Tips gevraagd over praktische zaken zoals kleding en wc papier

Hoi iedereen,

Over twee weken ga ik op vakantie naar Thailand!
Ik ga drie weken. Ik vlieg op Bangkok, ga dan via een aantal nationale parken en Ayutthaya naar Chiang Mia, en ga dan met de trein/bus of vliegtuig naar een van de stranden in het zuiden.

Ik ben benieuwd naar een aantal praktische zaken.

• Op internet las ik dat er niet overal wc papier is. Klopt dat? Kun je dat het beste uit Nederland meenemen of verkopen ze het wel in winkels daar? Ik ben overigens van plan om naar de gebruikelijke plekken te gaan en niet naar hele afgelegen gebieden.
  • Overal lees ik dat het erg warm is in Thailand. Is het in Chiang Mai 's avonds en s’nachts ook warm? Of is een (dikke) trui wel gewenst? Ik ben van plan om een capuchonvest mee te nemen maar weet niet of dit genoeg is.
  • Waar bewaren jullie je belangrijke spullen zoals mobiele telefoons, portemonnee en paspoort? Kun je je paspoort e.d. beter in een kluisje in een hostel laten of moet je je belangrijke spullen juist altijd bij je houden? Ik las namelijk verhalen over dat spullen die in kluisjes liggen ook makkelijk gestolen kunnen worden.
  • Misschien wil ik gaan duiken, bijvoorbeeld op Ko Tao. Kun je bij de betreffende duikschool een verzekering afsluiten of moet je thuis al je reisverzekering uitbreiden?

Alvast bedankt!

Groet Mariette

bij elke 7-11, en daar struikel je over in thailand, kun je wc papier kopen en als je in de toeristen gebieden blijft krijg je in de meeste hotels wc papier. Als er geen wc papier is dan hangt er wel een spuit naast de wc, ik gebruik bijna nooit wc papier sinds ik in thailand woon.

als je hotel een kluisje heeft zou ik het daarin leggen,alleen als je een goeie indruk hebt maar het is een lastige keuze want om nou de hele dag je paspoort ed mee te nemen is ook niks. Het gebeurt dat er uit de kluisjes wordt gestolen maar het is geen schering en inslag volgens mij.
ik laat het vaak gewoon in mijn kamer, wel uit het zicht.

Je kan het beste thuis je reisverzekering uitbreiden dan ben je tenminste zeker,

:chin:Ha Mariette leuk dat je een reis naar Thailand gaat maken
Toilet papier is verkrijg baar in Thailand is wel handig als je een rolletje bij je hebt als je op pad bent vele wc hebben dit niet .
een Truitje is nooit weg of een vest maar een echte winter trui is echt niet nodig
Waarde volle spullen loop er gewoon niet teveel mee te koop
Paspoort hoor je bij je tedragen zal het wel goed in pakken (plastic)ivm met nat worden(regen bui) etc
Als je al een reis verzekering hebt even na kijken of Duiken er ook ondervalt anders eventueel dat aanvullen in je reisverzekering :thailand::cambodia:

Duiken is gewoon gedekt op vrijwel elke ziektekostenverzekering en reisverzekering. Daarnaast heeft elke duikschool in Thailand, als ze legaal werken tenminste, ook een verplichte verzekering. 3-dubbel dekking dus!!

is wel nederlands toch over verzekerd zijnlol2lol2

Toiletpapier hebben we steeds mee (de waterspuit is niet zo handig lol2 ) alsook handgel , paspoorten nooit wel een kopie , bijna alle hotels hebben een kluisje , koud is het niet in deze periode maar regen …een soort regenjasje koop je ginds voor amper 20 bath in het grootwarenhuis of voor 50 bath bij de afzetters langs de baan .

Mvg, ennnn prettige reis !!!:chin:

Dat de waterspuit toch handiger was geweest, vind je in de regel pas uit, als je de berg toiletpapier door probeert te spoelen.
De toiletten (althans de afvoer) is niet van de Nederlandse afmetingen; meestal niet meer dan een 2-2.5 duims pijp.
Je ziet dan ook vaak bordjes hangen om in ieder geval geen tissue e.d. door te spoelen. Toiletpapier wordt in Thailand meer gebruikt om af te drogen en daarna gaat het in een afval emmertje.

In Thailand gebruikt men de spuit, in Indonesië is er niet altijd een spuit en moet je het soms doen met een klein emmertje. De bedoeling is dan dat je je van onder wast met je linkerhand, en je afspoelt met de inhoud van die emmer. Voordeel is dat niet de vloer enzo nat worden :wink:

Als er WC papier is zal ik het gebruiken (en weggooien in de emmer), aks het er niet is dan red ik me ook prima. Gewoon goed je handjes wassen na afloop :slight_smile:

Wat kleren betreft: ik wen redelijk snel aan de warmte, en als het dan een beetje afkoelt dan heb ik het soms echt fris! Ik neem dus altijd wel een truitje mee, en in de bergen bij bv Chieng Rai maak ik daar dankbaar gebruik van. Een fleece hoeft niet veel te wegen. En verder neem ik kleren mee die ik in laagjes kan dragen.

spuit kan ook pijnlijk zijn als de waterdruk hoog islol2

Maak me eerder druk als ik onderweg ben en Ruud Geels tegen me onderbroek kopt en er van die latrine’s zijn waar je op je hurken boven moet zitten :mad: maar de stations met een 7/11 bieden meestal een rustige zit :cheer:.

Ik vind die hurktoiletten wel fijn… Je hoeft helemaal niks aan te raken, en je zit nooit te worstelen met een vieze en/of natte WC-bril. Wel zo schoon!

(Maar ik geef toe, het is in het begin even wennen…)

Slechte knieën uit me voetbaltijd, dus als je het even niet redt…

Voor Mariette nog een praktische tip:

Jenny schrijft: De bedoeling is dan dat je je van onder wast met je linkerhand, en je afspoelt met de inhoud van die emmer.

Dus: Geef iemand nooit een linkerhand, en geef er ook geen dingen mee aan, want hij/zij weet maar al te goed waar je die hand hebt gehad…

Hans.