Dame alleen naar thailand advies

Hallo iedereen,

Ik heb besloten om dit jaar naar thailand te reizen. Ben een dame van 27 jaar en wil alleen op reis. Ik ben van plan om in juni voor iets langer dan twee weken te gaan. Nou vroeg ik me een aantal dingen af. Wellicht vind ik hier ergens de antwoorden terug maar hoop dat jullie me ook een antwoord kunnen geven.
Ik ben op zoek naar een reis waarin ik cultuur, spiritaliteit, ontspanning en natuur kan combineren. Mijn insteek was zelf om een paar dagen bangkok aan te doen om vervolgens met de nachttrein te reizen richting het noorden (chiang mai) om vervolgens met een binnenlandse vlucht te ontspannen aan het einde van me trip ergens aan het strand. Nu mijn vragen;
Lijkt jullie dit een juiste keuze qua locaties of hebben jullie andere plekken die in de buurt liggen die ik beter kan nemen, of wellicht kan combineren.
Welke plekken zijn echt rustgevend en waar vind je nog het echt boeddhisme?
Ik heb gelezen dat het alleen reizen als vrouw in thailand niet echt een probleem moet geven, maar hebben jullie nog tips?
Welke plek kan ik het beste kiezen aan het einde van de reis? ik maak me een beetje druk om het regenseizoen en vraag me af of koh Samui dan nog aangenaam is?
Ik ben van plan om ook excursies te doen, maar wil wel op mijn budget letten, goedkope hotels (niet gedeeld) en denk dat inclusief vlucht 1500,- genoeg moet zijn? Wie kan mij zeggen of ik dan in de goede richting zit. Vlucht zojuist gezien van 550,-.

Oja de temperatuur? die schijnt nogal vochtig te zijn? Ik hoop nog wel een kleurtje te kunnen vangen als ik daar ben. Dat moet wel lukken toch?

Nou ik vind het allemaal maar spannend. Vooral omdat ik helemaal alleen ga, maar ga er echt heen op mooie ervaringen op te doen en de contrasten van het land te zien. Dus opmerkingen en tips zijn zeer welkom!

Hee Dvine Je budget is krap, maar met wat tips moet het te doen zijn. Kies bijvoorbeeld na een paar daagjes Chiang Mai voor Pai. Dat ligt op ongeveer een uur (met de bus) en is budgetvriendelijker.

Op Ko Samui weet ik geen weg, het zal duurder zijn dan in Chiang Mai en veel duurder dan in Pai. Laat je dus even goed voorlichten. Wellicht is Hua Hin een optie, het is dichterbij, dus bespaart je transport, en het zal wellicht goedkoper zijn dan op Ko Samui.

Hans.

Bedankt voor je reactie. Ik was zelf ook al aan het denken aan Hua Hin. Schijnt dat het een goede mix van toerisme en toch nog thaise bevolking is. Ik probeer zo goed mogelijk ook via bookings.com te bekijken wat de hotelprijzen zijn in de verschillende gebieden om niet voor te grote verrassingen te komen staan. Ik wil het liefst zo min mogelijk al boeken aan hotels/guesthouses om zo vrij mogelijk te blijven in me keuses…denk dat ik toch maar alvast een lijst moet maken met alle betaalbare accommodaties zodat ik niet ergens te duur zit.

Ga zeker ook even internet afstruinen naar Pai en kijken wat hier te doen is!

Bedankt Hans, denk dat Pai een goede optie is…gaat denk ik erbij op mijn lijstje. Niet te toeristisch, easy going maar toch genoeg te doen.

Je zou een Lonely Planet gids moeten kopen, dat verdient zich altijd terug. Je betaalt zomaar 100 baht teveel aan een taxi of brommertaxi, want weet jij veel wat dat kost … Via de gids kun je ook je budget beter bepalen. Op bookings.com vind je ook prijzen, maar dat is vaak het hogere segment, en dat zoeken jij en ik niet. Hans.

Hans, ik schrik er een beetje van dat je schrijft dat het budget wat krap is. Ik was vorig jaar voor een maand Vietnam inkl. alles - ook 4 binnenlandse vluchten en zelfs visa en treinkaartjes naar airport - 2400 euro kwijt voor 2 personen. Dat was dus 1200 euro pp voor 30 dagen en dat budget had ik ook in gedachten voor 30 dagen Thailand in juli. Is Thailand echt zoveel duurder?

Als je budget reist, red je het in Thailand echt wel voor 20-25 euro per dag. Maar dat betekent goedkoop eten, en geen biertje bij het eten. Weinig tourtjes, en veel met de lokale bus. Vliegen is soms misschien wel een optie, vaak niet. Reken voor dat budget in ieder geval niet op warm water en een AC (soms gedeelde faciliteiten), dan kan het alleen maar meevallen.

Qua weer is Thailand in juni prima te doen. In Thailand kun je prima verbranden als het bewolkt is, dus dat kleurtje lukt altijd wel.

Hangt er heel erg vanaf Nunu… Waar zit je , en wat wil je… 30 dagen in BKK en Phuket, dan wordt het wel heel lastig. Het klinkt lullig, maar koop een Lonely Planet gids, dan kun je het zo plannen dat je uitkomt met je budget. Let ook op de tips van Jenny.

Okay. dan ben ik weer gerust. Wij zoeken nooit de fancy toeristplaatsen :wink: en eten voornamenlijk op straat en bij van die afhaalbixen, waar je het gevoel hebt dat de mensen hun voorpui van het huis openrollen en dat je bij ze in huis bent. Over het algemeen met bus en trein, maar soms met een goedkope AA-vlucht. Warm water hebben we niet nodig…

Nunu: Als low-profile toerist houd je geld over. Ik eet eigenlijk nooit op straat, en mijd net als jullie de toeristenplaatsen.Ik logeer altijd in een kamer met douche en toilet, en er zijn dagen bij dat je het met 10 euro ook wel redt.

Ik vroeg me nog wat af…ik had het idee om te starten in Bangkok de eerste paar dagen…is dit een goed idee of kun je beter eerst doorreizen richting het noorden en afsluiten met bangkok. Vraag dit vooral omdat ik niet in me eentje een soort van schok wil krijgen van deze wereldmetropool. Misschien valt het wel mee, daarom graag jullie ervaringen met aankomst bangkok en het aclimatiseren

Afsluiten (dus niet beginnen) in Bangkok heeft alleen maar voordelen… Je bent geacclimatiseerd, je weet een beetje hoe Thailand werkt, en niet onbelangrijk, Bangkok is een stad waar je alles wat je onderweg bent tegengekomen kunt kopen, en vaak ook nog voor minder geld.

Een schok krijg je sowieso als je voor het eerst in Bangkok bent, de eerste keer dat ik er was wilde ik er meteen weer weg.
Met de jaren leerde ik de stad waarderen, en nu kom ik er graag.

Wanneer iemand je vraagt of je de eerste keer in Bangkok bent, antwoord dan dat je er voor de achtste keer bent.
Je moet de vraag zo interpreteren: De Thai vraagt: Maak ik kans om meer geld uit jou te halen dan ik van plan was ?
Met het antwoord zeg je indirect dat dat bij jou niet mogelijk zal zijn.

Hans.

Bangkok is overweldigend, hoeveel reiservaring je ook hebt. De eerste keer wilde ik er snel weg, ik zat toen in het übertoeristische Khao San Road / Rambuttri, maar na een rondreis zat ik er weer een paar dagen en leerde ik het wel waarderen. Ik had toen een hotel in het leukere China Town waar minder toeristen zijn en veel leuke eettentjes. Riverview Guest House vond ik heerlijk: www.riverviewbkk.com
Sowieso kom je twee keer in Bangkok dus ik zou in het begin niet teveel tijd daar spenderen.

Verder gewoon de gebruikelijke veiligheidsvoorschriften: niet teveel zwaaien met dure spullen, opletten in drukke en chaotische plekken. Geen dingen van waarde in je grote tas onderin de bus (vriendinnen van me zijn zo bestolen), maar bij je op schoot houden.
En je niet laten afzetten door taxichauffeurs. Eerst de prijs vragen en als je het te hoog vindt, gewoon nee zeggen en weglopen.

Op deze site vind je veel accommodaties die nog niet in reisgidsen staan, ook gesorteerd op prijscategorie: http://www.travelfish.org/accom/thailand

Veel plezier!

1 like

Owww, nog een onlogische , maar in Bangkok heel logische tip: Loop bijv. op een trottoir altijd tegen het verkeer in, dit zorgt ervoor dat je niet lastig gevallen gaat worden door tuk-tuks, taxi’s e.d.

Het scheelt echt een hoop, ze zien de prooi wel, maar kunnen niet stoppen !!!

Hans.

1 like

Hartstikke bedankt voor jullie tips en het meedenken. Ik heb zojuist een rechtstreekse ticket geboekt via China Air. Kom aan op 3 juni en vertrek op 20 juni.

De tip van Pai vond ik vooral erg fijn. Als er mensen zijn die nog meer betaalbare unieke plekjes in thailand weten dan hoor ik het graag.

Over eerst in Bangkok verblijven en hoe lang ben ik nu zwaar aan het twijfelen. Ik denk dat ik twee nachten doe waarvan 1 dag fietsen of richting rivier kwai. Even kijken met de afstand. Wilt niet constant aan het reizen zijn.

De Link met hotels ben ik ook aan het bekijken. Ik maak vooraf een lijst met mogelijkheden en deze neem ik gewoon mee. Dan kijk ik vervolgens daar waar ik uiteindelijk voor kies. Op die manier heb ik wel al wat betaalbare opties.

Hoop wel dat ik me daar redelijk verstaanbaar kan maken in het engels. Het is toch veel plannen, van hotels, tot vervoer tot excursies. Hoe gaan jullie daarmee om? Het beste gewoon niet teveel plannen en vandaaruit verder kijken? Of zie ik daar door de bomen het bos niet meer…Ik merk de onzekerheid slaat bij me toe haha

Ik boek altijd alleen de eerste nacht (of 2 nachten), de rest laat ik open. Onderweg is genoeg goedkoop internet overal te vinden, of ik gebruik m’n reisgids om hotels te vinden, of ik krijg tips van andere toeristen, of soms laat ik zo’n mannetje van een hotel (dat dan bij een bushalte wacht) mij overhalen om het hotel te bekijken, als ik via openbare wegen veilig met hem mee kan lopen zonder in een busje te hoeven stappen of via steegjes te moeten lopen, en zonder belofte dat ik ook akkoord ga… zo ben ik ook al vaak op goeie plekken terecht gekomen, hotels die nog niet in gidsen staan enzo.

Als je alles open laat, kun je ook je plannen laten afhangen van hoe leuk het ergens is (langer blijven of eerder weggaan), en welke mensen je ontmoet (dingen samen doen).

Met Engels moet je je prima kunnen redden, maar het is aardig om in ieder geval begroetingen en ‘bedankt’ te leren.

Niet stressen! Nu lijkt het misschien veel, maar als je daar bent, neem je gewoon elke dag zoals hij komt, je hoeft niet alles voor ál die dagen al te weten / plannen op je eerste dag. Zorg dat je ongeveer een grof idee hebt voor een soort rondje langs plaatsen die je perse wilt zien, maar je kunt altijd je plannen nog bijstellen.
En in Thailand is de infrastructuur zo op toeristen afgestemd dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Veel plezier!

Hallo iedereen. Over twee weken is het zover en dan vertrek ik richting Bangkok. Nu ben ik nog wat praktische zaken aan het uitzoeken en zie ik dat het sinds 2011 bij de meeste banken niet meer mogelijk is om te betalen met een maestro betaalpas. Op dit moment ben ik niet in het bezit van een creditcard en vroeg mij af in hoeverre dit problemen zal opleveren? Zijn er echt nog maar beperkte mogelijkheden om te pinnen of valt het wel mee? En dan vooral ook buiten Bangkok. Ik wilde eigenlijk niet teveel pinnen maar misschien dat ik toch voor meerdere dagen moet afnemen? Graag jullie ervaringen hiermee!!

Hou Dvine, gevraagde vind je hier in detail. Veel reisplezier in Thailand.

Geldzaken

**Geldwissel op Bangkok Suvarnabhumi Airport
Banken op Bangkok Suvarnabhumi Airport 1,5 THB minder voor uw euro’s of andere valuta’s dan bij banken op andere locaties.

De Thaise munteenheid is de baht (THB). De baht is op dit moment ongeveer 2,5 eurocent waard, maar dat schommelt nogal. Kijk hier voor de huidige koers. De banken zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.30 - 15.30 uur. Contant geld wisselen in Nederland (euro - baht en baht - euro) is duur. Wisselkosten zijn vanaf 15%.
U kunt nog lang niet overal betalen met een creditkaart, vaak alleen in dure gelegenheden en in de grote steden, maar ga er nooit van uit.Geld opnemen bij de bank met een creditcard is duur. De kosten zijn ongeveer 12 euro per opname en u moet ook nog vanaf 2 procent commissie betalen over het gehele bedrag. Banken berekenen vaak ook nog een ongunstige wisselkoers hierbij. Een creditcard is een praktisch betaalmiddel in Europa en de VS, maar zeker niet geschikt als het enig betaalmiddel in Thailand of Zuidoost-Azië.

Het is verstandig om uw bankpas, kaartlezer en/of tancodes mee te nemen. Met uw pas (met een Cirrus- of Maestro-logo op de achterkant) kunt u op veel plaatsen bij de geldautomaten (ATM) van Thaise banken pinnen. U kunt dan bij alle geldautomaten met het juiste logo, afhankelijk van uw kaart, tussen 10.000 en 20.000 THB (260 tot 525 euro) per kaart per dag opnemen. De banken berekenen wel een ongunstige wisselkoers* en de opnamekosten zijn vanaf 2,25 euro, ongeacht de grootte van het bedrag. Thaise banken berekenen 150 THB per opname. Met de kaartlezer cq tancodes kunt u extra boekingen, als het om grotere bedragen gaat, makkelijk op onze bankrekening storten.

Ongunstige wisselkoers pinnen
Nederlandse en Belgische banken hanteren de gepubliceerde wisselkoers minus -1,25 THB per euro ‘wisselkoersopslag.’ Is de wisselkoers 38 THB voor 1 euro dan ontvangt u 36,75 THB als u pint.
Momenteel ontvangt u de beste wisselkoers als u contact geld omwisselt bij Thaise banken
*.

Blokkeren Belgische en Nederlandse bankpassen
De meeste Belgische en Nederlandse banken blokkeren het gebruik van bankpassen buiten Europa in verband met het grote aantal diefstallen. U kunt bij uw bank, voordat u op vakantie gaat aanvragen uw pas niet te blokkeren bij gebruik buiten Europa voor bepaalde

Groeten uit Bangkok

Aangezien ik in Denemarken woon, waar onze gewone pinpas gekoppeld is aan Visa voor transacties in het buitenland, heb ik dus alleen een creditcard. Ik ben benieuwd om te horen wat dan de beste manier is om aan geld te komen.

Voordeligste is om contant geld mee te nemen en in Thailand te wisselen. Briefjes van 500 euro is geen probleem om te wisselen.

Nu weet je alles.

Groeten uit bangkok,

Ernst-Otto Smit