Ben van plan maart/april '12 richting KL te gaan. Heeft Malaysia airlines nog steeds jaarlijks aanbiedingen in Okt/Nov?
KLM heeft op dit moment aanbiedingen voor Amst-KL maar prijzen liggen alsnog rond de 700 euro met een boekingsperiode tot 31 maart. MAS schijnt een topper te zijn kwa maatschappij met regelmatig goede aanbiedingen (vooral okt/nov dus). Was zelf van plan rond maart-april te gaan en heb begrepen dat MAS met aanbiedingen van rond de 500-600 euro kan komen. Moet ik nou vlug KLM gaan boeken of op de baas wachten? Wat is wijsheid?
Wat je ook zou kunnen doen is van Amsterdam naar Bangkok kunnen vliegen en dan met Airasia van Bangkok naar KL vliegen. Dit kan soms ook nog wel eens geld gaan schelen. Soms vliegen naar Singapore kan ook nog wel eens mooie aanbiedingen opleveren.
Het is altijd lastig te voorspellen, wij bepalen het beleid niet bij mas. En het is zeker geen regel dat die aanbiedingen er zijn. Het is wel zo dat volgens mij MAS vanaf 1 januari 2012 met zo’n hele grote boeing gaat vliegen geloof ik. Misschien komen er daar nog aanbiedingen voor. Maar naast MAS en KLM vliegen ook Emirates, Lufthansa etc die kant op. Dan moet je wel 1 keer overstappen, maar ze hebben soms hele mooie aanbiedingen.
Het is de laatste twee jaar niet meer zo gebruikelijk dat je in de komende maanden ineens enorme aanbiedingen ziet. Vorig jaar waren ze er in ieder geval niet; en dit jaar lijkt het ook niet te komen. Alle maatschappijen zijn duurder dan voorheen op het traject naar KL.
Laatst was er wel Emirates die ineens tickets voor rond de 550/600 aanbood.
Ik heb zelf een vermoeden dat MAS dit jaar niet met aanbiedingen komt. Het gaat nu niet bepaald goed met die maatschappij. Of het een verschil zal maken wanneer er een groter toestel wordt ingezet? Wie weet; wel weet ik dat de prijzen niet bepaald worden aan de hand van de economy class reizigers. Recent nog van betrouwbare bron vernomen dat diverse airlines tussen Azie en Europa vliegen met een compleet lege economy class. Als hun business en first class tickets maar verkocht zijn boeit het ze verder niet hoe vol economy class zit (en dus komen er geen aanbiedingen).
VM, de laatste 2 jaren waren er JUIST enorme aanbiedingen. Als je daarop googled zie je nog bedragen van 430-460 euro voor een retour van MAS.
Als het wat minder gaat met een maatschappij zou je toch juist denken dat er meer aanbiedingen komen? Ik zie niet hoe een maatschappij baat heeft bij een lege economy class. Je kan toch liever passagiers maar 400 euro laten betalen voor een ticket dan je halve vlucht leeg hebben? Ben geen econoom oid maar ik vind het een beetje vreemd verhaal (met all respect uiteraard!)
Die bedragen kan ik mij alleen herinneren in 2008 en 2009. In 2010 had je die volgens mij niet; in ieder geval niet in de periode waar je het normaal zou verwachten; eind oktober tot eind november was normaal gesproken de stuntperiode. Die prijzen die jij noemt herinner ik mij vooral van die tijd, daar was vorig jaar volgens mij geen sprake van. Maargoed; ik zit er niet dagelijks bovenop (eigenlijk wel, want bij dat soort prijzen zou mijn halve familie en vriendenkring hier binnen een week op de stoep staan :)).
De tarievenstructuur zit bij luchtvaartmaatschappijen als het goed voor langere tijd vast. Hierbij draait het om de inkomsten van business en first, economy is mooi meegenomen maar een maatschappij is doorgaans niet bereid om tickets voor enorm lage prijzen te verkopen. Het brengt nl ook een risico met zich mee; iedereen gaat tot de laatste dag wachten en zo kom je ineens in een linke zone terecht. Een financial controller van een airline uit de VS heeft mij dit toevallig vrij recent nog uitgelegd. In grote lijnen komt het er in ieder geval op neer dat bij een lege cabine er bij een luchtvaartmaatschappij doorgaans geen reden tot paniek is, tenzij dit een langere tijd aanhoud en tenzij business en first ook minder lopen. In maart dit jaar vloog ik vanaf Singapore naar AMS en toen was het halve vliegtuig leeg. Kennisje van me vloog recent en die gaf aan dat er echt maar een paar in het vliegtuig zaten (doordeweeks, juni 2011, MAS naar AMS).
Maargoed; ook ik heb er baat bij dat die prijzen omlaag gaan. Maar in slechte tijden is het blijkbaar eerder uitzingen en de vaste lijn aanhouden dan stunten en sprongen maken.
Bedankt voor de info! Denk dat ik dus toch voor KLM moet gaan als ik het zo hoor.
Enige waar ik bang voor ben is dat ik misschien iets te vroeg in Perhentian aan kom (rond 17 april '12) vanwege de monsoon. KLM actie houd in dat ik uiterlijk 31 maart moet vertrekken en ik ga voor 3 weken en wou de laatste 4-5 dagen in Perhentian doorbrengen maar de monsoon…
Ik zou het eerlijk gezegd nog even lekker afwachten. Ik zie prijzen in maart/april niet zomaar ineens heel veel duurder worden dan de reguliere prijs. Als je nu een prijs onder de 500 hebt gezien zou ik misschien boeken, maar MAS is toch wel wat beter dan KLM en in die reisperiode kan ik mij nauwelijks voorstellen dat een ticket over een paar maanden ineens zo heel veel meer kost. In het slechtste geval ben je dan toch 700 met MAS kwijt, in het beste geval veel minder. Daarbij zou ik ook andere maatschappijen zeker in de overweging meenemen. Emirates, Etihad en Qatar bijvoorbeeld zijn veel luxer en hebben ook vaak scherpe prijzen.
Over moesson. Wij zijn ooit halverwege november naar Redang geweest (ook aan de oostzijde). Toen hadden wij er zelf nog geen kaas van gegeten. We waren er toen 6 dagen/5 nachten. 4 dagen keiharde regen; de hele dag door, 2 dagen prachtig weer; de hele twee dagen gesnorkeld. Het kan meezitten en het kan tegen zitten. Tegen april ga ik er zelf vanuit dat het al wel goed zit. Je kunt het ook openhouden; niks reserveren en ter plekke besluiten er wel/niet heen te gaan. Je kunt dan tenminste nog even vlak vooraf contact leggen met wat resorts (of ze uberhaupt al open zijn; maar nogmaals dat moet wel goed komen in april).
Ik kan je natuurlijk niks garanderen, maar ik zou zelf wellicht nog even aankijken. Van oudsher zijn de maanden oktober/november en februari/mei het goedkoopsts. Die prijzen van €985 zijn niet de laagseizoen prijzen. Ik zou misschien nu het KLM ticket (of vergelijkbaar) van onder de €600 wel overwegen. Ik verwacht niet zomaar dat MAS onder dat bedrag gaat; maar je weet het maar nooit. Acties hebben ze wel degelijk zo nu en dan, het is mij alleen opgevallen dat ik al hun ‘spectaculaire aanbiedingen’ dit jaar flink vond tegenvallen. Vorig jaar waren er overigens ook nog flink wat acties rond de periode van de vakantiebeurs (januari)…heb je een lange adem?
Dan wacht ik het even af. KLM zit momenteel alsnof rond de 700 euro. Heb even gekeken naar de overige maatschappijen. Met Qatar moet je 2 keer overstappen en Etihad website geeft geen optie om vanuit Amsterdam te vertrekken. Hopen dat MAS wat leuks doet!
Tip: Boek via de site van de vliegtuigmaatschappij en niet op sites als cheaptickets.nl waar ze de gewoonte hebben om 20 euro pp te rekening voor boekingskosten.
Inderdaad, voor rond de 635 Euro zou ik toch niet al te lang twijfelen zeker als je al weet wanneer je vakantie hebt en/of niet meer na hoeft te denken over de bestemming.
Bij vertrek voor 20 juni 2012 en een maand later terugkeren vind ik dat ze een mooi tarief hebben.