Eerste keer Thailand, tips?

Wij gaan eind januari 3 weken naar Thailand. De route hebben we al bedacht. Enkele dagen Bangkok, dan een 2-daagse trekking door Khao Yai en terug via Ayutthaya naar Bangkok. Vanaf daar een vlucht naar Chiang Mai (7 dagen verblijf) en vanaf daar doorvliegen naar Krabi (ook 7 dagen verblijf). Enkele guesthouses zijn al geboekt, en we weten ongeveer wat we overal doen. Alleen de binnenlandse vluchten nog boeken (ja, ik ben erg vroeg met alles). We hebben er ontzettend veel zin in! Dit is voor ons de eerste keer dat we naar Azië gaan.
Ik heb wel een aantal algemene vragen, die jullie ongetwijfeld kunnen beantwoorden:

• Is het handig om een lakenzak of dunne reishanddoek mee te nemen in de backpack? We verblijven in /* guesthouses, dus lijkt mij overbodig.
  • Ben ik de enige die de badkamers in de guesthouses wat ‘anders’ vind?? Dat wil zeggen dat ik bij ontzettend veel guesthouses op de foto’s zie dat de douchekop ongeveer 10 cm naast het toilet hangt, zonder douchegordijn. Gewoon accepteren dat de hele badkamer en zeker het toilet zeiknat is na een douche, of mis ik de gouden tip?
  • Hoe zit het met het wassen van je kleding? Kan je dat beter zelf doen (beetje wasmiddel onder de douche ofzo) of daar laten doen? Ik heb nogal wat verhalen gehoord over kwijtgeraakte of gekrompen kledingstukken.
  • Is een backpack van 40 liter voldoende? Ik was niet van plan om veel kleding mee te nemen (koop daar wel wat). 1 paar schoenen aan, en 1 paar slippers mee. Ook toiletartikelen koop ik over het algemeen daar wel. Of is een gewone trolley ook prima?
  • Wat moet ik echt niet vergeten om mee te nemen? (paspoort en tickets uitgezonderd :))
  • Laten jullie je backpack sealen op de luchthaven, of gebruiken jullie een flightbag/regenhoes?
  • Wat voor kleding moet ik meenemen in deze periode?
  • We gaan naar Khao Yai, zijn daar echt bergschoenen voor nodig of zijn all stars ook prima?

Ik zal in een later stadium misschien nog wel meer vragen hebben, het duurt nu nog zo lang! Toch fijn als iemand me al kan helpen met bovenstaande vragen! Bedankt alvast!

Als je gaat backpacken en in de goedkopere hostels wilt overnachten is een lakenzak en handdoek aan te bevelen om mee te nemen. Als je kleding of andere spulletjes daar koopt zul je die nog steeds moeten kunnen meenemen in je backpack, dus zorg dat je voldoende ruimte hebt.

Hi chantal
een bakpack of een koffer is persoonlijk
ik loop liever met een hardschalenrolkoffertje en mn rugzakje op mn rug de koffer kan altijd op slot en laat ik nooit sealen
wasgoed breng ik naar de laundry behalve mn lingerie die was ik met n hotelzeepje ,ik heb geen fijne shirtjes en broekjes bij me alles kan tegen een stootje
en zo niet koop ik ter plekke wat nieuws
1handdoek en een omlagdoek voor het strand
wij hebben in de meest gekke guesthouses overnacht maar nooit een laken zelf meegenomen
voor het ruigere wandelwerk loop ik op teva sandalen (heb je tegenwoordig ook leuke van) goeie grip en je spoelt ze zo schoon ,ook handig met zwemmen
toilet artikkelen alles mini wat ik verder nodig heb koop ik ter plekke
een kleine huis apotheek met b.v diaree remmers en een azaron stick voor als je tog gestoken bent
wat de badkamers betreft alles wat nat is droogt ook weer op
veel suc6 mieke

Hee Chantal,

Je hebt goed voorbereide reizigers, zeer goed voorbereide reizigers, en je hebt Chantal…
Je mag er iets meer relaxed in staan…

Je vraagt: Ben ik de enige die de badkamers in de guesthouses wat ‘anders’ vind?
Lieve Chantal, je bent in een ander land, met andere gewoonten en gebruiken.
Dit hoort erbij, en inderdaad, het kan zijn dat het toilet dan kleddernat wordt.

Ook typisch Thailand: Gordijnen die niet helemaal sluiten (de Thai kan overal slapen, dat zul je wel merken) ,
ik neem daarvoor drie wasknijpers mee.

Hoe zit het met het wassen van je kleding? Dat vind ik nou een leuke bezigheid… Je doet je was in een plastic zak.
Je gaat op zoek naar het plaatselijke wasvrouwtje. Soms heeft ze een bord met Laundry erop, soms ook niet.
Vaak moeten de kinderen dan de prijsonderhandelingen doen. Je spreekt een prijs en tijd af, en vrijwel altijd is het gewassen (duuuh!) ,
gestreken , gevouwen, en ingepakt in plastic.

De kleding : Zomerkleding, de schoenen:
Gympies of iets dergelijks, het regent rond die tijd al maanden niet meer, dus de paden in het NP zijn droog.

Backpak of trolley, het maakt niet uit. Zelf kocht ik vande week mijn 2e reistas op wielen bij de Aldi. 15 euro…

Hans

Kijk Chantal,

Mieke staat er wel relaxed in :

wat de badkamers betreft alles wat nat is droogt ook weer op !

Bedankt voor de tips!

Beste Hans, je mag er wat minder oordelend in staan :wink: Volgens mij kennen wij elkaar namelijk niet.
Ik ben zeker niet gestrest en ik weet dat het er in andere landen anders aan toe gaat dan thuis. Je bent niet voor niets op vakantie!
Wat betreft de badkamer, wilde ik gewoon even checken of mij niet iets ontging. Lullig als je alles namelijk nat achter laat terwijl dit niet de bedoeling is…

Ik ben zeker een planner (de voorbereiding en uitzoeken wat je allemaal wil doen en zien is toch al leuk!), maar vind het aan de andere kant ook weer niet erg als het helemaal niet loopt zoals gepland. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig, dus vind het nu al leuk om tips en ervaringen van anderen te lezen. Beetje voorpret alvast :slight_smile:

Hi chantal
hans bedoelt en zegt het volgens mij heel goed
ook over de guesthouses je zal nog wel ns staan te gillen (van de lach!) Hoeveel tai erin een soortgelijke kamer als jouw kamer verdwijnen
Tailand is ralaxed laat het op je af komen en geniet vooral
ikzelf ben 58 en heb een handicap aan mn knie maar kom er overal en altijd met een glimlach uit
wij zijn ooit begonnen met island hoppen in griekenland je wilt niet weten wat voor ranzigheid we al hebben gezien
thailand is geweldig!!!

Nog een leuke
het boek van joep van deudekom
Het perfecte reisverhaal
in een verhaal beschrijft hij dat hij doodziek in het ziekenhuis komt in thailand
En de dokter verteld hem ,you have a whyless
na dit 10 x heen en weer herhaald te hebben hij had een virus
kijk dat is thailand lelax!!!

Sorry Chantal,

Ik wilde je niet in “de gordijnen die niet helemaal sluiten” jagen…

Ik bedoel het idd. ongeveer zoals mjordan aangeeft, laat de teugels iets meer varen, en geniet!
De leukste dingen beleef je niet bij “de highlights” maar bij het volk.

Over je planning: Je kunt ook in Thailand gemakkelijk vluchten boeken. Ik zeg dit omdat je nooit weet of je na 3-4-5-6-7 dagen ergens bent uitgekeken.
Het kan idd. iets meer kosten dan vooraf via internet, maar het kan ook minder zijn.
In ieder geval vind ik het belangrijk om dat zelf a la moment in de hand te hebben, en dat kan ook. Thailand is het perfecte land daarvoor.

Met voorpret is niks mis, ik ben ook een nieuwe reis aan het voorbereiden, en beleef aar al lol aan.

Hans.

Hier nog wat tips van mijn kant,ik koop geen lonley planet vind ze te duur en snel achterhaald
zoek en boek alles met mn tablet ,overal is wifi heb om te lezen e reader zitten 20000 boeken op en weegt niks
als ik van naar ga zoek ik de bestemming op internet en boek n guesthouse ,of laat bellen voor n resevering
voor langere trips bus boot altijd via een reiburo,voordeel je hebt een geboekte plaats en je word afgehaald van je guesthouse,hotel
ik boek altijd minstens 3 nachten heb je 2 dgn om alles te zien,ik ga ook niet 1hele dag reizen van naar bekijk liever een gebied goed en relaxd
dit jaar 2mnd begon in bkk meteen doorgevlogen naar Trang en vandaar de zuidelijke eilanden is natuurpark tot koh lipe
vandaar via langkawi verder maleisie in en via kuala lumpur terug gevlogen naar bkk in hua hin nog 10 dgn strand
Hans zn knijpers ik n oogkapje joh je komt er wel

Met name goedkopere guesthouses hebben vaak geen website, dus niet alles vanuit het net te vinden. Maar inderdaad, met een tablet kom je een heel eind. Of telefoon met Thaise sim, overal bereik en zo op het www. De tijd van met boeken/reisgidsen sjouwen is voorbij.