1e keer Thailand: rondreis 3/4 weken tips, schema, kosten etc?

Hallo allemaal,

In september of oktober 2014 wil ik graag met mijn vriendin 3 of 4 weken naar Thailand en misschien ook de buurlanden. We zijn allebei nog nooit in Azië geweest en we staan nu op het punt om ons te gaan oriënteren. Belangrijkste momenteel is het op gaan zetten van een reisschema en hiervoor zouden we graag jullie input willen gebruiken… Als we een reisschema in grote lijnen rond hebben willen we rond begin oktober ergens onze vliegtickets al gaan boeken.

Er is zoveel te vinden op internet en zie soms door de bomen het bos niet meer, vandaar even een eigen topic.

Info:

• Leeftijd op dat moment > 26 en 23 jaar
  • Geen uitgaanstypes
  • Avontuurlijk
  • Cultuur graag, maar echte musea maak je ons niet blij mee
  • Natuur een must (zeker een jungle trip en iets met apen en/of olifanten
  • Eind van de reis aantal dagen of weekje uitrusten op een bounty strand. Liever minder dagen en iets extra’s zien
  • Accommodaties mogen echt basic zijn
  • Eten mag simpel zijn en niet bang voor iets vreemds
  • Zo authentiek mogelijk
  • Liefst geen georganiseerde trips, maar alles met z’n 2en
  • Budget vooralsnog 1500-2000 euro p.p. voor totaal (incl. vliegticket)

Ben heel benieuwd naar jullie reacties en tips voor kostenbesparing en andere handigheidjes zijn altijd welkom!

Alvast bedankt!

svkaam. Globale, korte reactie op jullie vragen: Naar mijn mening is het samenstellen van een rondreis, rekening houdend met de door jullie genoemde voorkeuren geen probleem. Om te beginnen zou ik jullie afraden om naast Thailand ook een of meer buurlanden te bezoeken. Niet omdat die buurlanden niet interessant zouden zijn, maar simpelweg vanwege het feit, dat wanneer je slechts beschikt over drie of maximaal vier weken vakantietijd, het niet aan te raden is ook ‘reizen over de Thaise grens’ in te plannen. Een ander aspect om dit af te raden, is het door jullie genoemde budget van 1500-2000 euro per persoon voor maximaal vier weken.
Verder is mijn advies, om niet te veel bestemmingen te willen bezoeken. Dit onder andere ook weer in verband met de dan af te leggen afstanden en de daarvoor benodigde reistijden.
Het is jullie eerste bezoek aan Azië en dus ook aan Thailand. Om in ieder geval iets te plannen, wat het mogelijk maakt om een paar van jullie voorkeuren in te vullen, zou een wat standaardrondreisschema een optie kunnen zijn.
Bijvoorbeeld na aankomst in Thailand (Bangkok), niet te lang in Bangkok blijven, maar na een verblijf van maximaal 1 tot 2 dagen in Bangkok bijvoorbeeld doorreizen naar het noorden van het land. Daar - in de omgeving van Chiang Mai en/of Chiang Rai - kun je voorkeuren zoals een jungletrip, bezoek aan/rit op olifanten en dergelijk makkelijk organiseren.
Verder zijn door het hele land verspreid legio nationale parken te vinden. In vele daarvan kun je eventueel ook een meerdaags verblijf boeken.
Om aan de wens de reis af te sluiten met een aantal dagen of een weekje uitrusten op het strand te voldoen, zou ik aanraden om daarvoor naar het zuiden van het land te reizen. Naar mijn mening is wat strandbestemmingen betreft de westelijke kust aan de Andaman Zee, of een of meer eilanden in die zee, te verkiezen boven bestemmingen aan of in de Golf van Thailand. De Andaman Zee biedt een grotere variatie aan bestemmingen en een fors aantal daarvan is nog niet of nauwelijks toeristisch, indien dat de voorkeur geniet.
Similan is voor jullie wellicht een aanrader. Er mogen daar nog steeds geen hotels of resorts gebouwd worden, zodat overnachten op Similan alleen kan, door daar een tent te huren voor een of meerdere overnachtingen.
Wat jullie budget betreft (zeker gezien het feit, dat jullie een budget noemen INCLUSIEF vliegtickets) houdt naar mijn mening niet over. Weliswaar is het zo, dat te maken kosten voor zaken als overnachtingen, de dagelijkse maaltijden en (openbaar) vervoer - zeker in verhouding tot West-Europese prijzen - goedkoop gehouden kunnen worden. Zelfs binnenlandse vluchten zijn voor Nederlandse begrippen betaalbaar, maar het feit, dat jullie de kosten van een vliegticket (retour AMS - BKK neem ik aan?) deel van jullie persoonlijke budget laten uitmaken, betekent, dat een zeer aanzienlijk deel van dit budget al besteed is, voordat je in Bangkok arriveert.
Ik realiseer me, dat bovenstaande slechts een summiere en globale reactie is op jullie vragen. Ik hoop echter, dat je er toch iets aan hebt.
Hoe dan ook alvast veel plezier met het verder voorbereiden van jullie voor 2014 geplande reis naar Thailand. In een jaar kun je nog heel veel informatie inwinnen en wellicht op basis daarvan en van verdere reacties op jullie vragen, weer aanvullende en meer gerichte vragen stellen. Succes.

De eerste keer dat wij zelf de reis wilde samenstellen keken we naar de rondreizen van de diverse reisorganisaties en haalde daar de dingen uit die ons echt leuk leken en gingen daarmee aan de slag. Misschien werkt dat ook voor jullie?

Dank voor de reactie, erg waardevol. Ik hoop dat er nog meer mensen zullen reageren, maar we struinen zelf ook alle fora af voor tips etc.

Spannend, de eerste keer Azie ! Zoals anderen ook al zeggen zou ik een beetje de standaardroute aanhouden en in ieder geval de highlights bezoeken.
Begin met een dag of 3 Bangkok. De dag van aankomst gebruiken om de omgeving een beetje te verkennen en bij te komen van de lange vlucht en het warme klimaat, dag 2 bekende bezienswaardigheden bezoeken als Grand Palace & Wat Phra Kaew, Wat Pho, Wat Arun en Chinatown. Eventueel de dag afsluiten met een dinerbuffet in de Baiyoke Sky Tower, het hoogste gebouw van Thailand. En op dag 3 natuurlijk gaan fietsen en je zult een deel van Bangkok te zien krijgen dat je op eigen gelegenheid nooit zult zien en kunnen ervaren hoe de echte locals leven.

Vervolgens doorreizen naar Kanchanaburi waar je een dag of 2 a 3 kunt blijven. Onderweg van Bangkok naar Kanchanaburi kan je eventueel een stop maken bij de bekende floating market Damnoen Saduak, toeristisch, maar best aardig. Bezoek verder de erebegraafplaats, een van de oorlogsmusea, uiteraard de beroemde Bridge over de River Kwai, en maak een ritje met de trein over de Death Railway. Ook zeker de moeite waard zijn de Hellfire Pass en de prachtige Erawan watervallen waar je heerlijk kunt zwemmen. De moeite waard om te overnachten is het Floatel, back-to-basic, maar zeker voor een nachtje erg leuk.

Van Kanchanaburi kan je weer verder reizen naar een van de oude hoofdsteden, Ayutthaya. Dit kan je met de bus doen (overstappen in Suphanburi) of via een van de guesthouses/reisbureaus met een join in minivan. Je kunt dan de rest van de dag de oude tempelruines bekijken en 's avonds de bus nemen naar Sukhothai, de andere oude hoofdstad. Of een nachtje in Ayutthaya blijven slapen, en de volgende dag via de apenstad Lopburi doorreizen naar Sukhothai.

Van Sukhothai zou je dan weer kunnen doorreizen naar Chiang Mai. Een heerlijke stad waar je je prima een aantal dagen kunt vermaken. Maak bijvoorbeeld een uitstapje naar de ooit beruchte Gouden Driehoek (boek geen dagtourtje, want dan zit je veel te lang in de minivan, maar boek een meerdaags tripje), doe een jungletrekking of ga een paar dagen naar het prachtig gelegen Mae Hong Son.

Van Chiang Mai kan je uiteindelijk terugreizen naar Bangkok en in Bangkok de nachttrein nemen naar Surat Thani. Vanaf Surat Thani kan je naar het nationale park Khao Sok reizen en een paar dagen in het regenwoud verblijven. En uiteindelijk kan je van Khao Sok doorreizen naar de eilanden, of in de Andaman Zee of in de Golf van Thailand.
Afsluiten met nog een laatste dagje in Bangkok zodat jullie nog wat kunnen shoppen voordat je weer terugvliegt naar NL.

1 like

Dank voor je reactie. Op enkele dingen na heb je bijna ons ideale reisschema benoemd. We willen sowieso ook nog de Tiger Temple bezoeken, wanneer is dit handig te doen? We willen ook niet teveel dingen op 1 dag doen als we daardoor echt maar weinig tijd hebben om ergens te kijken. Verder twijfelen nog over de strandbestemming. Welk strand is het mooiste? We zoeken iets niet te groot, mag ruig zijn met rotsen en natuur. Liever geen honderden meters strand met rijen stoelen en allemaal barretjes.

Ah, wacht even… Tegenstanders ga uw gang :popcorn:

Inderdaad.

Waarom naar de Tiger Temple ?? Lees eens een van de vele artikelen over de Tiger Temple die er te vinden zijn op internet en beslis daarna of je er nog steeds zo graag heen wilt. Tijgers zijn wilde dieren en zullen nooit tam worden. Dat is kort geleden ook maar weer eens gebleken: Student, 19, mauled by 400lb tiger in Thailand at popular tourist attraction | Daily Mail Online

http://thaiwildorchids.com/tiger-temple-abuse.htm
http://www.careforthewild.com/what-we-do/campaigns/previous-campaigns/tiger-temple-the-truth/

Er zijn inderdaad positieve en negatieve verhalen. Waarom we het graag willen is omdat we het allebei ontzettend mooie dieren vinden en ons de monnikken ook wel interesseren.

De positieve verhalen zijn van mensen die zich van tevoren niet (goed) hebben ingelezen en niet weten hoe men daar met de dieren omgaat. Voor monniken hoef je niet naar de tijgertempel, die vind je door heel Thailand.

Voor mooie stranden vind ik koh phangan wel wat hebben. In krabi niet hele mooie stranden maar wel prachtige natuur, kalksteen kliffen overwoekert met jungle!

Ook weer een handige tip. We zijn inmiddels behoorlijk gevorderd met ons reisschema en gaan in november/december dit jaar onze tickets boeken. We hebben dan nog een heel jaar om alles te finetunen.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik was wel degelijk op de hoogte van de verhalen en toch ook “eigenwijs” genoeg om het met eigen ogen te willen aanschouwen. Zoals bij sommige wel bekent, ben ik er buiten bezoektijden om geweest en heb tijdens deze privetour weinig van de mishandelingen gezien. Het is dan ook nog altijd een van mijn mooiste ervaringen

Wat dacht je van Railay Beach ? Dat vind ik toch een erg mooi strand. Ook in de omgeving heb je een aantal eilandjes met prachtige stranden!

Inmiddels weer een tijdje geleden, maar we hebben inmiddels een 1e reisidee op papier. Hoor graag jullie bevinden, zowel of dit past bij hetgeen dat we zoeken, maar ook qua reistijden etc

1 Vlucht Amsterdam-Bangkok
2 Bangkok (afhankelijk van vlucht vorige dag) Grand palace, what po, what pra kaew
3 Bangkok chao praya river, chatuchak markt, bike tour
4 Bangkok-Kanchanaburi
5 Kanchanaburi River Kwai, Dodenspoorlijn, Hellfire pass, Erawan waterfall
6 Kanchanaburi - Ayuthaya
7 Ayuthaya Wat Phra Mahathat
8 Ayuthaya Dagtocht naar Lopburi
9 Ayuthaya - Chang Mai Nachttrein
10 Chiang Mai Rondkijken
11 Chang Mai - Mae Hong Son
12 Mae Hong Son - Chang Mai
13 Chang Mai - Chang Rai White temple, brommertocht
14 Chang Rai (trekking) Jungle trekking, bergstammen
15 Chang Rai (trekking)
16 Chang Rai (trekking)
17 Chang Rai - Sokuthai
18 Sokuthai
19 ???
20 Khao Sok (national park) Overnight lake tour
21 Khao Sok (national park)
22 Krabi Relaxen
23 Similian Islands Duiken/snorkelen
24 Eiland Relaxen
25 Eiland Relaxen
26 Bangkok Damnoen Saduak
27 Bangkok Samut Songkhram
28 Vlucht Bangkok - Amsterdam

svkaam, wat vakantie betreft ieder zijn meug. Naar mijn mening is dit een erg overladen programma, een programma waarin niet of onvoldoende rekening is gehouden met benodigde reistijden om van de ene bestemming de andere bestemming te bereiken.
Verder is mij niet duidelijk wanneer jullie in Bangkok arriveren. Op dag 3 staat onder andere een bezoek aan de Chatuchak Markt gepland. Wanneer dit niet in het weekend valt, kun je dit schrappen. Chatuchak is een weekendmarkt, op andere dagen van de week geen markt te zien of beleven dus.
Wat de Similan Islands betreft nog als opmerking: ik neem aan, dat je bekend bent met het feit, dat op Similan geen hotels en/of resorts zijn. Overnachten aldaar doe je in een tent, die ter plekke beschikbaar zijn en verhuurd worden. Als slotopmerking - in aansluiting op mijn eerdere opmerking dat er kennelijk in jullie programma weinig rekening wordt gehouden met de maken afstanden: de reis van Krabi richting Similan is toch al gauw een paar honderd kilometer schat ik. En het spreekt voor zich, dat om de Similan Islands te bereiken op die reisdag in ieder geval ook nog een boottocht gemaakt moet worden (conform jullie programma). Wanneer dit allemaal niet vooraf geregeld is, kun je met niet gewenste verrassingen te maken krijgen. (Die dag geen boot richting Similan meer bijvoorbeeld).
Mijn advies zou zijn, beperk het aantal bestemmingen in jullie programma tot die locaties die het hoogst op jullie wensenlijstje staan. Zodoende wordt het minder een “in-tachtig-dagen-rond-de-wereld-ervaring” en meer iets wat op een vakantie lijkt.
Hoe dan ook, een prettige reis en vakantie gewenst.

Ik zou ook goed nadenken of je daadwerkelijk naar de longnecks wilt. Ja, je kan er (denk ik) mooie foto’s nemen. Maar de mensen die er zitten doen dat meestal niet vrijwillig.

De longnecks (Kayan) zijn van oorsprong vaak vluchtelingen uit Birma, die veelal statenloos zijn en worden uitgebuit door de thai. Zijn verdienen tegenwoordig zelf nauwelijks iets aan het toerisme, opbrengsten gaan allemaal naar de Thaise explatanten.

Lees je eens in op internet, of ga naar het Hill Tribe museum in Chieng Mai of Chieng Rai.

Hee svkaam,

Je maakt een bekende 1e x-Thailandganger-fout. Het is je niet aan te rekenen, aangezien je er nog nooit bent geweest…

Als ik lees dat je op dag 5 River Kwai, Dodenspoorlijn, Hellfire Pass en Erawan wilt doen, dat gaat helaas niet lukken.
De Hellfire Pass ligt op ongeveer anderhalf uur rijden van K’buri, en dat geldt ook voor Erawan NP, alleen dat ligt in een andere richting.
Ik moet zeggen dat jezowel HP als ENP niet mag missen !
Dodenspoorlijn en River Kwai heb je binnen een uur wel gezien, doe er nog een museum bij, ben je een halve dag zoet.

We snappen hier allemaal best dat je Mae Hong Son en Krabi gezien wilt hebben, je plant er echter geen reistijd voor in , dus ben je net zo lang onderweg (of naar MHS misschien wel langer) dan dat je daadwerkelijk daar bent.

Wanneer je vanuit Khao Sok direct naar Similan zou gaan , reist dat makkelijker. Anderhalf uur met de bus naar Takua Pa, een uur in de bus naar Phuket, bij Khao Lak eruit, en dan de boot nemen. Het kan zijn dat je te laat bent om een boot te nemen, is niet erg, Khao Lak is ook een mooi strand.

Hans.

Hans.

Dank weer voor jullie reacties, erg handig. Zijn er nog belangrijke plaatsen/highlights die ik naar jullie idee mis of in de plaats van moet doen?
Is Chang Mai en Chang Rai dubbelop of niet?

Hee Svkaam,

Je vraagt: Is Chang Mai en Chang Rai dubbelop of niet?

Politiek correct antwoord: Ergens wel en ergens niet.
De omgevingen zijn enigszins vergelijkbaar, misschien is de omgeving van Chiang Rai wat minder platgelopen/toeristisch.
Als stad heeft Chiang Rai echter veel minder te bieden dan Chiang Mai.

Hans.