Ticket naar Bali

>>>Wij gaan in oktober naar Bali. Ik heb tickets gevonden met Malaysia airlines. We vertrekken vanuit Parijs. We hebben maar een uur voor de overstap in KL., zowel voor de heenreis als voor de terugreis. Zou dit voldoende zijn want ik zou niet graag de aansluitende vlucht missen. Voor de terugreis kan ik eventueel wel een vroegere vlucht nemen, maar voor de heenreis niet. We blijven wel in dezelfde terminal. Zijn er mensen die me raad kunnen geven ?

Een uur overstaptijd is inderdaad kort.

Voor de heenreis zou ik me geen zorgen maken, er zijn 3-4 vluchten die dagelijks vanuit KL naar Bali vliegen. Wanneer je je aansluiting mist (stel), dan zal de maatschappij er alles aan doen om je door te boeken naar een latere vlucht. Ook voor je bagage wordt gezorgd.

Wat de terugreis betreft: er zullen maar 1-2 vluchten per dag van KL naar Parijs zijn (denk ik). Wanneer je dan een vlucht mist, dan moet je wel heel erg lang wachten. De maatschappij zal nog steeds alles doen om je te helpen, maar leuk is anders. Ik zou dan ook een vliegtuig eerder van Bali naar KL nemen. Als je het leuk vind, kun je je overstap zelfs zo lang maken dat je in KL even de stad in kan, er is goed en betrouwbaar vervoer naar het centrum. Ik vind dat altijd wel een leuke afsluiting van m’n vakantie, maar ik kan me ook voorstellen dat je liever gewoon zo snel mogelijk weg wilt :wink:

Jenny heeft groot gelijk. Goed advies.

ELKE airport op deze hele wereld heeft zogenaamde MINIMUM connecting times. (meest rond 1 uur). Wat veel mensen ook niet blijken te weten: de hoeft dan dus NIET door pascontrole etc-enkel is er opnieuw een bagage-safety check.
ALS je je aan die min. tijden houdt (en als je via www boekt kan dat niet anders) dan ben je dus gegarandeerd van opvang in geval van ernstige vertraging. de airline weet in hun records precies wie er waarheen moeten overstappen. Vaak genoeg zit je in plane 2 en wordt er omgeroepen dat we nog x/y min. moeten wachten omdat er nog overstappers onderweg zijn-of de bagage van hun nog etc.
En-verrassing-planes willen ook nog vrij vaak wel eens te vroeg aankomen-gunstige wind e.d.
KUL/KLIA is een niet al te grote en zeer fraaie en luxe airport waar alles zeer duidelijk is bebord.

Tot zover heeft niemand een woord gerept over douane… Maar als je dan toch een toevoeging wil maken: doe het dan goed.

Of je al dan niet je paspoort moet laten zien tussen twee vluchten in, hangt af van waar je naar toe vliegt en waar je overstapt. Het is nl gebruikelijk dat er een paspoortcontrole plaatsvindt wanneer je de EU binnenkomt of verlaat. Vlieg jij dus naar Indonesie met een stop in Frankfurt, dan zul in je Frankfurt je paspoort moeten tonen - je verlaat immers de EU. Vaak moet je dan ook van terminal wisselen, en hoewel je tickets met een uur overstap kan boeken, is dat HEEL krap is mijn ervaring. Vlieg je daarentegen via Maleisie, dan ben je al buiten de EU en hoef je geen paspoort te tonen.

Verder is het mij verschillende keren gebeurd dat ik bij krappe overstaptijden mijn bagage ben kwijtgeraakt. Niet handig!

Waarom vlieg je via Parijs? Is dit zoveel goedkoper, woon je daar ?

Ik zal altijd zorgen dat je flinke ruimte heb tussen de aankomst KL en vertrek KL.

In 2008 had ik een binnenlandse vlucht met Malaysia airlines van Kota Bharu naar KL. met een overstap tijd van 1,5 uur. Mijn vlucht had uiteindelijk een een uur vertraging. In de lucht 15 min goed gemaakt van deze vertraging.
Dus had een overstaptijd van 45 min. In deze tijd moest ik ook nog door douana heen en mijn koffers moesten de boeing 777 in.
En wonder boven wonder kwamen in Amsterdam mijn koffers gewoon uit het toestel. Maar de stress die ik heb gehad … Pffff nooit meer !!! Dan maar 3 uurtjes extra wachten.

Wij wonen inderdaad in Frankrijk, dus vertrek vanuit Parijs of Toulouse. Maar in elk geval bedankt voor de tip. Ik denk dat we dan ook maar enkele uurtjes zullen wachten in plaats van vol zenuwen in het vliegtuig te zitten moest er vertraging zijn.