Op 5 december vertrekken we voor een week of 3 naar Myanmar. Normaliter boeken we niets op voorhand, zodat we alle opties nog open hebben (ook voor wat betreft de route die we afleggen). Maar omdat we nu toch wel heel vaak te horen krijgen dat het verstandig is om in die periode alvast slaapplaatsen te reserveren, heb ik op zoek naar leuke hostels/guesthouses.
Niet te fancy en grootschalig. We hebben niet zoveel eisen. Kleinschalig, gezellig, schoon en een twee persoonskamer met badkamer (hoeft niet perse met warm water mag wel :)). Beetje backpackstijl als het ff kan. Wie heeft tips voor Yangon, Bagan, Kalaw, Inle Lake, Mandalay, Ngwe Saung?
Zie hieronder de hotels waar ik in augustus 2013 heb gelogeerd (inclusief Agoda-rating en Agoda-prijs, let wel prijs in augustus, reken op 10-20% meer in december).
Allemaal prima hotels (met airco, warm water, ontbijt en wifi), maar eerder middenklasse dan backpackersstijl. Alleen Bike World B&B in Yangon was kleinschalig en huiselijk gezellig met een superaardige eigenares.
Yangon: Bike World Myanmar Bed, Breakfast & Bike Inn (cijfer 8,9): € 38
Inle Lake (Nyaungshwe): Mingalar Inn - Junior suite (cijfer 8,4): € 41 (ze hebben ook goedkopere, oudere kamers voor 30 USD)
Bagan: Bagan Umbra Inn (cijfer 7,4 met zwembad): € 30
Mandalay: Hotel Yadanarbon - Superior (cijfer 8,6): € 33
Kijk ook eens op wikitravel.com (Engelse versie), met veel actuele hoteltips voor alle plaatsen die jij noemt. Of download de Agoda app voor de smart phone. Hiermee kan je per locatie sorteren op prijs van laag naar hoog. De goedkoopste zijn vaak backpackersstijl. Kijk naar de rating, recenties en locatie.
De lijst waar ik in 2012 november heb gelogeerd. Prijzen kunnen verander zijn. Ik had op Mandalay na, alles op voorhand gereserveerd via de mail.
Yangon: Motherland inn 2 guesthouse, 23 dollar. Badkamer op de gang. Het was er schoon en met een goed ontbijt. Wel wat verder van het centrum.
Mandalay: ET hotel. Kamer was wat klam, maar netjes schoon: 35 dollar, via de telefoon een paar dagen van te voren gereserveerd.
Inle lake: Mingalar Inn, standaard kamer 25 dollar. Ontbijt was zeer uitgebreid. De kamer was goed qua formaat, maar ook klam. (misschien door de tijd van het jaar), vriendelijk personeel.
Bagan: New park hotel: 25 dollar standaard kamer. De kamer was niet schoon, met name de badkamer die ronduit vies was. Overal zaten schimmelplekken en de wc trok niet goed door. (dit werd wel gemaakt na melding) De andere kamers zagen er wel beter uit. Wel was er airco. Je kunt er goedkoop fietsen huren.
Kalaw: Winner inn. 30 dollar eenvoudige kamer, maar schoon en netjes.
ik begin te denken dat je niet net als in de rest van azie op de bonnefooi naar hostels, guesthouses kunt gaan en makkelijk een kamertje krijgt… Klopt dit? Moet echt alles vooraf ? Ik ga in feb 2014…
zit het echt overvol en hebben we t over hotels voornamelijk? Ik hou van guesthouses en kleine accomodaties ( hoeft niet luxe te zijn en koud water is perfect)… Kun je wat vertellen hierover. Ik wil iedere dag kunnen denken ga ik links of rechts en dus me vrij willen voelen in keuzes van de dag zelf zonder gebonden te zijn aan reserveringen.
Wij zijn nu in Myanmar. Het is tot nu toe iedere keer gelukt om 1 of 2 dagen van te voren telefonisch te reserveren. Nadeel is dat je niet goed weet waar je terecht komt. Voordeel is dat je bij aankomst niet veel tijd kwijt bent aan rondvragen en zoeken. Er is veel vol, dus een goede plek vinden kan behoorlijk wat tijd kosten. Nog een tip voor Bagan: New Wave hotel. Vrij nieuw, tussen Nyaung U en Old Bagan in. 35 USD.