Ja, maar het papier mag in veel gevallen niet mee in de pot, dacht ik ergens opgevangen te hebben…
Als t echt moet, George, als t echt moet…:wasted:
Dat ga je nog leren kennen in LOSlol2
fleurtje 14 , en … ( a ja welcome )
Gvd, op mijn werk kan ik blijkbaar geen images laden op t forum…:mad:
Woorden zeggen meer dan genoeg !!
amai dat wordt een hele nacht zonder plaatjes lol2
Leger van Myanmar jaagt op witte olifant als geluksbrenger
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/3/8/3/media_xl_3644298.jpg?20100402165705
Al eeuwen zijn witte olifanten een symbool van macht en geluk in het zuidoosten van Azië. Als ze gezien worden gaat het land in kwestie een tijd van voorspoed tegemoet. En de machthebbers zijn wijs en rechtvaardig. De leiders van het land hebben dan ook een speciale eenheid van het leger op pad gestuurd om de zeldzame olifant te vinden.
http://www.demorgen.be/static/FOTO/pe/6/11/6/media_l_3644301.jpg?20100402165727
De militaire junta, oorlogsmidaden, zware armoede,… Myanmar komt zelden positief in het nieuws. Maar geen nood, want alles zal beter gaan als ze een witte olifant vinden. In januari zag een herder van olifanten een wit exemplaar lopen. Hij waarschuwde zijn werkgever en die lichtte meteen het leger in. Een groepje van ongeveer vijftig soldaten, herders en dierenartsen begonnen een intensieve zoektocht naar het unieke dier.
Leger
In 2008 ondernam het leger al eens een gelijkaardige zoektocht. Plaatselijke boeren werden ingezet om mee te zoeken naar de olifant. Ieder gezin moest minstens één persoon selecteren om mee te helpen, zonder loon uiteraard. “De soldaten gaven ons bevelen. Ik deed gewoon wat ze me vroegen. Ik durfde niet tegenspreken”, zegt een lokale boer in The Independent.
Legende
De legende van de witte olifanten komt uit de verhalen over de geboorte van Boeddha. Een witte olifant zou voor zijn moeder verschenen zijn en haar een lotusbloem aangeboden hebben. Oude koningen begonnen daarom te geloven dat witte olifanten in het land enkel verschijnen tijdens de regering van goede koningen. De olifant werd een soort geluksbrenger. Omgekeerd kon de dood van een witte olifant ook voor tegenspoed zorgen.
Diamanten
De witte olifant van koning Thibaw leefde in een extravagante omgeving en kreeg zelfs diamanten. Zijn verdwijning werd al snel gevolgd door de komst van Britse kolonisten in 1885. Het eeuwenoude gebruik geldt nog steeds in Myanmar. In 2001 werd een witte olifant gevangen, maar het dier verloor zijn aanzien toen eerste minister Khin Nyunt moest opstappen.
Verkiezingen
De huidige regering heeft nog geen witte olifant gevonden en ze kunnen er wel één gebruiken, want later dit jaar zijn er voor het eerst in 20 jaar verkiezingen. De zoektocht brengt echter enkel nog meer ellende voor de bevolking. “Niemand weet waar de olifant is”, zegt een plaatselijke boer. “Als er eentje rondloopt, hoop ik dat ze hem snel vangen.” (gb)
bron: De Morgen 05/04/2010 http://www.demorgen.be
tiens, tekst lukt wel…
Jelle, ik wil geen boeman spelen maar waar heb je dit artikel uitgehaald?Graag bron vermelden aub!Want als er iemand dit artikel ziet(dat zal wel niet)kan je dat wel een aardige stuiver kosten!Ik zeg het maar voor je eigen goed,Jelle!!Je moet dit niet persoonlijk opnemen,het is maar goede raad dat ik je geef!
ok, tnx, doe ik even
Sorry George, je hebt gelijk… Moet dat eigenlijk met elke prent en zo die je hier post?
foto’s en plaatjes zijn geen probleem maar als je een heel artikel uit een krant en of website kopieerd en hier plaatst behoor je dit te doen anders zou zoals nu De Morgen je een proces kunnen aandoen
is ie dan zo in orde? of nog bij vermelden dat t van de website v. De Morgen is…
Tervore,was ik ook op mijn vingers getikt door wwz,omdat ik geen bronvermelding gaf!het heeft te maken met copyright,jij bent niet de auteur van dit artikel.
OOk zijn er fotos mee gemoeid,dus als de auteur van dat artikel je kwalijk neemt,kan het je wel enkele duizende euros kosten!Ik spreek wel van artikelen die ergens zijn overgenomen(vb:uit bangkokpost,zita .be,hln.be etc…!)dus niet bang zijn Jelle,je mag een toiletpot posten en dergelijke fotos.
Maar als je een verhaal ergens van het web haalt,mag je niet alles kopieren van het artikel,in principe alleen maar citaten en bronmelding!
volgens mij is het zo wel in orde maar voor alle zekerheid zou je de desbetrefende pagina nogeens kunnen bezoeken en hier een link ernaartoe plaatsen als bron vermelding dan is het zeker goed
echter is de kans dat ze je een proces aandoen erg klein maar je weet natuurlijk maar nooit en verkomen is beter dan genezen
dus best deze post weghalen voor de zekerheid…
laat maar staan Jelle,heb de verwijzing van het artikel al vermeld!
Of gewoon een linkje plaatsen. Dan weet je zeker dat je save zit. Iig geen boetes of wat dan ook, de Morgen in dit geval zal je alleen maar “dankbaar” zijn. Lekker veel reclame zo…
Merci, George! Jah, dat had me een ticketje heen en terug Bkk voor twee kunnen kosten:vak01:
Grts,
Jelle