Mijn vriend en ik gaan van de zomer richting Vietnam. Eerst 3 dagen Hong Kong in de planning.
Nu twijfelen we tussen 14 dagen het zuiden van Vietnam verkennen of het noorden… Must is cultuur, evt fietsen, en absoluut een paar dagen op een relaxed strand.
Als je echt op t strand wilt liggen moet je naar t zuiden. In noord heb je t wonderschone Sapa, maar je ipv hiervan naar Dalat in het zuiden ( goede vervanging). de tempratuur is in het noorden een stuk kouder dan in het zuiden ( noord nu: 18 graden, zuid 35+).
Ik zou dan tot halfverwege vietnam vliegen en zuid doen. Maar ik zou warmte willen en strand boven koeler en geen strand. ( mooi strand is het con dao eiland, hier kun je trouwens per helikopter heen, zie de topic hierover) succes met plannen
Fietsen is ook makkelijker in het zuiden. Er zijn mooie fietstochten door de mekongdelta. Mijn advies zou dus ook zijn om het zuiden te nemen. Con Dao eiland, Phu Quoc, Mui Ne of Nha Thrang…er is keus genoeg voor stranden.
Wordt eentonig, maar ik zou ook hoofdzakelijk voor het zuiden kiezen.
Maar dan vanaf Hue en dan zuidwaarts.
Hue is de vroegere hoofdstad en daar bevind zich de verboden stad en diverse graftombes van voormalige keizers. Danang voor het Cham museum en Hoi An voor pittoreske straatjes, Japanse brug en misschien ook strand.
In Saigon voor een grote verscheidenheid aan musea.
Fietsen in de Mekong Delta en voor bergen naar Dalat met mooie tempelcomplexen ( met “crazy tables” ) meren en watervallen en het verblijf van de laatste keizer van Viet Nam. Vergeet bijna de bloemen.
Alle mooie stranden zijn al genoemd, maar misschien is Vung Tau ook een optie.
Een kleine anekdote
Toen we verbleven in “Huong Giang Hotel” in Hue waren er mensen die het keizerlijk menu hadden uitgekozen. We hebben daar met verbazing naar gekeken ( is wel het toppunt om wat cultuur op te snuiven vind ik ).
Ze werden aangekleed als keizer en keizerin en er kwamen ook, vietnamezen bijzitten, verkleed als raadgevers (misschien soort of ministers o.i.d.), bediening was ook helemaal verkleed en er stond ook nog een orkest bij te spelen met muziek uit die periode. In totaal werden er wel 30 figuranten opgetrommeld.
Dit alles in een volledig nagebouwd interieur.
Of ze dit bedoelden weet ik niet, maar volgens mij voelden ze zich toch wat opgelaten.
We durfden er geen foto’s van te maken, maar op hun site staat 1 foto om een idee te krijgen.