Tips Bali

Hi, ik ga volgende week maandag voor 8 dagen naar Bali samen met mijn vriendin. We vieren onze verloving. Ik heb in Ubud een villa gehuurd, maar ben van plan om ook 2 nachten of zo aan het strand te verblijven, waarschijnlijk in Kuta. Is het beter om alvast een hotel te regelen of om gewoon een hotel uit te zoeken als we daar zijn. Ik heb gelezen dat het dan meestal een stuk duurder is. Zijn er andere manieren om naar Kuta te gaan vanaf Ubud behalve met de taxi? En zo ja, hoeveel zou ik ongeveer moeten betalen. Ik spreek nog een beetje Indonesisch, en denk dat ik het weer snel op kan pakken.

Hebben jullie tips voor must-do’s? Restaurants die we moeten bezoeken, gerechten die we moeten proberen, zaken waar we voor op moeten letten, etc… Oke, niks moet, alles mag, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. Ik ben misschien wel toerist, maar wil ook niet als een toerist overkomen.

Afhankelijk van je afding kwaliteiten ben je zo’n 300,000 rp kwijt voor een taxi van Ubud naar Kuta. Je kan ook met een touristen shuttle busje gaan, bv van Perama tours, en dan ben je 50,000 rp pp kwijt. (Iets meer voor transport van deur tot deur.)

Als je adventuurlijk bent, dan kun je ook met een bemo gaan. Maar hou er rekening mee dat je dan 3 keer moet overstappen en wss op elk traject opnieuw over de prijs moet onderhandelen. Niet echt een aanrader dus!

Qua eten:
Persoonlijk vind ik de Balinese keuken erg lekker, maar echt Balinees kun je in niet in de restaurant in Ubud en Kuta vinden (ik ben het nog niet tegengekomen, althans). In de warungs langs de weg kun je heerlijke gerechten vinden, en ik kan iedereen lawar-lawar aanraden, een tradiotioneel gerecht van varkensheid. Verder is sate kelinci (konijnensate) erg lekker, dit kun je o.a. vinden in een van de achteraf straatjes tussen Jl Poppies I en Jl Popies II. Op de intersektie van deze twee straten ligt ook een Padang restaurant (aan de kant van het strand) met heerlijk echt Indonesisch voedsel. Geen idee echter hoe het ding heet, als het al een naam heeft. Daar schuin tegenover ligt een Balinees restaurant waar ze heerlijke Bakso hebben, al kun je dat ook halen bij de kaki-lima (straatventers). Nasi campur en nasi kuning zijn ook aanraders, vooral als ontbijt (de straatventers komen tussen 8 en 9 op Poppies). Es campur is lekker, als je er van houdt. Enz.

Veel plezier!

Hi Jenni, bedankt voor je tips!