Ik las laatst ergens anders: Australië kost minstens 40 euro per persoon per dag als je kampeert, al je eten zelf kookt, met bussen reist en verder niks leuks doet (dus ook geen bier drinkt).
Wil je wél ook nog wat leuks doen, dan is het dus nog duurder.
Even ter vergelijking: in Zuid-Oost Azië kun je voor ongeveer 20-25 euro per persoon per dag een privékamertje nemen in een goedkoop hotel, 2-3x per dag uit eten en ook met bussen en treinen reizen, én leuke dingen doen! (bijvoorbeeld kookles, massages nemen, kayakken, snorkelen, olifanten berijden of verzorgen, jungle trekkings, bij mensen thuis logeren, etc etc etc… duiken en rotsklimmen zijn natuurlijk wel duurder.)
Need I say more?
Ik ben zelf ook op jonge leeftijd in Australië geweest, 3 van de 4 maanden daar gewerkt. Maar eerlijk gezegd zou ik het niet zozeer aanraden om te reizen, voor jonge mensen (want die hebben vaak niet veel geld).
Veel beter kun je als je jong en relatief fit en flexibel bent, gaan reizen in goedkope landen, die wellicht wel wat meer van je lijf vergen (slechte wegen, volle busjes), maar ook veel leerzamer zijn (want groter cultuurverschil).
En landen zoals Australië, Nieuw-Zeeland, VS, Canada, westelijk Europa, bewaren voor als je oud (en rijker) bent.
Daar komt nog bij (wat mij betreft), dat je voor avontuur / cultuurverschillen / heel andere omgangsvormen / afwisselende natuur en steden, beter naar Frankrijk kunt gaan dan naar Australië. Aus. is wel ver weg, maar lijkt qua omgangsvormen méér op Nederland dan Frankrijk dat doet, vind ik. En Frankrijk heeft een veel gevarieerdere natuur. En is een stuk goedkoper te bereiken! 
Mocht je toch naar het dure Australië willen gaan, kijk dan of je een Working Holiday Visum kunt regelen zodat je daar mag werken, en word lid van Couchsurfing en Wwoof en dat soort sites, om geld te besparen.
Succes!