Ik ben half december in Myanmar ( Mandalay , Bagan , Inle lake , Yangoon en mss de Mergui archipel ) en heb al verschillende malen gelezen dat men slaapplaatsen (hotels) op voorhand moet boeken . Nu , ik logeer meestal in guesthouses of homestays en dergelijke dus die middenklasse hotels zijn voor mij geen noodzaak , zolang er maar een bed , wc en douche staat dat “redelijk” proper is ben ik al content.
Ik besef wel dat het aanbod van slaapplaatsen niet hetzelfde zal zijn als een land als Thailand , maar moet ik mij zorgen maken of ik zonder boeken nergens kan overnachten ? En wat zijn de prijzen ongeveer ?
Tips of ervaringen zijn welkom !
In november 2012 waren wij in Myanmar, begin hoog seizoen. Wij hebben een koppel Duitsers en 3 Belgische vrouwen ontmoet en gesproken. Zij hadden allen heel veel moeite om slaapplaatsen te vinden. En zeker betaalbare. Persoonlijk zou ik het er niet op wagen. Prijzen kan ik je niet geven aangezien wij wel voor de midden klasse hotels gaan. Homestays kan je wel vergeten, dat is bij wet verboden.
een paar dagen op voorhand was voldoende toen ik in januari / februari van dit jaar geweest ben. Heb wel mensen gezien die niet gereserveerd hadden en een tijdje hebben moeten zoeken, maar uiteindelijk wel iets vonden.
geloof dat dit in december erger was naar de verhalen die ik hoorde.
prijzen waren stuk duurder dan in Thailand, ik betaalde in Yangon 22 dollar p n voor een 1 persoons kamer met een matrasje van 5cm dik of zo met een gedeelde douche die een stuk schoner kon.
in Mandalay had ik voor 35 dollar een kamer
prijzen waren op dat moment weer een stuk hoger dan dat ik enkele maanden ervoor op internet zag.
Ok dit is idd wel wat duurder als ik had verwacht maar ik geloof wel dat dit allemaal de moeite waard zal zijn.
Ben je mss ook naar de Mergui archipel geweest ? Myeik of Kawthoung helemaal in het zuiden , vind er namelijk heel weing info over .
Was er november 2012 en hoorde toen inderdaad van veel andere reizigers dat ze heel moeilijk accommodatie konden vinden. Daarbij betaalden ze soms richting $50 voor een matige double. Zelfs verhalen gehoord dat mensen buiten sliepen op het terras of dak van een hotel/guesthouse (dus je hoeft niet bang te zijn om niets te vinden ).
Dat heb ik dus allemaal braaf en ja-knikkend aangehoord. Nu mijn ervaring: op de bonnefooi in guesthouses betaalde ik in Yangon $10 (double op de gang) en in Nyaung U (Bagan) $20:3 (had toevallig twee reizigers ontmoet voor een triple room). Het was niet makkelijk, maar met veel doorzettingsvermogen kwam het geluk toen blijkbaar vanzelf naar me/ons toe (lijkt wel een soort van Boeddhistische wijsheid ).
Misschien moet je de eerste nacht(en) proberen vast te leggen. Kies je voor op de bonnefooi? Probeer dan een beetje ‘slim’ te reizen: dus niet in Bagan vlak voor het weekend aankomen, verder iedere reiziger uithoren naar accommodatietips, locals weten vaak ook wel iets. Rond 12.00 uur ergens aankomen is vaak gunstig, guesthouses weten dan meestal of ze iets hebben.
Ik ga zelf weer eind oktober/november. Vlieg vanuit Bangkok op Yangon en terug van Mandalay naar Bangkok.
Wij gaan zelf ook eind oktober/begin november naar Myanmar. Na alle verhalen hebben wij toch maar guesthouses gereserveerd in de plaatsen Mandalay, Bagan, Inle Lake en Yangon. Alles via de mail gereserveerd en we moeten het telefonisch nogmaals bevestigen als we in Myanmar zijn, anders wordt het automatisch geannuleerd… Zijn alleen nog op zoek naar guesthouses in Sittwe en Mrauk U, dus als iemand tips heeft?
Ja nu ik zo alle verhalen hoor begin ik toch een beetje te stressen over de slaapplaatsen.
Kzou voor alle zekerheid toch wel een paar adressen willen hebben… zou het mogelijk zijn dat je de namen en e-mails van die guesthouses door mailt ?
groetjes Fabio
De meeste guesthouse / hostels accepteren geen reserveringen. Zij verwijzen je door naar agoda.com. Hier hebben wij een reservering gemaakt voor Agga Guesthouse in Yangon en nog een guesthouse in Bagan. Voor Inle Lake hebben we een reservering gemaakt bij Aquarius inn:aquarius352@googlemail.com. Mandalay hebben we per mail gereserveerd bij peacock lodge:peacocklodge@gmail.com. Hopelijk heb je hier iets aan?
Hoi,
Ben net terug uit Myanmar (augustus 2013). Ik heb nagenoeg al mijn hotels gereserveerd via Agoda.com, twee tot vier dagen voor aankomst. Agoda heeft een handige app voor smartphone waar je met credit card kunt betalen, dus je kunt gewoon tijdens je reis via wifi selecteren en boeken. Wel bleek soms een door anderen aanbevolen hotel niet meer op die korte termijn beschikbaar, echter er was altijd wel een ander hotel met een beoordeling van 7.5 of hoger te boeken. Mijn reisperiode (augustus) was echter geen hoogseizoen.
Je moet uitgaan van 30 tot 40 euro voor een middenklashotel (tweepersoonskamer met airco en warme douche), in het hoogseizoen 10 tot 20% duurder.
Paar tips (let op: prijzen in augustus 2013; in het hoogsezoen 10 tot 20% duurder):
Yangon: Bike World Myanmar Bed, Breakfast & Bike Inn (cijfer 8,9): € 38
Inle Lake (Nyaungshwe): Mingalar Inn - Junior suite (cijfer 8,4): € 41)
Bagan: Bagan Umbra Inn (cijfer 7,4 met zwembad): € 30
Mandalay: Hotel Yadanarbon - Superior (cijfer 8,6): € 33
Kijk bij een hotelkeuze via Agoda goed naar de (recente) beoordelingen en naar de locatie (kaartje), met de app kan je ook sorteren op prijs en een voorselectie doen, erg handig.
Ben je al terug?! Heb je wat info over de kosten van je slapplekken? Mag je naa mss de merqui archipel zonder extra permit reizen? En hoe vond je t land?