Per 1augusutus, vertrek ik met de familie naar St Maarten om voor drie jaar op het Milton Peters College te gaan werken. Nu heb ik een heleboel info via het internet of m’n nieuwe werkgever kunnen vinden, maar ik heb toch nog een paar vragen! Zo overweeg ik om een complete inboedel van IKEA ingepakt en wel mee te nemen, omdat naar verluidt meubels op SXM vrij duur zijn en dat er weinig keuze is! Het probleem is, dat 10M3 vrij beperkt is en dat we die met de inboedel al gauw overschrijden! Zijn er mensen die info hebben over meubels enz op SXM en wat de prijscategorie is! Nog interessanter : zijn er mensen die verhuizen of om wat voor reden dan ook hun inboedel verkopen! We houden ons graag aanbevolen!
hoi …ja het klopt
wat je hier koopt is oudbollig…pas op met metalen dingen. alles roest weg. neem ook veel plastic bakken mee…handig om spulletjes goed in af te sluiten. realiseer je dat veel zaken gaan schimmelen, vanwege het vocht…Wij hebben al onze spullen meegenomen…eigenlijk teveel, maar ook wel vertrouwd…succes …ps wij wonen hier sinds februari 2011 gr charlotte
Ik heb geen idee of je al begonnen bent met de verhuizing, maar hier toch nog een paar tips. Misschien kun je op sxm-market nog wat spullen vinden van mensen die bijvoorbeeld het eiland verlaten. Daarnaast kun je ook altijd in The Daily Herald kijken bij de Classifieds (hier een voorbeeld van vandaag). Er zijn hier op het eiland overigens wel een aantal winkels waar wat moderne meubels verkocht worden, maar die zijn dan wel vaak redelijk duur (design meubels). Let er overigens wel op dat je niet in de problemen komt bij het invoeren van de meubels van Ikea. Wanneer ze namelijk nog helemaal in de originele verpakking zitten, kunnen ze wellicht bij de douane moeilijk doen.
Wij wonen sinds een half jaar op/in St. Maarten. Sinds 10 oktober 2010 zijn St. Maarten en Curacao twee verschillende landen geworden, met eigen regels en zo ook een eigen immigratieproces. Wij konden helaas geen beroep doen op een instantie die ons kon ondersteunen tijdens onze verhuizing (emigratie). Daarom hebben wij besloten anderen die ons volgen hulp aan te bieden.
Hallo,
graag wil ik wat info over wat een simpele woning met 2 of 3 slaapkamers kost op St. Maarten. Ik zie dat er vooral een bedrijf veel reageerd op dit forum wat voornamelijk hun eigen emigratie diensten promoot ;-(. Graag wil ik reacties van particulieren horen m.b.t. boodschappen, huur, en andere vaste lasten. Mijn man denkt erover om via zijn werkgever tijdelijk (+/- 3 jaar) op St. Maarten te gaan werken. Wij als gezin met 2 kinderen 2 jaar en 6 mnd) gaan dan vanzelfsprekend mee. In NL leven wij een modaal leventje rijtjes huis met een inkomen van mijn man van 29.500 op jaarbasis zou dit op St. Maarten ook lukken met dat salaris?? In Nl werk ik part-time bij en gaan de kids naar de creche is dit op St. maarten ook mogelijk?
Inmiddels weet ik dat Stephanie mijn bedrijfje hiermee bedoeld (ik heb haar gesproken via mail). Ik ben kortgeleden een bedrijfje begonnen om mensen te ondersteunen met de formele aanmelding bij de autoriteiten op St. Maarten (sindsdien log ik in onder een nieuwe naam moving2sxm). Maar op dit forum beantwoord ik gewoon vragen van mensen die (misschien) gaan verhuizen naar St. Maarten. Ik heb mij alleen in het begin (juli) een paar keer voorgesteld en uitgelegd wie ik ben en wat ik doe (als bedrijfje). Wij zijn zelf vorig jaar (voordat wij geëmigreerd zijn) actief op zoek gegaan naar informatie (o.a. op dit forum) en er is gewoon weinig beschikbaar. Ik vind het daarom leuk om mensen te helpen! Niets zakelijks aan dus.
Mocht je dus een vraag hebben en ik reageer daarop, weet dan dat ik het gewoon doe om te helpen en niet om mijn bedrijf te promoten.
Woningen zijn duur of je ze nou koopt (rond de 300.000 en hoger) of huurt (rond de 1.000 en hoger). Als je kinderen hebt is het wel belangrijk om fatsoenlijk te wonen en dan zit je al z’n beetje rond de 2.000. In the daily herald in classifieds kan je veel vinden. Ik verhuur zelf ook een woning 2 huizen verder dan waar ik woon en die heeft 3 slaapkamers 2 badkamers en een private pool dit kost ongeveer USD 2.000 per maand, dan weet je ongeveer wat je moet rekenen voor huur.
Boodschappen is verschrikkelijk duur hier (vind ik dan:D). Om de kosten zo laag mogelijk te houden en toch af en toe wat nederlandse producten erbij, gaan wij altijd op de zaterdag eerst naar de dutch bakery in st. peters (nederlands brood is gewoon het lekkerste) dan naar de fresh market, sunny foods, cost u less en als laatste naar grand marche (deze zijn heel duur geworden de laatste tijd dus wat we niet kunnen vinden of niet lekker lijkt bij de anderen dan halen we het hier weg). Je moet hier wel rekening houden met de inpakker bij de supermarkten, die pakken het voor je in zakjes en brengen het naar je auto en laden het in. (zij werken voor fooi en wij geven ze altijd een dollar).
Vaste lasten weet ik niet echt veel vanaf behalve dat electriciteit wel duur is hier. Verder met het water ligt eraan of je via leiding het hebt of via een cistern (soort opvangbak voor regen en kan je laten bijvullen door GEBE) Wij hebben een cistern en in deze periode met veel regen hebben wij het nog geen 1 keer bijgevuld dat scheelt in de centjes. onze koelkast heeft z’n ijsblokjes maker en die maakt gewoon ijs van het water van de cistern er zit wel een filtertje tussen maar water ook al komt het van de leiding moet je hier gewoon niet drinken, aangezien wij dat niet gewend zijn. Water om te drinken kopen wij altijd in 1.5 ltr flessen doos bij sunny foods is goedkoopste in heavenly water. (gewoon hintje, je moet zelf gaan testen welke water je het lekkerste vind)
Als je inderdaad langer dan een jaar hier blijft kan je altijd kijken of je wat met de huurprijs kan doen dus als je tekent voor 2 of 3 jaar dat de huurprijs ook een beetje omlaag gaat per maand. ( hang me hier niet aan vast, wij doen het wel namelijk maar zullen best wel mensen zijn die dit niet doen maar je kan altijd proberen)
Als je in de backstreet van philipsburg gaat winkelen kan je ook meestal wel altijd onderhandelen over de prijs ( zo heb ik al een keer 10 dollar bespaart op een paar kleren.