachting in Sabaidee, is er onderweg in de dorpjes niet zo veel.
Onze tweede overnachting was in Nahin.
Maar wij vonden het super!!
Ik weet niet of je alleen reist maar bij de Thakhek travellodge vind je altijd wel iemand die hem ook rijdt.
Voor ons denk ik wel een van de hoogtepunten van Laos!!
Je rijdt soms uren in een geweldige omgeving zonder iemand tegen te komen! Gr Ingrid.

Ons reisverslag is trouwens te lezen op Profiel van Rob en Ingrid - WaarBenJij.nu mocht je er wat aan hebben.

1 like

Thanks!!! die 100 cc scooters… Is dat motor rijden? Ik heb geen motor rijbewijs en kan dus alleen maar gas en rem scooters besturen haha… Snap je me nog :wink:

Erg bedankt voor je reacties, ik ga je verslag lezen!:slight_smile:

Via Wereldwijzer app

Ja meer hoef je niet te kunnen dat is zat!! Zelfs dat had ik thuis nog nooit gedaan alleen een solextocht haha.
Wij vonden dit 1 van de hoogte punten van onze reis. En bij het huren moet je je paspoort of rijbewijs afgeven.
Je hoeft geen motorrijbewijs te hebben , iedereen mag huren.
Mister Ku legt met alle geduld rustig uit hoe het werkt en laat je daar ff oefenen!!

Dus ik zou zeggen zeker doen!! :slight_smile:
Mijn reisverslag staat alleen vol met typefouten, daar moet je overheen lezen…is lastig te verbeteren op die site :slight_smile:

Dus ik moet schakelen op dat ding ( ohhh jeetje hahaaa)… mijn reisblogs staan ook vol foutjes hahaa… Ik lees er wel overheen :slight_smile:

Via Wereldwijzer app

Heb helaas Laos nooit bereikt maar heb verder een geweldige reis (inclusief motortrips) gehad!