Ramadan en suikerfeest Bali/Ubud

Dag allen,

Ik heb mijn vakantie al geboekt en merk nu dat ik midden in de Ramadan aankom. Ik heb een reisschema gemaakt. Vanuit java kom ik Permuteran, reis ik naar Munduk en dan naar Ubud. Daarna weer naar candidasa en lovina naar sanur.
In ubud zal ik waarschijnlijk rond het suikerfeest aankomen.

Is het verstandig om alles van tevoren vast te leggen of vind ik makkelijk een slaapplaats en vervoer? IK heb het gevoel dat het super crowed is met het suikerfeest in Ubud.

Omdat ik daarvoor in java reis, de vaak gemaakte route, wil ik eigenlijk niks vastleggen want ik wil graag flexibel kunnen zijn.

Is dit mogelijk? Of hebben jullie tips?

groetjes

Met de Ramadan heb je op Bali weinig te maken.
Het is overal natuurlijk drukker vanwege de domestic tourists.
Maar dat valt wel mee. Ik zou zeker niet alles vantevoren regelen of boeken.
Geeft alleen maar stress.

Je reisroute op Bali echter ziet er merkwaardig uit. Vanwaaruit verlaat je Bali?
Vliegveld DPS of anders? Van Perm. naar Munduk …dan Ubud en Candi D. en Lovina…Begrijp dat niet zo.
Ook al is het druk in Ubud…er is een giganties aanbod van guesthouses…in alle prijsklassen…daarbij komen de meeste touristen overdag naar Ubud maar
slapen in Sanur of kuta.

dat is hartstikke fijn om te horen en dan ga ik met een gerust hart heen.

Het klinkt misschien wat gek. maar in permetaran gaan we relaxen en snorkelen. Dan naar munduk om te wandelen.
De dag erop met prive chauffeur de route langs tanah lot en de kunstnijverheid plaatsjes naar ubud. waar we 3 dagen blijven om de omgeving te verkennen. Dan naar candidasa en de omgeving daar. naar lovina voor de bergen en de dolfijnen en in sanur hebben we een luxe resort.

we vliegen inderdaad van dps.
het leek mij logisch of heb je nog tips?

Persoonlijk zou ik niet in Candidesa verblijven. Je bent er zo vanuit Ubud, en het stadje en de omgeving hebben op mijn iig geen verpletterende indruk achter gelaten.

Goedendag,

gezien mijn ervaring met de vakantie woede van de JAvanen tijden de ramadan zou ik echt wel de hotels boeken. Anders is de keuze bijzonder beperkt , je kan dan alleen kiezen tussen de zeer luxe resorts of de zeer goedkope hotels en deze zitten meestal ook vol met tieners. En tijdens de vakantie van de Javanen is het zeer luidruchtig van de vroege ochtend tot diep in de nacht.
het is overal een zooitje en je zal niet gelukkig worden tijdens deze periode.

Wim

Rond het “Suikerfeest” - vanaf ca. 4 dagen ervoor tot ca. 4 dagen erna - is half Indonesie in beweging / op reis om dit “feest” thuis te vieren. Het is dus zowel op de wegen, de luchthavens, de havens, in de treinen, bussen, ferries, vliegtuigen, etc. retedruk en in die periode nog ad-hoc / “last-minute” iets boeken kun je gerust vergeten.

Idem dito voor accommodatie: Veel Indonesiers gaan in die periode “op vakantie” c.q. ontvluchten hun huis omdat het personeel weg is. Veel hotels en guesthouses zijn in die periode volgeboekt.

Wat moet ik me voorstellen bij “het is overal een zooitje”. Een stelletje zatte aussies in Kuta ???
Natuurlijk is het druk met javanen in de shopping malls van Kuta en Legian en
op de markten van Ubud en Sukuwati. Die ga je gewoon uit de weg. Sinds wanneer is het druk in Munduk, Apuan, Penebel, Petang enz.? Javanen zie je zelden in kleine sympatieke guesthouses. Javanen maken geen sawawandeling ten noorden van Ubud en gaan niet naar het Agung Rai museum in Ubud, ze shoppen en shoppen omdat Bali goedkoper is dan Java.
Dus alles doen wat de javanen niet doen en die route rijden die zij niet rijden zoals van Sererit via de warmwaterbaden van Banjar - s’morgens stil - naarMunduk. Dan via het meer Bratan - na 11 uur druk!!- naar Luwus en dan doorsteken naar Petang. Niet de hoofdweg volgen en door naar Ubud. Of een dag of wat blijven in Penebel en van daaruit wandelingen maken.
Uiteraard Kuta en Legian vermijden maar dat moet je zowiezo als je geen partyganger bent.