Tips en Trics

Hoi Allen,

ben net een maandje terug van mijn 7 maanden rond de wereld.

kortweg de route:
2 maanden Thailand, Laos, Cambodja
4 dagen Sydney
1 maand Nieuw-Zeeland
3,5 maand Zuid-Amerika
3 dagen Miami

Ik dacht zet hier even de tips en trics voor jullie op een rij. Mocht iemand nog wat missen dan hoor ik het graag!

http://www.travelpod.com/dashboard/entry/1/1345020565

Ik kan het niet zien, krijg een inlogscherm? Kan je niet de informatie hier plaatsen?

zo beter: http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/blownaway/1/1345020565/tpod.html

Ja, dankje, ga het eens lezen!

Goeie tips! Ik ben het overal mee eens. Vooral de tip voor Joho; het budget (Lonely Planet + 30%, maar ook afgaan op tips van taxichauffeurs), geen heupfles mee, (mijn verrekijkertje gebruik ik in Afrika wel veel maar elders niet zo), opschrijfboekje mee, alleen reizen kan prima…

Veel mooie toekomstige reizen nog!

En voor andere mensen: ook op mijn site zijn tips te vinden (weer andere dan die van Politicoloog). Zie links hieronder.

Hieronder heb ik ook nog onze paklijst geplakt. Hebben in Australie nog een laptop gekocht omdat internetcafé’s erg irritant bleken te zijn.

Kleding: e/j
[ul]
[li]lange broek / 2 lange linnen broeken
[/li][li]korte broek&zwembroek / bikini
[/li][li]4 onderbroeken / 9 onderbroeken
[/li][li]4 paar sokken / 6 x sokken
[/li][li]- / jurkje
[/li][li]2 t-shirts / 5 topjes
[/li][li]1 trui
[/li][li]1 softshell
[/li][li]1 paar dichte schoenen met goed profiel (palladiums)
[/li][li]1 paar slippers (voor onder de douche)
[/li][li]1 paar sandalen / 1 paar platjes
[/li][/ul]

medicijnen
[ul]
[li]slaappillen 10 stuks
[/li][li]2x immodium 20 stuks
[/li][li]2x deet 40% 500ml
[/li][li]ibuprofen 20 stuks
[/li][li]paracetamol 20 stuks
[/li][li]anti-conceptie
[/li][li]ehbo-kit
[/li][li]water ontsmetter
[/li][li]overig
[/li][li]leatherman / zakmes
[/li][li]rol ducktape
[/li][li]universele stop
[/li][li]waspoeder
[/li]lihanddoek
[/li][li]paspoort
[/li][li]vaccinatieboekje
[/li][li]2 compressiezakken voor trui en vuile was
[/li][li]afsluitbare plastic zakjes voor droog houden geld/paspoort/etc…
[/li][li]hoofdlamp
[/li][li]spork
[/li][li]portemonnaie + zakgeld
[/li][li]moneybelt
[/li][li]dagboek
[/li][li]kopie ticket / paspoort / reservering hostel
[/li][li]lonely planet Thailand/ Rough Guide Laos + Cambodja
[/li][li]lucifer
[/li][li]kaars
[/li][li]toiletspullen
[/li][li]zeep
[/li][li]shampoo
[/li][li]- / make-up
[/li][/ul]

electronica:
[ul]
[li]e-reader
[/li][li]old phone / i-phone
[/li][li]i-pod
[/li][li]Camera + 32 GB SD kaart + oplader + extra accu
[/li][li]verpakking
[/li][/ul]

tassen:
Edgar: lowe alpine frontier 55 + 10L + schoudertas
Joyce: Eagle Creek twist 65L + schoudertas

Erg leuk om te lezen!

Maar is er in Laos ook een stad die Uyuni heet, of bedoel je Bolivia?
Uyuni en Bolivia is namelijk ook erg lelijk!

Ik denk dat het een beetje verwarrend is dat bovenaan die blog-post niet de landen staan waar Politicoloog heeft gereisd, maar alleen in dit draadje (en dan niet precies de landen, maar ‘Zuid-Amerika’).

Ik zou hem/haar dan ook aanraden dat er wel boven te zetten want anders heb je ook niet zoveel aan dat kosten-overzicht…

Ik maak er wel een zootje van, sorry. Hier een iets duidelijker financieel overzicht met de uitgaven per dag voor 2 personen (zonder tours).

Landen (dagen) Netto €/p.d.
Argentinie (36) € 95
Australie* (4) € 181
Bolivia (29) € 52
Cambodja (24) € 37
Chili (7) € 123
Laos (19) € 38
Nieuw-Zeeland (31) € 68
Peru (28) € 32
thailand (17) € 107
USA (3) € 104
Eindtotaal (200) € 67

Ons uitgave schema:
We sliepen in twee persoons hostel kamers behalve in Australie, Argentinie en Miami waar dat niet te betalen was.

Gingen altijd uit 2-3 x per dag uit eten behalve in Argentinie en Australie waar we regelmatig kookten en Nieuw-Zeeland waar we een camper hadden en dus 's avonds kookten en om de dag uit buiten de deur lunchten. We aten wel eens op de markt maar vaker in een restaurant.

Leuke tips, bedankt!!
Ik durf zelf alleen niet zo goed een laptop mee te nemen, toch bang dat die gejat word…

Neem een goedkope laptop of een notebook en een goede verzekering. Let goed op je spullen. Maar zeer regelmatig een backup.

Ik neen de laatste tijd altijd een laptop mee. Handig om foto’s op te zetten, je mail te lezen, een hotel te boeken en je evt. reisverslag bij te werken.

Bedoel je hiermee te zeggen dat je bv in australie 181,- per dag kwijt was of in 4 dagen 181.- hebt uitegegeven? ik wil zelf naar australie gaan dus wilde het graag even duidelijk weten want er staat boven netto p/d maar kan ook zijn dat ik het fout begrijp hoor!

Alvast bedankt!

Ik las laatst ergens anders: Australië kost minstens 40 euro per persoon per dag als je kampeert, al je eten zelf kookt, met bussen reist en verder niks leuks doet (dus ook geen bier drinkt).
Wil je wél ook nog wat leuks doen, dan is het dus nog duurder.

Even ter vergelijking: in Zuid-Oost Azië kun je voor ongeveer 20-25 euro per persoon per dag een privékamertje nemen in een goedkoop hotel, 2-3x per dag uit eten en ook met bussen en treinen reizen, én leuke dingen doen! (bijvoorbeeld kookles, massages nemen, kayakken, snorkelen, olifanten berijden of verzorgen, jungle trekkings, bij mensen thuis logeren, etc etc etc… duiken en rotsklimmen zijn natuurlijk wel duurder.)

Need I say more?

Ik ben zelf ook op jonge leeftijd in Australië geweest, 3 van de 4 maanden daar gewerkt. Maar eerlijk gezegd zou ik het niet zozeer aanraden om te reizen, voor jonge mensen (want die hebben vaak niet veel geld).

Veel beter kun je als je jong en relatief fit en flexibel bent, gaan reizen in goedkope landen, die wellicht wel wat meer van je lijf vergen (slechte wegen, volle busjes), maar ook veel leerzamer zijn (want groter cultuurverschil).
En landen zoals Australië, Nieuw-Zeeland, VS, Canada, westelijk Europa, bewaren voor als je oud (en rijker) bent.

Daar komt nog bij (wat mij betreft), dat je voor avontuur / cultuurverschillen / heel andere omgangsvormen / afwisselende natuur en steden, beter naar Frankrijk kunt gaan dan naar Australië. Aus. is wel ver weg, maar lijkt qua omgangsvormen méér op Nederland dan Frankrijk dat doet, vind ik. En Frankrijk heeft een veel gevarieerdere natuur. En is een stuk goedkoper te bereiken! :slight_smile:

Mocht je toch naar het dure Australië willen gaan, kijk dan of je een Working Holiday Visum kunt regelen zodat je daar mag werken, en word lid van Couchsurfing en Wwoof en dat soort sites, om geld te besparen.

Succes!

Bedankt voor de handige tips! Ik ben nu zelf in dubio of ik voor een roltas (zo een die jij noemde) ga, of een Low Alpine (ik had een Cerro Torre).