Wij (de familie Kloppers, 2 wat oudere en 2 wat jongere kinderen) hebben voor de komende zomer tickets geboekt naar Thailand. So far so good. We houden ervan onze reizen in enige mate vooraf te plannen. Bij vorige reizen (Costa Rica, Noorwegen) hebben we gemerkt dat je op die manier niet te veel tijd kwijt raakt aan het zoeken naar vervoer en een slaapplek. Zo halen we erg veel uit onze 3 weken vakantie. Voor deze reis hebben we ruwweg al een plan gemaakt:
18 juli Vliegen Schiphol naar Bankok
19 juli aankomst Bangkok en overnachting
20 juli Reis naar Kanchanaburi
21 juli Kanchanaburi
22 juli Kanchanaburi
23 juli Reis naar en bezoek aan Ayutthaya
24 juli Reis naar Chiang Mai
25 juli Chiang Mai
26 juli Chiang Mai
27 juli Chiang Mai
28 juli Reis naar Ko Tao
29 juli Ko Tao
30 juli Ko Tao
31 juli Ko Tao
1 aug Ko Tao
2 aug Reis naar Krabi
3 aug Krabi
4 aug Krabi
5 aug Reis naar Bangkok
6 aug Bangkok
7 aug Bangkok
8 aug Terug vliegen van Bankok naar NL
Wie wil ons commentaar geven op of suggesties doen voor ons plannetje. Zouden jullie het anders doen? En waarom? Wat we nog niet duidelijk hebben is hoe we op de reisdagen ons vervoer kunnen regelen. Wie heeft er suggesties voor ons? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Op zich een goed schema maar toch een paar tips. Hoe laat kom je in Bangkok aan? Overdag? Dan is het goed te doen om even bij te komen van de jetlag en de volgende dag door naar Kanchanaburi te gaan. Kom je laat op de avond aan dan is het mischien beter om nog een dagje in Bangkok te verblijven en dan verder te gaan.
Persoonlijk zou ik Kanchanaburi met 1 dag inkorten. Op de aankomstdag in Kanchanaburi kan je prima het museum en begraafplaats bezoeken en dan door naar je hotel (floatel op de kwai?). De volgende dag de treinrit en relaxen en dan door naar Ayutthaya. Of toch nog naar de Erawan watervallen.
Ayutthaya kan je in een middag bezoeken. Vervolgens de nachttrein naar Chiang Mai. Bespaart je een overnachting in een hotel en een dag reizen! Persoonlijk zou ik langer in de buurt van Chiang mai verblijven. Veel te zien en te doen, zeker omdat je een lange reis daar naar toe hebt gemaakt en nog veel gaat reizen. De reis van Chiang Mai naar Koh Tao is bijna niet in één dag te doen. De keus is vliegen naar Bangkok en vervolgens vliegen naar Koh Samui en dan de boot naar Koh Tao. Of (nacht) trein naar Bangkok en verder met de trein naar Chumpon of Surat Thani en dan met de boot. Of een combinatie van Vliegtuig en trein.
Waarom ook nog Krabi als je al op Koh Tao bent geweest. Veel reizen om vervolgens weer aan het strand te liggen… Koh Tao is wel ideaal om te duiken. Misschien dat dat jullie hobby is? Persoonlijk zou ik een keus tussen die twee maken en de overgebleven dagen langer in het noorden verblijven. Afsluiten met een paar dagen Bangkok is niet verkeerd. Zelf vind ik een afsluiting aan het strand wel zo prettig en dan naar huis, maar velen zijn dat niet met mij eens. Bangkok is natuurlijk ideaal om alle overgebleven gaatjes in de koffer nog op te vullen.
Waarom naar Krabi? Als je geen specifieke reden hebt kan je beter iets anders kiezen.
Hoe ga je van Chiang Mai naar Ko Tao? Rechtstreeks vliegen vanuit Chiang Mai naar Samui is duur maar wel het makkelijkst. Boottocht van ko Samui naar Ko Tao duurt ongeveer een uur.
We nemen het meeallemaal. De “planning” is al weer een beetje aangepast.
Ik laat het hieronder weer even zien.
Het blijft voor ons wat onduidelijk hoe we gemakkelijk/goed kunnen reizen.
Een auto huren? Taxi? Zelf met de trein? Vliegen van Chiang Mai naar het zuiden? Alle suggesties zijn welkom.
Groeten en bedankt,
Gerd en fam.
18 juli Vliegen Schiphol naar Bankok (aankomst 14.00u)
19 juli aankomst Bangkok en overnachting
20 juli Reis naar Kanchanaburi
21 juli Kanchanaburi
22 juli Reis naar en bezoek aan Ayutthaya, dan door naar Chiang Mai
23 juli Reis naar Chiang Mai (Nachttrein ‘s ochtends aankomst)
24 juli Chiang Mai
25 juli Chiang Mai
26 juli Chiang Mai
27 juli Chiang Mai
28 juli Reis naar Ko Tao
29 juli Ko Tao (duiken)
30 juli Ko Tao
31 juli Ko Tao
1 aug Ko Tao
2 aug Reis naar Koh Samui
3 aug Koh Samui
4 aug Koh Samui
5 aug Reis naar Bangkok
6 aug Bangkok
7 aug Bangkok
8 aug Terug vliegen van Bankok naar NL (Vertrek 2.15 u in de ochtend)
Persoonlijk zou ik het verblijf in Kanchanaburi met een dag verlengen en daar de Tiger-temple en Erawan watervallen bezoeken. Als verblijfplaats in Kanchanaburi kan ik je zeker de Jungle-rafts en Felix River Kwai adviseren.
Wil je nog wat van Bangkok zien in je laatste paar dagen, zou ik zeker de Colors of Bangkok fietstoer van Andre Breuer gaan doen. Niet die van Ko van Kessel want daar is de groep veel te groot.
Ik zou zelf nooit een auto huren in Thailand. Helemaal niet rondom de grotere steden! Voor kortere afstanden is de TukTuk makkelijk en goedkoop. Voor de langere afstanden zou ik de trein nemen (overdag zie je ook nog wat van het land) en 's nachts de nachtrein (voor grotere afstanden). Zo een nachttrein is een echte ervaring!
Auto huren is niet zo’n probleem, wel bij de anwb een internationaal rijbewijs halen. Alleen heeft bij een aanrijding de buitenlander altijd schuld en rijden ze in Thailand links wat wel even wennen is. Het huren van een auto kan duurder zijn als een taxi nemen.
De trein is erg langzaam in Thailand. Sneller zijn de bussen en minivans. Van Chiang Mai naar Koh Tao zou ik per vliegtuig doen (vliegen naar koh Samui). Dit is het goedkoopst met een retour bangkok-chiang mai en een retour bangkok-koh samui. De overstap op het vliegveld is goed te doen. Wel een vlucht naar chiang mai boeken die op Suvarnabhumi vliegt. Het is prima zelf te regelen maar als je minder stress wilt kan je dat ook bij elk thais reisbureau doen. Een meter taxi met airco heeft mijn voorkeur boven een tuktuk ;).**
Wij willen ook in juli met 2 kinderen (11 en 13) van chiang mai vliegen naar phuket (air asia lekker goedkoop) en meteen doorreizen naar Railay (6 nachten), en daarna naar Koh Tao(klein weekje), mijn vraag is wat is de beste route van krabi naar Koh Tao in 1 dag, is dat te doen?
Kanchanaburi-Ayutthaya nachttrein Chiangmai kan zeker wel op een 1 dag/nacht, maar ik zou me niet op de ‘reistijd’ verkijken. Sowieso handig nachttrein Ayutthaya-Chiangmai voortijdig te boeken, want het is zeker in zomervakantietijd een favoriete bestemming.
Kanchanaburi-Ayutthaya kan met bus, mini-van maar je kunt ook overwegen met zijn allen een taxi te huren. Dat scheelt je aardig reistijd.
Omdraaien schema Koh Tao/Koh Samui is wel praktischer inderdaad. Vlucht Bangok-Surat Thani en met de ferry naar Koh Samui is stuk voordeliger dan rechtstreekse vlucht naar Koh Samui.