Hotels

Hallo,

ik wil medio september naar Myanmar, echter heb ik vernomen dat de prijzen van de hotels erg hoog zijn. Voor een gemiddeld hotel btaal je €80,- per person en per nacht. Klopt dit en kan iemand mij tips geven over hotels?

Alvast bedankt

Dennis

Ik hoor en lees vaker dat de prijzen van hotels zo ontzettend hoog zijn in Myanmar. Wij gaan ook half september en de prijzen die ik van hotels heb gekregen van Internet reisbureau zijn heel wat lager terwijl dat ook gemiddelde hotels zijn, goede ligging met goede reviews. (prijzen van begin 20 Euro p.p. per nacht dus dat is toch wel wat anders dan 80 Euro.) Ik weet niet wat je wensen zijn maar goedkoper moet anders toch wel lukken!

Wij waren er in maart/april dit jaar. De prijzen vielen best mee, we betaalden nergens 80 euro voor een 2-persoons kamer. Wel belangrijk is dat je gereserveerde hotels de dag tevoren herbevestigt. Dit omdat sommige toeristen reserveringen doen en vervolgens niet verschijnen… logisch dus. Een geweldige plek hadden we in Nuaung Shwe, bij het Inle meer, een paradijsje: staat ook op tripadvisor, kijk daar maar eens, maar is alleen rechtstreeks te boeken bij mr. Aung. Het is het Princess Garden hotel. Heerlijke kamer met zitje voor de deur, zwembad met ligbedden, ontbijt in open eetruimte met zicht op riviertje waar de was wordt gedaan e.d. Echt heerlijke plek. We betaalden iets van 35 euro.
Email: princessgardenhotel@gmail.com

Kun je makkelijk ter plaatse een slaapplek vinden of is het aan te raden dit vooraf te boeken?

Ik zou in Myanmar vooraf boeken, zeker bij Princess garden in Nyaungshwe. Werd ons ook aangeraden. Kamers zijn inclusief ontbijt en prijzen voor 2 personen. Wij zijn geen backpackers maar gaan graag in kleinschalige hotels/guesthouses als het maar schoon is met goede douche. In Mandalay is het wel duurder.

Hoi Anna,
Heb je vooraf alles geboekt of wel in Myanmar voordat je naar de volgende plaats gaat?
Welke hotels ben je geweest en hoe was het hotel?

hoi Linda, Ik had alles tevoren geboekt, werd me geadviseerd:
Vanaf BKK vlucht naar Yangon - Majesty hotel, buiten het centrum maar bij leuke restaurants, schoon/fijn hotel (zelf geboekt via Agoda)
Tussendoor naar Golden Rock geweest, aanrader, maar kan niet altijd want weg moet goed te berijden zijn. Daar het Mountain Top hotel, geboekt via sevendiamonds reisbureau in Myanmar, want mij lukte het niet meer, het zat ‘vol’. Prijzig ivm locatie. Was ons duurste hotel.
Terug naar Yangon, bagage opgehaald bij Majesty hotel, 1 nacht gebleven, en met vlucht naar Heho.
Daar opgehaald door taxi via PG hotel naar Naungshwe Princess Garden hotel, aanrader, 2-persoons kamer incl.ontbijt en snack overdag, heerlijk zwembad. Alleen rechtstreeks te boeken. Beslist doen als je kunt. Er mogen geen kinderen < 12 jaar ivm hun honden, uit veiligheid.
Met trein naar Pine Breeze hotel in Kalaw, via Agoda, prijzig, kan daar veel goedkoper.
Met bus (8 uur) naar Bagan, Thante hotel, via sevendiamonds, heerlijk zwembad, prijzig 4 nachten $ 220,-
Mandalay City, 5 nachten $ 315,- via sevendiamonds geboekt. Vandaar terug naar Bangkok.
Totaal ruim 3 weken.

Oke,
ik ga de hotels eens bekijken. Met welke vliegmaatschappij ben je gevlogen tussen Yangon en Heho?

In december in Myanmar geweest. Hotels zijn wel wat duurder als in andere Aziatische landen, maar voor 25 a 35 dollar heb je een kleinschalig hotel een tweepersoonskamer met badkamer en ontbijt. Niet luxe, maar gewoon basic. Eten, vervoer etc. is wel heel goedkoop. Het viel ons echt reuze mee (hadden ook gehoord dat hotels erg duur zijn). Wij hadden op aanraden vooraf vrijwel alles geboekt. Ook mensen ontmoet die dat niet gedaan hadden. Die moesten soms wat langer zoeken, maar konden altijd wel ergens terecht.

Via Wereldwijzer app

hoi Christa, ik zag je bericht pas nu.
We vlogen met Air KBZ voor 102 $ pp. Kan voordeliger als je het zelf boekt. Wij hebben het sevendiamonds laten regelen. De vlucht had trouwens flinke vertraging. In Heho zijn we opgehaald door een taxi die geregeld was door het Princes Garden Hotel.

Wij zijn er afgelopen december geweest, net voor kerst. In elk van de vier bekendste bestemmingen (Mandalay, Yangon, Old Bagan, Nyaungshe (Inle Lake) drie nachten geslapen. Alle accommodatie hadden we vooraf geboekt. We betaalden omgerekend 35 to 70 euro per kamer per nacht voor z’n tweeën samen. Hiervoor hadden we in Mandalay, Yangon en Old Bagan erg goede accommodatie (3 a 4 sterren naar Europese maatstaven) en in Nyaungshe een erg comfortabel guesthouse. Overal airco (maar was eigenlijk niet nodig in december), ontbijt en een nette badkamer. Accommodatie enkele maanden vooraf geboekt en betaald via agoda.com. We hebben de hotels niet meer kort van tevoren gebeld om te herbevestigen ofzo. We vonden dat niet echt nodig omdat we immers al betaald hadden. Uiteindelijk ook allemaal vlekkeloos gegaan in Myanmar zelf.

In Myanmar viel ons op dat de meeste hotels die we tegenkwamen zoals verwacht vol zaten, en we kwamen onderweg wat reizigers tegen die niets vooraf geregeld hadden en uiteindelijk veel meer geld kwijt waren voor mindere accommodatie.

Wij hebben ook gevlogen van Heho (Inle Lake) naar Yangon. Geregeld via onze guesthouse in Nyaungshe. Gevlogen met Air Bagan voor ongeveer 100usd/persoon geloof ik. Contact betaald met dollars in die guesthouse. Dat waren dan ook meteen de enige dollars die we in twee weken Myanmar hebben uitgegeven…

Mocht je naar het Princes Garden hotel in Nyaung Shwe (Inle meer) gaan, dat je niet tevoren betaalt, dan wel dag tevoren laten weten dat je komt. Doe je dat niet bestaat de kans dat je kamer wordt weggegeven. Ligt er natuurlijk ook aan hoe veel vraag ernaar is. Ik hoorde van iemand die bij de Golden Rock (andere plaats) de hotelkamer betaald had maar niet herbevestigd dat ze bij aankomst niet terecht konden en naar een ander, heel ongunstig gelegen, hotel gebracht zijn. Je kunt je hotel altijd even vragen voor je te bellen.

Myanmar is qua accommodatie niet goedkoop in vergelijking met o.a. Thailand. Als je in redelijke guesthouses en hotels wil verblijven is €20-40 reëel. In 2012 en 2014 in het winter hoofdseizoen was het alleen lastig om betaalbare accommodatie te regelen in Yangon. In bijvoorbeeld Nyaungshwe vonden we een klein reisbureau die voor ons alvast het guesthouse in Bagan wilde vastleggen. We betaalden alleen wat Kyatts voor de dienstverlening.

Toerisme in Myanmar is booming, het grootste deel zijn nog tourgroepen maar het aantal individuele reizigers inclusief de party backpackers neemt ook snel toe. Buiten het hoogseizoen zou ik me over de accommodatie niet druk maken.

Via Wereldwijzer app