Tips kosten beperken reis Noorwegen/Zweden

september en half oktober (6weken) zijn we van plan door Noorwegen en Zweden te trekken met de caravan. wij zijn dikke zestigers. Iedereen reageert dat dat daar erg duur is. wie kan mij tips geven om de kosten te beperken. eventuele goedkope campings, eetadvies zonder alles van hier mee te nemen enz.

Zijn er al tips binnen?
Dan wil ik ze graag met je delen

helaas, ik heb tot nu toe geen reactie

noorwegen is anderhalf keer zo duur als nederland. het goedkoopst is als je toch het een en ander aan eten van hier meeneemt. wil je dat niet, dan is, in Noorwegen, de supermarkt de ‘kiwi’ en dan het merk ‘first price’ een van de goedkopere, zoiets als de euroshopper hier bij albert hein, maar dan met noorse kronen. van Zweden weet ik het niet, maar als je googled op supermarkten krijg je genoeg hits om verder te zoeken, kijk eens op http://koch.come2me.nl/792801/Scandinavi-Informatie, onderaan staan een aantal supermarkten, en op Reisinformatie voor Noorwegen [ + Prijs Bier Noorwegen ] staan ook vast tips. in scandinavië mag je wild kamperen, dus dat is heel goedkoop. hoe duur campings zijn weet ik niet.
veel succes en plezier, scandinavië mag dan wat duurder zijn, het is het meer dan waard.
Marga

Beste meerval,

in aanvulling op Maerin, duur in deze landen is koffie-drank-chocola-brandstof is duur in Noorwegen!
de Noren zelf kopen zoveel mogelijk in Zweden en dat zegt genoeg!
ik heb een lijstje van levensmiddelen in Zweden.dat is te fors op in dit bericht en komt niet goed weer,ik wil je dat wel op je eigen email zetten, maar ik weet niet hoe ik eventueel aan je adres kom.ik hoor wel.

groeten Henk

Dank je wel voor de reactie. Het lijkt me inderdaad niet verstandig om mijn adres op deze site te zetten.
groet,

Hey

Idd Noorwegen is schrikbarend duur! Ik woon er nu met m,n vriendin maar na de zomer zijn we weer pleite! Als het kan stop je vriezer vol met vlees, en neem zoveel mogelijk eten mee (vlees is hier minimaar 3 keer zo duur!)
Mensen zijn vaak erg nors en niet aardig uiteten is al helemaal niet te betalen en sigaretten kosten 10 euro per pakje.
trouwens een goede goedkope supermarkt is de rema 1000

1 like

Dank voor uw informatie.

Zoals ieder weet heeft de Aldi zo van tijd tot tijd leuke reclame’s en zo ook vlees in blik, en dat dat is best lekker maar je kan het ook bij je eigen slager laten inblikken dan heb je je eigen gebraden vlees.
E als je goed met je slager overweg kan kun je in het blik doen wat je zelf lekker vind b.v. jenever.
de douane doet over blikken niet moeilijk. Dus doe je voordeel er mee.
groet Alex

1 like

Nou die douane van Noorwegen zijn ook een stelletje kloojoos…
Eerst lieten ze me door totdat ze een Nederlands vlaggetje zagen op m,n achterdeur (had m,n auto al Noors gemaakt wat me 2 x zoveel belasting koste als de aanschaf) Auto een mitsubishi pajero was 4500 de belasting dik 9000 EUROS.

Ik mocht achteruit… mee een grote garage in… 5 man om me heen!
m,n hond werd met muil korf in een hokje gepropt (en niet zachthandig ofzo) de hond was 12 en een half jaar oud!!! Heel lief beest nooit niemand wat aangedaan!

Daarna de hele auto leeg!!! motor kap open deur panelen eraf op de brug hond erdoorheen!!! bijna al m,n verpakkingen open m,n wijn en bier en sigaretten in beslag genomen (omdat ik volgens hun zeggen een flesje te veel mee had!!!) en een boete van meer dan 1500 euro!! meteen betalen in fucking kroner (die ik naartuurlijk niet had had alleen euros dus die mocht ik bij hun wisselen voor een hufterige koers!!!

dus ik kon m,n koek vlees etc weg flikkeren

en erna kon ik mee in een hokje met 2 man een kruis verhoor en alles uit ze schenen zelfs met een lamp in mijn AARS!!!

Maar tja… die 25 gram hebben ze niet gevonden dus dat kwam weer mooi uit hahaha

volgende zomer ga ik weer naar Noorwegen maar dan koop ik die hash daar wel want daar kan je het ook makkelijk kopen op iedere straat hoek!!!

:dag:

Kom al jaren in Noorwegen en echt nog nooit problemen gehad met de douane.

Neem altijd zelf voor een hele vakantie bier/drank mee (niet echt in het zicht, maar ook zeker niet verstopt) en heb nog nooit 1 blikje hoeven inleveren. (En zijn toch echt ongeveer 150 halve liter blikken). Heb zelfs van kennissen gehoord dat ze alles uit moesten laden bij een controle en toen bleek dat ze geen drugs bij hadden alles weer in mochten laden, inclusief veel te veel alcohol. Geen idee waar die slechte verhalen vandaan komen maar wij hebben ze nooit meegemaakt. (Zowel bij ferryaankomsten als bij aankomst via Zweden).

Beetje bewust boodschappen doen daar en je verstand gebruiken, dan vallen de prijzen echt reuze mee vind ik.

1 like

als je boodschappen doet koop dan vooral van lokale producenten, dus een fanta, maar het vergelijkbare product van de lokale fabrikant, geen mars, of m&m’s maar een noors chocolade product. alle ingevoerde producten zijn ook duur, dus ook geen producten die niet in het seizoen zijn kopen.
Dat scheelt enorm. Koffie, chocolade, alcohol en sigaretten zijn idioot duur, als je daar zonder kunt of je neemt het mee valt het best mee met de prijzen.

september oktober is soms niet zo’n goed reistijd, in het noorden en op de hoogvlaktes en in de berggebieden is er al heel veel dicht of gewoon niet meer te bereiken, houdt daar rekening mee.

Dank je wel voor het advies.

Op maandag voor de middag tanken scheelt al snel 1-2 NOK per liter tov later op de dag.
Hier kan je de actuele prijzen zien op verschillende plekken in het land: http://www.dinside.no/php/oko/bensin/vis_prisliste.php

1 like

Het is me afgelopen maand opgevallen dat met name vlees het afgelopen jaar duurder is geworden in Noorwegen. Beetje creatief doen met ingevroren vlees en opletten wat je koopt dan is het echter nog goed te doen.

Brood is duur, op Kneipp brood na. Is niet bijzonder lekker maar goed te eten. (Je moet het alleen geen twee dagen laten liggen, gewoon lekker vers eten of dagje later met iets van salade ofzo).

Maar goed, voor de rest blijft het goed te betalen hoor! :slight_smile: Alleen staat de euro wat laag ten opzichte van de kroon, das beetje jammer…

1 like

Ik heb heel bewust boodschappen gedaan en dan vond ik het wel te doen. Ik heb bijv 450g rode kool in verpakking gekocht, voor 4 kronen. En met een blik mais, een blik tonijn (goedkoop!) en een zak pasta had ik een prima avondmaaltijd. Zelfde geldt ook voor spek dat relatief goedkoop is (5 euro betaald voor 450g) en dat met pasta blokjes tomaten uit blik en een blik champignons was een aardige maaltijd. Als je bewust boodschappen doet, valt het wel mee.

Als je kookt zoals je thuis normaal kookt, tsjah dan kan het aardig in de prijzen lopen… maar gewoon op zoek naar de aanbiedingen en zoveel mogelijk van thuis meenemen (ik had zakjes met 100g couscous, 100g pasta, en 80g rijst mee, en kant en klare aardappelpuree - altijd handig en het kost weinig in NL.)

En een lekkere fles wijn heb ik gewoon hier in NL weer opengetrokken! :cheer:

1 like

Jullie willen ook wel even ergens zitten in een cafeteria of zo, denk ik. Verder, als je op een pontovertocht zit, is er vaak een cafeteria aanwezig. Ik kreeg eens een tip van een eigenaresse van een cafeteria of cafe om gratis extra theewater toe te (laten) voegen in de theekop of theeglas. Je betaalt het theezakje en het hete water is gratis erbij. Het theezakje is al goedkoop. Uit een theezakje kun je meer koppen thee krijgen. Soms kan je een pot of potje thee krijgen. Deels uit fatsoen en deels vanwege de lekkere mond en maagvulling nam ik er vaak ook iets bij, b.v. een cakeje, een gebakje, een gevouwen gele kleine dikke Noorse pannekoek met wat ertussen, enz.
Vaak zie je eetkramen voor de snelle en goedkopere hap. Ik nam ook wel eens een lang worstje met aardappelpuree. In het Zweeds noemt men dat korv med mos.
Als je overdag wel een warme maaltijd wilt, kan je in het restaurant van een warenhuis vaak een relatief goedkope maaltijd krijgen. Dat geldt ook als je een lange bootovertocht neemt.
Op sommige boten, die in de nacht varen, hoef je geen hut te nemen. Je kunt ook in de stoel of op de bank gaan slapen. Of misschien in de camper, als dat toegestaan is.
Koop je in een supermarkt wat drinken, dan is melk goedkoper dan frisdrank en frisdrank goedkoper dan alcoholhoudende dranken. En melk is daar gepasteuriseerd en dus lekkerder dan houdbare melk.