Rondreis avontuurlijk met 3 kinderen

Vanaf 11 juli gaan we voor ruim 4 weken met z;n vijven voor een avontuurlijke reis naar Thailand. Het zal de laatste keer zijn dat we met elkaar met hele gezin op vakantie gaan dus moest het iets bijzonders worden. Onze kinderen zijn 18, 17 en 14.

Nu heb ik me al een poosje ingelezen en ben tot het volgende schema gekomen.
Is dit mogelijk, hebben jullie tips of adviezen? Ik heb alleen de tickets geboekt en verder alleen een hotel op de terugweg in Dubai. Overnachten gaan we doen in guesthouses.

Iemand ervaring met ziplinen?

IK twijfel ook steeds weer over welk eiland. Ko Samui of Ko Chang of een ander (kleiner) eiland. Hier zou ik graag een hut of zo aan het strand hebben. Het hoeft niet luxe te zijn. Op welk eiland zal het weer beter zijn, de kant van Ko Samui of de kant van Ko Chang. Evt willen we hier wat snorkelen en zwemmen.

Ben de hele avond bezig geweest maar krijg geen tabs ingevoegd in het overzicht.

[ul]
[li]Donderdag 11-jul Dusseldorf 21.20 Vliegtuig Dubai 5.50[/li][li]Vrijdag 12-jul Dubai 9.40 Vliegtuig Bangkok 19.15[/li][li]Bangkok airport taxi Guesthouse A 21:00 ?[/li][li]Zaterdag 13-jul Bangkok stad verkennen[/li][li]Zondag 14-jul Bangkok trein Kanchanaburi River Kwai en hellfire pass river guesthouse[/li][li]maandag 15-jul Kanchanaburi bus Ayutthaya oude koningkrijk Ayutthaya (fietsen)[/li][li]dinsdag 16-jul Ayutthaya trein Lopburi apen tempel[/li][li]dinsdag 16 -Lopburi 22.00 nachttrein Chang Mai 9.55[/li][li]Woensdag 17-jul Chang Mai stad bekijken, Wat Phra Phat Doi Suthep, night market[/li][li]Donderdag 18-jul Chang Mai Mae Rim Mae Rim Tiger Kingdom (knuffelen)[/li][li]Vrijdag 19-jul Chang Mai[/li][li]Zaterdag 20-jul Chang Mai auto huren omgeving: orchids, Bo Sang, Mae sa Handcraft village[/li][li]Zondag 21-jul Chang Mai auto Mae Hong Son (via zuiden) bergen, natuur[/li][li]Maandag 22-jul Mae Hong Son auto grensgebied, longnecks (Karen)[/li][li]dinsdag 23-jul Mae Hong Son auto Pai excursie?[/li][li]Woensdag 24-jul Pai auto elephant trekking Lisu Lodge[/li][li]Donderdag 25-jul Pai auto Tha Ton[/li][li]Vrijdag 26-jul Tha Ton auto Chang Rai[/li][li]Zaterdag 27-jul Chang Rai bus exc: Mae sai, grens Birma, Gouden driehoek[/li][li]Zondag 28-jul Chang Rai bus exc: Wat Rong Khun witte tempel[/li][li]Maandag 29-jul Chang Rai[/li][li]dinsdag 30-jul Chang Rai bus 1,5 uur Lampang paard en wagen[/li][li]woensdag 31-jul Lampang bus 2,5 uur Old Sukhothai eerste hoofdstad Siam (unesco)[/li][li]donderdag 1-aug Old sukhotai bus 1,15 uur Phitsanulok reisdag[/li][li]donderdag 1-vliegen Bangkok[/li][li]donderdag 1-Bangkok vliegen en ferry Ko Samui[/li][li]Vrijdag 2-aug Ko samui strand[/li][li]Zaterdag 3-aug Ko samui exc marine park / snorkelen[/li][li]Zondag 4-aug Ko samui strand[/li][li]Maandag 5-aug Ko samui vliegen en ferry Bangkok[/li][li]dinsdag 6-aug Bangkok sight seeing / klongs[/li][li]woensdag 7-aug Bangkok shoppen en sight seeing[/li][li]donderdag 8-aug Bangkok shoppen[/li][li]vrijdag 9-aug Bangkok 15.25 vliegtuig Dubai 20.20[/li][li]zaterdag 10-aug Dubai stad bekijken, luxe hotel, palm island[/li][li]zaterdag 10-aug Dubai 14.50 vliegtuig Dusseldorf 19.40[/li][/ul]

Owww, veel te druk ! Je wilt avontuur… met de auto krijg je dat sowieso minder. Je wilt alles, maar helaas vang je slechts een glimp op van wat een stad biedt.

Als voorbeeld noem ik Kanchanaburi: Zoals je het nu doet kun je het beter overslaan. Rond Kanchanaburi is een hoop avontuur
te vinden. Echter , in een dag bekijk je OF Kanchanaburi-stad of de Hellfire Pass, het is anderhalf uur reizen naar de Hellfire Pass, en na afloop moet je dus ook weer terug.
Trek gewoon eens 5-6 dagen uit voor omgeving Chiang Mai en 5-6 dagen voor omgeving Chiang Rai. Ontdek de omgeving vanuit je basiskamp, dat is het hotel-guesthouse waar je logeert. Bekijk per dag waar je zin in hebt.

Maak gebruik van openbaar vervoer, reis met de Thai, je zult zien , je krijgt het dagelijks leven van de Thai te zien, dat zie je niet vanuit je auto.

Hans.

Hans.

1 like

Waarom wil je naar de longnecks? Die mensen zitten daar niet vrijwillig, maar omdat ze uitgebuit worden. Ikzelf ben om die reden bewust niet gegaan.

Neem vooral een kijkje in het Hill Tribe museum in Chieng Mai of Chieng Rai en neem dan een beslissing of je wel mee wilt doen aan die poppenkast.

En ja, ook ik vind het schema veel te vol. Zeker met kinderen.

1 like

Wow wat een progamma… Na 4 weken ben je dan wel aan vakantie toe… Zoals Hans ook al aangaf zou ik iets minder gaan doen. Vergis je niet in de afstanden, de wegen zijn over het algemeen prima, maar er zijn vele medeweggebruikers, waardoor je gemiddelde snelheid niet al te hoog is.
Wat betreft de longnecks… ik vergelijk het een beetje met de klederdracht in Volendam en Staphorst. In Volendam doet men het puur voor de toeristen, in Staphorst heeft men liever niet dat je hen op een foto zet. Ik weet tot op de dag van vandaag nog steeds niet of ik nu in “Volendam” of “Staphorst” geweest ben.
In de Lisu lodge is weinig te beleven. Erg rustig toen wij er waren. Dat was toen eigenlijk best wel lekker. Maar slechts een paar kilometer vanaf die Lisu Lodge is een fantastisch olifantenkamp waar je een mahout training kan volgen (zelf in de nek van een olifant ipv bankstel op de rug). Forumbeheerder Krung Thep (Dave) kan je er veel meer over vertellen. En waarom niet een paar dagen in een nationaal park. Onderweg kom je er diverse tegen. Een paar agen in zo’n park om een trekking te maken of dieren te spotten is fantastisch. En dat hoeven echt niet de bekende parken te zijn.
Ik ken jullie budget niet, maar om voor 3 dagen strand, “eventjes” naar koh Samui te vliegen en weer terug, met 5 personen, zal flink in de portemonnee te voelen zijn. Kies dan voor een optie dichterbij Bangkok. Koh Chang, Koh Samet of Hua Hin/Cha-am.

Veel succes met de voorbereidingen

1 like

De longnecks zijn verplaatst (dood anderen) naar het gebied voor het toerisme. Anderen verdienen er geld aan, longnecks hebben daar geen rechten (zijn statenloos, hebben geen paspoort). Als gezegd: neem eerst een kijkje in het Hill Tribe museum voor een beter beeld van de situatie. Vraag je dan af of de mooie foto het waard is.

1 like

Dank voor jullie inbreng, heb schema al aangepast, was iddd wel heel erg veel.
Dagje langer Kanchanaburi,
Auto richting Mae hong son er uit gehaald.
Deel na Cahng Rai er uit gehaald. Opnieuw invullen.

tot en met Cahng Rai nu rond, wil dan wel naar nationaal Park, (welke is aan te bevelen) en naar een strand of eiland. Ivm regentijd is kant van Ko samui beter als oostzijde of klopt dit niet?

mijn nieuwe schema is nu:

Donderdag 11-jul Dusseldorf 21.20 Vliegtuig Dubai 5.50
Vrijdag 12-jul Dubai 9.40 Vliegtuig Bangkok 19.15 Bangkok airport taxi Guesthouse A 21:00 ?

Zaterdag 13-jul Bangkok stad verkennen
Zondag 14-jul Bangkok trein Kanchanaburi River Kwai river guesthouse
maandag 15-jul Kanchanaburi trein Hellfire pass
dinsdag 16-jul Kanchanaburi bus Ayutthaya oude koningkrijk Ayutthaya (fietsen)
Woensdag 17-jul Ayutthaya trein Lopburi apen tempel
Lopburi 22.00 nachttrein Chang Mai 9.55
Donderdag 18-jul Chang Mai stad bekijken, Wat Phra Phat Doi Suthep, night market
Vrijdag 19-jul Chang Mai Mae Rim Mae Rim Tiger Kingdom (knuffelen)
Zaterdag 20-jul Chang Mai
Zondag 21-jul Chang Mai omgeving: orchids, Bo Sang, Mae sa Handcraft village
Maandag 22-jul Chang Mai bus Pai
Dinsdag 23 juli Pai
Woensdag 24-jul Pai trekking 2/3 dgn, elephant trekking Lisu Lodge

Donderdag 25-jul Pai
Vrijdag 26-jul Pai bus 5 uur Chang Rai
Zaterdag 27-jul Chang Rai bus Mae sai, grens Birma, Gouden driehoek
Zondag 28-jul Chang Rai bus Wat Rong Khun witte tempel
Maandag 29-jul Chang Rai
dinsdag 30-jul Chang Rai ??
woensdag 31-jul Old Sukhothai eerste hoofdstad Siam (unesco) (fietsen)

		Nationaal Park? En strand (eiland)

donderdag 1-aug
Vrijdag 2-aug
Zaterdag 3-aug
Zondag 4-aug
Maandag 5-aug ??? — Bangkok
dinsdag 6-aug Bangkok sight seeing / klongs
woensdag 7-aug Bangkok shoppen en sight seeing
donderdag 8-aug Bangkok shoppen

vrijdag 9-aug Bangkok 15.25 vliegtuig Dubai 20.20
zaterdag 10-aug Dubai stad bekijken, luxe hotel, palm island
Dubai 14.50 vliegtuig Dusseldorf 19.40

Beide schema’s zien er wel vol uit, maar zo heb je wel de mogelijkheid om dagen te schrappen.

Niet onbelangrijk: Zorg dat je de hotels boekt met een mogelijkheid tot laat inchecken. Je kunt meestal inchecken vanaf 2-3 uur 's middags en sommige hotels laten je boeking vervallen als je om 4 uur nog niet ingecheckt bent. Als je het op voorhand weet, laat dan een verwachte aankomsttijd weten. Zet ook de telefoonnummers van de hotels in je telefoon zodat je ze kunt bellen in het geval van vertraging. Niets is zo l*llig als je met zijn vijven de kamer niet op kunt.

Ander niet onbelangrijk ding: Naarmate je deze discussie openhoudt zul je veel goede tips en adviezen krijgen. Je blijft je schema aanpassen totdat je uiteindelijk…weer bij het begin bent.

1 like

Mijn aanbeveling: Erawan National Park. Kost je wel een dagje extra Kanchanaburi, maar je was daar toch al.

En JoePattaya heeft helemaal gelijk, veel adviezen en tips, maar je vroeg er tenslotte zelf om…

Hans.

1 like

Een (halve) dag ziplinen in de omgeving van Chiang Mai is erg leuk en kan ik je van harte aanbevelen. Je zou kunnen kijken bij Flight of the Gibbon (maar prijzig), Jungle Flight of Eagle Track. Ik heb het vorig jaar bij Eagle Track gedaan (Gold Package) en vond het helemaal geweldig !

1 like

Dank voor alle reply, inderdaad heb er zelf om gevraagd, maar alle input is van harte welkom…

Heb schema nog weer wat aangepast. Dagje minder Chang Mai, dagje langer Pai ( trekking met mr noom twee dagen?) dan paar dagen regio Chang RAI en van daaruit met NOK Air via bangkok naar Surat Tani… ( Valt best mee eigenlijk, vliegen met 5 personen van CM naar BKK, van BKK naar ST, en van ST weer retour naar BKK voor totaal €600). Daar volgende ochtend een 4 daagde tour bij tree tops jungle safari’s in NP Khao Sok… Dan nog paar daagjes Koh Samui ( misschien nog ziplines daar en snorkelen?)

Het is nog steeds veel maar toch minder druk als waar ik mee begon. We willen er alles uit halen om de kinds een onvergetelijke ervaring te bezorgen.

Schiet u maar … Please…

Ivm regentijd is kant van Ko samui beter als oostzijde of klopt dit niet?

In theorie klopt dit, maar in de praktijk maakt dit heel weinig uit.

Wij vertrekken een paar dagen later als jullie met 2 kinderen richting Thailand. Ook wij zijn al maanden bezig met het maken van een globaal reisschema. Maar zoals jullie het doen, doen wij het niet helemaal. Vabaf Dusseldorf vliegen wij naar Bangkok waar we om 7 uur aankomen 's morgens. Kunnen dan natuurlijk nog niet het guesthouse in (misschien wel, maar we gaan uit van niet) Gaan dus lekker met de expresboat de rivier bevaren of aan het weer te wennen en om BKK vanaf het water te zien. Wat we de volgende dag gaan doen weten we nog niet helemaal er zijn zoveel opties. De derde dag gaan we fietsen in Bangkok ( bij Dave, Krung Thep) en dat lijkt ons helemaal geweldig. Delen van de stad zien, die je normaal als toerist niet echt ziet. Dag 4 gaan we met de trein naar Kanchanaburi. Daar hebben we voor 4 nachten een leuk guesthouse gevonden op het water. (VN guesthouse, hebben we wel van te voren geboekt omdat we met zijn vieren zijn en graag daar wilden overnachten) De 4 dagen die we daar blijven is er meer dan genoeg te doen. Erawanwatervallen, Elefhantscamp, bridge over, treinreis over de dodenspoorlijn etc etc. Vanuit daar weten we het nog niet en is er nog helemaal niets geboekt. We weten wel wat we willen zien in die 4 weken, maar als het ergens leuk is blijven we langer en als het ergens tegenvalt gaan we eerder verder.
Lonely planet mee en een Ipad dus dat moet lukken.

:chin:overleg goed met je kinderen wat zij graag willen (verwachten) in Thailand 2 er van zijn al (bijna) volwassen kunnen best wat ander wensen hebben op de vakantie als de ouders.
maak er samen iets moois van Succes:vak02::cheer::vak02:

Owww Peqeje,

Ik zie nog staan in je schema: Kanchanaburi trein Hellfire Pass, maar dat gaat niet lukken.
De beste optie is wellicht een tour te boeken. In de hoofdstraat van Kanchanaburi zitten veel reisagenten.
Probeer het zo te regelen dat je eerst de trein naar Nam Tok neemt, dat regel je zelf, kaartje kost 100 baht op het treinstation.Meld de tijd dat je vertrekt aan de reisagent, en die zou dan moeten zorgen dat daar een taxi/minibus op je wacht die je vervoert naar Hellfire Pass en terug naar je hotel in K’buri. De treinreis is echt te mooi om te missen, al brengt die je dus niet naar de Hellfire Pass.

Ik vergeet nog iets: Thaise kinderen vinden het geweldig om met westerse kinderen om te gaan, en bijvoorbeeld ook hun engels te oefenen. Denk hieraan, en bezoek zeker een school, dit kan het best laat in de middag.
Wat ook leuk is: Als jongeren voetballen, dan worden westerlingen, wanneer ze toekijken, vaak binnen een paar minuten uitgenodigd om mee te doen. Dat vinden Thai leuk, en kan ook leuk zijn wanneer je kinderen daarvan houden.

Hans.

1 like

Wat een geweldige tip hans, we hebben hier drie voetballers die al staan te popelen…

Als je de mogelijkheid hebt, dan zeker een school bezoeken. Wij hebben in 2010 er 3 bezocht. Eén in Bangkok tijdens een klongtour, de 2e was een typisch dorpsschooltje in de buurt van Chiang Rai en de 3e was bij de Longnecks. Kijk eens bij mijn videos Barry Wezenberg’s Videos on Vimeo voor de schoolbezoeken (Klongtour, Thoeng deel 1 en Longnecks). Jouw kinderen, hoewel al wel een aantal jaren ouder dan die van mij, zullen verbaasd zijn als ze zien hoe de jeugd daar les krijgt.

Nog een waarschuwing. Je komt gegarandeerd terug met het zeer besmettelijke “Thailandvirus”…

Veel plezier

Hee Peqeje,

Houd er wel rekening mee dat bij Thais de nadruk ligt op lol maken, en sociaal met elkaar omgaan, en vooral niet op het resultaat.
Trucjes vinden ze geweldig, maar zoals je wellicht weet, houden Aziaten niet van gezichtsverlies, dus deze trucjes mogen niet bedoeld zijn om iemand "voor paal te zetten ".

Hans.

1 like