Thailand

Thailand trekt mij zo omdat het anders is dan alle andere landen. Oorzaak: zowat het enige land dat niet door kolonialisme vervormd is. De Thai heeft een natuurlijke identiteit, gevormd door het boeddhisme. Die identiteit is zo sterk, dat de elite er alles aan doet, culturele vervuiling tegen te houden. Dat is een spagaat, daar die identiteit er ook op gericht is, respect te beogen voor andere culturen, men lokt met vriendelijkheid dus ook gigantisch veel toerisme aan. Voorbeeld: prostitutie. Het is een raadsel, hoe al die Thaise vrouwen hun waardigheid behouden, en tegelijkertijd alle mannen ter wereld in hun schoot toelaten. De cynische westerling weet het allemaal te verklaren: commercie. Immers daar wordt onze ‘cultuur’ door geleid, dus dat zal wel overal zo zijn. Zelfs onder mijn eigen vrienden, die ettelijke keren naar Thailand gingen, tierde dat cynisme welig. Alles is handel, zeker voor een Zeeuw. De gedachte, dat zo’n vrouw het contact ook fijn en warm zou kunnen vinden, zal in de zure, platte narrow mind van die mensen nooit kunnen post vatten. Nooit zal ik vergeten,hoe op een site (She-spot) een man reageerde: “onthoudt wel: het is een transactie, niet meer en niet minder”. Dan denk ik: hoe leeft zo iemand? Een vriendelijk woord of blik van een cassiere of serveerster:‘daar wordt ze voor betaald’. Transactie. Alsof daar een machine zit, geprogrammeerd tot op het bot, alles onecht en fake, hoe armzalig benepen en kil kan een Hollander denken? Een beetje typisch misschien ook voor de gemiddelde internetgebruiker: vaak mensen zonder vriendenkring, gefixeerd op feiten en meningen. En bijna altijd een man. Waarom zitten hier zo weinig vrouwen trouwens?
Terug naar Thailand: nog 6 weken en ik vlieg weer, om iedere dag versteld te staan van hoe ze het rooien daar, hoe ze met elkaar omgaan, wat ze doen met hun onvredehuishouding, bij andere volkeren omgezet in agressie en rancune (dat ervaren wij als ‘echt’, en de Thaise ,manier van omgang ‘nep’.
Het is alsof ik uit de kou in een warm bad kom (ach het weer werkt ook mee natuurlijk), maar ik vind het zo fascinerend, en raadselachtig dat ik de enige lijk die dit zo opmerkt. Zeker, menigeen bevalt de Thaise cultuur prima, maar ik lees daar nooit een antropologische beschouwing over. Ik hoop dat de reakties me inspireren tot bloggen. Al zal ik de meeste tijd buiten bereik van internet en telefoon zijn. Ook daar verheug ik me op. en op de mensen die dit ook aantrekt. Ik heb er vele ontmoet: russen, turken, ijslanders, nieuwzeelanders, hongaren, finnen, mensen met een open soort hippie-mentaliteit,meestal alleen reizend, op zoek naar het pure, de romantiek van het primitieve, simpele leven.

Nou schrijf ik wel wat rooskleurig over Thaise vrouwen die 'hun waardigheid behouden’alsof ik ze allemaal gesproken heb. Die verleidelijke glimlach is natuurlijk een pose, geheel of gedeeltelijk. Daar zou best een onderzoek naar gedaan kunnen worden. Gelukkig worst dat hier wel gedaan, prostitutie en dan bij monde van de dames zelf, komt de laatste tijd vaak in het nieuws.