Beste, ik heb begrepen dat het redelijke chaos is tijdens Suikerfeest en omliggende dagen wat betreft Ov., verkeer, etc.
Maar hoe zit het met trips naar bv bromo of Ijen?? Is dat wel mogelijk? Of andere natuurgebieden??
Via Wereldwijzer app
Beste, ik heb begrepen dat het redelijke chaos is tijdens Suikerfeest en omliggende dagen wat betreft Ov., verkeer, etc.
Maar hoe zit het met trips naar bv bromo of Ijen?? Is dat wel mogelijk? Of andere natuurgebieden??
Via Wereldwijzer app
Ik zou op de dag van het suikerfeest bij voorkeur niet een dergelijke excursie plannen. Veel inwoners van Surabaya trekken met Idul Fitri naar Bali, dus de wegen in het oosten van Java zullen vast staan.
Misschien kun je zorgen dat je vóór de 28ste al in Probolinggo zit en dan wat stops maken in de omgeving waarbij je de hoofdwegen mijd? Het zal echter lastig zijn een chauffeur te vinden, omdat veel mensen vrij willen hebben.
We komen op 22 juli aan in Yogyakarta. Dan willen we van daar richting Malang, om zo de Bromo en Ijen achtervolgend te bezoeken.
Wat raad je ons dan aan?
Ik had twee plannen gemaakt.
Plan 1:
22 juli goed hotel zoeken in Yogya en van daar een tour te regelen om per 26-27 juli richting Malang te gaan. Zodat we vanaf 29 juli de twee vulkanen kunnen bezoeken. Klinkt dit als een goed plan?
Plan 2: 27, 28, 29 juli verblijven aan het strand van Pacitan. Daarna via een tour richting Malang voor de vulkanen.
Maar kan je daar in bikini op het strand liggen, of is dat “not done!!”
Plan B is beter. Ga niet in bikini, want dat getuigd niet van enig respect.
Ik kan je wel aanraden met Idul Fitri naar het strand te gaan. Daar zullen veel locals zijn om het eind van het vasten te vieren. Over het algemeen zijn Indonesiërs heel gastvrij, en zul je leuke gesprekjes kunnen aanknopen en lekkere hapjes kunnen eten.
Op het strand van Pacitan liggen met een bikini tijdens de Ramadani is geen goed plan en wil ik je sterk afraden tenzij je heel veel “aandacht” van de lokale bevolking en/of politie wilt.
Op onze website kan je foto’s zien van Pacitan. Prachtige omgeving en een prachtig strand. Nauwelijks toeristen en eenvoudige voorzieningen. De zee is er ruig dus zwemmen is eigenlijk niet mogelijk. Indonesische vrouwen dragen minimaal een korte (liefst 3/4) broek en t-shirt met mouwtjes en zo gaan ze ook zwemmen. Bikini is op Bali geen probleem. Bali leeft vnl. van het toerisme dus zijn daar veel gemakkelijker in.
Hou er rekening mee dat de lokale bevolking tijdens Ramadan, veel meer een hoofddoek draagt dan in de rest van het jaar en dat er veel minder eetstalletjes zijn. Alcohol wordt uit de schappen gehaald (maar is vaak nog wel “onder de toonbank” verkrijgbaar) en ook winkelpersoneel moet een hoofddoek dragen om de strenggelovigen tegemoet te komen. De maand staat in het teken van het geloof en het vasten dus daar zijn de meesten mee bezig. Ook wordt de moskee veel vaker bezocht. Het voordeel is wel dat het overal veel rustiger is want als je de hele dag niets mag eten of drinken dan ga je niet lekker allerlei activiteiten ondernemen.
Aan het eind van de Ramadan is iedereen opgelucht en begroet iedereen elkaar (zeker als iemand een hele maand heeft gevast wordt daar met veel respect mee omgegaan). Idul Fitri (het einde van de Ramadan) is dus een aantal dagen feest; mensen nemen vrij en gaan meestal op familiebezoek of een dagje op stap met de familie. Wegen zijn overvol; en alles wat met overheid te maken heeft is dus gesloten. Het is dus het beste om deze dagen zoveel mogelijk op dezelfde plek te blijven
Daarnaast is Bali overwegend Hindoeïstisch en zijn mensen daarom sowieso wat makkelijker met het al dan niet bedekken van het lichaam.
Neemt niet weg dat mensen ook op Bali verwachten dat mensen zich gepast kleden als ze naar een tempel gaan.
Balinese vrouwen zal je niet zo snel in een bikini zien. Die bedekken zich ook graag zoveel mogelijk. Ter bescherming tegen de zon, uit respect voor de goden en omdat een blanke huid een teken van rijkdom is. Arme mensen werken op de rijstvelden en zijn dus bruin.
Klopt, jongere Balinezen willen wit blijven. Ga je echter de dorpen in, dan vind je nog regelmatig oudere dames met een ontbloot bovenlichaam ![]()
Maar, dat is alleen in huiselijke setting (op de bale, in eigen straat) en beslist niet tijdens het offeren of een bezoek aan de tempel!