Tips en trips voor Java en Bali

Hoi,

Ik ga de maand juli in 2008 backpacken door Java en Bali. Wil daar o.a. aan natuur en cultuur gaan doen. En op Bali nog wat gaan duiken. En verder lekker relaxen. Heeft er nog iemand leuke tips (losman, duikscholen, leuke steden, enz.)? Ik heb al een ticket gekocht. Dus als er nog iemand is die op 30 juni naar Kuala Lumpur vliegt en het wel gezellig vind om samen te vliegen. Ik hou me aanbevolen.

Esther

Hoi Esther,

wij gaan ook in juli 2008 naar Java en Bali. Wij vertrekken echter vanuit Parijs via Singapore. Jammer dat het nog zo lang duurt é. Moesten we interessante links vinden kunnen we die mss aan elkaar doorspelen.

Packback (België)

hey esther,
leuk dat je naar indonesie gaat! 2 jaar geleden ben ik er geweest en er zijn aantal dingen die je gezien moet hebben ;p Als je van cultuur houd zou ik Jakarta niet ingaan, ik vond het echt vreselijk, maar Yogjakarta is heel erg leuk! je kunt er een heel mooie dans voorstelling zien van het ramayana verhaal. Wandelen naar de Bromo vulkaan was een van de indrukwekkendste dingen die ik er gezien heb, en wat je ook moet doen als je veel wilt wandelen is naar Sukamade gaan, daar heb ik een heeel mooie wandeling gemaakt in een natuurreservaat. Het was er heel stil en je mag ook niet met z’n alle bij elkaar lopen, je hoort alleen de geluiden van het oerwoud echt heel indrukwekkend, allemaal gekke vlinders, toekans, planten, aapjes… ik wou dat ik er weer heen kon!
veel plezier!!!

maaike

Hoi,

Ik ben net terug uit Indonesie. Als je van cultuur houdt moet je juist Java wel aandoen. Bali is al zooo veel meer toeristisch dan Java. Aanraders op Java zijn inderdaad Yogya en Bromo. Ik vond Bandung ook relaxt en een mooie tussenstop als je met de trein gaat. Verlaat Jakarta zo snel mogelijk, vieze stad. Het enige wat het echt waard is, is cafe/restaurant Batavia. Een geweldige grandeur en sfeer!

Op Bali kan ik zeker Ubud aanraden. Een heel relaxt stadje, met prachtige kunst en een mooie omgeving. Als je Yoga wil doen is daar een hele relaxte yoga-school met een heerlijk cafe erbij.

Als je de tijd hebt zou ik nog naar Gili eiland gaan, een prachtig bounty eiland, waar je ook kan duiken.

Voor de rest go with the flow and ask the locals.
Voor foto’s check www.i-fotografie.nl

Hoi Esther,

Ik heb afgelopen jaar een maand gebackpackt in Bali en Lombok. Als tip voor Bali zou ik zeggen: vermijd het toeristische zuiden. Het is al genoemd, maar Ubud is echt een leuk stadje. Wil je dolfijnen zien, ga dan naar Lovina in het noorden. Als je geluk hebt zie je er tientallen, zoveel heb ik nergens gezien.
Mooie tempels zijn Tanah Lot en Pura Ulan Bau Bratan. Een leuk eilandje om nog naar toe te gaan is Nusa Lembongan, leuk voor een paar dagen relaxen en een beetje snorkelen.

Veel plezier!

JAVA:
In Yogjakarta zat ik in Losmen Bladok. Erg goed, schoon etc Had ik wel even nodig na steeds haren in mn bed te vinden…
btw…als je naar Bromo gaat ga dan ook naar Kawah Ijen, zooo mooi, maar zorg wel dat je (net als bij de Bromo) vroeg start anders is de zon op en wordt het water geel ipv mooi aqua kleur (tis een kratermeer)

In Solo heb ik het goedkoopst batikbloesjes kunnen kopen (voor 20.000 roepie) in Yogja vragen ze eerst heel veel bv 80.000 en dan gaan ze naar beneden naar ongeveer 40 of 30.000.
Neem de becak, = de fietstaxi en laat je lekker een dagje rondrijden.
Yogja vond ik erg leuk, naast de Bormo en Kawah Ijen, het hele oosten is erg interessant (Malang bv)

Ik ga zelf rond 15 juli naar Bali. Wil ook wel leren duiken…mogelijk zijn we rond dezelfde periode op bali? Ik heb nl 6 weken en denk aan Bali en Lombok en verder als er tijd is.

Hoi Esther,

Ik ben vorige zomer naar Java en Bali geweest en heb wel een paar tips voor je.

Java:

• treinreis Jakarta - Bandung. Trein vanaf Cambir station nemen. Dit is echt een schitterende reis door de bergen en rijstvelden. Echt, ik zat met mijn mond open te genieten van het geweldige landschap. Alsof het zo uit een reclamefolder kwam.
  • Bobogur. Ben ik zelf niet geweest helaas maar daar staat het grootste beeld ter wereld en het schijnt fantastisch te zijn.

Bali

• duiken doe je in Lovina, ga naar Spice Dive dat is een hele goede. Vraag of je bij het Menjawaran island kan duiken. Dat is echt een schitterende locatie met levend koraal, blacknose haaien en zeeschildpadden. Je kan er ook voor kiezen om naar het scheepswrak te duiken maar dat valt tegen. Het water is er niet zo helder en het wrak is nauwelijks meer te zien.
  • Ubud. Een leuke winkelstad met de leukste winkeltjes. Boek een hostel op de Monkey Forrest road, bijvoorbeeld Sjagitarius of Sari. De laatste is echt geweldig maar wat moeilijke te vinden. Als je de monkey forest road in rijdt dan zie je halverwege aan je rechterhand een verwaarloosd rijstveldje (ze waren er al puin in aan het storten dus het kan zijn dat het helemaal vol ligt als jij er bent). Je ziet dan ook een bordje met Sari Inn. Ga rechts het smalle pad op (links van het rijstveldje) en dan kom je bij twee schattige huisjes met een vijvertje en een bruggetje ervoor. Erg goedkoop maar zoo geweldig. De badkamer is deels buiten en heeft gekleurde visjes in een vijvertje. Echt een aanrader!!!
    Laat je daar masseren bij Carolien tegenover de Bali Buddha Bar (in lonely planet) en geniet van de heerlijke broodjes en health drinks bij Bali Buddha.
    De lekkerste chocolademousse vind je bij Lotus restaurant aan de monkey forrest road. Overdag niet zo gezellig en een beetje kitsch maar 's avonds in het voorste zitgedeelte heel sfeervol. Drink een biertje bij Nappi Orti, ook aan de Monkey forrest road.

Neem een Batur trip. Je wordt dan om 3.00 uur 's nachts opgehaald voor een helse klim op de vulkaan. Een hele onderneming maar als je daar de zon op ziet komen… het is het zoooo waard! Kook eitjes en bananen in de vulkaan. Echt een super ontbijt!

Ga surfen of bodyboarden bij Dreamland, vlakbij Kuta. De hoogste golven en de mooiste mensen. Baywatch is er niets bij.

Zoals de anderen al zeiden, Bali is echt een relaxt eiland, ik ben er langer gebleven dan ik gepland had. Kijk anders even voor al mijn avonturen in Indonesie: www.roebeer.waarbenjij.nu

Heel veel plezier!

Groetjes,

Daphne

Java: het treinstation in Jakarta heet Gambir station (en ligt 1,5 km van de lowbudget accomodatie, ik vind dat loopafstand maar een tuktuk -of hoie heet dat in indonesie- is ook prima te doen)

Bedoel je de Borobudur? In yogjakarta…erg mooi met de vulkaan Merapi op de achtergrond als het een heldere dag is
Of bedoel je Bogur? Daar zijn de botanische tuinen en buitenpaleis.

Zelf heb ik de trein genomen naar Bogor, en das grappig want bij het treinstation is het een gekrioel van jewelste, ben later teruggelopen om de boel te fotograferen.
Vanuit Bogor kan je geen trein meer nemen naar Bandung (maar een andere route die niet langs Bogor gaat is er wel dus je kan wel met de trein inene naar Bandung)

Java is ietsje duurder overnachten dan de rest van Indonesie, en low budget betekent vaak vies…Anders dan in Thailand waar het gewoon simpel maar wel schoon betekent. Reken op ongeveer 10 tot ongeveer 15 euro per nacht voor een dubbele kamer, eenpersoons is lastig en gaat tot ongeveer 8 euro en duurder.

Ik heb zelf het meeste genoten van Yogjakarta en de excursies die je daar allemaal kan doen, en van de Bromo, Kaweh Ijen (ik denk dat Malang ook leuke plaats is maar ben er zelf niet geweest). Oost Java is wel andere bevolking, ik vond het zelf wat lastiger (als alleenreizende vrouw met blond haar…) je moet heel duidelijk nonverbaal gedrag vertonen en ze zijn gewend dat je minimaal 3x nee zegt (want ach dat is beleefd mogelijk wil je het toch en zeg je uit beleefdheid pas ja na 3x vragen)

Bali: ik ben er even geweest en ga dus deze zomer daar starten…maar bij Kuta kan het echt wel flat zijn…toen ik er was kwam de swell pas na een week (dus nadat ik wegging) en surfen is dan juist best moeilijk omdat je gelijk met je neus naar beneden gaat tenzij je goed zijwaarts kan gaan. Maar als er swell is zal je toch echt voorzichtig moeten zijn! Tis echt geen makkelijke activiteit! Er zijn wel lessen te volgen trouwens en dan ga je met zachtere boards de zee in.

Ik ga iig wel een paar keertjes surfen !!
suzanne

Hallo Suzanne,

Ik wil in februari naar Bali en ben benieuwd of je nog weet hoe de yoga school heet en wat voor een soort yoga er wordt beoefend? Wat echt geweldig zou zijn is een combi van yoga en duiken, is Ubud een goede uitvalsbasis daarvoor? Of toch opdelen? Ik hoor het graag!

Alvast bedankt!
Birgit

Op Bali kan ik zeker Ubud aanraden. Een heel relaxt stadje, met prachtige kunst en een mooie omgeving. Als je Yoga wil doen is daar een hele relaxte yoga-school met een heerlijk cafe erbij.

was een posting van:
IVOS

btw ik ben zelf ook geinteresseerd :wink:

Ubud ligt niet aan het strand…voor duiken ga je meestal gewoon aan het strand zitten. Maar Ubud is wel een goede plek om even te zijn

Hahaha, tja kan gebeuren ik herhaal mijn vraag dan nog maar eens aan ivos, is dat nodig denk je? Of zou het zonder ook goed komen?

Hallo Ivo, prachtige pics. Ik heb mijn vraag over Ubud per ongeluk aan Suzanne gesteld terwijl die bedoeld is voor jou. Zie hier boven. Alvast bedankt voor je reactie. (heeft die Sari Inn ook een www pagina).
Birgit

hoi,

ik ga van 21/1/2008 tot 30/1 via surabaya-solo-yogjakarta-bandung-bogor naar jakarta reizen…
iemand toevallig ook in die tijd op het eiland???
daarna ga ik nog een week naar sumatra, medan

Hallo,
Nu lees ik net, dat je in Lovina ook goed kunt duiken en snorkelen. Ik dacht dat je daarvoor naar the blue lagoon moest gaan.
Zijn er veel verschillende vissen en koraal in Lovina? Want dan ga ik liever daar naartoe, dan kon ik ook een dolfijnentocht maken.
gr Caroel

Da’s een heel oud draadje wat ineens naar boven komt :wink:

Op Bali zijn heel veel plekken waar gedoken en gesnorkeld kan worden. Welke van de twe wil je?

Als je wilt snorkelen, dan zijn Lovina en Padangbai de bekenste plekken. Wanneer het strand een tochtje boekt om de dolfijnen en de zonsopkomst te bekijken, dan is er aan het eind van de trip altijd de mogelijkheid om even te snorkelen. De bootsman neemt een duikbril en een snorkel voor je mee. Best leuk om te doen!

Mocht je langer willen snorkelen, dan is het ook mogelijk om later op de dag een bootje te regelen.

Wil je echter duiken, dan is Lovina niet de meest makkelijke plek om te verblijven. Lovina staat niet bekend als duikstek, en dus moet je eerst naar Pemuteran of Menjanang. Duiken EN dolfijnen op dezelfde dag is niet te doen.

Houd er trouwens rekening mee dat dolfijnen wilde beesten zijn, het is dus niet mogelijk MET dolfijnen te duiken en/of te snorkelen.

hoi kan iemand mij vertellen hoe lang de treinreis van jakarta naar jogjakarta duurt? is deze ook overdag?

Ik ben benieuwd

Gr Sig