(origineel bericht op be-more.nl)
Een nieuw avontuur! The warm heart of Africa: Malawi
Hallo Allemaal!
<strong>
</strong>Komende zomer ga ik terug naar Afrika, het reis virus kriebelde weer! Samen met Anne, die ik in Zuid-Afrika heb leren kennen bij Mother of Peace, ga ik naar <strong>Malawi</strong> voor een maand. Het project waar we vrijwilligerswerk gaan doen heet: <strong>YODEP</strong>
De afkorting YODEP staat voor Youth Development and Productivity. De organisatie is gevestigd in Nteche village, ten oosten van Zomba. YODEP is opgericht door een aantal jonge ondernemende mensen uit de community om de jeugd te stimuleren en de productiviteit te verhogen.
YODEP brengt tieners door middel van sport en spel samen, om zo hun individuele talenten te ontwikkelen. Ze bieden hulp aan kwetsbare mensen door te voorzien in onder andere voedsel en onderwijs.
Het enthousiaste jonge team brengt mensenrechten onder de aandacht van de gemeenschap en probeert de verspreiding van HIV-AIDS tegen te gaan door het geven van voorlichting en het aanbieden van gratis testen. Ook houden ze zich bezig met microkredieten om de inwoners meer te betrekken bij de opbouw van hun eigen community.
<strong>Tot mijn werkzaamheden kunnen de volgende punten behoren:</strong>
Onderwijs: Op een kleuterschool les geven. (Engels, activiteiten ed.)
Lifeskills: Aanleren van nieuwe vaardigheden
Hiv en aids: YODEP zet zich in, in de strijd tegen hiv en aids. Als vrijwilliger kun je hier een bijdrage aan leveren door bijvoorbeeld het geven van voorlichtingen.
Huisbezoeken: YODEP werkt in de gemeenschap, en gaat ook veel op huisbezoek om te bekijken wat de mensen nodig hebben, hierna proberen zij ondersteuning te bieden
Sport en spel activiteiten: Om kinderen en jongeren te leren samenwerken en te stimuleren om nieuwe dingen te leren kun je sport en spel activiteiten aanbieden.
Voorlichting: Er wordt door YODEP veel gedaan aan voorlichting en bewustwording over verscheidene onderwerpen. Zo wordt er voorlichting gegeven over hiv/aids, maar ook over andere zaken zoals persoonlijke hygiëne, watergebruik en veel meer.
In de weekenden is er ruimte op reisjes te maken, dit ga ik natuurlijk ook weer doen!
Tot slot nog wat informatie over het land. Malawi staat bekend als één van de meeste <strong>vriendelijke en veiligste</strong> landen in Africa. Vandaar de bijnaam: The warm heart of Africa. Daarnaast is Malawi ook één van de <strong>armste landen ter wereld</strong>, waar meer dan 65% van de bevolking onder de armoede grens leeft. Elektriciteit en stromend water zijn buiten de grote steden een uitzondering.
Qua natuur schijnt Malawi een erg mooi land te zijn. Een kwart van het land wordt ingenomen door Lake Malawi. Een groot meer met zandstranden. Verder is het bosrijk, en tussen de bergen liggen ongerepte vlakte’s en safari gebieden.
Met de andere vrijwilligers verblijf ik in een huis van één van de projectleiders. Dit ligt op ongeveer 500 meter afstand van het project. Het verblijf is primitief, maar er is wel stroom. De badkamer is een hokje met een teil water, en de toilet een gat in de grond. Ik vind het één groot avontuur!
Vind het geweldig om weer een Africa avontuur in het vooruitzicht te hebben. We gaan in de zomervakantie er naar toe, want ik ga vanaf Februari startten met een nieuwe opleiding (SPH). Hier heb ik ook onwijs veel zin in!
Aftellen maar, nog <strong>240 dagen tot vertrek</strong>!
Liefs Mallory