time flies deel 1

(origineel bericht op be-more.nl)

time flies deel 1

Heb de afgelopen weken niet zoveel tijd gehad om iets op men blog te schrijven, de tijd gaat hier zo snel voorbij, dus om het goed te maken, een overzicht van de voorbije weken en activiteiten (deel 1).

Doordat ik hier nu al een maand verblijf kan ik al iets meer zeggen over het project en de activiteiten die hier plaatsvinden. Elke week is steeds anders, dus dat houdt het wel boeiend.

<strong>YODEP
</strong>
Yodep legt de nadruk op youth, niet alleen omdat ze de toekomst van Malawi bepalen, maar vooral om hen de goede skills aan te leren (zelfvertrouwen geven…), informatie geven (rechten, ziektes …) en belang van educatie.

<strong>ECD (Early Childhood Development)</strong>

Om jonge kinderen (3 tot 6 jaar) beter te laten doorstromen naar primary school (basisschool) en om te voorkomen dat ze gewoon rondhangen, wordt er elke morgend les gegeven, nog niet zoals op school, maar leren van liedjes, abc, tellen, … , net zoals op een kleuterschool, maar met veel minder middelen en de kinderen komen niet elke dag. Om zoveel mogelijk kinderen aan te trekken en ouders te overtuigen, krijgen ze achteraf porridge (pap met vitaminen), zodat ze toch minstens een maaltijd per dag hebben.

Heb zelf al enkele keren mee in de klas gestaan, samen liedjes met hun gezongen, in het zand buiten het alfabet opgeschreven (mits er geen papier e.d. is), kleuren opzeggen …, super leuk, maar de groepen zijn de laatste tijd wel erg groot geworden, waardoor je meer te maken krijgt met wenende en vechtende kinderen, het probleem is dat er geen andere ruimte is of buiten, maar dat is ook niet altijd ideaal. Bovendien heb je meer lokale vrijwilligers nodig om het te kunnen opsplitsen.
<strong>
English class</strong>

Voor kinderen en jongeren vanaf 6 jaar, het probleem is dat heel wat kinderen niet deftig kunnen lezen en schrijven, dus de werkboeken hebben vaak geen zin, dus wordt het maar met hand en tand uitgelegd. Is niet elke week, dus heb het zelf nog maar 1 keer mee gedaan.

<strong>Special Needs Class</strong>

Om kinderen en jongeren met een handicap in de gemeenschap een plaats te geven, wordt er wekelijks een class voor hen georganiseerd. Hier leren ze liedjes, spelletjes, krijgen ze fysieke aandacht (knuffels e.d.) en /of les (basiswiskunde, abc …). Bijzonder onderwijs bestaat wel in Malawi, maar enkel in de privat schools, dus heel wat gezinnen kunnen zich dit niet veroorloven, je ziet dan ook heel wat verwaarlozing, na de class krijgen ze porridge. Hoewel dit de laatste tijd niet altijd is doorgegaan, omdat er geen brandhout was of geen ouders om het klaar te maken. Wel een mankement, want dit is een van de redenen waarom deze kinderen door hun ouders gestuurd worden. Opvallend is dat het merendeel van deze kinderen gehandicapt is omwille van cerebrale malaria (aantasting hersenen) of polio en dus niet van de geboorte.
<strong>
Teaching Charles</strong>

Een van men favoriete bezigheden hier, Charles is 32 jaar en fysiek gehandicapt, omwille van polio. Uit een huisbezoek bleek dat hij behoefte had aan onderwijs. Zo gaan elke week, op dinsdag en donderdag een vrijwilliger langs om hem les te geven: Engels, Chichewa en Wiskunde. Ik had hem gevraagd of hij ander zaken interessant vond en zo kwamen we uit op geschiedenis, dus geef hem nu elke week een geschiedenisles, Afrikaanse in combinatie met wereldgeschiedenis. Hij vindt dit erg boeiend en geniet er ontzettend van, dus bereid me elke week goed voor. Hij had bij mij ook voor het eerst een wereldkaart gezien, dus misschien ook wat geografie binnenkort, naargelang wat hij wenst, want dat is het belangrijkste.

Volgende keer deel 2 van de afgelopen weken

Groeten,

Kim

(origineel bericht op be-more.nl)