Tijdsplanning en indeling wereldreis, wat wel wat niet

We zijn een tijdsplanning aan het maken voor onze wereldreis, waarbij we waarschijnlijk gebruik gaan maken van een RTW ticket. Echter weten we niet precies of dit nu wel of niet goed te doen is. Je hoort overal tegenstrijdige verhalen. (totale reis 12 maanden

3,5 week Transiberie Express / Moskou
2 maanden China / Tibet / Nepal
1 week Hong Kong
1 maand Vietnam / Cambodja
3,5 week Borneo / Bali (of iets anders)
1 week Sydney
2,5 week Goldcoast/Coolangatta/Great Barier Reef
5 weken Nieuw-Zeeland
2 maanden Chili / Argentinie (incl 2 weken Antartica)
1,5 maand Bolivia / Peru

1 maand nog in te delen

Alle tips / advies zijn welkom.

We zitter er evt ook aan te denken om de transsiberie express niet te doen. Is die treinreis echt helemaal zo geweldig of is hij gewoon aardig?

dat is de vrije westerse samenleving-iedereen mag uitkramen wat ie wil. en omdat NLers het in principe nooit met elkaar eens zijn vind je echt waar, over ALLES tegenstrijdige info-als je maar lang genoeg zoekt.
een antw-wees groot-denk na, wat voor type ben je zelf en wat vind je leuk etc. Kijk dan of meningen van gelijkgestemden of juist van geheel tegendraadsen komen. Of van mensen die nog geen sikkepit ervaring hebben en dus alles te gaaf machtig mooi+ook prachtig vinden. daar hoor ik niet meer toe-jullie mogelijk nog wel.
hetzelfde geldt voor die Trans- reis (de Transib gaat NIET naar Beijing-naar Vladivostok!)-de gemiddelde jonge NL bekpekker, die denkt grootse avonturen te gaan doen, heeft meest nog nooit langer als 2-3 uur in dezelfde trein gezeten en nog nooit een slaapwagen van binnen gezien.
nou-daar zit je dan 7 dagen+nachies in, zonder doesj. En na Amersfoort verandert het niet-enkel denne+berkenboompjes.
ALS je toch voor die trein kiest is een ‘‘echt’’ RTW-ticket zinloos-je gaat nl. dan niet helemaal rond meer.

Leuk plan! Allereerst zou ik uitzoeken hoe het per land zit met de mogelijkheden qua visa (visum is niet altijd nodig). Tevens uitzoeken waar je visa kunt regelen (in Hongkong kun je bijv makkelijk en relatief goedkoop een visum fixen voor China). Bij bepaalde landen moet je bij arrival een uitreisticket/boekingsbewijs kunnen overleggen (Vietnam is bijv streng). En sommigen trajecten als China-Tibet staan niet bekend als easy. Ook goed uitzoeken welke trajecten je per vliegtuig, trein, boot etc zou willen.

Vervolgens wordt het ordinair rekensommetje. Ik schat namelijk in dat je met deze routing op het eerste gezicht duurder en inflexibeler uit bent met een RTW dan met losse tickets. Maar misschien heb ik het mis: al met al dus even de feiten in een ‘schematisch overzicht’ zetten. Dan gaat vanzelf leven wat je wilt. Nog drie pijlers voor het overzicht: wat zijn de weersomstandigheden van het land, wat zijn de must do siteseeings per land, welke vaccinaties zijn nodig.

Cheers!

Waarom ben jij (bkkflyer) altijd zo negatief en pessimistisch. De meeste zijn op weg naar een prachtige ervaring. Ik vind het een prachtige route.
Wat ga je trouwens 2 weken op antarctica zoeken. De meeste cruises duren niet meer als 7-10 dagen.
Ik zou wel voor borneo kiezen i.p.v. bali. Na zoveel indrukken denk ik dat bali geen indruk meer maakt.
Bali is niet zo geweldig als dat de meeste doen overkomen.
Wij twijfelen ook nog steeds of we die treinreis ooit gaan doen. Als je hem doet laat dan even weten wat je er van vond.
Veel succes met plannen.
Als je nog vragen hebt, ik ben op 75% van jullie stops geweest.

Prima route. Vergelijkbaar met wat wij gedaan hebben :slight_smile:

route is goed te doen, trans siberien express hmm als je van trein reizen houd is het zeker de moeite zo niet dan weet ik het niet maar het is wel een mooie kans om mongolie te bezoeken voor 1 of 2 weken dit schijnt echt geweldig te zijn verder zou ik na cambodja ook thailand in je reis opnemen dan kan je overland blijven reizen daar en dat scheelt toch weer geld en thailand is ook een mooi relax land bali is voor mij ook minder mooi en borneo weer geweldig
2 weken antartican is inderdaad lang (ik wist niet eens dat dit mogenlijk was) in azie kan je goedkoop vliegen met air asia die vliegen niet overal naartoe maar hebbben veel bestemmingen zelfs in australie! vergelijk deze dus ook met je ticket en inderdaad is dat gewoon een optel som om te zien wat duurder is of niet veel internet afspeuren en prijzen vergelijken
in ieder geval een hele fijne reis toegewenst

groet dirk :chin:

Dubbele post…

Ik vind dat je erg gehaast bent aan het begin van je trip. Als je dan toch de TME neemt, neem dan de tijd en maak een aantal stops in Rusland en Mongolië. Zeker de moeite waard! Met name de gobi is heel bijzonder, de mensen, de leegte, de natuur en de kloosters.

In 2 maanden China, Tibet en Nepal doen is erg kort. Vanuit beijng overland naar Vietman reizen is logischer qua route. 1 maand voor Vietnam en Cambodja is erg kort. Bovendien is het makkelijker om vervolgens door te reizen naar Bangkok, omdat je daar veel goedkope tickets hebt naar vele bestemmingen. Om die reden zou ik ook naar Bali gaan en niet naar Borneo. Beide zijn prachtig, maar Bali is touristischer en v
beter ontwikkeld. Ideaal om een paar dagen te relaxen op het strand, en touristen zijn desgewenst makkelijk te ontlopen.

Antartica lijkt me heel gaaf! Maar helaas kost het ook een paar centen. Voor mij betekent dat nog even wachten, zeker omdat ik er ook wil duiken en dat NOG meer kost…

Inderdaad, de trans-Mongolië express is voornamelijk berkenboompjes. Het idee van zo lang in de trein te zitten vond ik wel leuk maar de reis zelf is tamelijk saai. Maar als je gaat, ga er dan zeker een tijdje uit in Mongolië, een heel bijzonder land.
Bali of Borneo… ik vond het allebei mooi, Bali voor het relaxen, mooie accomodatie en lekker eten, Borneo voor de natuur en cultuur. 3 weken Borneo en een weekje Bali?
Vietnam/Cambodja zou ik ruilen voor Laos/Cambodja.

Het nadeel van een RTW ticket is dat je minder flexibel bent en dat gevoel van vrijheid lijkt me niet prettig om te missen. Wij gooien onze plannen regelmatig om omdat we onderweg verhalen horen of geen zin meer hebben in een land of regio.

Veel reis- en voorbereidings plezier!

Ik ben zelf afgelopen juli (2009) voor 4 weken in China geweest: Eerst 3 dagen Hong Kong en Macau. Toen met de nachttrein vanuit Shengzen naar Guilin, waar we 4 dagen zijn gebleven (ook Yangshou voor het Karstgebergte). Toen via Chengdu naar Lhasa gevlogen: 6 dagen Tibet (Lhasa, Shigatse, Namtso Lake en Yamdroktso Lake). Toen met de trein naar Xi’an (duurde dikke 30 uur, en je moet tegen de gewoontes van de Chinezen kunnen: ze spugen vaak en maken daar veel geluid bij). We hadden de goedkoopste tickets waarbij je met 6 slapers in 1 hokje zit, bij de tickets met 4 slapers in een hokje is het al een stuk beter uit te houden. In Xi’an alleen slapen en de volgende morgen door naar Jiuzhaigou (een prachtig National Park, net een sprookjesbos, wel heel veel (Chinese) toeristen). Hier zijn we 3 dagen gebleven, en toen zijn we weer terug gevlogen naar Xi’an, waar we 2 dagen zijn gebleven en het terracotta leger hebben gezien. Toen met de nachtrein via Zhengzhou naar Shoalin (Kung-fu dorp). Na een dag in Shoalin weer met de nachttrein naar Beijing. Daar zijn we 4 dagen gebleven en hebben we de Chinese muur, Verboden stad, Zomerpaleis en gebouwen van de Olympische spelen gezien.

Dit was allemaal wel best gehaast, we hadden overal beter dubbel zo lang kunnen blijven zodat we er wat rust dagen bij hadden, maar daar hadden we simpelweg de tijd niet voor. Hierdoor maakte het Terracotta leger, de Chinese muur, het Zomerpaleis en de Verboden stad allemaal niet meer veel indruk, terwijl ik me voor de reis hier het meeste op verheugde.

Natuurlijk is het afhankelijk van wat en hoeveel je van China wil zien, maar om ongeveer dezelfde dingen als mij te zien zou ik zeggen dat het goed te doen is in 2 maanden.
Een vriend van me had een half jaar Chinees geleerd in Guilin, waardoor we konden communiceren met de lokale bevolking. Het is denk ik erg lastig om door China te reizen zonder iemand die (een beetje) Chinees spreekt. Je kunt natuurlijk wel steeds bij de hostels vragen om een briefje te schrijven voor de taxichauffer, maar bijvoorbeeld treintickets bestellen zal heel moeilijk worden.
In Hong Kong spreekt wel iedereen Engels. In Beijing (en van wat ik gehoord heb ook in Shanghai) kun je je ook nog wel redden met Engels, maar met name in het armere Oosten van China spreekt bijna niemand (verstaanbaar) Engels.

Zou 3 maanden om van Moskou naar Nepal te reizen (incl. reis in Nepal zelf) echt te kort zijn?

In mijn huidige planning zit ik op ongeveer 1 maand van Moskou tot Beijing inclusief Mongolië. Om dan vervolgens in 2 maanden van Beijing naar Nepal te reizen.

een wereldreis, wat een geweldig vooruitzicht!
persoonlijk ben ik alleen in Zuid amerika geweest (en blijven hangen) en kan melden dat 1,5 maand voor Peru en Bolivia een prima schatting is.
Als je nog informatie zoekt voor trips in Peru, kijk eens op;
http://www.traveltocusco.org/nederland/