Tips, graag!

Hallo,

Over drie weken vertrek ik voor een maandje thailand/cambodja. Zoals wel meer mensen zit ik een beetje vast in de planning, dus maar eventjes posten hier.

Na aankomst in bangkok ga ik op 10-1 naar phnom phen. Ik denk aan een week cambodja, om phnom phen en ankor wat en misschien nog een plaats te zien, ik denk aan Kampot/Kep. Is dat een beetje in te passen of beter om te kiezen voor het standaard rondje (maar wel must see).

Daarna (rond 18-1) wil ik richting eilanden, iig ko tao om te duiken, en ik denk daarna Krabi (railey) en Ko Phi Phi. Of zijn er betere plekken in die hoek te vinden?

Ik zit nu een beetje te denken: zal ik teruggaan via poipet en daar een dag mee kwijt zijn, of vliegen vanaf siem raep? Dat ticket is best prijzig. Of zijn er andere opties die ik heb gemist?

Wat is handig als ik in zo’n twee weken drie strandbestemmingen wil zien: eerst ko tao en dan de andere twee of andersom? Wat is de reistijd vanaf die plekken tussen elkaar en naar bangkok?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Niels

He Niels,

Ziet er goed uit, en een goede keuze van je om richting Krabi te gaan. Vond het zelf 1 van de mooiste bestemmingen in Thailand. Railay is zeker een aanrader en je kunt er komen vanuit Ao Nang van zonsopgang tot ondergang met de Longtail. Zou zelf via Bangkok(vanuit Cambodja ) naar Koh Tao gaan maar hou er rekening mee dat dit een pittig reisje is. Bangkok-Tao ben je al snel een uurtje of 9,5 onderweg. Om daarna richting Krabi te gaan vind ik persoonlijk een beetje te veel van het goede. Vanuit Koh Tao ben je zeker een dag kwijt om naar Krabi te gaan. Ikzelf had Koh Tao links laten liggen en direckt richting het zuiden gegaan maar dat is natuurlijk geheel aan jou. Ikzelf vind nou niet zo veel verschil met het duiken op Tao of in de andaman zee. Phi Phi is een aanrader alleen wel erg touristisch.

Hee Niels,

Kep vond ik geweldig ! Een plaats die 's avonds onverlicht is, waar vind je dat nog ??? Schitterende uitzichten, leuke restaurantjes (Bijv. Rest. Eldorado of de restaurants op de krabbenmark
te maken. Minder reizen = meer genieten !

Ik zou dan vliegen op Siem Reap (ondanks het dure ticket), dan afzakken naar PP, en dan Kep aandoen.
Indien je zoals nu, eerst PP aandoet, dan SR, en dan naar Kep wilt, dan moet je eerst weer naar PP, en haal je dat niet in een dag.

Het duurt vanuit Kep ook wel zeker een dag voordat je via Sihanoukville
en Koh Kong weer in Thailand bent.
Ik zou je duikplannen op en rond Ko Chang uitvoeren. Rond Ko Chang liggen nog 7 andere eilanden, die allemaal hun eigen charmes hebben.
Er zitten echte duikparadijzen bij. Ko Chang ligt dichtbij Trat.

Bij de huidige koers is Cambodja veel goedkoper dan Thailand. Een reden te meer om iets meer tijd in Camb te besteden.

Hans.

Thanks voor jullie reacties.

Ik weet dat het aardig wat kilometertjes zijn die ik ga afleggen, maar dat is op zich niet erg. Of ik 5 uur onderweg ben of 10 maakt me niet zo gek veel uit.

Ik heb dus al een ticket naar PP geboekt, maar nog niks voor de terugreis. ik zou dus PP-Kep kunnen doen, 2 dagen later weer terug PP, dan naar SR en dan vliegen naar BK, de volgende dag naar Tao om te duiken (moet t nog leren, dus vandaar Tao).

Hoe lang moet ik rekenen voor BK-Tao? (nacht)Trein naar chumphon en dan de boot lijkt me?

Als je niet veel tijd hebt vlieg dan van BKK naar PP met Air Asia en ook weer terug (van PP naar BKK).

Twee a drie dagen is genoeg voor PP, hetzelfde geld voor Siem Reap (Ankor Wat).

Reizen over land gaat prima in Cambodia, de wegen zijn goed en de de VIP bussen rijden op tijd. Landschapelijk is Cambodia ook erg mooi.

Als je wat meer tijd hebt zou je over land kunnen terug reizen naar Thailand. Ook een mooie ervaring.

Je zou kunnen overwegen om bij 1 van de eiland aan de Eastern Seaboard van Thailand te gaan duiken (Koh Chang, Koh Kood)

Chang Noi