Eerste week YODEP

(origineel bericht op be-more.nl)

Eerste week YODEP

Na een leuk afscheid van Bwalo ben ik afgelopen maandag bij het project YODEP begonnen. Dit project draait al wat jaren en dat kan je merken ook!
Er zijn verschillende programma’s zoals Kinderopvang, Kidscorner, Sportprogramma,Ouderenzorg, HIV, Huisbezoeken, Village Bank etc. Mijn eerste week heb ik meegelopen met de verschillende programma’s. Komende week ga ik engelse les geven en ga ik mee op huisbezoek!! De kleintjes zijn echt heel leuk, mijn moederhartje klopt hier op de juiste plek!!! Wat heel bijzonder was, is het bijwonen van de Village Bank. Dit is een financieel intiatief voor vrouwen en mannen welke een kleine onderneming willen starten. Iedereen koopt een share en van de uiteindelijke aankoop worden er kleine leningen uitgezet. De bijeenkomst was bij een van de vrouwen van de community en na een tijdje zaten er 20 vrouwen (met baby’s) en 1 man!!! Er worden verschillende functies gekozen zoals een recordkeeper, key keykeeper etc.
Ik heb heel veel respect voor deze vrouwen, zij trekken hier de kar! Zij doen alles, business, huishouden, kinderen, koken etc en de mannen zitten in het cafe!
Ik zit met nog 5 andere vrijwilligers in een huis en dat is wel even wennen!!! Gelukkig heb ik een eigen kamer zodat ik af en toe even een plek voor mezelf heb!
Het leven in Malawi bevalt me goed! Ik kom tot rust en kan heel veel loslaten! Het enige waar ik nog moeite mee heb, is 's nachts naar het gat!!!
pffff. Met mijn hoofdlampje op lijkt het soms alsof er iemand in het maisveld staat en bij het gat word ik geplaagd door vliegen en kakkerlakken!!! Ik ren daarna altijd heel hard terug en ben weer blij als ik veilig onder mijn klamboe lig om vervolgens om 5.15 uur weer op te staan!!! Dit zijn fijne momenten van de dag, het is lekker fris en het licht is heel mooi. Iedereen is al in de weer en eenmaal op weg naar het project geniet ik met volle teugen van het prachtige Malawi

Allemaal een fijn weekend!!!
M

Met heel veel pijn en moeite 2 fotos!!!

(origineel bericht op be-more.nl)