Tips bij het uitstippelen van onze reis.

Deze winter gaan wij naar Vietnam. We hebben een retour vlucht AMS-SGN geboekt. We komen 1-1-14 in SGN aan en vliegen 25-1 weer naar AMS.
Nu zijn we druk aan het puzzelen wat we allemaal kunnen gaan zien, maar dit valt niet meer want er is teveel moois. We vinden het belangrijk dat we niet te gehaast reizen en vooral goed de tijd hebben om te genieten van het land en de bevolking. Verder willen we niet te veel en lang reizen (zal moeilijk worden ivm met de afstanden), misschien dat we dit kunnen oplossen met binnenlandse vluchten.

We hebben het volgende in gedachte:
Ho Chi Minh City: bijvoorbeeld 1 dag om even bij te komen van de vlucht.
Mekong Delta: Zelfstandig of georganiseerd in bijvoorbeeld 3 dagen?
Hanoi (binnenlandse vlucht vanaf SGN): hoeveel dagen adviseren jullie?
Halong Bay of Bai Tu Long: we zitten te denken aan een boottocht van 2 tot 3 dagen. Ik heb gezien dat dit behoorlijk prijzig is, is dit de moeite waard of is er een goed alternatief?
Ik heb gelezen dat Mai Chau erg mooi is maar ook Tam Coc klinkt erg leuk. Wat kunnen jullie hier in adviseren?
Hue
Hoi An
Dalat: hier willen we graag 2 nachten blijven ivm een bezoek aan vrienden.
Als afsluiting willen we naar Nha Trang.
Aangezien we vanaf Ho Chi Minh City terug vliegen willen we hier de nacht voor vertrek slapen.

Hoe kunnen we het beste van plaats naar plaatst reizen en is dit allemaal haalbaar?
Groetjes Esther

Ondertussen hebben we alles nogmaals bekeken en verder gelezen en we zijn nu op de volgende planning gekomen:
dag 1 aankomst SGN
dag 2 SGN
dag 3 binnenlandse vlucht SGN-HAN
dag 4 HAN
dag 5 & 6: boottocht Halong Bay of Bai Tu Long: heeft iemand tips?
dag 7 HAN- Tam Coc
dag 8 Tam Coc - HAN: is dit te doen in 1 dagen, 1 nacht. Individueel of in een groep? Wat is jullie advies?
dag 9 HAN - Hue: we denken aan een binnenlandse vlucht.
dag 10: Hue
dag 11: Hue - Hoi An: hoe het beste te reizen?
dag 12& 13: Hoi An
dag 14: Hoi An - Nha Trang: hoe het beste te reizen?
dag 15: Nha Trang
dag 16: Nha Trang - Dalat
dag 17: Dalat
dag 18: Dalat-SGN: we denken aan een binnenlandse vlucht
dag 19 tm 21: Mekong Delta van SGN tot Rach Gia om daar met de ferry naar Phu Quoc te gaan.
dag 22 tm 23 Phu Quoc
dag 24: Phu Quoc - SGN (binnenlandse vlucht)
dag 25: SGN-AMS

Heeft iemand ervaring met Phu Quoc? Is dit de moeite waard?
Groetjes Esther

Hallo Esther,

Wat leuk dat je op 1 januari in Saigon bent, ben er dan ook; misschien komen we elkaar wel tegen?

Je schema,

Halong Bay
Het kan veel regenen in jouw periode, zou daar met het boeken van een trip Halong Bay echt rekening mee houden.
Dus een tour met veel kayakken ed. niet doen.

Ga op save en een Bai to Long trip voor 2 dagen en 1 overnachting.
Regent het niet dan ben je op een hoogtepunt gestopt, en met veel regen ben je blij.

Tam Coc
Dit is een dagtrip vanaf Hanoi, dus ja in 1 dag te doen.
Advies
Proberen met een groep en dan alleen een bootje te krijgen.

Hanoi - Hue
Ik zou gaan voor de vlucht.
Anders een trein, is net zo duur, en kost je veel tijd.
Nadeel is wel dat je een ovewrnachting meer hebt die je anders in de trein zou hebben.

Hue - Hoi An
Dit kan je met de bus ( goedkoopste optie ), trein, ( mis je de Hai Van Pass ), kan je prive met Taxi, reisorganisatie, Easy Riders.
Alles afhankelijk van budget.

Hoi An - Nha Trang

Waarom Nha Trang?

Zou gaan voor Mui Nee.

In Nha Trang kom je heel veel russen tegen, 95 % is rus.
Geld ook voor mui Nee, maar omdat je daar goed kan surfen en het backpackers seizoen is, is de kans groot dat je daar eerder Engelssprekende mensen ontmoet; dus Australiërs .

Dalat
Of je nu van Mui Nee naar Dalat gaat of via Nha Trang maakt niet uit; reisduur is te verwaarlozen en ook de kosten.

Dalat-Saigon
Prive is duurder dan vliegen.
Met de bus is 6 a 7 uur.

Zou zelf vliegen wanneer je het budget er voor hebt.

Mekong

Zelf zie ik de toegevoegde waarde niet om van Can Tho naar Rach Gia te reizen.
Misschien dat de zee trip van Rach Gia naar PQ je aanspreekt?

Anders zou ik via My Tho, Can Tho ; vandaar vliegen naar PQ.
Is zelfs goedkoper dan het gereis en ferrry en je verdient 1 dag meer PQ.

PQ

Ja, heb ervaring met PQ, ga er ook in januari 2014 weer naar toe.

Je moet er wel naar toe gaan voor het strand, en je kan wel trips maken op het eiland , zoals naar het regenwoud.

Maar huur aub. geen scooter, je hebt geen rijbewijs; kijk naar de nederlandse jongen die nu al enkele maanden vast zit omdat ie geen rijbewijs had en misschien nog jaren daar gevangen zit en vele tienduizenden euro’s moet betalen erboven op.

Je hebt er de mooiste resorts in allerlei prijsklasses.
Ook hotels en hostels ( worden er wel minder ).

Hoop dat dit je vragen enigszins beantwoord, zo niet laat het ons even weten aub.

gr.
Ton.

Hi Ton.
Dank je wel voor je reactie.
Nog een paar vragen.
Hoeveel dagen adviseer je voor Hanoi en Saigon?
Heb je tips voor het boeken voor de boottrip Bai to long?
Wat betreft Mekong. We hebben wat tourtjes gezien die eindigen in Rach Gia en we verwachten dat de boottocht wel mooi is. Hoe zou jij het doen?
Groetjes Esther

Hi Ton. Ik zie op het forum dat jij ook uit Tilburg komt. Misschien (als je dat leuk vind) kunnen we de reisplannen met een kop koffie bespreken.
Groetjes Esther

Hoi Esther,

Ik heb je een Pm gestuurd.

Maar de vragen.

Hoelang voor Saigon en Hanoi.

In principe kan je beide steden in 1 dag doen…

Maar bedoel je een city dag en dan de stad als uit val basis gebruiken is aan jullie.

Even een voorbeeld.
Stel je komt aan in Saigon, dan een overnachting.
Dag erop de stad verkennen, 2e overnachting, dan naar de Cu Chu en Cao Dai, 3e overnachting, dan naar Sam Vat, 4e overnachting, dan dagtrip naar Mekong, 5e overnachting, dan dagtrip naar Vung Tau, 6e overnachting.

Snap je wat ik wil zeggen, is echt aan jullie wat je wilt zien.

Mekong Delta.

Ik weet even niet welke bootreis je bedoelt, maar denk die van Rach Gia naar PQ?
Of ie mooi is , je ziet aan 4 kanten de zee voor 2.5 uur.

Maar de reis van bijv. Chan Tho naar Rach Gia is iets van 3 a 4 uur, tel er even het inchecken bij op ( 1 uur ) + tocht ( 2.5 uur ), wordt het toch wel een hele reisdag.

Wat ik zou doen en ook dit jaar doe.
Ik vlieg vanaf Can Tho naar PQ.
Vliegtuig vertrekt vroeg in de middag en denk dat ik rond 15:30 ben ingecheckt in het PQ hotel.

Kan ook een optie voor jouw zijn en tijd besparen.

Stel je komt aan in Can Tho, dan overnachten, en in de ochtend naar de drijvende markt in Cai Rang, uit checken, en naar het vliegveld.
Even vergeten te schrijven.
De weg naar Can Tho is, vanaf de snelweg vanaf Saigon, vergelijkbaar als die van Can Tho naar Rach Gia.
Je mist dus wel dan de boottocht, maar je verdient er reisuren op terug die je aan het strand kunt besteden.
Is een een keuze.

Bai to Long.

Ga hier voor googlen , zijn er niet zoveel die deze route hebben voo 2 dagen en 1 overnachting.
Vind je een leuke boot, die naar je zin is, ga dan googlen op die boot en zoek dan naar een organisatie die aan je prijs voldoet.
Kijk dan ervaringen en vraag ook naar ervaringen op diverse forums.
Dan een keuze maken.

Andere optie.

Wanneer je weet wat je wilt , kan je gewoon offertes aanvragen en dan heb je de namen van de boten , prijzen voor bemiddeling enz.
Dan kan je nog altijd kijken hoe en wat.

Ik hoop dat dit je wat verder helpt, en zo niet we helpen je graag verder.

Gr.
Ton.