Aftellen...

(origineel bericht op be-more.nl)

Aftellen…

Mijn eerste blog ooit! Van velen…? Wie weet, dan kunnen jullie in ieder geval een beetje bijhouden wat ik de komende maanden beleef in Malawi. Lees in de andere blogs al dat het internet niet altijd even goed werkt dus kan geen prachtige foto’s beloven maar zo af en toe een berichtje moet lukken :slight_smile:

Maar… zo ver is het nog niet. Nu ben ik vooral erg druk met aftellen en voorbereiden, nog maar 33 nachtjes slapen…het komt wel érg dichtbij hoor. Ik heb er super veel zin in maar vind het ook erg spannend, zestien weken werken en wonen in Malawi. Ik heb geen flauw idee wat ik er van kan verwachten, kan me alleen maar zo goed mogelijk proberen voor te bereiden op de praktische dingen. Daar ben ik dan ook voornamelijk mee bezig, inentingen zijn inmiddels allemaal binnen en ook een recept voor Lariam zit in mijn tas. Af en toe lees ik was blogs van andere vrijwilligers. Het is heel onwerkelijk… als ik er over nadenk dat ik straks daar ben, hoe het leven daar zal zijn en dat ik er toch best lang blijf. Niet zomaar een paar weken vakantie maar daar hopelijk ook iets kunnen betekenen voor de mensen. De cultuur en gewoontes leren kennen, chichewa leren en samen met de mensen in de community leven. Dat is dan wat ik me er bij voorstel…ik heb natuurlijk nog geen flauw idee. Het enige wat ik wel weet is dat ik in het weekend soms even kan ‘ontsnappen’ aan back to basic. Prachtige trips maken, dingen zien van het land en misschien zelfs een toilet en douche… Haha.

De eerste acht weken ga ik aan de slag bij <strong><a rel=“external” href=“Global Learning op onze Expeditiereizen buiten Europa”>YODEP</a></strong>, dit staat voor Youth for Development and Productivity. Dit project richt zich voornamelijk op de ontwikkeling van jongeren: onderwijs op een kleuterschool, het bijbrengen van life skills en sport & spel. Ook het verspreiden van voorlichting en testen voor HIV/AIDS is iets waaraan ik een bijdrage kan gaan leveren.

De tweede periode van acht weken ga ik een bijdrage leveren bij <strong><a rel=“external” href=“Global Learning op onze Expeditiereizen buiten Europa”>CHAYOF</a></strong>, Chinamwali Aids, Youth and Orphan care Foundation. Het werk bij dit project is voornamelijk gericht op de jonge kinderen en jongeren. Voor jongeren zijn er programma’s op het gebied van onderwijs en sport & spel, onder andere een Youth Club, en voor de kleuters is er een ochtendprogramma met engelse les en vast nog veel meer. Voor ouderen is er ook nog een Home Based Care programma.

Ik ben erg benieuwd hoe ik aan beide projecten mijn bijdrage kan leveren, hoe het 'in ‘t echt’ is en wat ik kan betekenen voor de mensen daar maar ik weet zeker dat ik iets kan doen wat van waarde is.

Dit was het voor nu… ik blijf aftellen en voorbereiden voor zover dit kan :slight_smile: Wel samen met de meiden waarmee ik de eerste periode bij YODEP ben, die heb ik al ontmoet. Erg leuk! Zo gauw ik meer info heb, zoals een adres / telefoonnummer, dan laat ik het weten.

Liefs Steffi

(origineel bericht op be-more.nl)