Time flies!

(origineel bericht op be-more.nl)

Time flies!

Hallo allemaal!
Aangezien ik jullie nog een update verschuldigd ben, zal ik jullie hierbij even bijpraten over de afgelopen 3 weken.
Maandag waren we dus, zoals in de vorige blog geeindigd in Zomba om materialen voor de snoezelkar te kopen. Tussendoor langs de Domino’s geweest voor een pizza!
Dinsdagochtend een meeting met de ouders van de gehandicapte kinderen, waarbij een aantal van de gehandicapte kinderen was meegekomen. Tijdens de meeting laten zien hoe de snoezelmaterialen gebruikt kunnen worden en wat het effect bij de kinderen is. Het was vrij lastig, omdat de handicaps van de kinderen ver uiteenlopen, maar het was enorm gaaf dat alle kinderen reageerden op het snoezelen en het enorm leuk leken te vinden. Ook erg leuk was dat alle ouders enthusiast meededen. Later nog wat andere spelletjes gedaan waarbij het fanatisme van de ouders nogmaals naar voren kwam, toen ze de kinderen bij stoelendans uit de stoelen duwden. Daar stonden wij dan met ons goed gedrag om de kinderen zo lang mogelijk mee te laten doen. Al met al een van de mooiste ochtenden van de gehele periode!
We zouden dinsdagmiddag bij Lewis lunchen, maar aangezien zijn vrouw naar het ziekenhuis moest ging dit niet door. Later die middag bleek dat ze was bevallen van een dochter. Wij nogal bezorgd, in de veronderstelling dat ze 7 maanden zwanger was. Het bleek echter dat Lewis en zijn vrouw zich twee maanden misrekend hadden en het meisje kerngezond is.
Dinsdagmiddag onze Engelse les gehouden voor mensen in de community. Het niveau ligt nogal ver uitelkaar, en dus was het even puzzelen, maar uiteindelijk hard geoefend op de regelmatige en onregelmatige werkwoorden .
Na de Engelse les moesten we naar de backpackers, in verband met de demonstraties die woensdag plaats zouden vinden. Echter is de regering opnieuw in overleg gegaan met de non governmentele organisaties, waarbij de demonstraties verboden werden en dus ook uitbleven. Woensdag aan het eind van de dag mochten we dan ook weer terug naar het project.
Donderdagochtend wederom bezocht door mensen van Unicef voor het maandelijks wegen van de baby’s en jonge kinderen. ‘S middags met de support groep dames op pad geweest, om voorlichting te geven over Hiv/Aids aan een dorpje in de community. Daarna op kraamvisite geweest bij de dochter van Lewis. Ontzettend leuk en nog zo klein!
Vrijdagochtend met de houtmaker, degene die onze kar maakt, naar Zomba geweest om wielen te zoeken, terwijl de meiden op weg gingen naar het Malawimeer voor hun weekendtripje.
Zaterdag een hele dag met een (heel dik) boek in het zonnetje gezeten. Zondag het administratieboek voor het kippenproject en de snoezelkar en de Engelse les voorbereid. Ik vond het een mooi excuus om heel beleefd een herhalingsbezoek aan de kerk te weigeren.
Maandagochtend wederom naar Zomba geweest om de laatste inkopen voor de kar te kopen. Daarnaast met het overige donatiegeld ruim 800 schriften en leesboekjes gekocht.
Maandagmiddag was de meeting van het kippenproject, waarbij we de 30 mensen die de kippen ontvangen uitgelegd hebben hoe het project zal werken en wat de voorwaarden zijn. Ze waren allemaal enthousiast en hebben allemaal getekend. Daarna begonnen met het verfen van de snoezelkar.
Dinsdagochtend was de laatste meeting met de ouders van de gehandicapte kinderen, waarbij we de kar in zijn volledigheid konden laten zien. De reacties waren ontzettend positief en zelfs de ouders reden al rondjes in de kar. Tussen de middag nogmaals langsgeweest bij Lewis zijn dochter. Ze heeft namelijk nog geen naam gekregen en die eer kwam ons toe. Aangezien het jongere zusje van zowel Jolien als Marijn, Laura heet, hebben we dus voor Laura gekozen. Daarna naar een heel gezellig afscheidsfeestje geweest. Vooral de lieve woorden van de dames van de support groep en de ouders van de gehandicapte kinderen waren super!
Woensdagochtend in sneltreinvaart alle spullen ingepakt en vervolgens naar Packachere gegaan. Jolien was ondertussen naar de doktor geweest vanwege koorts, maar ze bleek gelukkig geen malaria te hebben. Met z’n drieen geluncht en vervolgens de meiden uitgezwaaid die op hun safari naar Zambia vertrokken.
Daarna zelf de bus richting Cape Macclear genomen. Drie keer overstappen en de laatste 20 kilometer (een hobbelige zandweg) in een pick-up truck, maar aan het eind van de middag aangekomen in Cape Macclear. Hier een ontzettend luie, leuke en gezellige 1,5 week verbleven. Eindelijk weer wat avondjes kunnen stappen, heerlijk in de zon gelegen en overheerlijk gegeten!
Inmiddels weer terug in Zomba waar ik aankomende week nog een paar dagen naar het project terugga. Volgend weekend ga ik dan met de bus naar Lilongwe voor de lange terugreis.
Over 10 dagen vlieg ik al, nog 9 heerlijke Malawi dagen over!
Voor degene die mijn vluchtnummers wilden hebben.
SA171
13-sep-2011 Lilongwe 13:15 - Johannesburg 15:40
EK764
Tue 13 Sep 11 19:15 O R Tambo International Airport (JNB)
Wed 14 Sep 11 05:10 Dubai International Airport (DXB)
EK055
Wed 14 Sep 11 08:40 Dubai International Airport (DXB)
Wed 14 Sep 11 13:35 Düsseldorf International Airport (DUS)

Tionana!

(origineel bericht op be-more.nl)