Ja, geweldig land Noorwegen. We zijn dit jaar weer 's naar Noorwegen geweest en hebben zowel vakantiewoningen gehuurd als in hotels gezeten. Hotels zijn erg duur, de vakantiewoningen zijn er van een paar honderd euro per week (7 overnachtingen) tot ver over de duizend per week, dat ligt maar net aan de luxe en locatie. Wij huurden ze via Novasol, ze zijn in bezit van particulieren.
Je kunt natuurlijk ook van berghut naar berghut trekken, dat zijn de DNT-hutten. Daarvan zijn er ook verschillende: bediende, onbediende en zelfbediening. Wel eerst lid zijn van de DNT, dat scheelt veel geld.
En er zijn hutten (cabins) op campings of bij berghotels. Op campings zijn ze vaak eenvoudig, bij berghotels (fjellstue) vaak wat duurder.
Kortom, ligt er maar precies aan wat je wilt, er is van alles in alle soorten en maten, voor alle portemonnees. Kijk maar 's op ons reisverslag van dit jaar, handig om ideeën op te doen. Groet, Ferry
hoi piet,
wij zijn afgelopen jaar ook naar noorwegen geweest, wij zijn met tent geweest, met het idee dat als het slecht weer is een hut op de camping te huren. wij hebben nooit een hut gehuurd omdat we telkens mooi weer hadden.
Je kunt in noorwegen prima met caravan rijden, de campings kosten gemiddeld 20 euro en de hutten op de camping 30 tot 100 euro, voor twee personen dan. het staat ook in de campinggids
Je kunt wel op de bonnefooi voor hutten, maar hoe later op de dag dan zitten ze vol. Op elke camping staan hutten, maar soms maar een paar.
tja en hoe streng ze zijn met alcohol, weet ik niet wij zijn nu 1 keer de grens over geweest en auto werd toen wel gecontroleerd, maar misschien gewoon toeval?
Al aantal keer in Noorwegen geweest (met auto), bij de haven nog nooit een controle op alcohol gehad. Afgelopen keer hadden we voor drie weken bier bij (2 á 3 halve liter blikken pp), was geen enkel punt.
Voor zover ik weet is het niet zo’n punt als je een redelijke hoeveelheid voor eigen gebruik meeneemt, ze weten dat iedereen dat doet dus als ze echt zouden willen…
Persoonlijk zou ik trouwens een caravan meenemen, is echt veel goedkoper dan hutten.
Wij hebben al eens een rondreis gemaakt via hutten. Deze waren wel van tevoren besproken. De hutten waren over het algemeen erg eenvoudig en sober. Daarom hebben we nu besloten om met de caravan te gaan, zodat je je eigen bed, toilet en keuken bij je hebt. Bovendien viel de prijs van de overtocht ook erg mee: wij hebben vorige week de overtocht geboekt voor juni/juli 2011 van Hirthals naar Larvik en weer terug. Hier moesten we € 260,00 voor betalen bij colorline. Dit is dus een retour incl. 2 personen, een auto en een caravan tussen 6 en 7 m. De wegen zijn goed te rijden, mits je je houdt aan de adviezen van de ANWB routekaart; dus geen wegen rijden met rode of blauwe caravans, omdat er stukken bij zitten die heel erg smal zijn en je tegenliggers kunt tegenkomen (ook bussen)waardoor je achteruit moet rijden om de tegenligger door te kunnen laten gaan.
Zit dat eens terug te lezen en zie dat ik een klein detail vergeten ben. Waren 2 a 3 halve liter blikken pp per dag. Klein detail maar scheelt op een week of drie toch veel.
wij gaan volgend jaar ook , en willen het een het ander zelf meenemen, zeker onze drankjes…hopelijk geen controle, want dat zal zeker meer zijn als toegestaan is.:dag:
Lees dat je over de hutten al behoorlijk wat informatie hebt ontvangen maar zie dat je nog niet zoveel hebt gehoord over reizen met de caravan. Ik weet natuurlijk niet exact welke route je wil gaan rijden maar als je langs de Fjorden wilt gaan heb ik een waarschuwing voor je. Niet alle wegen zijn geschikt voor het rijden met een caravan. Het staat vaak wel aangegeven en ook staat het vermeld op kaarten maar kan je route wel in de war gooien en er voor zorgen dat je een behoorlijk stuk moet omrijden en / of overslaan. Dat is voor ons een reden geweest de reis met een camper te doen ipv een caravan. In Noorwegen zijn derhalve campers ook populairder dan caravans. Kortom, caravan kan maar pas wel goed op. Veel plezier het is een prachtig land!