Tips- ik weet niet waar ik moet beginnen

Hallo allemaal,

Ik ben 18 jaar en wil in juni/juli 2015 graag een reis maken door Thailand. Ik wil deze reis alleen doen of in de vorm van een groepsreis. Wat is jullie idee hierover? Ik heb al gekeken naar jongerenreizen maar dan zie je naar mijn idee niet zo heel veel van het land en is het meer relaxen. ik wil graag 3 of 4 weken gaan en zo veel mogelijk zijn van het land. hebben jullie suggesties en/of tips?? alles is welkom. Weet niet waar ik moet beginnen bij het uitzoeken van een reis.

Liefs, Lisa

Hallo Lisa,
Ik heb een paar vragen aan je:

• Heb je al eens eerder zo’n verre reis gemaakt?
  • Reis je wel eens vaker alleen?
  • Heb je je al goed laten informeren over dit land?
    Begrijp wel goed dat Thailand een groot land is om in 3 á 4 weken te bezoeken!
    Dan ben je alleen nog maar aan het reizen en je ziet niks.
    Ben je avontuurlijk ingesteld of een lig liever aan het strand? Voor beide is er plenty mogelijkheden.
    Ben je avontuurlijk ingesteld, dan kun je een brommertje (110 of 125 cc!) huren en zelf je route bepalen. Er is enorm veel te doen en te zien. Wel vantevoren de prijs en duur van de huur afspreken, dat is in Azië standaard.
    Bijv. in het gebied bij Krabi heb je het plaatsje Ao Nang, dat is een prachtig gebied waar je met je brommertje langs witte stranden kunt rijden en een local aanklampen die je naar de mooie eilanden kunt brengen met een authentieke boot.
    Als je hier meer over wilt weten, kun je Google raadplegen of als je een plan hebt, zou ik je nog verder kunnen helpen.
    Ik ben onlangs (mei-juni 2014) nog in Noord-Thailand geweest, Chiang Mai/Rai. Vorig jaar (mei-juni 2013) ben ik van Bangkok (BKK) via Prachuap Khiri Kahn en Chumpon naar Ao Nang gereisd, samen met mijn vrouw.

Ik hoop je hiermee wat meer details heb gegeven.

Grtjs
Louis de Gruiter

Hoi Louis,

Ik heb wel al eerder een verre reis gemaakt maar nog nooit alleen. Ik weet niet zo goed waar ik me goed moet laten informeren over thailand. Ik hoef ook niet heel thailand te zien het gaat me meer om de meest indrukwekkende bezienswaardigheden maarja wat zijn dan de dingen die je MOET zien. Vind het zo lastig. Mijn idee was om alleen de laatste paar dagen van mijn reis naar een eiland te gaan om daar lekker uit te rusten. denk jij dat het verstandig is om alleen te gaan reizen? en wat zijn de dingen die je volgens jou moet zien?

Groetjes Lisa

Hee Lisa,

Als er een land in de wereld is wat je zelfstandig kan bereizen, is het wel Thailand.

Ik zou zeggen , koop een goede reisgids, (bijv. Lonely Planet) en laat alles wat er ter plekke te beleven valt op je inwerken.

Er staan in de Lonely Planet ook voorstellen voor “een week in het noorden”, of "drie weken Thailand.
Er is heel veel te beleven , en er is voor elk wat wils, en in zekere mate kun je het zo duur (luxe) of goedkoop maken als je wilt.

Hans.

Zoek ee leuk guesthouse in de buurt van kao san road en je komt daar veel mensen tegen die ook alleen reizen. Maak een leuke route. Bijv . Bangkok , changmai en omgeving en daarna lekker naar het zuiden eilanden doen. Krabi is geweldig en koh lanta ect. Je ontmoet overal mensen dus zou me daar niet zo druk om maken.

Via Wereldwijzer app

Hoi Lisa,
Als dit de 1e keer is dat je alleen reist, is alles wat je ziet mooi. Zeker in een land als Thailand.
Waar gaat je voorkeur naar uit, zoals ik al eerder voorstelde: de natuur in, strandliggen, cultuur snuiven. Voor elk wat wils, dus!
Je land meestal in BKK en vandaaruit kun je de highlights van BKK proeven: tempels, boottochtje op de rivier, Khaosan Road (backpackerswijk), met een travel naar Kanchanaburi (Bridge over the River Kwai). Enfin, op Google zat te vinden: Highlights van Bangkok (BKK).
Maak zelf je keus en dan vind je wel wat je leuk vindt.
Er zijn een paar dingen die je goed in je hoofd moet prenten: de locals zien in jou als toerist een rijk persoon. Dus, ze willen zoveel mogelijk aan je verdienen. Dat kan op vele manieren, maar omdat jij voor 't eerst hier bent, zal alles wat je tegenkomt leuk vinden en vooral goedkoop! Als je een TukTuk neemt, vooraf prijs afspreken!! Informeer links en rechts wat de prijs ongeveer is naar die en die plek. Dan heb je een indicatie wat de TukTuk man kan vragen. En gewoon afdingen, dat is standaard! Taxichauffeurs willen nog wel eens zonder meter rijden, dat is duurder dan de rit moet kosten. Ga een straatje verderop om de hoek en je zult een taxi-meter aantreffen die jou wel wil wegbrengen.
TukTuk mannen willen jou wel eens tijdens hun rit jou naar een “bevriende” relatie willen brengen, waardoor jouw TukTukrit goedkoper wordt. Niet bang zijn. Je kunt hierin toestemmen of niet. Als je toestemt, wordt jouw rit goedkoper, je loopt in die kledingwinkel of zilver/goudsmid winkel ff rond (niks kopen wat je niet wilt!) en dan stap je weer in de TkTuk. De driver krijgt zijn commissie of benzinegeld van de winkeleigenaar en jij hebt een oponthoud van 10 minuten, maar wel een goedkopere rit. Niks kopen dus, als je niet wilt! Dit gebeurt regelmatig in BKK. Maar ook in de andere grote steden.
Je zult niet veel mensen tegenkomen die de engelse taal beheersen, dat valt erg tegen. Hotels, taxi’s, winkels en restaurants ietsje meer, maar niet overdadig.
Vanuit BKK kun je alle kanten op.
Naar 't Noorden, Chiang Mai is een treinrit door de bergen een aanrader. Ruim 8 uur door de bergen, overdag leuk maar ook 's nachts te doen, dan kun je uitrusten. Vantevoren boeken op het station.
Naar het zuiden is ook met de trein een aanrader, goedkoop en snel op de plek. Prachuap Khiri Kahn, Chumphon, Krabi, de eilanden.
Hele leuke plaatsen en eilanden en prachtig gebied om met een brommer te rijden.

Zo kan ik nog wel ff doorgaan met vertellen, maar maak voor jezelf eerst een plan wat je wilt.
Als je voor 't eerst zo’n reis maakt, vind ik het verstandiger dat je een medereiziger meeneemt, vriend, vriendin, familielid.
Zoals iemand al eerder aangaf: in de Lonely Planet en op Google is genoeg info te vinden.
Ik ben benieuwd wat je keus wordt.

Grt Louis de Gruiter

Hoi Lisa,

Zoals hierboven al geschreven staat, koop een reisgids van Thailand of google eens naar highlights van Thailand.
Of google eens naar reisverhalen/ reisverslagen van Thailand, dan kun je lezen welke routes reizigers volgen en kijken als daar leuke dingen voor je bij zitten die jij graag zou willen zien.

Hee Lisa,

Warung Java zal het goed bedoelen, maar de verhalen komen welicht wat "scary " over.
Bang zijn is niet nodig, maar zorg ervoor dat je de situatie de baas bent en blijft.
Met name taxi en brommertaxichauffeurs willen een slaatje slaan uit “de toerist die t niet weet”.
Het gaat vaak om onschuldige bedragen van een euro of soms twee, echter voor hun een mooi extraatje.
Soms gaat het ook wel om meer.

De oplossing voor dit probleem is : Weet wat je wilt en blijf bij je plan.

In het geval van een taxichauffeur in Bangkok (BKK is vrijwel de enige stad met “Taxi-Meter” taxi’s) : “Meter please”,
waarbij Meter uitgesproken wordt als Mituuh , moet voldoende zijn. Wil hij de meter niet aanzetten, stap dan uit.

Vaak vraagt de chauffeur hoe vaak je in Thailand of Bangkok geweest bent,
zeg dan altijd: Iets van 4-5 keer, bij de eerste keer kan hij denken dat hij je dingen kan aanbieden, maar je zit in zijn taxi voor de rit.

Wanneer je in een stad aankomt op een bus of treinstation, staan er altijd taxi’s en brommertaxi’s klaar om je naar een hotel of GH te brengen.
Wanneer je geen hotel of GH weet, brengen ze je naar het hotel wat de beste "binnenbreng-premie"geeft,
dat kan van alles zijn, maar vaak is het te duur, of goedkoop en smerig.

Dus (Weet wat je wilt en blijf bij je plan) : Zoek van tevoren uit waar je wilt slapen,
zegt er iemand dat het hotel gesloten of vol is, niet geloven, gewoon erheen laten brengen.

Hans.

Hi Lisa,

Als het je eerste keer Thailand is, zou ik gewoon een standaard route volgen. Beginnen met paar dagen Bangkok, door naar Kanchanaburi/River Kwai, Ayutthaya, (Sukhothai), Chiang Mai voor een aantal dagen (met uitstapje van paar dagen naar de Gouden Driehoek), vanuit Chiang Mai via Bangkok doorreizen naar Surat Thani en een paar nachten in Khao Sok NP verblijven en daarna door naar de eilanden.
Alleen reizen in Thailand is geen enkel probleem, ook niet als vrouw, maar je zal genoeg andere reizigers ontmoeten. Khaosan Road is persoonlijk niet mijn ding, maar je komt er in ieder geval wel veel andere reizigers tegen waarmee je altijd kan optrekken.
Thailand is een relatief veilig land, doe geen dingen die je in Nederland ook niet zou doen zoals 's avonds laat over een verlaten strand lopen of door donkere steegjes. Ik heb me nog nooit een moment onveilig gevoeld in Thailand, ook niet midden in de nacht.
In Bangkok zou ik lekker de taxi (met meter) nemen i.p.v. tuk-tuk. In Chiang Mai rijden een stuk minder taxi’s, maar veel tuk-tuks, dus bewaar je tuk-tuk rit voor Chiang Mai.
Succes met de voorbereiding van je reis !

Nou Lisa ,als je het echte Thailand wilt leren kennen, en niet teveel toeristen wilt zien zit dan kan je altijd terecht in het Isan (Oosten van Th)
De Isan is zeker de moeite waard en niet alleen om het leven zonder hectiek.
Ook schilt het qua budget,alles daar is veel goedkoper dan dat je de zuiderlijke eilandjes bezoekt.
Er is best veel te bekijken in Isan, als je maar moeite wil doen om alles op te zoeken,Lisa!
Zo kan je in Khon Kaen bevoorbeeld de Phu Pha Man bezoeken,om een uur of 6 a 7 's Avonds miljoenen vleermuizen gaan bekijken. Ook is een Schildpadden tempel vlak bij de stad.
Hou je van Tempels dan kan je in Roi-et de grootste staande Buddha van Thailand zien.
Andere leuke steden zijn Udon Thani, Chaiyaphum,Nongkhai,
Wat betreft Bangkok,als je even de drukte van de stad wilt ontsnappen dan kan je altijd een bezoekje brengen aan het Lumphini Park.

Ik denk dat de Isaan echt de moeite waard is maar voor een meisje alleen en de 1e keer?? Neem da lekker de standaard route zoals hierboven door Krung Tep genoemd , is wel veel maar heel goed te doen

Via Wereldwijzer app

Kijk anders eens op de site van greenwoodtravel, zitten in bangkok in het prince palace hotel. Laat hun bijv. De nachttrein of vluchten regelen of ga naar 1 van de vele boekingskantoor tjes , daar kan je echt alles boeken wat je wilt. Vlucht kan je ook zelf doe bij airasia erg goedkoop maar kun je vaak terplekke ook nog wel regelen al ben je da wrl iets duurder uit. Wij hebben wel eens smorgens in bkk een vlucht genoekt en smiddags zate we in krabi op het strand. Je mag me altijd mailen over adresjes en tips hoor.

Via Wereldwijzer app

Hi lisa waarom doe je geen oproep reisgenoot gezocht
je zult zien hoeveel reactie,s je krijgt alleen is maar alleen en samen sta je sterker

Je hebt 4 weken de tijd? En je wil een leuke tijd? Zorg dan dat je hooguit 2 dagen aan het begin en aan het einde van je reis in Bangkok zit. De eerste 2 dagen om te aclimatiseren aan het tijdsverschil. Als je boekt via Greenwoodtravel, krijg je meestal de eerste 2 nachten in BKK cadeau, dus wat let je?? Het scheelt je meteen in je kosten.

Als je dan toch 2 dagen in BKK bent, pak je meteen The golden palace, Koh san Road, Pat Pong road en MBK mee. Vanaf BKK kan je alle kanten op. Wil je naar de river Kwai, of Kanchanaburi, of Ayutthaya. Is allemaal vrij dichtbij en allemaal de moeite waard!!! Je bent nu al gauw een week in je vakantie. Ik zou niet teveel kopen in BKK. Als je leuke dingen wil kopen, ben je beter af in Chiang Mai(!!!)

Je kan de nachttrein naar Chiang Mai pakken en dan genieten van de gouden driehoek, de nachtmarkt (veel goedkoper dan BKK!!), de marktjes bij de Poort naar Birma(doe dit AUB als groepstrip van een touroperator, er zijn hier getrainde kinderbendes en bedelaars uit Myanmar. Niet echt een leuke attractie. Beter als er een gids bij is), Olifanten reservaat, Chiang Rai, Pai, etc. Voor een 2de week (of 1,5) kan je hier heel zoet mee zijn.

De eilanden ligt een beetje aan je smaak (Krabbi, Koh Samui, Koh Tao, Phuket, Koh Phi Phi, etc.), ze hebben alles wel hun mooie en minder mooie punten. Als je een van de beste feesten wil meemaken van de wereld, dan moet je naar Koh Pangan. Iedere maand is daar een full moon party. Ik heb er een meegemaakt en zal het nooit meer vergeten!! Maar als je niet van dat soort dingen houdt, dan kan je beter Koh Pangan overslaan. Als je wel dit wil doen, dan raadt ik je aan je reis hier omheen te plannen. Het zou zuur zijn als je bijvoorbeeld net een week te laat aan komt in Koh Pangan.

Het boeken van hutjes is misschien wel handig om te laten doen door Greenwoodtravel (in het Prince Palace Hotel). Zij weten namelijk op welke plekken meer (Nederlandse) backpackers zitten. Dit is wel zo gezellig als je alleen reist. Trips hoef je niet per se door hun te laten regelen, kan ook gewoon bij een TAT office.

Tot slot, het is al vaker gezegd: Koop een lonely planet. Je krijgt er geen spijt van!!!

Thailand is een uitstekende keuze om te gaan rondtrekken!
Als je liever niet alleen wil kan je een oproepje plaatsen en samen beginnen aan de voorpret.
Reis je liever alleen? Geen probleem! Je leert overal mensen kennen en ook veel singles, koppels, gezinnen met kinderen…
Persoonlijk zou ik geen beroep doen op een georganiseerde rondreis in Thailand maar kiezen alles zelf regelen en eventueel hulp van organisaties die bouwstenen aanbieden. Het is echt een heel gemakkelijk te bereizen land.
Zo boetseer je je eigen reis, op maat van jezelf en volgens je eigen budget.
Vliegtuigtickets boek je voor 500 a 600 euro, met een dagbudget van 50 euro per dag kom je al een heel eind ver!
Lees reisverslagen, koop de LP, …

Veel plezier!

yiggi…hoezo hooguit 2 dagen in bangkok? Is een geweldige wereldse stad waar je ook veel langer jezelf kunt vermaken en cultuur en gezelligheid kunt snuiven… Van die getrainde bedelaars bij de gouden driehoek hebben wij ook niks gemerkt…wij waren er met 2 en hadden het er super!

Bangkok is geweldig, maar in juni/juli bloedheet is mijn ervaring.

Die bedelaars bij de grens van Birma vond ik echt heeeeeeeeel vervelend. Ik ben 2x naar de grens geweest. 1x helemaal geen last gehad, maar toen kwam ik met een auto. 1x kwam ik met een georganiseerde toer. Toen zagen ze de bus al aankomen en in drommen kwamen de kinderbedelaars huilend en schoppend naar ons toe. Ik vond dat geen hoogtepunt van mijn reis.

Kijk… Da’s het nadeel van een georganiseerde uitstap…

Ze weten wanneer de bus komt, en stemmen daar hun "planning " op af, en ja, dan hoort er ook een toneelspel bij.

Precies wat Tobias zegt, kom je alleen of met twee, nergens last van…

Hans.

Klopt,

wij hadden ook gehoord van alle toeristen… maar wij waren er letterlijk met z’n 2en…verder niemand te bekennen (was hoogseizoen). Waar ik wel veel ‘last’ heb gehad van verkopende en bedelende kinderen was bij Angkor in Cambodja.

Ja hitte in bangkok…ik vind het niet erg :). Het scheelt ook heel veel…is er veel smog…of niet… Komt de zon er door, dan is het idd even erg warm, ja. Lisa als je nog vragen hebt laat maar weten :slight_smile:

Gr Tobias

Hoi Lisa,
Misschien nóg een tip; loop eens binnen bij een reis bureau en vraag en paar gidsen. Dan kan je zien wat zij aanbieden en daar zelf je plan mee maken. Thailand is zo mooi, maar te groot om in 4 weken te zien… helaas :wink: ! Daarom zou ik de drijvende markt maar overslaan; vreselijk toeristisch! Wel zou ik proberen het Khao Sok National Park te bezoeken: een stukje paradijs! Ik wens je de mooiste vakantie van je leven toe!