Je hebt 4 weken de tijd? En je wil een leuke tijd? Zorg dan dat je hooguit 2 dagen aan het begin en aan het einde van je reis in Bangkok zit. De eerste 2 dagen om te aclimatiseren aan het tijdsverschil. Als je boekt via Greenwoodtravel, krijg je meestal de eerste 2 nachten in BKK cadeau, dus wat let je?? Het scheelt je meteen in je kosten.
Als je dan toch 2 dagen in BKK bent, pak je meteen The golden palace, Koh san Road, Pat Pong road en MBK mee. Vanaf BKK kan je alle kanten op. Wil je naar de river Kwai, of Kanchanaburi, of Ayutthaya. Is allemaal vrij dichtbij en allemaal de moeite waard!!! Je bent nu al gauw een week in je vakantie. Ik zou niet teveel kopen in BKK. Als je leuke dingen wil kopen, ben je beter af in Chiang Mai(!!!)
Je kan de nachttrein naar Chiang Mai pakken en dan genieten van de gouden driehoek, de nachtmarkt (veel goedkoper dan BKK!!), de marktjes bij de Poort naar Birma(doe dit AUB als groepstrip van een touroperator, er zijn hier getrainde kinderbendes en bedelaars uit Myanmar. Niet echt een leuke attractie. Beter als er een gids bij is), Olifanten reservaat, Chiang Rai, Pai, etc. Voor een 2de week (of 1,5) kan je hier heel zoet mee zijn.
De eilanden ligt een beetje aan je smaak (Krabbi, Koh Samui, Koh Tao, Phuket, Koh Phi Phi, etc.), ze hebben alles wel hun mooie en minder mooie punten. Als je een van de beste feesten wil meemaken van de wereld, dan moet je naar Koh Pangan. Iedere maand is daar een full moon party. Ik heb er een meegemaakt en zal het nooit meer vergeten!! Maar als je niet van dat soort dingen houdt, dan kan je beter Koh Pangan overslaan. Als je wel dit wil doen, dan raadt ik je aan je reis hier omheen te plannen. Het zou zuur zijn als je bijvoorbeeld net een week te laat aan komt in Koh Pangan.
Het boeken van hutjes is misschien wel handig om te laten doen door Greenwoodtravel (in het Prince Palace Hotel). Zij weten namelijk op welke plekken meer (Nederlandse) backpackers zitten. Dit is wel zo gezellig als je alleen reist. Trips hoef je niet per se door hun te laten regelen, kan ook gewoon bij een TAT office.
Tot slot, het is al vaker gezegd: Koop een lonely planet. Je krijgt er geen spijt van!!!