Ik ben van plan om van september tot begin oktober te gaan (+/- 27 dagen = incl vliegtijd). We willen een auto huren en gebruik maken van BBH accomodations.
We willen van Noord naar Zuid reizen en ongeveer als volgt:
Auckland (1 dag)
Bay of Island (3 dagen) of Coromandel
Coromandel ( 3 dagen, cathedral cove, bay of plenty, white island)
Rotorua ( 2 dagen, geisers etc en Maori)
Tangariro via Taupo ( 2 dagen, evt skydive en moon crossing)
Wellington ( 1 dag, te papa museum)
Picton (1 dag, marlborough sounds + fjorden)
Abel Tasman (2 dagen)
Punakaiki (1 dag, pancake rocks + west coast)
Fox Glacier (1 dag, fox gletsjer)
Queenstown ( 2 dagen, glacier, lake matheson, lake wanaka, haast pass + activiteiten in queenstown)
Te Anau naar Milford Sound (1 dag, milford sound)
Catlins (1 dag, pinguins)
Oamuru (1 dag, pinguins)
Tekapo ( 1 dag , mount cook) of Dunedin (1 dag)
Kaikoura (1 dag, walvissen)
Christchurch (1 dag)
Wat denken jullie van dit nog globale schema?
Is het haalbaar? (kan hier en daar nog dag toevoegen)
Is BBH een goede manier op te reizen?
Is het in September nog echt winter of is dit het begin van de lente?
Met oog op september kunnen we dan beste coromandel of bay of islnd bezoeken?
Ik ben bijna drie keer Nieuw-Zeeland helemaal door gegaan en om alles normaal te zien heb je echt minimaal 5 weken nodig. In jouw schema probeer je alles in 4 weken te proppen en ik denk dat je dat tegen zal vallen.
Noordereiland planning ziet er prima uit en is ook goed te doen. Hou rekening met het beste weer op het Noordereiland in september, hier zal de lente beginnen, maar er kunnen nog zeer koude dagen bij zitten. Slapen in BBH heb ik zelf geen ervaring mee, maar schijnt hier goed te doen te zijn. Wij hebben zelf vaak in cabins op Top 10 Holiday parken gestaan.
Het Zuidereiland is met afstanden rijden iets groter. Hou ook rekening met sneeuw en winterse omstandigheden in september. Deze zijn pas weg half oktober en dan begint de lente op het Zuidereiland. Het is hier altijd wat koeler vergeleken met het Noordereiland. De zomer is pas half december t/m februari in Nieuw-Zeeland.
Wat betreft je schema hier, ik zou het zo zelf niet doen. Het zal héél veel reizen worden en weinig zien. Wanneer je zet Abel Tasman 2 dagen, dan moet je in die 2 dagen aankomen, dingen doen en ook weer onderweg naar de andere bestemming. Ik zie veel bestemmingen met maar 1 dag, dat is best pittig. Je zal heel vaak ergens aankomen en dan direct wat moeten ondernemen, omdat je snel weer door moet om je volgende bestemming aan te doen. Nieuw-Zeeland is het land van ‘relaxed genieten van de natuur en cultuur’. De afstanden zijn soms maar 200-300 km, maar kunnen via bergen gaan en dan zit je toch gauw 4-5 uur in de auto als het niet langer is.
Vanuit Queenstown naar Te Anau is een lange rit. Vanuit Te Anau naar Milford Sound is ook zo’n 4/5 uur. Dit ga je dus nooit redden in 1 dag. Daarnaast heb je nog kans dat het weer bagger is en dat er sneeuw ligt (helemaal in die periode). Je hebt nu geen tijd om ergens dan een dagje extra te blijven om zo wel een activiteit te doen.
Om antwoord te geven op vraag 3. Als ik keuzes zou moeten maken en ik heb maar 3,5 - 4 weken, dan zou ik naar Coromandel gaan en Bay of Island niet bezoeken. Ik ben er twee keer geweest en vooral de laatste keer viel het mij tegen. Erg toeristisch, maar weinig te zien. Hole in the rock is leuk om te zien en doorheen te varen, maar er zijn héél veel meer leuke dingen en die zijn vooral op het Zuidereiland te vinden.
Ik zal als bijlage mijn twee reisschema’s toevoegen. Een was met Djoser in 2006 en de ander vorig jaar samen met mijn zus en haar vriend.
Bedankt voor je reactie en voor je reisschema’s. Ik dacht zelf ook al wel dat dit te veel reizen zou worden. En wil vooral genieten. Ik zie ook in je reisschema van djoser, dat je in 24 dagen, naast christchurch, alleen eigenlijk de west coast van het zuidereiland hebt bezocht. En op het noordereiland extra dagen in napier hebt gezeten.
Ik zit te denken om idd bay of island en napier over te slaan om zo dagen te sparen voor het zuidereiland.
Het voordeel is natuurlijk dat ik nog niks heb vastgelegd qua overnachting, dus mochten we het ergens leuk vinden, blijven we daar misschien wat langer en zullen we dan wel bepaalde andere dingen moeten skippen.
Je vertelde dat het nog wel winter is op het zuidereiland. Er wordt gezegd dat nieuw zeeland heel het jaar te bezoeken is. Maar is dit ook zo. Waaraan moet ik dan denken of varieren de winters nogal? Is dit dan wel een goede periode om het zuidereiland te bezoeken aangezien ik dacht dat het lente zou zijn en alles in bloei zou staan? Is het dan ook de moeite om meerdere dagen in bv Abel Tasman te blijven?
Hoe zit het met de activiteiten in de winter. Ik wil eigenlijk ook nog een helikoptervlucht maken over de glacier, milford sound boottocht doen, raften en bungeejumpen (queenstown?). Is dit dan allemaal wel mogelijk?
Wij hebben ongeveer dezelfde route gedaan in minder tijd (aantal dingen niet gedaan (napier, bay of island). Het is een super mooi land en ik heb zelf helemaal geen gehaast gevoel gehad omdat het land zo relaxed is. Wij hebben ook veel geslapen in BBH, echt prima en gezellig, veel mensen uit veel verschillende landen ontmoet. Als ik je nog een tip mag geven ga een nachtje naar deze lodge http://www.wairualodge.co.nz/ , echt geweldig!! Wij hebben de auto gehuurd bij apex rental, erg tevreden over, nier duur en de auto gaat gratis mee op de ferry. Wij zijn ook in september/ oktober gegaan, wij hebben geen sneeuw gehad maar toen we net op het zuidereiland waren had het hard gesneeuwd op het noordereiland. September is prima om te reizen, volgend jaar gaan wij weer maar dan willen we toch wel een maand later gaan, dan is het net iets warmer… Heel veel plezier!
Zelf ben ik niet in september op het Zuidereiland geweest. Het enige wat ik herinner zijn de weerberichten dat het wel koud kan zijn op het Zuidereiland en dat het daar ook kan sneeuwen. Dit zal voor bepaalde gebieden gelden en echt niet voor elk gebied.
Zoals je zelf al voorstelt is het mogelijk om een paar dagen langer te blijven rond Abel Tasman Park. Dit is een super mooi park, makkelijk om te lopen en ligt ook nog eens in het gebied met de meeste zonuren per jaar en de warmste plek op het Zuidereiland.
Zekerheid met helikoptervluchten over de glaciers zijn er nooit. Het kan hier namelijk heel hard regenen, sneeuwen of waaien en dan annuleren ze de vluchten. Milford sounds wordt alleen gesloten indien er te veel sneeuw ligt op de wegen en het te gevaarlijk is. Dit is echter maar ±5 dagen in het jaar het geval.
Conclusie: september kun je zeker goed reizen door Nieuw-Zeeland. Hou goed de weersverwachtingen in de gaten en verwacht dat iets minder dingen open zullen zijn. Je zal op plekken komen waar het uitgestorven is, omdat het seizoen echt pas begint in November. Uiteraard kun je wel in de skigebieden op het Zuidereiland veel mensen tegen komen.
Wij gaan ook van half september tot half oktober in Nieuw zeeland rond trekken.
Wij hebben een camper gehuurd om in 32 dagen door Nieuw zeeland te trekken. En ik ben erg nieuwsgierig of mensen nog tips hebben over wat we perse moeten zien en wat we beter kunnen overslaan. Daarnaast heb ik begrepen dat de overtocht van noord naar zuid het beste van te voren kunt boeken. Daarom zou ik graag willen weten van mensen met ervaring, hoeveel tijd ik voor noordereiland en hoeveel tijd ik voor het zuidereiland moet in te plannen. Is het het beste om 50%-50% te doen of heb je voor het zuidereiland meer tijd nodig? Nu zijn wij echte natuur gekken en heb ik begrepen dat het zuiderland mooier is wat betreft natuur dan het zuidereiland. Klopt dat?
Ja als je van natuur houdt dan zou ik meer tijd besteden voor het zuidereiland. Ik heb zelf een lonely planet gekocht en ben adhv wat forums en het betere jatwerk van reisschemas van reisbureaus aan het bepalen wat mijn schema wordt.
Het is natuurlijk ook erg afhankelijk waar je voorkeur naar uit gaat. Dus is lastig te zeggen wat je wel moet zien en wat je beter over kunt slaan. Ik zelf denk dat ik de hoogtepunten van NZ ongeveer zo wel in mijn schema heb zitten, alhoewel ik misschien nog wat moet schrappen ivm het aantal dagen dat ik ga. Aangezien jullie 32 dagen gaan, moet dit geen probleem zijn denk ik.
Iemand nog leuke ideeen voor een leuke verblijfplaats in auckland de eerste nacht. We willen deze toch alvast wel vastgelegd hebben na een lange vliegreis.
Je reisschema is inderdaad krap. Als je iets meer ruimte hebt dan kan je ook nog ergens langer blijven als je het er heel erg leuk vindt.
Je wint inderdaad veel tijd door de bay of plenty te schrappen en naar de Coromandel te gaan. Hahei (bij de Cathedral Cove) is net zo mooi als de Bay of Plenty.
White island licht niet op je route dat ligt 2 uur rijden ten zuid oosten van Rororua. EN aangezien jij van het Noorden komt is dit een behoorlijke detour. Maar als je er tijd voor hebt absoluut de moeite waard.
Tongariro Crossing absoluut proberen. Alhoewel het kan zijn dat er nog te veel sneeuw daarvoor is. Zowiezo de moeite waard om doorheen te rijden (als het weer mee zit) want het is ongeloofelijk mooi. Maar je kunt altijd een dagje skieen op Mt Ruapehu. Wie kan nu zeggen dat hij op een actieve vulkaan heeft geskied
Ik woon zelf in het Tongariro National Park dus als je hier meer over wilt weten stuur dan een mail.
Een dag is voor Rotorua genoeg. De mooiste geiser parken liggen tussen Rotorua en Taupo. (Slechts 2 uur rijden van Rotovegas naar Taupo).
In de winter (september) liggen veel activiteiten helaas nog stil aangezien het niet druk genoeg is voor de tour operators om het bedrijf te openen. Maar in Queenstown moet het zeker wel lukken met raften of bungee jumpen. In Turangi (bij Tongariro river) kun je ook erg goed raften en die opereren ook de hele winter door.
Je kunt ook tijd winnen door van Picton direct door naar het Abel tasman te rijden. je rijdt dan langs een heleboel mooie fjorden. Als je toch daar wil logeren zoek dan een lodge ergens aan de rand van een fjord, wel zo leuk. In Picton zelf is niet zo heel veel te beleven.
Verder de zon achterna rijden. Als het op je bestemming regent, lekker doorrijden naar de zon. Dus wel de weersverwachting in de gaten houden. Het weer verschilt enorm per regio.
Ik heb ook een vraag, wij gaan 2 nov richting new zealand.
Nu ben ik druk de route aan het uitzoeken maar nu wilden wij graag de abel tasman coastal hike lopen met een gids.
Moet je deze van te voren in nederland al reserveren of gewoon daar doen?
De Abel Tasman wandeling is net zo makkelijk als een rondje vondelpark. Er is maar een pad dat langs de kust loopt. Je kunt dius niet verdwalen. De meeste mensen lopen de wandeling heen en nemen een watertaxi terug. Kayaken is ook erg mooi in het Abel Tasman Park. Dan doe je dezelfde route maar dan langs over zee. Maar als je echt een gids wil huren dan kan dat natuurlijk. Het gemiddelde tarief voor een gids is $150 p.p. Je kunt dit regelen vanuit NL of in NZ. Pas wel op. Veel gidsen nemen de betaling zelfs als je de wandeling niet kan doen doordat het weer slecht is of zo. Lees dus goed de cancellation policy.
Je kunt makkelijk een gids vinden via google: zoek op guide Abel Tasman
Maar naar mijn mening kun je dat geld veel beer aan iets anders besteden m.a.w. een gids zal niet veel toevoegen aan de wandeling.
Wij logeren zelf vaak in het Ventura inn.
Een motel dicht bij het vliegveld, 5 min. rijden.
Ze komen je gratis halen en brengen.
Ontbijt is inclusief. http://www.venturainns.co.nz/Aklairport_intro.htm
Als je goedkopere accommodatie wil dan zijn er heel veel backpackers in Auckland. Vaak wel minstens 30 min rijden en je zal een shuttle bus moeten nemen a $35 p.p.
Een goede site om er een te zoeken is www.jasons.co.nz
Ik zat te denken om iets in Auckland te boeken. Maar we halen de auto al op als we aankomen en aangezien ik geen zin heb om nog een eind te gaan rijden na zon lange vlucht, vind ik jou ventura inn optie een goed plan.
Mijn route is tot nu toe ongeveer als volgt (zie bijlage):
Ik heb er wat extra dagen inzitten die ik altijd daar dan nog in kan plannen.
Wat vinden jullie van dit schema? Is het goed te doen? Hebben jullie nog tips mbt todo?
Toch wil ik ook nog graag naar kaikoura ivm de walvissen en dolfijnen.
Wat raden jullie aan dit in mijn schema in te plannen?
(ik moet in christchurch eindigen)
leuk hoe iedereen met reisschema’s bezig is! Ik zelf natuurlijk ook.
Wij gaan ook naar kaikoura, en twijfelen of we het na voor of na abeltasman doen of naar christchurch. Vanaf Nelson is toch weer wat dichter bij. Als wij ons schema afhebben ga ik hem zeker even posten.
hmm kan niet mijn vorige post aanpassen.
Ik moet in verband met de hoeveelheid dagen kiezen tussen Corimendel eo of Bay of island, wat is leuker?
Het gaat om 4 dagen en de,1e dag aankomst Auckland en de 4de dag moet ik aankomen in tirau voor familie bezoek.
miranda holiday park heeft allerlei mog. heden zoals trekkershutten, met stapelbedden, centrale keuken etc, en kleine eigen huisjes incl. een thermaal bad 40 graden. op ik geloof anderhalf of 2 uur rijden ten o. van auckland. succes.
Je schema ziet er goed uit. Lekker druk.
Hou er wel rekening mee dat in NZ 80 km een uur rijden is. Vooral met een campervan. De wegen zijn in het algemeen erg bochtig en heuvelachtig.
De camping op Hahei ligt aan zee aan een van de mooiste stranden van NZ. Veel mooier dan Whitianga.
Goed dat je wat extra dagen hebt ingepland. Je moet ten slotte wel genieten van je vakantie.