Tickets gewonnen

Hoi allemaal! :slight_smile:

Ik ben nieuw hier, en heb meteen wat vraagjes! Heb twee retourtickets gewonnen bij de Metro naar Australië! Helemaal geweldig!! :wub: Maarrr, er moet geboekt worden voor eind maart en we moeten gaan voor half juni!

We zitten helaas beide nog op school (vriend en ik) en we hopen voor 1,5 tot 2 weken naar Australië te gaan. Ons budget zal zijn 800-1000 per persoon, hopelijk. We waren hier niet op voorbereid en hebben niet zo’n al te hoge spaarrekening, maar willen deze kans niet laten schieten! We kunnen in Singapore eventueel ook nog een dagje blijven als dit aan te raden is? Verder kunnen we dan door naar Sydney (dat willen we eerst) en dan door naar een andere stad uiteindelijk, waarschijnlijk iets van Melbourne of Perth. We kunnen ook kiezen voor Adelaide en Brisbane, maar we weten nog niet precies wat het leukste en handigste is. Bij de voorwaarden is toegestaan bijvoorbeeld eerst te reizen naar Sydney en via Melbourne weer terug te vliegen, dat is dus handig!

Wat zijn jullie tips? Hoe kunnen we dit het beste indelen qua bezienswaardigheden? Van tevoren wil ik een hele planning maken van hoe & wat, zodat we daar ‘save’ zijn, het is dan ook onze eerste buitenlandreis samen!

Ik heb een worddocumentje waar ik alle tips die ik op internet vind in bijhoudt. Ik dacht: misschien hebben een aantal van jullie hier ook ervaring met korte trips richting Australië i.p.v. de langere reizen die ik over het algemeen tegenkom. Helaas hebben we daar geen tijd voor i.v.m. school :frowning:

Bedankt!

Welkom op dit forum en natuurlijk gefeliciteerd met het winnen van de tickets. Er komen beslist heel veel tips op jouw oproep… wacht maar af…

groetjes en al vast veel plezier in Australië

Kees

1 like

Hoi! Dankjewel voor het welkom en de felicitaties :)!
Vind het zo jammer dat ik niet meer geld heb en voornamelijk… meer tijd! Maar vind het ook zonde om zo’n prijs te laten schieten :frowning: al ben ik bang dat twee weken nooit genoeg kan zijn. Het liefst zoek ik een georganiseerde reis.
Ben voornamelijk nieuwsgierig naar de bezienswaardigheden in Sydney, naar de stranden, de natuur en Fraser Island. Die richting wil ik een beetje op…

Is aankomst Sydney en terugvliegen via Melbourne een idee?

Verder: hebben beide weinig reiservaring (al vind ik er uiteindelijk mijn weg wel denk ik), en ik hou heel erg van dieren. Wil dus sowieso wat natuur en koala’s gezien hebben.

Gezien het budget, lijkt het me verstandig om in de buurt van Sydney te blijven daar is voor deze korte tijd genoeg te zien, alles wat je noemt:
Strand, natuur en dieren. En als er de volgende keer komt kan je dan altijd nog Melbourne of Fraser Eiland bezoeken.
Sydney is een geweldige stad,
zie voor beschrijving bezienswaardigheden op deze link op dit forum
Ook is het verstandig omSydney Verzamelgids te bezoeken.

Je kan ook vanuit Sydney naar the Blue Mountains.

1 like

Bedankt voor je goede tip! :slight_smile: We hebben nu inmiddels al besloten dat we gewoon inderdaad in de buurt van Sydney blijven, voor ons ook het makkelijkste!

Wat zouden we kunnen bezoeken en hoeveel tijd kost het, bijvoorbeeld:

• Opera House en Harbour Bridge
  • Bondi Beach
  • Sydney Aquarium, Darling Harbour, Olympic Park
  • Chinatown
  • Taronga Zoo (zou wat voor mij zijn in dit geval, of is het niet veel meer bijzonder dan dierentuinen hier? Ik ben heel erg van de dieren, volg ook een diermanagement opleiding en heb al twee diploma’s omtrent dieren, dus een droom is een koala/kangaroo in het echt kunnen vasthouden. Waar zou dat kunnen in de buurt van Sydney??)
  • Blue Mountains

Hoeveel tijd denken jullie dat bovenstaande activiteiten duren? En hoe zou je zoiets moeten plannen als het langer dan twee dagen duurt? Moet je dan niet een vast hotel/hostel boeken voor twee weken, maar beter kortere periodes, zodat je ook ergens anders (bij een toeristisch iets) kunt verblijven? OF kun je aan het einde van de dag na een dagtripje wel weer op tijd terugkomen bij het hotel?

Wat gaaf voor jullie dat jullie die tickets gewonnen hebben én wat ontzettend jammer dat je niet langer de tijd hebt. Maar laten schieten is inderdaad ook zonde!

Gezien de korte tijd, het budget en de tijd van het jaar (mei/juni?) zou ik volgens mij vliegen op Sydney en terugvliegen vanaf Brisbane.
De echte hoogtepunten van Sydney kun je op zich in een dag doen. Als je naar de dierentuin wilt, moet je natuurlijk een dagje extra plannen. Je kunt er ook voor kiezen om naar Autralia Zoo van wijlen Steven Irwin te gaan. Dat is net iets boven Brisbane. Daar lopen ze continue met beesten rond, dus aaien en alles kan. Ik zou zelf niet snel voor een dierentuin kiezen, maar gezien je opleiding en de korte tijd dat je er bent, kan het natuurlijk wel erg leuk zijn.

Ga vanaf Sydney ook een dag naar de Blue Mountains. Prachtig gebied. Je kunt dit eventueel met een tour doen.
Heeft een van jullie een rijbewijs en zou je een auto kunnen huren? Dan zou je zelf naar de BM kunnen rijden en vandaaruit richting Brisbane.
Onderweg naar Brisbane heb je een paar mooie nationale parken: vooral Dorrigo kan ik aanraden, maar ook de NP’s daar in de buurt zijn prachtig. Voor veel mooie vogels (half tam ivm voeren) kun je bijvoorbeeld naar Lamington NP. Ook mooie wandelingen. Je kunt ook nog langs Byron Bay, surf/hippie stadje. Langs de kust kans om dolfijnen te zien (bij elkaar een dag of drie, vier?)
Als je vooral natuur en dieren leuk vindt, zou ik de stad Brisbane verder niet ingaan, maar direct naar het noorden van de stad reizen en bijvoorbeeld langs Australia Zoo en naar Noosa. In Noosa NP heb je veel kans om koala’s in het wild te zien. In het bezoekerscentrum worden meldingen doorgegeven in welke boom een koala zit (ze zijn niet zo snel) en dan kun je ze bekijken. Wandel je het NP in langs de kust (op een klif) dan heb je een redelijke kans op dolfijnen.
Als je nog tijd hebt, kun je vervolgens doorstoten naar Hervey Bay en een dag of twee dagen Fraser Island doen. Brisbane-Noosa+en wandelen-Hervey Bay is in een dag makkelijk te rijden.
En dan terug naar Brisbane en terugvliegen.

In twee weken tijd kun je ook mooi naar Melbourne rijden via de kust of door het binnenland, maar hoe dichter bij onze zomer, hoe dichter bij hun winter…en dat kan in het zuiden best fris zijn.

Er zijn ongetwijfeld meerdaagse tours voor deze stukken, maar ik heb daar geen ervaring mee.

En dan helemaal verliefd worden op Australië en vervolgens sparen om nog een keer voor lang gaan. Dan zien we jullie wel weer terug op het forum:-)

1 like

met zo weinig tijd en geld moet je het inderdaad kort houden en niet te veel willen doen. Zoals eerder gezegd is aankomst in Sydney en vertrekken uit Brisbane misschien een optie. Een tussenstop van een dag in Singapore zou ik persoonlijk zonde vinden van de tijd.

Voor overnachtingen kun je googlen op hostels+australie. In hostels vind je de goedkoopste kamers. Dorms deel je met meerdere mensen, maar omdat jullie met z’n tweeën zijn kun je ook een twee persoons kamer nemen. Neem een hostel dat redelijk in het centrum ligt, dan kun je veel te voet doen en met en beetje geluk hebben ze ook een shuttle bus naar het vliegveld en halen ze je gratis op. Hostels willen ook altijd wel alles voor je regelen als tours en buskaartjes.

In Sydney kun je in een paar dagen de belangrijkste dingen bezoeken.
Eerste dag van aankomst bijkomen van de vlucht, inchecken en rondkijken.
tweede dag, Heb je ook nog nodig om even bij te komen en regel alvast wat dingen voor later in de week.
De derde dag: Sydney Aquarium, Darling Harbour, opera house en harbour bridge zijn makkelijk in één dag te doen. ligt allemaal redelijk dicht bij elkaar. the botanic gardens liggen dan ook op je loop route.
vierde dag, The bleu mountains. Dit kun je het beste met een georganiseerde tour doen. Er waren (in 2004-5) ook tours die via het Olimpic park gaan. z’n tour kun je de eerste dag al regelen in het hostel en duurt een volle dag.

Daarna pak je de bus omhoog. Neem de nacht bus en je bespaart ook en overnachting. Deze bus kan het hostel ook voor je regelen. Misschien zijn er nog mooie Nationale parken op de route maar dat weet ik niet precies.

Mooie tussenstop kan zijn Byron bay. Eerst weer een dag rondkijken, langs de mooie surfstranden, de wandel route naar het meest oostelijke puntje van australie en je tours regelen. De dag daarna een tour als zee-cayacken, met dolfijnen als je geluk hebt. of een surfles van één dag. Een tour naar nimbin is ook populair, een hippie stadje die zou je de dag daarop kunnen doen.

Dan met de bus naar Brisbane. Omdat fraser nog een aardig eindje hoger ligt kun je ook naar Moreton island. Zelfde idee, veel zand, veel groen, scheepswraken enz. enz. Als je nog tijd over hebt kun je nog naar de australia zoo.

Met z’n route ben je in een dag of 10 van sydney naar Brisbane en heb je veel gezien. Het is maar om een idee te geven.

succes en laat eens horen hoe je het gedaan hebt.

1 like

Super dat jullie tickets hebben gewonnen… Gefeliciteerd!
Zoals in eerdere tips beschreven werd wellicht een idee om in Sydney te landen en via Melbourne terug te vliegen. Vliegen naar Perth, zou betekenen vliegen naar de andere kant van het land en hier zou je veel tijd mee kwijt zijn. Wellicht een idee voor een andere keer wanneer jullie meer tijd hebben :). In omgeving Sydney hebben jullie al zoveel te doen denk aan Blue Mountains, Bondi Beach, wijn valleien en nog veel meer. Onze studenten verblijven ook in Bondi Junction en hebben daar de tijd van hun leven. Wij raden jullie aan geniet van de tijd die jullie hebben in Australië en verspil het niet te veel met busreizen etc! Veel plezier Down Under. Groetjes Team Stagehuis.

2 likes

Bedankt voor alle nuttige tips!!

De tickets zijn inmiddels binnen en alles verloopt redelijk soepel! :smiley: Eerst moesten we vliegen voor 14 juni, maar met een kort overleg tussen Singapore Airlines en ons twee, is afgesproken dat we het vertrek 2 weken mochten uitstellen! Helemaal blij mee natuurlijk! Ons budget is 2200 in totaal. We vertrekken 23 juni naar Sydney en vliegen 7 juli terug vanuit Brisbane! Dus we gaan toch nog 2 weken!! :smiley: Helaas niet langer, want 13 juli vlieg ik met World Servants voor drie weken naar de Dominicaanse Republiek om huizen te bouwen, haha! En wil toch even bijkomen tussendoor :)!

Dus het is nu:
23 juni: vliegen vanaf Schiphol
24 juni: aankomst Sydney
2 juli: richting Brisbane
7 juli: richting Schiphol
7 juli: aankomst Schiphol

We zijn nu aan het kijken voor hotels (het moeilijke gedeelte vind ik zelf altijd :P) en de reis tussen Sydney-Brisbane! Als jullie tips hebben voor cheapy hotels, you’re welcome! :slight_smile:

Heb jullie mening even nodig :)!
~ Sydney hotel: http://nl.hostelbookers.com/property/prp/25367/arr/2012-06-23/ngt/7/?
Is dit wat? Het is 375,40 euro voor een 2-persoonskamer met gedeelde badkamer voor de datum 24 juni tot 2 juli!

~ Brisbane: hebben we nog niets, iemand een idee :)?
~ Creditcard: hebben we nodig om te boeken bij Hostelbookers, of zouden jullie het gewoon via de site van zo’n hotel boeken? Is dit ook handig in Australië zelf?

Hallo,

In Brisbane zit ook een dierenpark waar je Koala’s kunt vasthouden. Ik weet niet hoe het heet maar je kunt het vast vinden via google als je zoekt Koala’s brisbane. Queensland is de enige staat waar je koala’s echt mag vasthouden. Hotel kan ik je niet over adviseren zat zelf in het Ibis hotel.

2 likes

Hi Dat hostel klinkt ok, ligt in iedergeval lekker centraal, en qua prijs niet duur.
Met de Underground ben je zo bij Circular Quay , dus vlakbij Opera House, the Rocks etc. Daar (the Rocks) is het trouwens wel duur uitgaan hoor.
Je kunt beter in Kings Cross blijven, genoeg leuke pubs, vooral de Ierse pub op de hoek richting William St is leuk, goedkoop en iedere dag live muziek.
Beklimming Sydney Harbour brug is een aanrader maar wel duur. Alternatief is de Pilon (een van de 4), iets minder hoog maar stukken goedkoper en ook mooi uitzicht.
Als je naar Bondi Beach gaat, doe de wandeling langs de kliffen (zuidelijk, langs het zee zwembad), super mooi en GRATIS !
Veel plezier alvast… en anders bezoek onze aanstaande Australische dag met info, muziek, demonstraties en workshops op zaterdag 12 mei:
www.australiafair.nl

2 likes

Park waar je Koala’s kan vasthouden is:
Lone Pine Koala Sanctuary

Voor meer Brisbane: Brisbane.Verzamelgids met heel veel links naar Attracties, Hostels,Hotels, enz.

1 like

ja die bedoelde ik inderdaad. Ik heb daar mijn foto laten maken echt een geweldige ervaring.

1 like

Waarom willen jullie zo lang midden in Sydney blijven? (24juni-2juli) Ik zou dan eerder kiezen voor een, twee, max drie dagen midden in de stad. Een dag bijkomen, een dag stad bekijken en evt nog een dag stad bekijken/dierentuin.
Daarna zou je kunnen verkassen naar de Blue Mountains om daar nog een dag of twee rond te kijken (mogelijk auto huren), wel fris in die tijd van het jaar!
En vervolgens lekker de tijd nemen om richting Brisbane te gaan en wat stops te maken.
Mocht je meer tijd over hebben bij Brisbane, dan kun je nog even een stukje naar het noorden naar bijvoorbeeld Noosa (daar kun je koala’s in het wild zien) en mogelijk zelfs richting Hervey Bay (helaas net iets te vroeg voor het walvissenseizoen) voor bijvoorbeeld twee dagen Fraser Island.
Maar mogelijk houden jullie erg van steden. Dan kun je lekker lang blijven. Ik vind zelf het Australische landschap buiten de steden veel, veel mooier!

1 like

Ik vind het nog best meevallen om zo’n tijd te blijven in Sydney. Ik heb er zelf 3 maanden gewoond en mijn moeder was er 3 weken en die tijd hebben we ons geweldig kunnen vermaken er zijn zoveel dingen te doen daar. Maar goed het is persoonlijk. Sydney is mijn favoriete stad. Hopelijk ga ik nog eens terug Auckland is ook leuk maar een stuk rustiger.

1 like

Bedankt allemaal weer voor de leuke reacties! We zijn beide niet in het bezit van een rijbewijs, dus kunnen helaas geen auto huren! De binnenlandse reis is inmiddels ook geboekt en zo ook de hotels!

Nu zijn we op zoek naar hoe we alles gaan inplannen! Ook van mijn beste vriendin, die een half jaar in Aussie heeft gewoond, heb ik veel tips gehad over ferry/bus/treintijden, bezienswaardigheden en dergelijke! :slight_smile:

Nu ben ik op zoek naar een fotograaf of iets dergelijks die foto’s van mij en mijn vriend kan maken op bijv. Manly of Bondi Beach! Is dat mogelijk en zo ja, weten jullie een organisatie :)? Of moet ik dat daar pas regelen?

Hoi Droene,

weet je hoeveel aardige Australiërs en toeristen er rondlopen in Sydney en Brisbane? Gewoon een paar keer vragen of iemand een foto van jullie wil maken. Doen ze graag, vooral als je het vraagt aan een stelletje en aanbiedt ook een foto van hen te maken.
Of moeten het trouwfoto’s worden :wink:
Dit is trouwens wel een unieke vraag op dit forum, denk ik.

Ik vind het ook vrij veel tijd voor Sydney. Iets korter is ook prima.

Een hostel kun je voor een hele week boeken, maar je kunt ook met 2 of 3 nachten beginnen, bevalt de plek niet dan kun je altijd nog verhuizen of je boekt een nacht bij. (wel even een dag van te voren doen, of direct de volgende ochtend) Heb je Sydney en de bleu mountains gezien, dan pak je de bus richting Brisbane. Er zijn ook buspassen met 1, 2 of een onbeperkt aantal stops te koop. 2 stops hebben jullie genoeg aan lijkt mij

Byron bay is ook een leuke stop richting Brisbane, en van daaruit een dagje naar Nimbin. Als manly je leuk lijkt is Surfers paradise mischien ook wel wat voor jullie. Kijk ook eens naar moreton island als dagtochtje vanuit Brisbane. Een creditkaart is zeker handig, maar meestal heb je een inkomen nodig om die van de bank te krijen.

Succes, en laat even weten hoe jullie het gedaan hebben en hoe het was!

Hoi hoi allemaal!

HET WAS GEWELDIG!! :smiley: We zijn inmiddels weer terug, maar het was echt super! We zijn van 23 juni tot 2 juli in Sydney gebleven! Daar hebben we geslapen in Chili Blue Backpackers bij King’s Cross (afrader, zeker voor stelletjes, dus don’t!). Na een lange vlucht (pff) zijn we de 24e goed aangekomen in Sydney! 25 juni hebben we rondgelopen en hebben we van alles bekeken, rondgelopen (veel, o.a. Woollomooloo, Botanic Gardens, Hyde Park, Opera House, Harbour Bridge etc.) en gekeken welke tours we konden gaan doen! De 26e zijn we met de ferry naar Manly Beach gegaan en dat was écht geweldig!! Super leuk strand en leuke wandelroute heb je daar! Hebben wilde Lorikeets gezien en een super mooi uitzicht over het water (regenboog e.d.). EN daarna ook nog wilde kaketoes, yay! Ook nog bij een afgelegen strandje uitgekomen wat echt heel mooi en bijzonder was, gewoon heel tropisch voelde het! Uiteindelijk natuurlijk weer met de ferry terug. De 27e zijn we naar het Featherdale Wildlife Park geweest! Kleiner dan verwacht, maar groot genoeg om ons een ochtend en een stuk van de middag te vermaken! Voor het eerst koala’s gezien en natuurlijk wallabies, kookaburra’s, dingo’s en een tasmanian devil. Voor mij is dat helemaal geweldig, gezien ik opleidingen volg omtrent dieren, dus heel interessant en kei leuk om eens in het echt te zien! Wel redelijk kleine hokken, dat vond ik minder! Natuurlijk ook met een koala naast me op de foto!

De 28e zijn we heerlijk naar Bondi Beach gegaan via Bondi Junction! Echt top en een super mooi strand! Groot, maar helaas leeg i.v.m. de winter! Nog wel een one half penny gevonden op het strand, nice! Daarnaast nog een walvis gespot, dus mijn dag kon niet meer stuk! De 29e hebben we gerelaxed en weer rondgelopen. Vervolgens zijn we de 30e naar The Blue Mountains en de Jenolan Caves geweest met een georganiseerde tour, goed geregeld ook! Eerst de bergen gezien, wat echt een spectaculair uitzicht was, niet normaal mooi! Zal het nooit vergeten :). Daar gingen we met een achtbaan de berg af en met een karretje weer omhoog, leuk! Daarna door naar de caves en daar hebben we de Lucas cave bezocht. Daarvoor trouwens een vogelbekdier gespot in The Blue Lake naast de cave, ik werd ZOOO enthousiast! Echt een droom om in het wild de platypus te mogen zien! Helaas geen geweldige foto’s, maar ik was gelukkig haha! De cave was ook heel bijzonder en leuk om te weten dat je in de oudste grotten (zover ze ontdekt zijn) ter wereld bent geweest! Op zondag 1 juli zijn we rond gaan kijken in Sydney, namelijk Watson’s Bay en Macquarie Lightstation e.d.! De avond heerlijk afgesloten met lekker eten en een mooie zonsondergang met daarachter het Opera House en de Harbour Bridge.

En JAAAAA. Toen ging mijn lieve vriend na 4 jaar op zijn knieën, onverwacht dat het die dag zou gebeuren (we hadden al een tijdje eerder in NL de ringen gekocht), bij het Opera House!! Dus nu zijn we verloofd :cheer: :wub:! Het trouwen duurt nog even, maar het was ZO bijzonder!

Op 2 juli zijn we gaan reizen van Sydney naar Brisbane met het vliegtuig (Jetstar). Gelukkig waren we er in 1,5 uur en konden we gebracht worden naar het River Terrace Motel. Super motel, echte aanrader! We zouden eerst verblijven in Base Brisbane, maar na teveel slechte recensies snel laten cancellen. Die avond was het helaas vroeg donker (5 uur in Aussie in de winter), dus uitgerust in onze heerlijke cheapy, maar zeer nette motelkamer! Op 3 juli zijn we Brisbane gaan verkennen en we hadden het geluk dat we gratis met de ferry naar de overkant konden, want het was een nieuwe service of iets dergelijks, topper! Brisbane was echt heel mooi vonden we meteen allebei en straalt heerlijke rust uit :slight_smile: lijkt me een fijne stad om te wonen! 4 juli zijn we gaan kijken bij Lone Pine Koala Sanctuary! Ik wilde nog eens graag de dieren van dichtbij zien en toch wel graag met een koala op de foto (tja… toerist :chin: ). Dus sta nu op de foto met een koala, een croc en een roofvogel! Heel nice :)! Vond het mooi om de dieren nu van dichtbij te zien en de lezing over de platypus ook heel interessant! Die avond kwamen we er ook meteen achter dat alle tours die we wilden doen volgeboekt waren, dus een super domper, wnat we wilden graag naar Moreton Island, BALEN! 5 juli zijn we dus nog maar een keer gaan rondlopen en hebben we de Botanic Gardens bezocht en genoten van ons avontuur samen in Down Under! Zo ook nog een kerkje bezocht, de Saint John Cathedral en het Central Station (mooi!). 6 juli nog een tour kunnen doen gelukkig, naar O’Reilly’s Rainforest! Daar een geweldig uitzicht gehad en eerst naar een klein dorpje geweest (met een nederlandse shop, lol) en een Alpaca Farm. Ook dit was erg leuk en we mochten nog even op de foto met Roy, famous alpaca. Vanuit daar verder de bergen in en op naar de treetopwalk! Echt eng, maar weer een geweldig uitzicht! Na een lange dag weer terug naar het motel en 7 juli vlogen we alweer terug met Singapore Airlines!

Ben jullie heel dankbaar voor de geweldige tips en zo blij dat ik de tickets heb gewonnen! Dit was zo geweldig :slight_smile: